Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon Ef 100 mm f/2.8 Macro USM, macro lens vraag

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon Ef 100 mm f/2.8 Macro USM, macro lens vraag

    Bijna durf ik niet alweer wat te vragen .En schrik niet ik heb nog wel meer vragen, die bewaar ik nog maar even.
    Nu over de EF 100mm f/2.8 macro USM lens van Canon. Ik kan absoluut niet met de lens overweg, krijg ook totaal geen scherpe opname's. En ik ben gewend bovenop mijn onderwerp te liggen als het ware . Met deze lens zou je op behoorlijke afstand in verhouding met mijn Nikon 5700 met een raynox lensje erop. Bij deze laatste zit ik 2 a 3cm van mijn onderwerp af.
    Ik geef er de voorkeur dicht op mijn onderwerp te zitten als ik een macro-opname maak.
    Daarom denk ik erover om over te gaan op de Canon EF 2.5 50mm of op de sigma AF 2.8 50mm EX of de Canon EF 1.4 50 mm USM. Welke geeft het meest scherpe beeld/opname? Dat is het belangrijkste! En kan ik bij deze laatste 3 dicht op mijn onderwerp zitten. De dieptescherpte even buiten beschouwing gelaten. Dat klinkt wel raar, maar ik heb hier een speciale bedoeling mee.De 100 mm f/2.8 laat ik buiten beschouwing! Welke van de 3 anderen/reeds genoemde heeft jullie voorkeur met de scherpte?
    Voor mij is dit behoorlijk belangrijk, want macro opname's is voor mij naast de natuurfoto's etc. ook mijn passie.
    Mijn hoop is gevestigd op jullie kennis en ervaring met deze lenzen.
    Heel graag jullie antwoord hierop. Het zou jammer zijn als ik een verkeerde aankoop \zou doen. Ik kan n.l. de 100 mm f/2.8 nog omruilen, heb deze ook maar 2x uitgeprobeerd, omdat ik het niet prettig vind zover vanaf mijn onderwerp te zitten. Omdat ik dat niet gewend ben. En lach niet, ook niet graag wil.
    Groetjes, Marijke/Orange

  • #2
    Marijke, dit vind ik zeer vreemd. Zowat iedereen die macro doet, wil een lange lens, en jij wil een kortere Scherpte staat eigenlijk niet ter discussie bij macrolenzen. Bij alle merken zijn de macrolenzen bij de scherpste die ze maken. Ook bij Canon is de 100mm macro een echte topper.

    Je maakt de vergelijking met een Nikon 5700 met voorzetlenzen of filters. Een DSLR is heel andere koek. Als je echt zoveel vergroting maakt (1:3 en groter), is de scherptediepte zeer beperkt, en eigenlijk vaak zowat onbruikbaar tot f8 of zelfs f11. Al mijn macro's zijn met f11 en hoger gemaakt, en zo goed als allemaal met off-camera flits om de nodige sluitertijd te bekomen. Volgens mij is jouw "scherpteprobleem" eerder een probleem met goed focussen en voldoende scherptediepte creëren.

    Vertel eens wat meer over je scherpsteltechniek en de manier van macro's maken, misschien dat we je wat kunnen bijsturen.

    PS: mocht je een kortere lens zoeken, er zijn heel wat 50mm lenzen te krijgen, en het zou me verbazen dat er een slechte tussen zit. Kies er wel een die tot 1:1 kan gaan, zoals de Canon 50/2.5 (dacht ik toch).

    Succes!
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Marijke,
      Ik begrijp je niet goed. Iedereen tracht een zo groot mogelijke werkafstand te hebben en je zucht nu naar een heel kleine.
      Ik heb zopas eens die lens bekeken en de minimale focus afstand is 31cm bij 1:1 Die 50/2.5 macro is geen echte macro maar slechts 1:2 bij een minimale afstand van 23cm. Opgepast deze afstanden zijn opgegeven tot het beeldvlak en dus niet tussen object en front van de lens.
      Ik ga ervan uit dat je echte macro wilt, of tenminste zo groot mogelijk beeld van een zo klein mogelijk object.
      Dit kun je verkrijgen door:
      - tussenringen vb kenko ringen
      - closeup voorzet lenzen
      - 2de lens invers gemonteerd op de eerste.
      - een combinatie van voorgaande.

      Vooral indien je grote versterking wilt en heel kleine werkafstand tussen frontlens en object kan je gaan voor de invers gemonteerde 2de lens. Deze moet bij voorkeur een vaste zijn van 50mm of minder. Een heel goede daarvoor is de heel goedkope 50/1.8 aan 111 euro. Samen met je EF100 en de 50/1.8 moet je heel dichtbij kunnen en veel vergroten.

      Ik heb een test gedaan met mijn weliswaar 200mm (nikon) en een 50mm invers en bekom een versterking van 4 maal bovenop. nl 200/50, in uw geval zou dat 100/50 = 2 maal boven op wat je nu hebt en de werkafstand zal drastisch dalen. Weet dan dat de scherptediepte heel laag wordt maar dat moet je erbij nemen.
      een voorbeeld had ik in de volgende topic:
      http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=31733

      Hopelijks helpt dit even.
      Groetjes
      Frans

      Comment


      • #4
        Volgens mij zijn er geen canon objectieve die zo dichtbij kunnen, de objectieve die ik gezien heb, minimaal 0.5m.
        zover mijn kennis gaat. (ik kan het mis hebben)
        Canon 30D- Canon 70-200mm L F2.8 IS USM / Canon 24-105 F4 L USM IS/ speedlite 430EX

        Comment


        • #5
          geen scherpe opnames met die lens??????
          Hmm, de scherptediepte is niet het probleem denk ik, maar wat wel het probleem is volgens mij is de beweging naar voor en achteren toe.
          Aangezien je scherptediepte slechts heel heel gering is, soms slechts enkele mm, je stelt scherp en net voor je afdrukt beweeg jij 1 of 2 mm naar voor of achteren heb je ervan, out of focus en dus onscherpe afbeelding.
          Schakel echt niet over op de 50mm macro, zal je dezelfde problemen opleveren en nog meer dan de 100mm.

          Tip : gebruik je flash en knijp je diafragma toe, geeft je meer kans op slagen en na je hebt schergesteld niet te lang treuzelen, scherpstellen en ogenblikkelijk afdrukken, anders zit je ernaast.

          hieronder enkele voorbeelden getrokken met de canon 100mm f2.8 macro (de voorganger van de USM, optisch even scherp, juist tragere AF), je ziet, heel scherp die lens en mooie resultaten mee te verkrijgen.

          http://users.skynet.be/freewallpapers/libelschelde_A.jpg
          http://users.skynet.be/freewallpapers/vlinderschelde_A.jpg
          http://users.skynet.be/freewallpapers/canon100mm1_A.jpg
          visit my website : http://www.freewallpapersite.com

          Comment


          • #6
            Originally posted by orange
            Daarom denk ik erover om over te gaan op de Canon EF 2.5 50mm of op de sigma AF 2.8 50mm EX of de Canon EF 1.4 50 mm USM. Welke geeft het meest scherpe beeld/opname? Dat is het belangrijkste! En kan ik bij deze laatste 3 dicht op mijn onderwerp zitten.
            neen.
            de canons zijn geen macrolenzen. de sigma wel en dat lijkt me dan ook je beste koop.
            en een statief omdat je sluitertijd groot wordt bij een klein diafragma (grote f)
            www.vildaphoto.net

            Comment


            • #7
              Ok, ik probeer het uit te leggen.
              Ik wil graag macro foto's maken zoals ik o.a. gewend was met mijn nikon 5700. Bij de nikon 5700 zet ik deze op macro opname en dan zet ik daar de raynox DCR-250 op. Genoemd: (Super Macro Conversion Lens) zie: http://www.ranox.com
              Ik denk dat dit een soort dioptri lensje is,maar zeker weten doe ik het niet.
              Ik wil dus inderdaad een zo'n groot mogelijk beeld van mijn onderwerp/object.
              Als ik b.v. de Libellen fotografeer in de macro stand met dat ranox lensje dan kies ik eigenlijk eerst welk deel ik van de Libelle scherpgesteld wil hebben, Wil ik zijn kopje b.v. vol in beeld moet ik inderdaad met de Nikon er heel dicht op gaan zitten (2cm) (Dat kan b.v. bij Libellen, tenminste als ze aan het eten zijn, dan blijven ze zitten, ik ben n.l. een Libellenfreak )En ik stel gewoon scherp op zijn kopje en hoe dichter ik bij zijn kopje ben, hoe beeldvullender het is. Wil ik een bloem in de macrostand fotograferen en ik wil b.v. het hart van de bloem groot in beeld hebben, stel ik uiteraard scherp op het hart van de bloem. Dit spreekt eigenlijk voor zichzelf, tenminste van mijn gewoonte uitgaande hoe ik dit doe met de Nikon 5700.Mogelijk zal ik bij een DSLR anders te werk moeten gaan, maar ik heb van alles geprobeerd, het lukt me niet. Zoals ik zei het F-getal al hoger insteld, maar beeldvullend en scherp ho maar.
              Bij een bloem wil ik dan ook zo weinig mogelijk van zijn omgeving erbij op hebben en dat gaat prima met de Nikon 5700. Maar ik krijg het niet voor elkaar met de EF 100 mm f/2.8 macro usm.Zelf geen fatsoenlijk vergelijk. Of ik het F-getal nu hoger zet of niet, het lukt me geenszins. En.... en als ik dan zie hoe onscherp dat is om te huilen . Daar vind ik die lens te duur voor.
              Ik heb van iemand een foto ontvangen van kogeltjes van een buks (geweer) dat was een macro lensje van sigma, prachtig scherp en zoals ik het eigenlijk graag zou willen, ik vermoed dat hier ook een tussenring opgezeten heeft.
              En inderdaad ik wil dus graag échte macro!
              Ik weet niet of jullie hier wat mee kunnen wat ik nu geschreven heb, I hope so!
              Ik wacht af of jullie zo weten n.a.v. dit schrijven hoe ik dit soort foto's maak en wat ik er aan kan doen om het met de 300D te kunnen evenaren of zelfs beter.
              Groetjes, Marijke/Orange

              Comment


              • #8
                kun jhe misschien een een voorbeeld posten met wat exif erbij??
                visit my website : http://www.freewallpapersite.com

                Comment


                • #9
                  Juist Frederic, dit bedoel ik, bij het zien van je foto's! Ook wat Frans laat zien.
                  Op mijn website heb ik ook album van vlinders staan en van insecten (gemaakt met de Nikon5700) kun je natuurlijk even naar kijken kun je zien wat ik bedoel, niet zo'n mooie dieptescherpte als jouw foto's. Ik vind mijn macro foto's best wel mooi en scherp, maar ze zijn plat zoals ik dat noem.
                  Die foto's heb jij dus gemaakt met de 100mmm f/2.8, wow, jak ligt het dan toch aan mij?
                  Frederic maar goed dat je ver weg woont, anders was dit oude mens langs gekomen om bij jou de kunst af te kijken . Maar zonder gekheid, dit is wat ik graag wil, op deze manier macro foto's maken.Heb je dit écht enkel met die lens gemaakt?
                  Dan ligt het dus duidelijk aan mij.Heb je ook de exif file erbij staan waar deze foto staan? Dus de lens niet omruilen?
                  Groet Marijke/Orange



                  Originally posted by fredericrom
                  geen scherpe opnames met die lens??????
                  Hmm, de scherptediepte is niet het probleem denk ik, maar wat wel het probleem is volgens mij is de beweging naar voor en achteren toe.
                  Aangezien je scherptediepte slechts heel heel gering is, soms slechts enkele mm, je stelt scherp en net voor je afdrukt beweeg jij 1 of 2 mm naar voor of achteren heb je ervan, out of focus en dus onscherpe afbeelding.
                  Schakel echt niet over op de 50mm macro, zal je dezelfde problemen opleveren en nog meer dan de 100mm.

                  Tip : gebruik je flash en knijp je diafragma toe, geeft je meer kans op slagen en na je hebt schergesteld niet te lang treuzelen, scherpstellen en ogenblikkelijk afdrukken, anders zit je ernaast.

                  hieronder enkele voorbeelden getrokken met de canon 100mm f2.8 macro (de voorganger van de USM, optisch even scherp, juist tragere AF), je ziet, heel scherp die lens en mooie resultaten mee te verkrijgen.

                  http://users.skynet.be/freewallpapers/libelschelde_A.jpg
                  http://users.skynet.be/freewallpapers/vlinderschelde_A.jpg
                  http://users.skynet.be/freewallpapers/canon100mm1_A.jpg

                  Comment


                  • #10
                    Marijke,
                    - Ik hoop dat je toch manueel scherp stelt.
                    - Dat je liefst flash licht gebruikt.
                    - Dat je de F waarde zo hoog mogelijk stelt, toch om te starten.
                    - Dat je een statief gebruikt, alhoewel als je een flash gebruikt dit kan vervallen.
                    - Dat je de camera manueel insteld.
                    Gezien de lens moet de min afstand tussen object en de achetzijde van je camera iets meer dan 30 cm zijn anders kan je het nooit scherp hebben als ik de lens gegevens bekijk.

                    Dus samengevat:

                    F32 of hoger
                    Flash licht vb manueel, 1/2 power.
                    T = 1/100
                    Geen AF gebruiken,manueel scherpstellen.
                    Als je geen externe flash hebt moet het gaan met de interne, zelfs op auto belichting.
                    Bij mijn nikon gaat het 100% belicht met:
                    F32, 1/150 interne flash op max power of DTTL geregeld is ook goed.

                    Comment


                    • #11
                      Wel ik weet niet of het gelukt is, maar dit zijn dan 2 foto's gemaakt met de ef 100mm f/2.8 macro usm,wat dus echt 10x niks is en ik schaam me "dood" voor deze foto's (let niet op het onderwerp, het was gewoon om te kijken wat de lens deed )
                      Excuus als het niet gelukt is om het te laten zien

                      http://orange8.brinkster.net/images/albums/Divers/16_F.jpg
                      Exp. Time 20
                      F-number F32.0
                      Focal Lenght 100
                      Aperture 32
                      No flash

                      http://orange8.brinkster.net/images/albums/Divers/15_F.jpg
                      Exp. Time 1.3
                      F-numbet F20.0
                      Focal lenght 100
                      Aperture F20
                      No flash
                      Groetjes, Marijke/Orange Brrrrrrrr...... vreselijk he

                      Comment


                      • #12
                        Frederic maar goed dat je ver weg woont, anders was dit oude mens langs gekomen om bij jou de kunst af te kijken.
                        lol zou er niet om gegevenhebben hoor

                        Maar zonder gekheid, dit is wat ik graag wil, op deze manier macro foto's maken.Heb je dit écht enkel met die lens gemaakt?
                        Dan ligt het dus duidelijk aan mij.Heb je ook de exif file erbij staan waar deze foto staan? Dus de lens niet omruilen?
                        lens zeker niet omruilen, ze is veel te goed daarvoor.

                        Bv, de exif van die libel is
                        Camera : manual mode
                        flash : EX 420 ev +2 (full power)
                        iso : 100
                        shutterspeed : 1/180 sec
                        F : F 22

                        nu je foto's zijn zo slecht niet hoor, als ik dat bloempje eens door photoshop haal kom ik al aan volgend resultaat


                        tot, daar aan toe, ik zie wel dat je sluitertijd redelijk lang is, dit door het weinige licht dat je hebt van je diafragma, je hebt waarschijnlijk een statief gebruikt
                        maar zelfs dan, bv als je afdrukt beweegt je camera, beter zelftimer gebruiken, natuurlijk voor vlinder en andere beestjes is dit niet handig, daarmee externe lichtbron gebruiken, het ideale is een externe flash, ik gebruik bv de EX420 is betrekkelijk betaalbaar en als je een beetje uitkijkt vind je hem soms tweedehands.
                        visit my website : http://www.freewallpapersite.com

                        Comment


                        • #13
                          Ik heb niet manueel scherpgesteld en ook geen flashlight gebruikt.
                          Wel heb ik hier en daar bij wat proefjes een hoog f-getal gebruikt en op statief dat wel, maar ik denk net wat Frederic zegt dat er toch iets speling in heeft gezeten/iets beweging. Ook de camera niet manueel ingesteld, ik fotografeer veel in de stand AV.
                          Bedankt Frans voor je advies, ik ga nog eens dezer dagen uitproberen.
                          Groet Marijke/Orange

                          Originally posted by frans_vdm
                          Marijke,
                          - Ik hoop dat je toch manueel scherp stelt.
                          - Dat je liefst flash licht gebruikt.
                          - Dat je de F waarde zo hoog mogelijk stelt, toch om te starten.
                          - Dat je een statief gebruikt, alhoewel als je een flash gebruikt dit kan vervallen.
                          - Dat je de camera manueel insteld.
                          Gezien de lens moet de min afstand tussen object en de achetzijde van je camera iets meer dan 30 cm zijn anders kan je het nooit scherp hebben als ik de lens gegevens bekijk.

                          Dus samengevat:

                          F32 of hoger
                          Flash licht vb manueel, 1/2 power.
                          T = 1/100
                          Geen AF gebruiken,manueel scherpstellen.
                          Als je geen externe flash hebt moet het gaan met de interne, zelfs op auto belichting.
                          Bij mijn nikon gaat het 100% belicht met:
                          F32, 1/150 interne flash op max power of DTTL geregeld is ook goed.


                          Comment


                          • #14
                            Met dergelijke foto's heb je snel bewegingsonscherpte. Het behoedzaam indrukken van de ontspanknop kan al trilling veroorzaken. Misschien is een draadontspanner de oplossing!

                            Comment


                            • #15
                              Wat ik doe om een zo beeldvullende opname te maken is het volgende:
                              ik schakel de autofocus uit van mijn lens en zet dan manueel scherp op 1:1 . Vervolgens ga ik heen en weer wiebelen tot ik mijn onderwerp scherp heb. En op het juiste moment afdrukken
                              http://www.vannecke.be
                              Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
                              Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

                              Comment

                              Working...
                              X