Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon S 95

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon S 95

    Alvast, sorry dit werd reeds ergens besproken. Maar ik heb niet kunnen uitmaken als de S95 kan tippen aan een SLR.
    Persoonlijk weet ik daar niet genoeg van om een oordeel te vellen, maar de schrijver is alvast overtuigd van de waarde van het nieuw ontwerp.



    Als je kijkt naar de diverse mogelijkheden van het compacte toestel, is dat een reden om zich af te vragen waarom we nog met een SLR zeulen .....

    Graag wat commentaar ?
    Last edited by zoltan; 30 oktober 2010, 10:24.
    Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

  • #2
    Re: Canon S 95

    Ik heb de S90, dat is voor zo'n compact toestelletje heel erg goed, maar als het er op aankomt, dan is een DSLR in heel wat omstandigheden echt veel beter.
    De S90 levert bruikbare foto's op iso 800, op voorwaarde dat je er geen grote afdruk van wil maken. De S95 zou op hoge iso weer net iets beter moeten zijn dan de 90, maar ik heb nog geen vergelijkende test gezien.

    Als je het beeld van een DSLR met even veel pixels naast dat van een S90/95 zet op 100%, dan zal je duidelijk het verschil zien.
    De grotere sensor van de DSLR geeft dan zelfs op de laagste iso duidelijk veel meer details weer, bij een kleine sensor worden die kleine details altijd wat meer uitgeveegd.
    (Een Full-Frame DSLR doet het dus nog beter dan een crop.) Op de hogere iso-waarden wordt het verschil in details tussen een DSLR en een compactje nog groter.

    Maar zo'n S90/95 kan je wel heel gemakkelijk meenemen op uitstappen waarbij je geen grote fototas wil meesleuren. Dat compactje steek je ergens in je zak en het is dus altijd beschikbaar als je een foto wil maken.

    Het is dus een erg handig toestelletje met een (voor een compactje) heel goede beeldkwaliteit, en daar zit net de sterkte van die S90/95.
    Maar verwacht niet dat je er dezelfde foto's mee kan maken als met een DSLR als de omstandigheden moeilijker worden. Voor actiefotografie is geen enkel compactje geschikt.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Canon S 95

      Thanks Bandit ,
      Dit is een duidelijk, snel en overtuigend antwoord.
      Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

      Comment


      • #4
        Re: Canon S 95

        Ik kan in mijn vakantiefoto's wel duidelijk zien welke met de S90 en welke met de 5D genomen werden. Maar dat lijkt me logisch en ik ben heel tevreden van dat kleine ding !

        Comment


        • #5
          Re: Canon S 95

          Thanks, Jeroen,
          Mooi besluit van het topic.
          Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

          Comment


          • #6
            Re: Canon S 95

            Krachtige compacts zijn altijd een aanvulling, geen vervanging. Ik gebruik vooral m'n primes of UWA op m'n dSLR.. beide effecten kun je (nog?) niet bekomen op een dSLR.

            Maar ik zou er zeker ook graag een compactje bijnemen, voor de meer casual pics wanneer je geen dSLR+lenzen wilt meezeulen en ook om te filmen (kan mijn dSLR niet). Persoonlijk neig ik eerder naar de G-reeks, ondanks dat de sensor dezelfde is als de S95 (als ik me niet vergis!), maar wacht nog tot er eentje is met 1080HD filmen.

            Michiel
            Canon R | Leica Q
            EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
            Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
            [/COLOR]

            Comment


            • #7
              Re: Canon S 95

              Zo'n compactje vergelijken met een DSLR is moeilijk. Zelf ben ik in het bezit van de
              Lumix LX5. Heel mooi toestelletje, kan altijd mee in een jaszak en is bovendien erg
              leuk om foto's mee te trekken.
              Ik weet ook niet waarom, maar zelf vind ik het veel prettiger om hiermee foto's te
              maken dan met mijn DSLR (50D + 17-55 2.8). Niet alleen heb ik het altijd bij, maar
              ben ook veel vlugger bereid om het te voorschijn te halen en er foto's mee te maken.
              Zomaar, links en rechts, en van van alles en nog wat. Kortom, in een week heeft hij
              meer kliks op de teller staan dan mijn 50D in een maand.
              Is het dan ook beter? Neen, zeker niet. Bij normale weers- of lichtomstandheden kun
              je op een pc scherm nauwelijks zien wat met wat getrokken is. Maar natuurlijk sport,
              spelende kinderen, enfin, alles wat een beetje beweegt of zich in het halfduister af-
              speelt, daar moet de LX5 het hoofd buigen ten gunste van de 50D.
              En toch zou ik geen van beiden willen missen. Het een vanwege het genot om zo'n
              toestelletje altijd bij je te hebben, het veel minder opvallende, het speelse, tegen-
              over de ernst en betere prestaties van het andere.
              Eigenlijk zou je bij iedere serieuze DSLR een compacje moeten krijgen.

              Comment

              Working...
              X