Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compact camera vergrotingsfactor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Compact camera vergrotingsfactor

    Met mijn Panasonic DMC-LF1 kan ik een voorwerp van 45 mm beeldvullend vastleggen met een voorwerpafstand van 30 mm. Rekeninghoudend met de sensorbreedte van 7,6 mm kom ik dus aan een vergrotingsfactor van 0,17.
    Volgens de specificaties is f= 6 mm. Met de berekening volgens de lensformule kom ik hierdoor op een vergrotingsfactor van 0,25.
    Wat doe ik fout ?

  • #2
    Re: Compact camera vergrotingsfactor

    De opgegeven waarde van de sensorgrootte is de diagonaal, niet de breedte?

    Comment


    • #3
      Re: Compact camera vergrotingsfactor

      Volgens de specs :
      sensor 7.44 x 5.58 mm en v.h. 1/1.7-type
      f = 6.0 - 42.8mm (28 - 200mm in 35mm equiv.)

      Comment


      • #4
        Re: Compact camera vergrotingsfactor

        volgens een andere website is het dan weer 7.53 x 5.64 mm ???

        Comment


        • #5
          Re: Compact camera vergrotingsfactor

          Met een sensor van 7,44 ipv 7,6 wordt de fout nog een beetje groter ... Vergrotingsfactor is dan 0,165

          Comment


          • #6
            Re: Compact camera vergrotingsfactor

            Sensordiameter is 9,6 mm

            Comment


            • #7
              Re: Compact camera vergrotingsfactor

              Via Kamera-Express kreeg ik volgend antwoord op mijn vraag:
              Uw berekeningen kloppen helemaal, helaas is de praktijk anders dan de theorie.
              De brandpuntsafstand van een objectief wordt bepaald door op oneindig te focussen.
              Zodra je dichterbij gaat focussen verandert de effectieve brandpuntsafstand, deze wordt bij normale lenzen namelijk korter.
              Dit effect heet "focus breathing" en wordt vooral in de filmwereld niet zo gewaardeerd.
              Daarnaast is de voorwerpafstand gerekend vanaf het optisch midden van een lens/objectief en dus groter dan de afstand tussen voorwerp en de voorkant van het objectief. Ik kan zo niet die afstand vinden in de specificaties.
              In de praktijk zorgen de kleinere brandpuntsafstand en grotere voorwerpsafstand voor een kleinere vergroting. De enige manier om de daadwerkelijke vergroting van een camera/objectief te vergelijken, is deze in specificaties op te zoeken, of hopen op een reviewer die het heeft gemeten.

              Comment

              Working...
              X