Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 34

Discussie: Canon - Epson - HP

Standaard Canon - Epson - HP

Hier mijn ´current thinking´ivm de leading printers:

Epson 2100
    + Beste duurzaamheid & tot A3
    - Bronzing bij gebruik op glanzend papier
    - Clogging? (typisch voor Epson, maar ik weet niet of dit ook een probleem is met dit model - gebruikt pigment inkt)

Canon i950
    + Goede beeldkwaliteit en snel en goedkoop in gebruik
    - Slechte houdbaarheid van de prints

HP 7960
    + Beste Zwart-wit printer (by far)& eerste 8 kleurenprinter
    - Duur in gebruik en sommige klagen van ´pizza wheels´ (zeker bij verkeerd papier
    - Levensduur van de prints niet zo goed als de Epson, maar veel beter dan de Canon.

De duurzaamheid bij Epson en HP gaan verloren wanneer je niet de originele inkt en hun beste papier gebruikt. Duurzaamheid heeft dus een prijs.

Wat ik dus zou willen:

Een Epson die ook glossy goed print
    of
    Een Canon die duurzame prints aflevert
    of
    Een HP die geen pizza-wheel prints aflevert.

Oh ja, ivm duurzaamheid is dit een van de sites die hierover meetresultaten geeft:
    http://www.livick.com/method/inkjet/pg2d.htm

M.v.g.

Jos

Standaard

euh, Epson heeft ook last van dat Piza weel hoor...
    Althans mijn vorige printer de epson Photo 750 had daar zeer sterk last van op glossy papier. Bij mat was er geen spoor van.

Standaard

Canon brengt nu 3 nieuwe op de markt de i865 (opvolger 850) de i965 (->i950) en de i905d. Benieuwd of er al iets verholpen is aan de duurzaamheid van de prints.

Oli.

Standaard

Originally posted by Oliver
    Canon brengt nu 3 nieuwe op de markt de i865 (opvolger 850) de i965 (->i950) en de i905d. Benieuwd of er al iets verholpen is aan de duurzaamheid van de prints.

Oli.
    Als het papier en de inkt hetzelfde is (heb nergens het tegendeel gelezen) dan is de duurzaamheid ook hetzelfde.

Over de houdbaarheid nog dit:

Ik heb op 17/7 jl. een afbeelding op Canon Photopaper Pro met een Canon i850 printer 2x geprint met orginele Canon inkt. Een daarvan opgehangen op mijn werkamer en een print in een ordner opgeborgen. De kamer ligt op het noorden dus uit de zon en is vaak half verduisterd door middel van luxaflex, zodat ik prettig op mijn monitor kan werken.
    Heb zoeven de 2 prints vergeleken en er is al een verschil te zien. Van de opgehangen print zijn de kleuren aan het vervagen en de grijsbalk begint sepia te kleuren. Ik wil nog ongeveer een maand wachten tot 17 oktober en hoop dan dat ik met mijn nieuwe camera goed in staat ben de verschillen te fotograferen en op deze site te laten zien.

Opgemerkt dient te worden dat Canon het bij de houdbaarheid altijd over prints heeft die achter glas hangen. Ik denk ook dat glas of geen glas een flink verschil maakt. Ben dan ook van plan om deze proef ter zijner tijd met een foto achter glas te herhalen.

Jammer ik had zo gehoopt dat ik geen verschil zou zien. Athans niet zo vlug na 2 maanden.

Standaard

Originally posted by Igoforit
    Hier mijn ´current thinking´ivm de leading printers:

Epson 2100
    + Beste duurzaamheid & tot A3
    - Bronzing bij gebruik op glanzend papier
    - Clogging? (typisch voor Epson, maar ik weet niet of dit ook een probleem is met dit model - gebruikt pigment inkt)

Canon i950
    + Goede beeldkwaliteit en snel en goedkoop in gebruik
    - Slechte houdbaarheid van de prints

HP 7960
    + Beste Zwart-wit printer (by far)& eerste 8 kleurenprinter
    - Duur in gebruik en sommige klagen van ´pizza wheels´ (zeker bij verkeerd papier
    - Levensduur van de prints niet zo goed als de Epson, maar veel beter dan de Canon.

De duurzaamheid bij Epson en HP gaan verloren wanneer je niet de originele inkt en hun beste papier gebruikt. Duurzaamheid heeft dus een prijs.

Wat ik dus zou willen:

Een Epson die ook glossy goed print
    of
    Een Canon die duurzame prints aflevert
    of
    Een HP die geen pizza-wheel prints aflevert.

Oh ja, ivm duurzaamheid is dit een van de sites die hierover meetresultaten geeft:
    http://www.livick.com/method/inkjet/pg2d.htm

M.v.g.

Jos

En als ik mag toevoegen, de HiTi printers, voor de "gewone" 10*15 fotootjes, beter dan mijn toch al niet slechte epson 870, watervast, 0.5€ per foto, en een machientje van 200€. Sinds ik deze heb, wil niemand nog inktjet fotos van me ;-)
    Ben echt aan het wachten tot deze een a4 versie op de markt brengen.

Standaard

Ik haal deze topic terug naar boven daar ik eigenlijk wil weten hoe J@n zijn "test" verder verlopen is.Twijfel namelijk ook ivm printer daar houdbaarheid erg hoog op mijn lijstje staat.Igoforit heeft het goed samengevat

Canon geeft inderdaad goede resultaten en is goedkoop in gebruik.Gisteren heeft men me nog bij Studio 73 gezegd dat deze prints eigenlijk steeds achter glas moeten gestoken worden en dat ze zelfs vervagen wanneer ze opgeborgen worden in een map weg van alle licht.

J@n,die maand is nu om.Hoe zijn de prints nu

Standaard

hallo,

zelf vind ik de epsons achteruitgegaan tegen de vorige reeksen als de 1270 etc. Om welke reden dan ook vloeien de ultrachrome inkten niet mooi in het papier en krijg je "duidelijk zichtbare puntjes"
    Ook het kleurgamut is achteruitgegaan, een gevolg van het inkttype zelf. Initieel was ik wel te spreken over de nieuwe generatie maar na ervaring ben ik erop teruggekomen. De inkt is geen echt pigment.
    De kleurprofielen zijn niet 100%, mho, en als je eigen profielen wil maken of laten maken zou ik ook weg blijven van de UC-inkten, blijkbaar vrij moeilijk correct te lezen met spectrometers?
    clogging heb ik nog nooit persoonlijk weten voorkomen op een epson.
    inkten minder vol van kleur dan hp, wat niet per c slechter is.
    pizza-wheel effect ook op epson-papers.

canon: echt geen ervaring mee

hp: de laatste inkten hebben een levensduur die boven chrystal archive (fuji chemisch papier) zou gaan. Mijn ervaring leert dat hp-afdrukken het langst goed blijven in de praktijk, althans dat is zo voor de generatie hpees uit de tijd van m'n 1270. Inkten zijn voller van kleur, wat niet in c beter hoeft te zijn.
    pizzawheel-effect enkel op niet origineel papier heb ik gemerkt, ken natuurlijk niet elk hp papier .

Een echte houdbaarheidsvergelijking heb ik niet van de recente modellen, maar de 7600 verliest in volle buitenlicht en op watervast papier na 3-4 weken z'n kleuren. 'k heb het wel over een reclamedruk op watervast fuji fotopapier-semiglossy waar je meer over vind op fujihunt.com. fuji is marktleider in verkoop grootformaat-epsons en toebehoren. marktleider in kwaliteitsprints is wat anders ;-).

Standaard

Ik zal maar eens een domme vraag stellen.... WTF is het Pizza Wheel effect?
    http://www.vannecke.be
    Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
    Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

Standaard

PWE is het effect dat de metalen geleidewieltjes de coating van het papier beschadigen.

Standaard

Originally posted by Wunjo
    Ik zal maar eens een domme vraag stellen.... WTF is het Pizza Wheel effect?
    Awel Wunjo,dat ge de afdrukken van de wielekes op je foto's ziet staan (kleine inkepingen) wegens te grote druk zekers.

Standaard

Toch nog iets bijgeleerd, en ik die dacht dacht dat ik alles al wist
    http://www.vannecke.be
    Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
    Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

Standaard

Dedju Jimmy,je was me net voor. Vraagje:ik zag dat je je printer verkoopt.Welke printer ga jij je aanschaffen.De HP Photosmart 7960??Die krijgt erg goede kritieken.

Standaard

heb het PWE op mijn HP7960 al één keer gezien, maar laatste drie foto's die ik afdrukte op zelfde papier (hp premium photo glossy) hebben het effect niet. is hoedanook zeer moeilijk te zien, maar ja, als het er is, dan zien we het ook hé, perfectionisten als we zijn
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Standaard

De HP7960 moet erg goed zijn.Ik het er zwartwit foto's van gezien en die zijn prachtig!De revieuws zijn ook erg positief.Maar als je de prijzen van de inkt ziet....(omdat hun printkop erbij dat versta ik wel)Maar hun prints bewaren wel erg lang (dan ben ik er niet meer )

Standaard

for the record, ik merk geen vervaging van mijn canon-prints..

zitten niet achter glas o.i.d., liggen enkel bij de kaders (nog in te kaderen dus, hehe), soms in de zon, dan weer niet.

lijkt me een overroepen probleem. prints zijn van mei-juni.
    ToM.___ //Fuji s602.
    www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
    It goes to 11 you know? 1 louder.

Standaard

Originally posted by tom314
    for the record, ik merk geen vervaging van mijn canon-prints..

zitten niet achter glas o.i.d., liggen enkel bij de kaders (nog in te kaderen dus, hehe), soms in de zon, dan weer niet.

lijkt me een overroepen probleem. prints zijn van mei-juni.
    Dat is positief nieuws!Soms weet je niet meer hoe of wat.Ik hoor hetzelfde van Sonyke dus zal het wel meevallen.Qua prestatie/verbruik...zijn de Canons in elk geval erg goed.Bedankt voor de reply,Tom

Standaard

Hallo Danny,

Over dit onderwerp krijg ik vaak het gevoel alsof ik tegen de stroom inroei.
    Toen ik dat dat stukje over de verkleuring schreef had ik mij voorgenomen om van het resultaat van mijn proefje, foto's te maken, maar omdat niemand reageerde dacht ik bekijk het maar.

De foto hangt er nu 4 maanden en er is een duidelijke vervaging van de kleuren te zien. De eerste 2 maanden waren het ergst daarna nam de vervaging minder snel af. Ik vergelijk dat met exact dezelfde foto die ik donker in een opbergmap bewaar.
    De foto hangt op een relatief donkere werkkamer op het noorden waar dus geen zonlicht kan komen, verder heb ik om lichtinval op mijn monitor te voorkomen bijna altijd de jaloezieën dicht. Ik gebruik orginele inkt en Canon pro 101 fotopapier.
    Tom314 ziet geen vervaging, maar vergelijkt hij het dan met het orgineel.

Graag wil ik je dan ook verwijzen naar een topic over dit onderwerp in 'Terzake'
    http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=32387

Standaard

Ik vind het wel een interessant probleem. Hier zitten genoeg mensen met allerlei soorten printers. Als iedereen een test doet hebben we binnen de korste keren zowat alle merken getest. Ik vermoed dat de epson pigment inkten er het best uit zullen komen. De test zou wel gestandardiseerd moeten worden, zelfde soort papier, zelfde afbeelding en nog moeilijker dezelfde soort belichting/lichtintensiteit.
    Mavica CD200 VCL-HG2037X VCL-MHG07A

Standaard

Bedankt voor je info,J@n!Ik zal dadelijk de topic eens doornemen
    Euh topic net doorgenomen en dat ziet er inderdaad niet zo goed uit.Toch raar dat verschillende mensen uiteenlopende ervaringen hebben.Tom314,Sonyke...erg tevreden met hun Canonprints en klagen niet over vervaging terwijl anderen (en die geloof ik ook best hoor,waarom zou men daar nu over liegen?)zeggen het probleem wel te hebben.Wel valt het me op dat de Epsongebruikers hier niet over klagen.Maar ja,daar scheelt er dan weer iets anders
    dit is al bijna zo moeilijk als ne camera kiezen

Standaard

Ik heb een aantal weken geleden een 1290S gekocht van Epson. Ik heb ook lang zitten twijfelen tussen een 9100 Canon of 1290 Epson. Ik denk dat je moeilijk een vergelijk kan maken met een 2100 van epson omdat die werkt met pigment inkten, de beide anderen met dye inkten. De basissamenstelling van de inkt is anders, dus kan je moeilijk vergelijken. Daarenboven is de 2100 ook een pak duurder.
    Ik moet zeggen dat de 1290 heel mooie prints maakt. Ik heb althans heel wat testfotookes geprint tot ik de juiste instelling had. Dit heb ik telkens gedaan voor Epson Premium Glossy en Ilford Gallerie paper. Persoonlijk verkies ik het Epson papier, want dit geeft echt het mooiste resultaat.
    De snelheid was voor mij geen punt van belang, voor een A3 print trek ik graag een halfuurtje uit. Dat de inktpatronen niet individueel verwisselbaar zijn vond ik ook niet echt een punt. Ik merk nu trouwens ook dat het kleurenpatroon vrij gelijkmatig leeg gaat. Wat ik belangrijker vond is de verkrijgbaarheid van het papier. En in mijn omgeving (Hoogstraten-Breda) is het Canon papier PPPro op A3 een weing geziene papiersoort, terwijl de Epson spullen op elke hoek van de straat te verkrijgen zijn.
    Wat je ook koopt, ik denk dat het van groot belang is je printer onder controle te hebben. En daarme bedoel ik dat je goede instellingen moet zoeken voor je printer. Telkens dezelfde testafbeelding printen (bv. Fuji Visuele testset) is een goed uitgangspunt om te vergelijken en bij te stellen. Ik heb geprint tot ik mijn testfoto er naar mijn smaak mooi vond uitrollen, vervolgens heb ik mijn beeldscherm daar aan aangepast. Wanneer ik nu een A3 afprint, dan druk ik alsnog enkele proefstrookjes op hetzelfde papier.
    Wat betreft ZW kan ik je zeggen dat deze printer op praktisch elke glanzende papiersoort een zweem geeft. Dit verdwijnt echter wanneer je Heavyweight Matte paper gebruikt met de 1290. Indien je de foto's goed omzet in zwart wit in PS, en geprint op dit papier geeft dit practhige resultaten.
    BD0055BE of te wel Krisv5
    http://users.pandora.be/kris.verhaegen/ E-mail: kris.verhaegen@pandora.be

Standaard

epson pigment inkten
    de durabrite, noch de ulktrachrome inkten zijn echte pigment inkten, just fyi
    Echt pigment wordt bij mijn weten enkel nog in de echte high-ends gebruikt, waarbij ik het niet enkel over epson heb. Een dye inkt op gepast papier kan makkelijk een (semi-)pigment inkt verslann op ongeschikt media.

Standaard

Originally posted by jimmy
    epson pigment inkten
    de durabrite, noch de ulktrachrome inkten zijn echte pigment inkten, just fyi
    Echt pigment wordt bij mijn weten enkel nog in de echte high-ends gebruikt, waarbij ik het niet enkel over epson heb. Een dye inkt op gepast papier kan makkelijk een (semi-)pigment inkt verslann op ongeschikt media.
    Semi-pigment of pigment!, maar ik weet wel uit ervaring dat prints uit de Epson 2000p (en waarschijnlijk ook zijn opvolger de Epson 2100) niet vervagen.

Standaard

Ik ben in het bezit van een Canon S820 printer. Ik heb nu ongeveer een jaar lang een aantal foto's hangen aan de muur die ik met deze printer afgedrukt heb op Canon Photo Paper Pro. Dezelfde foto's heb ik tegenlijkertijd afgedrukt voor in mijn map. Na het lezen van dit topic heb ik deze foto's eens naast mekaar gehouden, en ik zie absoluut geen verschil.
    Het licht er eens anders op laten schijnen, maar nee, ik zie echt geen verschil.
    Daarintegen heb ik ook afgedrukt op Glossy Photo Paper van Canon en daar kan ik wel zien dat de kleuren minder helder zijn geworden, al heb ik bij die afdrukken niet echt een vergelijkings materiaal omdat ik die niet in de map heb zitten, maar alleen aan de muur heb hangen !
    Toch lijken de kleuren daar wel vervaagd.. Zou het misschien ook aan het papier kunnen liggen waar je op afdrukt ?
    Canon 60D / Sigma ex 150mm 2.8 macro / Canon 28-105 F4 / Bigma 50-500 / Lowepro Minitrekker /

Standaard

bedankt Jos voor de samenvatting :

ikzelf ondervind tot op heden (bijna één vol jaar) geen kleurvervaging of verandering in mijn canon i950 prints. (Photo Paper Pro PR 101 en Megacom inkts) en vele van deze A4's hangen gewoon blootgesteld aan daglicht in mijn digitale doka ;-)

Ik hoop ze daar te kunnen laten hangen tot er enige zichtbare vervaging optreedt, zodat ik het kan mededelen, maar tot op heden zien ze er nog altijd uit als day 1 ...

cheers, P.

Standaard

Bedankt phille en mauske.Dus met dat PR 101-papier zou het dus best meevallen.Het is ook het papier dat Sonyke gebruikt.

Als er nu iemand post dat zijn prints op PR 101-papier erg snel vervagen zijn we terug op 0

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Goedkoopste shop voor Canon papier (denk ik)
    Door DaVa in forum Camera's
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 16 september 2004, 13:07
  2. Lenzen voor Canon 300D, kopen zonder ervaring
    Door orange in forum Camera's
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 6 oktober 2003, 20:15
  3. Chapeau voor Canon
    Door Robby in forum Camera's
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 1 augustus 2003, 17:15
  4. Te koop : CANON T70 + flits/lenzen...
    Door chris.be in forum Aangeboden
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 20 juni 2003, 16:49
  5. printer: Canon S9000 of epson 1290?
    Door DalH in forum Algemeen
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 10 april 2002, 19:42

Regels voor berichten