Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compact of spiegelreflex?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Compact of spiegelreflex?

    in het verleden heb ik als fotografie hobbyist mening uurtje doorgebracht met analoge spiegelreflex camera (canon, petri) en 'donkere kamer' worstelingen. de laatste jaren gebruik ik een digitale nikon coolpix 775.

    ik overweeg nu een nieuwe camera aan te schaffen en twijfel tussen de 'betaalbare' digitale spiegelreflex camera's (zoals d50, e500 of 350D) en de als superzoom aangeprezen sony h1 of canon S2.

    heeft iemand ervaring met beide categorien en wellicht tips of advies
    Leon Loeffen

  • #2
    Re: Compact of spiegelreflex?

    Tja, ik heb zelf eerst met een analoge F80 geschoten, daarna wat avontuurtjes met een compact (weliswaar geen bridge) en nu met een D70, binnenkort met een D200.

    Ik moet zeggen dat ik blij was dat ik met de D70 weer een echte reflex in handen had. Er is IMHO toch geen substituut voor een echte optische zoeker.

    Maar zoiets is puur subjectief, verschilt van persoon tot persoon, dat ga je ook zeker aan de reacties merken.

    Het beste is de winkel in te lopen en ze eens te testen.

    Comment


    • #3
      Re: Compact of spiegelreflex?

      zou gewoon weer aan de gang gaan met een spiegelreflex, je zal verbaast staan over het verschil, tussen een filmrolletje en een kaartje van nu.
      maar omdat je al ervaring met een reflex hebt zie ik geen problemen hoor.
      veel succes.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Compact of spiegelreflex?

        Wil je een toestel waarbij je niet te veel spullen moet meesleuren, dan kies je voor een compact. Heb je dan meer zoom nodig, dan kan je er ééntje kiezen met een heel groot zoombereik.

        Als je zelf meer wil instellen, en vooral als je gebruik wil maken van scherptediepte in je foto's, dan zal je toch een DSLR moeten kopen. Maar dan loopt de kostprijs meestal ook wel een heel stuk op omdat je daarvoor toch achteraf nog lenzen zal bijkopen. Je zal dan ook een veel zwaardere fototas moeten meesleuren, én je zal zeker in het begin meer moeite hebben om mooie foto's te maken.
        Als je sportfoto's wil maken, dan is er eigenlijk ook nog geen echt alternatief voor een (digitale) reflex. Vooral in minder goede omstandigheden haal je voordeel uit een DSLR ten opzichte van een compact.

        Ik had vroeger ook een analoge reflex (EOS 1000), en ben dan overgeschakeld naar een Coolpix 880 (na eerst een miskoop te doen met een HP315 ). Toen ik mijn eerste DSLR kocht (300D), vielen de resultaten in het begin ook heel erg tegen (ik dacht dat er wat mis was met die 300D, maar het lag aan het manneke achter de camera ).
        Maar door hier veel te lezen heb ik ondertussen toch al wel "iets" bijgeleerd .
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Compact of spiegelreflex?

          Ik zat 2 jaar geleden ook in jouw geval: had altijd met een analoge Canon A-1 gefotografeerd en wou omschakelen naar digitaal.

          Eerst een S1 IS aangeschaft, maar al snel ingezien dat het dit toch niet echt was wat ik wou (als je altijd een SLR gewoon geweest bent ).
          Dus een jaar later toch een DSLR aangeschaft (20D).

          De S1 IS wordt nu nog gebruikt voor point-and-shoot, filmen en de rest van het huisgezin die mijn geliefkoosde speelgoed (20D) te ingewikkeld en omvangrijk vinden .

          Voor mij geldt dus: eens een reflex, altijd een reflex, of het nu analoog of digitaal is
          Greetz Geert.
          Canon gerief...

          Comment


          • #6
            Re: Compact of spiegelreflex?

            Oorspronkelijk geplaatst door GeertB
            Voor mij geldt dus: eens een reflex, altijd een reflex, of het nu analoog of digitaal is
            dat is nu eens goed gezegd

            sugar
            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

            http://supermasj.zenfolio.com

            Comment


            • #7
              Re: Compact of spiegelreflex?

              dank voor jullie reacties - ik realiseer me inmiddels, als nieuwkomer op dit forum, dat dit soort vragen veel gesteld worden. Ik denk dat door jullie reacties en vele andere verhalen die ik inmiddels op dit forum ben tegengekomen dat het reflex gaat worden. Volgende vraag is natuurlijk de lens. Gelukkig is hiervoor een aparte forum categorie...nu dus maar eens een avondje hierop rondneuzen en wat leren en dan...

              groeten
              leon
              Leon Loeffen

              Comment

              Working...
              X