Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CCD beschadigd ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • CCD beschadigd ?

    Hoi,

    ik had last van een stofje op alle foto's die ik nam op mijn D50
    en dus besloot ik op aanraden van mijn pa het stof weg te blazen met een luchtbusje op druk.

    Het ding spoot echter vloeistof recht op de sensor.
    Niet alleen blijft deze vettig (alhoewel het enkel maar in de hoekjes is)
    bij iedere foto die ik neem zitten er nu rechts onderaan zwarte stipjes.

    Ik heb er me al bij neergelegd dat de sensor beschadigd is, dus,
    kan deze worden vervangen en zo ja hoeveel kost zoiets ???
    Nikon D90 + kitlens 18-105 mm f/3.5-5.6
    70-300 mm f/4-5.6 + 50mm f/1.4D AF
    35-70 mm f/2.8

  • #2
    Re: CCD beschadigd ?

    Geen probleem, schoonmaken. Zie andere threads op dit forum.

    Comment


    • #3
      Re: CCD beschadigd ?

      En het is nog niet eens de sensor, maar het laagdoorlaatfilter, dat voor je sensor zit, waar het vet op zit.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: CCD beschadigd ?

        Dus als ik het toestel binnen steek bij bv. foto konijnenberg, en deze vervangen de laagdoorlaatfilter dan is het probleem opgelost ?
        Nikon D90 + kitlens 18-105 mm f/3.5-5.6
        70-300 mm f/4-5.6 + 50mm f/1.4D AF
        35-70 mm f/2.8

        Comment


        • #5
          Re: CCD beschadigd ?

          Oorspronkelijk geplaatst door nessler Bekijk bericht
          Dus als ik het toestel binnen steek bij bv. foto konijnenberg, en deze vervangen de laagdoorlaatfilter dan is het probleem opgelost ?
          Vervangen hoeft niet, poetsen met swabs en Eclipse.

          Comment


          • #6
            Re: CCD beschadigd ?

            Oorspronkelijk geplaatst door nessler Bekijk bericht
            Dus als ik het toestel binnen steek bij bv. foto konijnenberg, en deze vervangen de laagdoorlaatfilter dan is het probleem opgelost ?
            vervang jij telkens de voorruit van je auto wanneer er een vlieg op plakt?
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: CCD beschadigd ?

              Als het even kan liever niet nee !
              Maar daar ik absoluut geen ervaring heb met de binnenkant van het toestel . . .

              Toen die vloeibare lucht er op ging en een vlek veroorzaakte dacht ik echt dat het "voorbij" was.

              Ik zal een dezer dagen om zo'n kit gaan en het probleem proberen oplossen.
              Nikon D90 + kitlens 18-105 mm f/3.5-5.6
              70-300 mm f/4-5.6 + 50mm f/1.4D AF
              35-70 mm f/2.8

              Comment


              • #8
                Re: CCD beschadigd ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                vervang jij telkens de voorruit van je auto wanneer er een vlieg op plakt?
                Waarom niet de hele auto?

                Comment


                • #9
                  Re: CCD beschadigd ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door nessler Bekijk bericht
                  Als het even kan liever niet nee !
                  Maar daar ik absoluut geen ervaring heb met de binnenkant van het toestel . . .

                  Toen die vloeibare lucht er op ging en een vlek veroorzaakte dacht ik echt dat het "voorbij" was.

                  Ik zal een dezer dagen om zo'n kit gaan en het probleem proberen oplossen.
                  troost je, ik heb dat ook eens gehad, mijn sensor (van een oud toestel weliswaar) bomvol met vloeibare lucht gespoten en het resultaat was inderdaad ook een gigaaantische vlek op mijn sensor waardoor al mijn foto's compleet onbruikbaar waren.

                  kuisen met eclipse en sensor swabs heeft alles opgelost
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: CCD beschadigd ?

                    Ik zou dus gewoon eclipse vloeistof en een pakje sensorswabs halen. Daarmee krijg je de CCD wel weer schoon. De sensor swabs zijn niet goedkoop, maar wees er niet zuinig op! Vooral de eerste keren zal je er waarschijnlijk wel een paar nodig hebben.

                    Eventueel kan je ook ineens een blaasbalgje bijkopen. Daarmee kan je soms de sensor al voldoende schoon krijgen, zonder dure sensor swabs hoeven te gebruiken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: CCD beschadigd ?

                      In zo'n spuitbus "perslucht" zit helemaal geen lucht, maar gewoon één of ander drijfgas zoals in elke spuitbus gebruikt wordt. Om perslucht vloeibaar te krijgen heb je meer dan 300 bar nodig, en dan heb je zo geen "blikken" spuitbusje nodig, maar wel een zware stalen cilinder (om te lassen wordt zuurstof + acetyleen gebruikt, op een nieuwe fles zuurstof zit zo'n 300 bar, en de zuurstof is niet vloeibaar bij die hoge druk).

                      Als drijfgas wordt tegenwoordig veel gebruik gemaakt van een mengsel van propaan en butaan (meer propaan geeft een hogere druk, naargelang de druk die er nodig is wordt het mengsel aangepast).

                      Dat drijfgas is niet helemaal zuiver, er kan wat olie in opgelost zitten. Het is net die olie die voor problemen zorgt in de camera. Als je pecht hebt, dan trekt die vloeistof tussen het laagdoorlaatfilter en de sensor, en dan krijg je wel een vrij dure reparatie.

                      Gewone perslucht gebruik je ook best niet, want daar zit altijd vuil in (zelfs roest van de binnenkant van de druktank, en olie van de compressor), als je die vuildeeltjes met hoge snelheid richting sensor (laagdoorlaatfilter) blaast, dan krijg je zeker problemen.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: CCD beschadigd ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        In zo'n spuitbus "perslucht" zit helemaal geen lucht, maar gewoon één of ander drijfgas zoals in elke spuitbus gebruikt wordt. Om perslucht vloeibaar te krijgen heb je meer dan 300 bar nodig, en dan heb je zo geen "blikken" spuitbusje nodig, maar wel een zware stalen cilinder (om te lassen wordt zuurstof + acetyleen gebruikt, op een nieuwe fles zuurstof zit zo'n 300 bar, en de zuurstof is niet vloeibaar bij die hoge druk).

                        Als drijfgas wordt tegenwoordig veel gebruik gemaakt van een mengsel van propaan en butaan (meer propaan geeft een hogere druk, naargelang de druk die er nodig is wordt het mengsel aangepast).

                        Dat drijfgas is niet helemaal zuiver, er kan wat olie in opgelost zitten. Het is net die olie die voor problemen zorgt in de camera. Als je pecht hebt, dan trekt die vloeistof tussen het laagdoorlaatfilter en de sensor, en dan krijg je wel een vrij dure reparatie.

                        Gewone perslucht gebruik je ook best niet, want daar zit altijd vuil in (zelfs roest van de binnenkant van de druktank, en olie van de compressor), als je die vuildeeltjes met hoge snelheid richting sensor (laagdoorlaatfilter) blaast, dan krijg je zeker problemen.
                        voila das nog es ne goeien uitleg zelle



                        mvg
                        glenn
                        Mijn site...
                        vandaelefotografie.be
                        * BD0916BE *

                        Comment


                        • #13
                          Re: CCD beschadigd ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          In zo'n spuitbus "perslucht" zit helemaal geen lucht, maar gewoon één of ander drijfgas zoals in elke spuitbus gebruikt wordt. Om perslucht vloeibaar te krijgen heb je meer dan 300 bar nodig, en dan heb je zo geen "blikken" spuitbusje nodig, maar wel een zware stalen cilinder (om te lassen wordt zuurstof + acetyleen gebruikt, op een nieuwe fles zuurstof zit zo'n 300 bar, en de zuurstof is niet vloeibaar bij die hoge druk).

                          Als drijfgas wordt tegenwoordig veel gebruik gemaakt van een mengsel van propaan en butaan (meer propaan geeft een hogere druk, naargelang de druk die er nodig is wordt het mengsel aangepast).

                          Dat drijfgas is niet helemaal zuiver, er kan wat olie in opgelost zitten. Het is net die olie die voor problemen zorgt in de camera. Als je pecht hebt, dan trekt die vloeistof tussen het laagdoorlaatfilter en de sensor, en dan krijg je wel een vrij dure reparatie.

                          Gewone perslucht gebruik je ook best niet, want daar zit altijd vuil in (zelfs roest van de binnenkant van de druktank, en olie van de compressor), als je die vuildeeltjes met hoge snelheid richting sensor (laagdoorlaatfilter) blaast, dan krijg je zeker problemen.
                          Bovendien heeft vloeibare zuurstof een temperatuur van -183°C , denk dat dat ook niet zo goed is voor je sensor.
                          Janus.
                          Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
                          Enkele van mijn foto's

                          Comment


                          • #14
                            Re: CCD beschadigd ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door janus007 Bekijk bericht
                            Bovendien heeft vloeibare zuurstof een temperatuur van -183°C , denk dat dat ook niet zo goed is voor je sensor.
                            dus de lucht die wij hier inademen is volgens jou 100% zuurstof
                            lijkt mij redelijk ongezond

                            nochtans onttrekt het drijfgas (in vloeibare toestand) enorm veel warmte aan de omgeving tijdens het verdampen, waardoor het ook ijskoud is. ik weet nog dat ik tijdens het vervelen tijdens het studeren daarmee waterdruppels heb zitten bevriezen op mijn bureau
                            5DmkIII en wat glas

                            Comment


                            • #15
                              Re: CCD beschadigd ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door janus007 Bekijk bericht
                              Bovendien heeft vloeibare zuurstof een temperatuur van -183°C , denk dat dat ook niet zo goed is voor je sensor.
                              Vloeibare stikstof zal ook zo'n temperatuur hebben althans, bij gelijkblijvende druk en is dat hier het geval. Ik bedoel te zeggen, hoe hoger de druk, hoe eerder iets vloeibaar word. En het spul in een spuitbus komt onder druk te staan.

                              Of heb ik niet goed opgelet bij Natuurkunde P.V/nT = constant of zoiets

                              Hm lijkt ook wel op de verkeersvergelijking van Fisscher
                              Ik ben op zoek naar een MB-20.

                              Comment

                              Working...
                              X