Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon - Epson - HP

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon - Epson - HP

    Hier mijn ´current thinking´ivm de leading printers:

    Epson 2100
    + Beste duurzaamheid & tot A3
    - Bronzing bij gebruik op glanzend papier
    - Clogging? (typisch voor Epson, maar ik weet niet of dit ook een probleem is met dit model - gebruikt pigment inkt)

    Canon i950
    + Goede beeldkwaliteit en snel en goedkoop in gebruik
    - Slechte houdbaarheid van de prints

    HP 7960
    + Beste Zwart-wit printer (by far)& eerste 8 kleurenprinter
    - Duur in gebruik en sommige klagen van ´pizza wheels´ (zeker bij verkeerd papier
    - Levensduur van de prints niet zo goed als de Epson, maar veel beter dan de Canon.

    De duurzaamheid bij Epson en HP gaan verloren wanneer je niet de originele inkt en hun beste papier gebruikt. Duurzaamheid heeft dus een prijs.

    Wat ik dus zou willen:

    Een Epson die ook glossy goed print
    of
    Een Canon die duurzame prints aflevert
    of
    Een HP die geen pizza-wheel prints aflevert.

    Oh ja, ivm duurzaamheid is dit een van de sites die hierover meetresultaten geeft:
    http://www.livick.com/method/inkjet/pg2d.htm

    M.v.g.

    Jos
    http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

  • #2
    euh, Epson heeft ook last van dat Piza weel hoor...
    Althans mijn vorige printer de epson Photo 750 had daar zeer sterk last van op glossy papier. Bij mat was er geen spoor van.

    Comment


    • #3
      Canon brengt nu 3 nieuwe op de markt de i865 (opvolger 850) de i965 (->i950) en de i905d. Benieuwd of er al iets verholpen is aan de duurzaamheid van de prints.

      Oli.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Oliver
        Canon brengt nu 3 nieuwe op de markt de i865 (opvolger 850) de i965 (->i950) en de i905d. Benieuwd of er al iets verholpen is aan de duurzaamheid van de prints.

        Oli.
        Als het papier en de inkt hetzelfde is (heb nergens het tegendeel gelezen) dan is de duurzaamheid ook hetzelfde.

        Over de houdbaarheid nog dit:

        Ik heb op 17/7 jl. een afbeelding op Canon Photopaper Pro met een Canon i850 printer 2x geprint met orginele Canon inkt. Een daarvan opgehangen op mijn werkamer en een print in een ordner opgeborgen. De kamer ligt op het noorden dus uit de zon en is vaak half verduisterd door middel van luxaflex, zodat ik prettig op mijn monitor kan werken.
        Heb zoeven de 2 prints vergeleken en er is al een verschil te zien. Van de opgehangen print zijn de kleuren aan het vervagen en de grijsbalk begint sepia te kleuren. Ik wil nog ongeveer een maand wachten tot 17 oktober en hoop dan dat ik met mijn nieuwe camera goed in staat ben de verschillen te fotograferen en op deze site te laten zien.

        Opgemerkt dient te worden dat Canon het bij de houdbaarheid altijd over prints heeft die achter glas hangen. Ik denk ook dat glas of geen glas een flink verschil maakt. Ben dan ook van plan om deze proef ter zijner tijd met een foto achter glas te herhalen.

        Jammer ik had zo gehoopt dat ik geen verschil zou zien. Athans niet zo vlug na 2 maanden.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Igoforit
          Hier mijn ´current thinking´ivm de leading printers:

          Epson 2100
          + Beste duurzaamheid & tot A3
          - Bronzing bij gebruik op glanzend papier
          - Clogging? (typisch voor Epson, maar ik weet niet of dit ook een probleem is met dit model - gebruikt pigment inkt)

          Canon i950
          + Goede beeldkwaliteit en snel en goedkoop in gebruik
          - Slechte houdbaarheid van de prints

          HP 7960
          + Beste Zwart-wit printer (by far)& eerste 8 kleurenprinter
          - Duur in gebruik en sommige klagen van ´pizza wheels´ (zeker bij verkeerd papier
          - Levensduur van de prints niet zo goed als de Epson, maar veel beter dan de Canon.

          De duurzaamheid bij Epson en HP gaan verloren wanneer je niet de originele inkt en hun beste papier gebruikt. Duurzaamheid heeft dus een prijs.

          Wat ik dus zou willen:

          Een Epson die ook glossy goed print
          of
          Een Canon die duurzame prints aflevert
          of
          Een HP die geen pizza-wheel prints aflevert.

          Oh ja, ivm duurzaamheid is dit een van de sites die hierover meetresultaten geeft:
          http://www.livick.com/method/inkjet/pg2d.htm

          M.v.g.

          Jos

          En als ik mag toevoegen, de HiTi printers, voor de "gewone" 10*15 fotootjes, beter dan mijn toch al niet slechte epson 870, watervast, 0.5€ per foto, en een machientje van 200€. Sinds ik deze heb, wil niemand nog inktjet fotos van me ;-)
          Ben echt aan het wachten tot deze een a4 versie op de markt brengen.

          Comment


          • #6
            Ik haal deze topic terug naar boven daar ik eigenlijk wil weten hoe J@n zijn "test" verder verlopen is.Twijfel namelijk ook ivm printer daar houdbaarheid erg hoog op mijn lijstje staat.Igoforit heeft het goed samengevat

            Canon geeft inderdaad goede resultaten en is goedkoop in gebruik.Gisteren heeft men me nog bij Studio 73 gezegd dat deze prints eigenlijk steeds achter glas moeten gestoken worden en dat ze zelfs vervagen wanneer ze opgeborgen worden in een map weg van alle licht.

            J@n,die maand is nu om.Hoe zijn de prints nu
            Danny's Photosite

            Comment


            • #7
              hallo,

              zelf vind ik de epsons achteruitgegaan tegen de vorige reeksen als de 1270 etc. Om welke reden dan ook vloeien de ultrachrome inkten niet mooi in het papier en krijg je "duidelijk zichtbare puntjes"
              Ook het kleurgamut is achteruitgegaan, een gevolg van het inkttype zelf. Initieel was ik wel te spreken over de nieuwe generatie maar na ervaring ben ik erop teruggekomen. De inkt is geen echt pigment.
              De kleurprofielen zijn niet 100%, mho, en als je eigen profielen wil maken of laten maken zou ik ook weg blijven van de UC-inkten, blijkbaar vrij moeilijk correct te lezen met spectrometers?
              clogging heb ik nog nooit persoonlijk weten voorkomen op een epson.
              inkten minder vol van kleur dan hp, wat niet per c slechter is.
              pizza-wheel effect ook op epson-papers.

              canon: echt geen ervaring mee

              hp: de laatste inkten hebben een levensduur die boven chrystal archive (fuji chemisch papier) zou gaan. Mijn ervaring leert dat hp-afdrukken het langst goed blijven in de praktijk, althans dat is zo voor de generatie hpees uit de tijd van m'n 1270. Inkten zijn voller van kleur, wat niet in c beter hoeft te zijn.
              pizzawheel-effect enkel op niet origineel papier heb ik gemerkt, ken natuurlijk niet elk hp papier .

              Een echte houdbaarheidsvergelijking heb ik niet van de recente modellen, maar de 7600 verliest in volle buitenlicht en op watervast papier na 3-4 weken z'n kleuren. 'k heb het wel over een reclamedruk op watervast fuji fotopapier-semiglossy waar je meer over vind op fujihunt.com. fuji is marktleider in verkoop grootformaat-epsons en toebehoren. marktleider in kwaliteitsprints is wat anders ;-).

              Comment


              • #8
                Ik zal maar eens een domme vraag stellen.... WTF is het Pizza Wheel effect?
                http://www.vannecke.be
                Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
                Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

                Comment


                • #9
                  PWE is het effect dat de metalen geleidewieltjes de coating van het papier beschadigen.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Wunjo
                    Ik zal maar eens een domme vraag stellen.... WTF is het Pizza Wheel effect?
                    Awel Wunjo,dat ge de afdrukken van de wielekes op je foto's ziet staan (kleine inkepingen) wegens te grote druk zekers.
                    Danny's Photosite

                    Comment


                    • #11
                      Toch nog iets bijgeleerd, en ik die dacht dacht dat ik alles al wist
                      http://www.vannecke.be
                      Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
                      Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

                      Comment


                      • #12
                        Dedju Jimmy,je was me net voor. Vraagje:ik zag dat je je printer verkoopt.Welke printer ga jij je aanschaffen.De HP Photosmart 7960??Die krijgt erg goede kritieken.

                        Danny's Photosite

                        Comment


                        • #13
                          heb het PWE op mijn HP7960 al één keer gezien, maar laatste drie foto's die ik afdrukte op zelfde papier (hp premium photo glossy) hebben het effect niet. is hoedanook zeer moeilijk te zien, maar ja, als het er is, dan zien we het ook hé, perfectionisten als we zijn
                          Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                          Comment


                          • #14
                            De HP7960 moet erg goed zijn.Ik het er zwartwit foto's van gezien en die zijn prachtig!De revieuws zijn ook erg positief.Maar als je de prijzen van de inkt ziet....(omdat hun printkop erbij dat versta ik wel)Maar hun prints bewaren wel erg lang (dan ben ik er niet meer )
                            Danny's Photosite

                            Comment


                            • #15
                              for the record, ik merk geen vervaging van mijn canon-prints..

                              zitten niet achter glas o.i.d., liggen enkel bij de kaders (nog in te kaderen dus, hehe), soms in de zon, dan weer niet.

                              lijkt me een overroepen probleem. prints zijn van mei-juni.
                              ToM.___ //Fuji s602.
                              www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                              It goes to 11 you know? 1 louder.

                              Comment

                              Working...
                              X