Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon welke body beste keuze FF of crop voor oa Macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon welke body beste keuze FF of crop voor oa Macro

    Hoi allen,

    Ik poog eruit te raken welke body de beste keuze zou zijn voor mijn doelstelling. Even omschrijven. Ik ben een "lichtmadam", leg graag (licht)sfeer vast, werk met lichtsterke (vooral L) lenzen, en mijn voorkeur gaat uit naar details en Macro, maar zoals zovele leg ik net zo goed landschappen vast, een sporadisch (candid) portretje, soms 's studio-sessie. Ik ambieer beelden "af" vanuit het toestel, heb bijgevolg ook niet echt de gewoonte te "knippen" in beelden.

    Vorige body was 60D die ik door en door beheerste. Grote troef vond ik de live view met kantelbaar scherm (macro). De crop heb ik nooit als negatief ervaren maar eerlijkheid gebied toe te geven dat ik nog niet de kans gekregen heb om 's te spelen met een FF digitaal, wel analoog.

    Geloof dat 't sowieso een serieus debat is of voor Macro nu crop/FF een pro of een contra is met elk z'n eigen redens om voor ene boven andere te kiezen, ik verneem graag de onderbouwde redeneringen om een bewuste keuze te kunnen maken. Bv ook over FF met standaard een X1.4 of X2 ertussen.

    Ik was héél geduldig aan het wachten op de 7DII maar wat een ontgoocheling ... voor mij helemaal niet interessant. Het is een sportmachine waar ik dus eerder ga zitten pezeweveren met geduld tot dat licht net goed valt of dat spinnetje een stapje verder zet.

    70D dan of 6D of toch 5D markIII? Naar het schijnt zou de 4 van de laatste eind dit jaar worden gereleased maar vrees dat daar de prijs weer bovenin gaat zitten. Ik baal wel dat ik net de promo-aktie gemist heb.
    Last edited by Laurens; 25 januari 2016, 21:09. Reden: Referentie naar dealer verwijderd
    Webstek in opbouw

  • #2
    Re: Canon welke body beste keuze FF of crop voor oa Macro

    ik werk met de 5DIII en ben er zeer tevreden van. Vroeger had ik ook een 60d waar ik tevreden mee was en dus mis ik nu het draaibare scherm en soms het feit dat de diepte scherpte op een crop nu eenmaal groter is dan op een ff alhoewel dat dan soms weer een voordeel is. Ik denk niet dat je je een ff zal beklagen maar mischien wel het missen van het draaibare scherm. Zelf ben ik meestal tevreden met gebruik van 1.4 of 2 converter, let dan wel op dat je met een 4.0 lens met 2 converter uitkomt op een 8 als diafragma en dat niet alle toestellen dan nog scherpstellen. (de 5DmkII doet dat dan nog wel)
    Als je aan de 5dmkIII denkt en je kan nog wat wachten even de kat uit de boom kijken want als de opvolger effectief verschijnt gaan er weer een aantal in de verkoop en dan zakken de prijzen sowieso.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: Canon welke body beste keuze FF of crop voor oa Macro

      Hoi Sonja, hoe zit het met je lenzen-arsenaal? Als je al geinvesteerd hebt in goed glas, kan dat ook een belangrijke rol spelen in de keuze voor FF vs. APS-C.
      (En dan bedoel ik niet de EFs lenzen, maar gewoon het brandpunt en zoombereik.)

      Voor macro kan de grotere scherptediepte en extra vergroting van de crop-sensor een voordeel zijn. In andere omstandigheden heb je misschien net een voordeel aan de beperkte scherptediepte van full frame.
      Maak je vaak foto's met beschikbaar licht in ietwat duistere omstandigheden? Dan kan full frame iets beter scoren qua ruis bij dezelfde ISO.

      Ik zou voor mezelf die specifieke keuze waarschijnlijk laten afhangen van bepaalde lenzen. Mijn go-to lens was bijvoorbeeld de 24-70, en dat is zalig op full frame of zelfs 1.3x crop, maar op 1.6x crop ging ik veel vaker van lens wisselen omdat 24mm niet wijd genoeg was. Als ik vandaag een full frame body met 24-70 had, zou ik waarschijnlijk geen groothoeklens meer kopen. Die afweging moet je voor jezelf eens maken.

      Qua kwaliteiten van de toestellen die je opsomt, valt er niet meteen iets negatiefs te zeggen. Het scherm is al aangehaald. De 70D zal niet wezenlijk verschillen van je 60D op enkele vernieuwingen na. De 6D mag je qua autofocus wellicht een stukje lager inschatten dan een 5DmkIII, maar jouw toepassing zal bepalen of je de kwaliteiten van de 5D zou missen. Je hebt de 7DmkII blijkbaar afgeschreven... waarom? Ik denk dat het toch de alleskunner onder de crop-toestellen is.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Canon welke body beste keuze FF of crop voor oa Macro

        Lenzen 28-80 L (beercan), 80-200 L (magic drainpipe), 70-200 f2.8 II L, 100 f2.8 L, 17-40 L, 50mm 1.4 en 1.8, enkele 18-55's (kitjes die de kids gebruiken op 3-cijferige canons waar ik vanaf blijf want hecht groot belang aan geheel "mijn" eigen toestel) en een sigma (die de verkoop in gaat want wil OS versie). Bereik op crop heb ik nooit enig probleem mee gehad ook al zijn er die zeggen dat bepaalde op een FF "véél beter zijn".
        Ik ben geen "flitsmens" (heb het vlaggenschip), beschikbaarlicht maar ook wel nachtfotografie (ook dan met beschikbaar licht) en lage iso (vanaf 800 vind ik de ruis storend worden persoonlijk op 60D waar anderen er totaal nog geen problemen mee lijken te hebben).
        Wide is mijn "ding" zo niet eigenlijk, het is maar zelden dat ik "wenste" een UW te hebben en da's dan nog meestal omdat ik wou dat ik een "bolling" kon maken ergens dus eigenlijk dan eerder richting fish eye-effect dan UW op z'n eigen.

        7DII troeven zijn dat het een speedy gonzales is en ik ben een geduldig-wachtend geen klikker-de-klik mens. Ik dateer van het analoge tijdperk waar elke klik een frame was en waar men dus niet zomaar kon losgaan met afdrukken of je rolletje was gewoon op en "dé shot" kon net erna komen. Stond je daar mooi dat je nieuw rolletje moest steken. Het zou zonde zijn dé-troef van een toestel als ergernis te ervaren eerder dan als troef. Elke toepassing heeft z'n "ideaal", mijn vraagteken zit 'm in 't tweekamp of FF een pro voor macro en detail omdat de pixels gewoon over (klein beetje) groter sensor verdeeld zitten en individueel "beter" tot hun recht komen of is een crop net in 't voordeel door de 1.6 factor en het standaard gebruik van beste deel van de lens? Uiteindelijk verschil in effectieve grote van beide sensors is héél gering, beiden hebben troeven, op een bepaald "deel" is top-crop en bodem FF ook kwa prijs niet zo ver van elkaar verwijderd. Crop is nooit nadeel geweest voor mij, maar hoe gedraagt FF zich in macro? 5DIII is studio-kanjer en dat weet ik, details vangt ie prachtig en dat weet ik ook, knallende portretten ... maar in de praktijk in het veld als macro-canon (zelfde beeld zelfde instellingen met beide, wie gaat met de prijs lopen) .... ? 6D is idd omwille van beperkter AF-punten eigenlijk minder interessant tenzij je een middenpuntschieter bent, in detail reframen schiet je zo naast je scherpte
        Last edited by Sonjabelgium; 4 februari 2015, 08:33.
        Webstek in opbouw

        Comment


        • #5
          Re: Canon welke body beste keuze FF of crop voor oa Macro

          ik heb een aantal crop camera's achter de rug, toen een 1D (1.3 crop) en als laatste een FF 5D mark 2 , maar voor makro vind ik FF wonderschoon, geeft soms net even dat extra zetje naar creativiteit, je kunt heerlijk met de scherpte spelen (lees onscherpte), ik wil in ieder geval niet meer terug naar een cropcamera, althans niet voor makro en landschaps/studio fotografie.
          Nadeel is wel bij Makro dat de 100L een beetje kort wordt, daar heb ik destijds een 180 mm voor aangeschaft, geeft wat meer ruimte tussen jou en je onderwerp, tevens nog een mooiere onscherpte.
          Dus mijn advies zou zonder meer een FF kamera zijn, of dit nu een 6D of een 5D wordt dat zal je zelf uit moeten maken, ik heb genoeg aan mijn middelste scherpstelpuntje dus ik zou tevreden zijn met een 6D.
          Mijn beste Foto moek nog trekke.

          Comment


          • #6
            Re: Canon welke body beste keuze FF of crop voor oa Macro

            Ik heb onthouden: beschikbaar licht, bloedhekel aan ruis , selectief gebruik van focuspunten zonder herkadreren, geen ultrawide nodig.
            Die 5D zal je ongetwijfeld veel fotoplezier bezorgen. Je 28-80 zal populairder worden dan ooit (En de 70-200 wordt een pak veelzijdiger.)

            Je 17-40 zal waarschijnlijk gedegradeerd worden tot fun-lens, want die wordt echt ultrawide, of op de tweedehandsmarkt belanden.
            Die 50mm zal je misschien graag vervangen door een 85, tenzij je de 100 macro in vergelijkbare situaties gaat gebruiken.

            Voor macro wordt 100mm een tikkeltje kort, inderdaad. Je zou dat ook met een 1.4x teleconverter kunnen oplossen.
            Een echte lange macro is toch voornamelijk voor insecten heel interessant, maar misschien is dat niet jouw grootste interesse.

            Je zou in elk geval nu voor een 5D kunnen gaan, en na een paar maanden ervaring het gebruik van je lenzen eens bekijken. Misschien kom je tot de conclusie dat alles exact is zoals je het wil Het probleem bij het wisselen van systeem (sensorformaat) zit in de uiteinden van het bereik. Logischerwijze ligt de wijdste kant vaak moeilijk bij crop, en is tele het pijnpuntje van full frame. Maar zolang je daardoor niet ineens veel meer van lens gaat wisselen, hoeft dat voor jou geen probleem te zijn.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Canon welke body beste keuze FF of crop voor oa Macro

              Oorspronkelijk geplaatst door Sonjabelgium Bekijk bericht
              Uiteindelijk verschil in effectieve grote van beide sensors is héél gering
              Aangezien je ook sprak over het feit dat elke lichtgevoelige cel wat groter is en dus meer licht kan opvangen...
              Oppervlakte is een kwadratische functie, en als je dat uitrekent, kom je tot een verschil dat je misschien niet meteen had verwacht. Een 24x36mm sensorvlak is toch ruim 2,5 keer zo groot als een 1.6x Canon crop.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: Canon welke body beste keuze FF of crop voor oa Macro

                Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                extra vergroting van de crop-sensor een voordeel zijn..
                Welk verschil in vergroting? Is 1:1 anders op crop- dan op FF-sensor? Precies hetzelfde, maar op een FF-sensor zit er meer ruimte om het onderwerp. Op macrolenzen zit dan ook maar 1 schaal voor de afbeeldingsmaatstaf.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Canon welke body beste keuze FF of crop voor oa Macro

                  Bedankt voor de reacties tot nu toe!!!

                  Al bij al lijkt de teneur toch richting voorkeur FF te gaan ook voor details en macro Ik heb al lang mijn zinnen staan op de sigma 150 of 180 (150 nét iets meer) met OS, zou dan eigenlijk nagenoeg gelijk blijven dan mijn 100 op crop dan afstandsgewijs.
                  Opmerking van Pieter ervaar ik nu al op crop betreft 17-40. Op zich geen slechte lens maar mijn hart ligt nu éénmaal in die hoek niet Beetje zonde ter decoratie in een glasbak hé
                  Webstek in opbouw

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon welke body beste keuze FF of crop voor oa Macro

                    niet te snel richting marktplaats, ik had ook niet bijster veel op met deze lens, maar sinds de komst van de fullframe kreeg ik nieuwe inspiratie met deze lens, wellicht gaan bij u de ogen ook wat wijder staan na het kijken door deze lens naar natuur, je kunt er erg leuke platen mee creeren.
                    Mijn beste Foto moek nog trekke.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon welke body beste keuze FF of crop voor oa Macro

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Welk verschil in vergroting? Is 1:1 anders op crop- dan op FF-sensor? Precies hetzelfde, maar op een FF-sensor zit er meer ruimte om het onderwerp. Op macrolenzen zit dan ook maar 1 schaal voor de afbeeldingsmaatstaf.
                      Uiteraard is 1:1 bij beide systemen hetzelfde. Een object van 1cm hoog geeft bij 1:1 ook een beeld op het sensorvlak van 1cm hoog. Maar 1cm is ongeveer 40 procent van de volledige hoogte van een full frame sensorvlak, terwijl het ruim 60 procent van de hoogte van een 1.6x crop sensoroppervlak beslaat. Praktisch gesproken is de vergroting dus groter met een crop sensor. Kunnen we het daarop houden?
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon welke body beste keuze FF of crop voor oa Macro

                        als je er zin in hebt en in de buurt van Antwerpen komt stel ik voor dat je wat materiaal meebrengt en dat met je eigen materiaal en daarna met mijn 5dIII dezelfde dingen fotografeert. Je kan ze later thuis uitgebreid bekijken en je zelf een oordeel vormen of je crop wil opgeven voor FF.
                        Je kan me via mijn profiel via mail bereiken.
                        Albums
                        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon welke body beste keuze FF of crop voor oa Macro

                          Bedankt voor het aanbod ... Zou 'r zomaar 's kunnen op in gaan Eerst wachten dat ik mijn nieuwe auto heb in ieder geval!
                          Webstek in opbouw

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon welke body beste keuze FF of crop voor oa Macro

                            Ik ben van een Canon 50D crop overgestapt naar de 5DIII FF. Ik doe vooral macro, en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad, ook niet wat betreft de scherptediepte. Als je van plan bent om veel insecten te fotograferen is een 180mm aangewezen (uiteraard op statief).
                            Master the craft, and the art will follow.
                            Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                            http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon welke body beste keuze FF of crop voor oa Macro

                              Sonja, kan je een tip geven. Ga naar de website van patrick mollema woonachting pebru in frankrijk. Geeft hier als expert zijn visie op allerlei toestellen zoals de canon 5d mark 111. Hier krijg je alle informatie van de man die het weet.

                              Gr. Piet

                              Comment

                              Working...
                              X