Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compact Flash probleem of D70 probleem ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Compact Flash probleem of D70 probleem ?

    Hallo,

    Sedert een 5 tal uur de trotse bezitter van de Nikon D70 (kit 18-70). Ik had elders reeds een 1024meg CF kaartje gekocht van Kingston. Nu heb ik het volgende fenomeen :
    Het schieten van foto's gaat perfect, de camera schrijft netjes alle foto's op de CF kaart, ook in burst mode.
    Het uitlezen van de CF kaart via de USB kabel lukt als ik "voorzichtig" ben. Dit wil zeggen, in de verkenner, foto per foto van de camera drive (F) naar de harde schijf slepen.
    Neem ik een hele reeks foto's ineens, dan slaat de camera precies tilt, en meldt windows mij een "CRC error" of ook nog "insert disk in drive F". Om dit weer goed te krijgen, moet ik de USB kabel verwijderen, camera af, camera aan, en USB kabel weer in de compter. (Welke draait onder XP Pro SP1 en waar er verder geen probleem mee is)
    Steek ik deze compact flash in mijn oude Casio camera, dan kan ik deze perfect lezen, no problem.
    Met het bovenstaande zou je besluiten dat er een USB probleem is met de Camera, maar nu komt het : steek ik mijn oud 48 megabyte kaartje in mijn Nikon, dan gaat alles perfect !

    Waar zit het probleem ? Het lijkt erop dat de camera moeilijkheden heeft met massaal verwerken van CF data bij grote CF kaarten. Dit zou moeten blijken door het plaatsen van een andere grote CF kaart van een ander merk.
    Heeft iemand nog andere ideeen ?

    Alvast bedankt !

    Sim.
    natwork.be

  • #2
    Hallo simatix,

    Heb je de camera wel op de juiste usb-stand staan?
    Je kan kiezen uit twee modes - weet ze niet vanbuiten want ik gebruik ze nooit (kaartlezer) - maar daar zou het probleem misschien kunnen zitten ...

    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Hij staat juist. Anders zou het ook niet lukken met dat 48 meg kaartje ;-)

      Groeten.

      Sim.
      natwork.be

      Comment


      • #4
        Op het gevaar af opnieuw een discussie over MLC versus SLC te ontketenen...

        Sommige devices hebben moeite met multi-level cell (MLC) flashkaarten; de Kingston is er waarschijnlijk eentje, tenzij het een "elite-pro" is met blauw stickertje in plaats van oranje. Van de MLC kaartjes is de 1GB van Kingston (eigenlijk Toshiba) de meest beruchte qua dataverlies. Ik zeg niet dat dat je probleem is, maar het zou kunnen.

        Ik heb zelf met mijn 10D dit kaartje gebruikt en ben ruim 100 foto's van mijn eerste 1000 verloren door corrupte files. Sindsdien gebruik ik Toshiba single-level cell (SLC) kaartjes, en van de zowat 10000 foto's die ik ermee heb gemaakt, ben ik letterlijk geen enkele meer kwijtgeraakt.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Oh, dat wist ik helemaal niet dat er verschillende soorten comppact flash waren. Ik dacht enkel dat er verschillende snelheden bestonden. En snelheid is nou net iets waar de D70 geen last van heeft door zijn interne buffer.
          Ik heb even mijn kaartje erbij gehaald. Het is oragne. "Compact Flash Digital Memory Card" op de voorzijde. Op de achtrzijde staat : CF/1024. dan nog 9930407-001.A00 en P731443X1 en dan nog wat copyright dinges.
          Als zoals jij stelt die Kingston de meest beruchte is, dan in combinatie met bepaalde toestellen, dan heb ik waarschijnlijk een Compact Flash voor niets gekocht. Zonde van het geld....

          Is daar elders nog meer informatie rond te vinden ? Ergens een ondersteuning zodat ik dat kaart kan terug geven ?

          Alvast bedankt !

          Sim.
          natwork.be

          Comment


          • #6
            Zoals Jaja al aanhaalde, ga voor een paar euro een kaartlezer kopen, werkt allemaal veel makkelijker en sneller.
            Elke keer de camera erbij vind ik zelf nogal omslachtig.
            Ik gebruik zelf al jaren een kaartlezer en zal niets anders meer willen.
            Groeten Sambal
            Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

            Comment


            • #7
              Al eens geprobeerd met de info uit te lezen via een externe cf lezer ? (kost 10 euro in de winkel)

              mvg
              Joris
              To make your dreams come true, wake up

              Comment


              • #8
                Originally posted by simatix
                [snip...] Op de achtrzijde staat : CF/1024. dan nog 9930407-001.A00 en P731443X1 en dan nog wat copyright dinges.
                Als zoals jij stelt die Kingston de meest beruchte is, dan in combinatie met bepaalde toestellen, dan heb ik waarschijnlijk een Compact Flash voor niets gekocht. Zonde van het geld....

                Is daar elders nog meer informatie rond te vinden ? Ergens een ondersteuning zodat ik dat kaart kan terug geven ?
                Normaal gezien staat in de zijkant van de kaart in het plastic een code gedrukt als THNCF.... die bij een MLC kaart eindigt op MMA. Ik heb even gekeken op de site van Kingston en deze kaart staat als compatibel aangegeven bij de D70. Als je problemen blijft ondervinden met deze kaart in combinatie met de D70, dan zal de support van Kingston je ongetwijfeld verder helpen. Ik heb destijds mijn geld teruggekregen bij de winkel waar ik het kaartje had gekocht, omdat ze geen SLC kaartjes hadden om in te ruilen. Je hoeft dus zeker geen schrik te hebben dat je geld in het water hebt gegooid.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Die Kingston kaartjes zijn volgens mij zo slecht niet. Van dat MLC en SLC had ik ook niet eerder gehoord, dus bedankt voor de info.

                  Toch zou ik niet zo wanhopen. Een CRC fout is een controlefout bij het kopieren van de file. Erg vervelend en als de melding bij opnieuw kopieren blijft komen, dan kan je file inderdaad corrupt zijn.

                  Ik zou toch eerst eens proberen om het kaartje met de camera opnieuw te formateren alvorens drastischere stappen te ondernemen. Blijft de fout dan aanhouden, dan als een gek terug naar de shop en inruilen voor een ander exemplaar of eventueel ander merk.

                  Comment


                  • #10
                    Hallo,

                    Even de zaken op een rijtje na alle antwoorden hier :
                    - Een kaartlezer kan inderdaad handig zijn. Dit betekent echter niet dat de USB verbinding met de Camera niet dient te werken.
                    - Het is niet 1 file die corrupt is. Heb al verschillende malen herformatteerd (met de camera) en steeds hetzelfde.
                    - Heb vandaag ong 400 foto's geschoten. (superding die D70...) Staan allemaal perfect op het kaartje, alleen dien ik het uit te lezen via mijn oudere camera.
                    - Op de zijkant van de compactflash staat het volgende : 44412A0396 2DC01G1MV0-2EA00

                    Als ik de replies zo hier lees duiden die allemaal in de richting van de kaart en niet van de camera....

                    Groeten !

                    Sim.

                    (Ik moet nu ook eens mijn signature gaan invullen he ;-))
                    natwork.be

                    Comment


                    • #11

                      Als je het kunt uitlezen met je oudere kamera, zou ik niet in de richting van de kaart zitten zoeken !!!! Zal misschien stom lijken, maar dan verdenk ik de usb kabel tussen d70 en pc, cf werkt perfect in d70, en valt perfect uit te lezen met een andere cardreader (in dit geval uw oudere camera).
                      Of heeft uw pc nog een usb 1,1 verbinding ipv van een 2,0 ?... Maar 't zal wel ergens in de verbinding zitten...
                      To make your dreams come true, wake up

                      Comment


                      • #12
                        Hoi jdm,

                        Dit is inderdaad een goede denkpiste.
                        Maarrrr.
                        Zoals reeds gezegd in een van mijn eerste posts heeft de camera problemen bij massief lezen van de kaart. Er treed namelijk ook een probleem op wanneer ik in play modus van de camera, de mozaiek inschakel (9 beeldjes) en continu naar boven scroll. Daarbij worden de foto's heel snel uit de kaart gelezen en getoond. Na een 150 tal foto's gescrolld te hebben bevriesd het beeld eventjes en komen er rode kruisjes waar normaal gezien foto's staan. Ik doe niks meer, wacht tot de camera zijn monitor uitschakeld, en druk daarna weer op de weergave toets. De laatste 9 foto's verschijnen dan wel op het scherm.
                        In bovenstaand geval blijft de kaart in de camera zitten !

                        Ik voel mij wel enorm gesterkt door de link van Pieter G dat op de site van Kingston D70 compatibel zou moeten zijn. Bedankt !!

                        Ofwel is er een probleem met de camera, ofwel is er een probleem met de kaart. Om dat uit te sluiten die ik een kaart van een ander merk (voldoende groot) in de camera te steken en hetzelfde te doen. Werkt het dan ok, dan is kingston het probleem, werkt het nog niet ok, dan is D70 het probleem.

                        Ik hou jullie zeker op de hoogte !

                        Groeten,

                        Sim.
                        natwork.be

                        Comment


                        • #13
                          En wat ik vandaag heb gemerkt is dat de camera plots "CHA" in het display zet. De handleiding leert ons dat er problemen zijn met de kaart. Vandaag wat zitten prutsen met de 48 meg kaart van mijn 4 jaar oude andere camera, en die die het goed (en doet het ook veel trager.. amaai) in de nikon D70.
                          Het probleem zit dus zeker in de kaart.
                          Nu kingston contacteren....

                          Groeten,

                          Sim.
                          natwork.be

                          Comment


                          • #14
                            Hoi simatix,

                            Ik denk dat je een driver conflict heb tussen de drivers van je Nikon D70 en je oude digitale camera miscchien zou je eens de oude drivers van je oude digitale camera kunnen verwijderen en de drivers van je Nikon camera ook

                            Installeer dan de drivers van de Nikon D70.

                            Ik hoop dan dat je probleem van je foutmelding dan is verholpen.

                            Comment


                            • #15
                              Hey Jessey,

                              Dat zou niet mogen he. Ik gebruik beide toestellen als mass storage device en ook op een computer waar mijn oude camera nog niet heeft aangehangen heb ik dit fenomeen...
                              Vervolgens heeft de camera ook intern problemen met de kaart, zoals reeds eerder gemeld.

                              Groeten !

                              Sim.
                              natwork.be

                              Comment

                              Working...
                              X