Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EOS 50D VS 350D met vergelijkende foto's!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EOS 50D VS 350D met vergelijkende foto's!

    Sinds een paar dagen heb ik mij de Canon EOS 50D aangeschaft. Maar dit was niet zonder enige vrees! De meerdere meldingen van Err.99 en de mensen die soms foto's hadden waar ze echt niet tevreden over waren baarden me zorgen! Maar toch heb ik beslist om voor mij de overstap van m'n oude 350D naar een nieuwe 50D te maken! Iemand vertelde me dat ik met mijn 17-85mm niet zo mooie foto's ging hebben op de 50D. Twijfel genoeg dus, maar ik heb dan toch de knoop doorgehakt.

    Ik merk hier, maar ook op andere fora, dat er veel vragen rijzen over de Canon 50D met de 17-85mm... Wel ik heb voor al diegenen wat dingetjes gemaakt. Ik heb wat vergelijkende beelden gemaakt van foto's met de 50D en 17-85mm en de 350D en 17-85mm.

    Ook voor mensen die niet met de Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM werken kan dit topic interessant zijn. Want op de foto's kan je zien of de foto's van de 50D goed zijn volgens jouw normen of niet!

    Ik heb ook een test gedaan met m'n Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM en ook met de Sigma 105mmF2.8 EX DG MACRO. Dit omdat er soms ook vragen rijzen of Sigmalenzen wel goed en scherp werken op de 50D of niet...

    Meer info over het materiaal:
    Klik hier voor meer info over de Canon EOS 350D
    Klik hier voor meer info over de Canon EOS 50D
    Klik hier voor meer info over de Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM
    Klik hier voor meer info over de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM
    Klik hier voor meer info over de Sigma 105mmF2.8 EX DG MACRO

    Eerst en vooral zou ik een vergelijkende "tabel" willen tonen die ik gemaakt heb om de ISO's van de 50D te vergelijken met die van de 350D. Bij het nemen van alle foto's (ook in de vergelijkingen die later volgen) zijn de foto's op de 350D én 50D gemaakt op 8MP, dit om het een beetje eerlijk te houden. Verder zijn ze ook allemaal gemaakt met de 17-85mm, met uitzondering indien anders vermeld. Onder de vergelijkingen staat een link, daar klik je op als je de grote versie wil zien. (Dit om de 900px voorwaarde te respecteren) Je zal zien dat de kleuren wat verschillen, niettegenstaande dat de witbalans, sluitertijd en diafragma bij elk toestel hetzelfde ingesteld waren. Alles ligt aan instellingen natuurlijk...

    Vergelijkingen ISO



    Klik hier voor de grotere versie


    Als je goed kijkt zie je dat de Canon 350D het moeilijker krijgt bij hoge ISO waarden terwijl de 50D het duidelijk een stuk beter doet.

    Ik heb ook enkele scherptetests gedaan. Dit om eens te kijken of mijn 17-85mm ook goet presteert op de Canon 50D. In veel gevallen vallen de foto's op de 50D er, in tegenstelling tot wat ik vaak hoorde, het beste mee. Maar oordeel vooral zelf!

    Scherptetests



    Klik hier voor een grotere versie

    EXIF:
    Canon EOS 50D / 350D
    shutter = 1/50 s
    apperture = f5.6
    ISO = 200
    Met 17-85mm




    Klik hier voor een grotere versie

    EXIF:
    Canon EOS 50D / 350D
    shutter = 1/60
    apperture = f5
    ISO = 200
    Met 17-85mm




    Klik hier voor een grotere versie

    EXIF:
    Canon EOS 50D / 350D
    shutter = 1/160
    apperture = f5
    ISO = 200
    Met 17-85mm




    Klik hier voor een grotere versie

    EXIF:
    Canon EOS 50D / 350D
    shutter = 1/320
    apperture = f6.3
    ISO = 200
    Met 100-400mm




    Klik hier voor een grotere versie

    EXIF:
    Canon EOS 50D / 350D
    shutter = 1/30
    apperture = f2.8
    ISO = 800
    Met Sigma 105mm Macro


    Verder merk ik ook dat de 50D foto's op andere contrasten neemt dan de 350D! ik merkte dit vooral toen ik vliegtuigen aan het fotograferen was! (Vliegtuigen op grote hooge) Vroeger had ik lichtblauwe foto's en moest ik die altijd wat "realistischer" maken, maar nu komen ze meteen donkerder en contrastrijker uit de camera rollen! Ook hier heb ik een voorbeeldje van:



    Dit was het zo een beetje. Ik hoop dat er mensen zijn die hier misschien wat "hulp" ofzo aan hebben. Mijn conclusie is in ieder geval dat de 50D een top camera is! Althans dat vind ik er nu van, misschien is dat binnen een paar maanden anders, maar dan vernemen jullie het nog wel!


    Mvg,
    Bart De Bruyn
    www.weerfotos.be Canon EOS 6D ~ 16-35mm ~ 24-105mm ~ 100-400mm ~ Canon EF28mm f2.8

  • #2
    Re: Canon EOS 50D VS 350D met vergelijkende foto's!

    Heeel interessant, ik ben aan het overwegen mijn 350D te vervangen door een 50D en dit is exact waar ik naar zocht.

    In de ISO vergelijking lijkt de 350D net iets scherper. Ligt dit aan het terugschroeven van de resolutie mss?
    Verder zijn de foto's van de 50D wel degelijk contrastrijker. Nog ff goed bestuderen. Knap werk iig
    http://www.dannydemeyer.be

    Comment


    • #3
      Re: Canon EOS 50D VS 350D met vergelijkende foto's!

      Amai, daar is werk in gekropen!
      Maar ik vraag me af hoe 2 100% crops dezelfde beelduitsnede hebben. Omdat de 350D onder de 10MP zit, en de 50D 15MP heeft.

      Bij de iso-test vind ik zelf dat de 50D een iets softer beeld geeft.

      Comment


      • #4
        Re: Canon EOS 50D VS 350D met vergelijkende foto's!

        @ Den D.
        Dit komt waarschijnlijk omdat mijn 50D een beetje uit focus was Ik zat in een vrij moeilijke positie om die foto's te maken, vandaar

        @ Lennert
        Ik heb de foto's met de 50D ook op 8MP genomen zo had ik voor beide camera's dezelfde resolutie.
        www.weerfotos.be Canon EOS 6D ~ 16-35mm ~ 24-105mm ~ 100-400mm ~ Canon EF28mm f2.8

        Comment


        • #5
          Re: Canon EOS 50D VS 350D met vergelijkende foto's!

          nu hebt ge mij wel curies gemaakt naar dezelfde foto's in 15MP
          http://www.dannydemeyer.be

          Comment


          • #6
            Re: Canon EOS 50D VS 350D met vergelijkende foto's!

            Bedankt voor deze thread. Ook ik beschik momenteel over de 350D en zou willen upgraden naar de 50D. Heel interessante foto's die ik stuk voor stuk ga bekijken. Wat mij opvalt, bv bij foto's met thermometer tegen grijze muur (maar ook op andere foto met denneboom tegen grijze lucht) is dat de 50D precies iets meer magenta geeft, alleszins een duidelijk verschil met de 350D die grijs geeft. Witbalans?
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Canon EOS 50D VS 350D met vergelijkende foto's!

              @ Den D.
              Ik zal morgen wat foto's incl 100% crops van 15Mp foto's plaatsen!

              @ LesC
              Bij beide foto's stond witbalans op "Bewolkt"
              www.weerfotos.be Canon EOS 6D ~ 16-35mm ~ 24-105mm ~ 100-400mm ~ Canon EF28mm f2.8

              Comment


              • #8
                Re: Canon EOS 50D VS 350D met vergelijkende foto's!

                Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Bruyn Bekijk bericht
                @ LesC
                Bij beide foto's stond witbalans op "Bewolkt"
                Dank voor het snelle antwoord. Witbalans van de 50D, bedoel je? Of van beide camera's?
                Ik zal doorgaans de witbalans op auto houden (AWB) en eventueel corrigeren via camera raw. Geeft volgens mij betere resultaten dan witbalans in camera te regelen.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EOS 50D VS 350D met vergelijkende foto's!

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Dank voor het snelle antwoord. Witbalans van de 50D, bedoel je? Of van beide camera's?
                  Ik zal doorgaans de witbalans op auto houden (AWB) en eventueel corrigeren via camera raw. Geeft volgens mij betere resultaten dan witbalans in camera te regelen.
                  Voor beide camera's
                  Ik regel meestal witbalans in de camera zelf al, dan heb ik al meer het gewenste effect, en werk nadien bij met Photoshop maar deze foto's wou ik doelbewust onbewerkt laten
                  www.weerfotos.be Canon EOS 6D ~ 16-35mm ~ 24-105mm ~ 100-400mm ~ Canon EF28mm f2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EOS 50D VS 350D met vergelijkende foto's!

                    Beste Bart ,

                    Hierbij wil ik je bedanken voor deze mooie bijdrage, daar ik nog niet de tijd gevonden heb , om mijn 50D uit te testen .Ik ga proberen om morgen met de 70-200 2.8 IS een paar foto's te maken . Ik heb nog maar een paar foto's gemaakt met de 17-85 IS.
                    Groeten ,

                    Rohnny
                    Groeten , VDSDigit@l

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EOS 50D VS 350D met vergelijkende foto's!

                      Ik heb niet alleen lang getwijfeld om de stap te zetten van de 350D naar de 50D, maar twijfel zelfs nu nog meer. In de scherptetests vind ik de 350D zelfs scherper. Maar ook de andere beelden ontlopen elkaar echt niet veel (niet genoeg). Er zullen wel een aantal voordelen zijn bij de 50D (zoals een betere en snellere AF, een superieur schermpje, enz. Mààr qua foto kwaliteiten vind ik niet zo bijster veel verschil. (Het grootste verschil zit hem in de witbalans en die kun je in raw makkelijk zat bewerken.)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EOS 50D VS 350D met vergelijkende foto's!

                        Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Bruyn Bekijk bericht
                        @ LesC
                        Bij beide foto's stond witbalans op "Bewolkt"
                        je hebt je foto's dus in jpg gemaakt ?? sorry, maar dat maakt je test eigenlijk irrelevant. enkel in RAW fotograferen en dan via een raw converter dezelfde bewerking toepassen is de enige manier om goed te vergelijken.

                        Dat vliegtuig in de lucht is een typisch voorbeeld. Als je 2 maal een RAW neemt en met dezelfde settings door een converter haalt zul je deze verschillen niet zien.
                        --
                        Play Drakensang - a free online mmorpg

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EOS 50D VS 350D met vergelijkende foto's!

                          Oorspronkelijk geplaatst door Perrush Bekijk bericht
                          je hebt je foto's dus in jpg gemaakt ?? sorry, maar dat maakt je test eigenlijk irrelevant. enkel in RAW fotograferen en dan via een raw converter dezelfde bewerking toepassen is de enige manier om goed te vergelijken.

                          Dat vliegtuig in de lucht is een typisch voorbeeld. Als je 2 maal een RAW neemt en met dezelfde settings door een converter haalt zul je deze verschillen niet zien.
                          Ik ben ook geen professionele vergelijker he... Ik doe dit enkel om ook eens wat goede dingen over de 50D te brengen, en om mensen mijn vergelijkingen te laten zien tov mijn 350D. Om dit alles met JPG te maken heeft ook genoeg tijd gekost. Mensen die het interesseren kunnen het lezen/bekijken, mensen die "het zaakje niet vertrouwen " kunnen altijd vrijblijvend het topic verlaten

                          Bart
                          www.weerfotos.be Canon EOS 6D ~ 16-35mm ~ 24-105mm ~ 100-400mm ~ Canon EF28mm f2.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EOS 50D VS 350D met vergelijkende foto's!

                            Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Bruyn Bekijk bericht
                            Ik ben ook geen professionele vergelijker he... Ik doe dit enkel om ook eens wat goede dingen over de 50D te brengen, en om mensen mijn vergelijkingen te laten zien tov mijn 350D. Om dit alles met JPG te maken heeft ook genoeg tijd gekost. Mensen die het interesseren kunnen het lezen/bekijken, mensen die "het zaakje niet vertrouwen " kunnen altijd vrijblijvend het topic verlaten

                            Bart
                            weet ik wel dat daar veel tijd in kruipt, zelf ooit ook zoiets gedaan.

                            enige gevaar dat hierin schuilt is dat iemand een beslissing neemt op foute informatie. Het is alsof 2 stukken fruit wegen op 2 verschillende weegschalen en dan vragen om het zwaarste stuk fruit te nemen. ... als er heel veel verschil zul je wel de jusite keuze maken, als het verschil heel klein is begint ook de weegschaaal belangrijk te worden.

                            Ik breek je werk niet af hoor, de foto zijn de foto's. Maar iemand die hier komt vergelijken om een beslissing te nemen moet op zijn minst weten dat dit natte vinger werk is.
                            --
                            Play Drakensang - a free online mmorpg

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EOS 50D VS 350D met vergelijkende foto's!

                              Oorspronkelijk geplaatst door Perrush Bekijk bericht
                              weet ik wel dat daar veel tijd in kruipt, zelf ooit ook zoiets gedaan.

                              enige gevaar dat hierin schuilt is dat iemand een beslissing neemt op foute informatie. Het is alsof 2 stukken fruit wegen op 2 verschillende weegschalen en dan vragen om het zwaarste stuk fruit te nemen. ... als er heel veel verschil zul je wel de jusite keuze maken, als het verschil heel klein is begint ook de weegschaaal belangrijk te worden.

                              Ik breek je werk niet af hoor, de foto zijn de foto's. Maar iemand die hier komt vergelijken om een beslissing te nemen moet op zijn minst weten dat dit natte vinger werk is.
                              Uiteraard is dat zo! Maar ik denk niet dat veel mensen coninue foto's in RAW schieten, maar toch eerder JPEG. (ik spreek hier vooral voor mezelf) Als ik JPEG foto's met elkaar vergelijk (die in geen enkel mogelijk opzicht bewerkt zijn) en ik zie dat de foto's van de 50D toch wel wat beter zijn tov de 350D, dan denk ik dat dat bij iemand anders niet meteen een omgekeerd effect zal hebben, en dat daar de foto's minder scherp zullen zijn...

                              Mijn bedoeling was hier eigenlijk om enkele "meldingen" tegen te gaan die mededeelden dat de 50D bvb geen scherpe foto's geeft met de 17-85mm enz... Door dit wil ik gewoon aantonen dat dat wat mij betreft fabeltjes zijn, en dat je van een 350D naar een 50D alleen maar kan upgraden, en zeker niet downgraden

                              Maar dat is mijn persoonlijke visie! Iemand anders kan andere ervaringen hebben natuurlijk!...

                              Maar ik begrijp je volkomen!
                              www.weerfotos.be Canon EOS 6D ~ 16-35mm ~ 24-105mm ~ 100-400mm ~ Canon EF28mm f2.8

                              Comment

                              Working...
                              X