Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon AE1, AE1 program of A1?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon AE1, AE1 program of A1?

    Hey BD-ers,

    Al een poos ben ik op zoek naar een analoog fototoestel. Na wat zoeken en vergelijken op het internet is mijn oog gevallen op de Canon AE1 (al dan niet de program) of de A1.
    Het zijn oude, maar eenvoudige toestellen en naar verluid zeer gebruiksvriendelijk.

    Bij deze de vraag of er hier BD-ers zijn die zelf een van bovenstaande toestellen bezitten of in bezit hebben gehad?
    Zo ja, wat is u oordeel over een van de toestellen?

    Is er een groot verschil tussen de toestellen onderling? AE1 met of zonder program? A1?
    Wat zou u keuze zijn?

    Mvg,
    Snap
    flickr

  • #2
    Re: Canon AE1, AE1 program of A1?

    Oorspronkelijk geplaatst door Snap Bekijk bericht
    Hey BD-ers,

    Al een poos ben ik op zoek naar een analoog fototoestel. Na wat zoeken en vergelijken op het internet is mijn oog gevallen op de Canon AE1 (al dan niet de program) of de A1.
    Het zijn oude, maar eenvoudige toestellen en naar verluid zeer gebruiksvriendelijk.

    Bij deze de vraag of er hier BD-ers zijn die zelf een van bovenstaande toestellen bezitten of in bezit hebben gehad?
    Zo ja, wat is u oordeel over een van de toestellen?

    Is er een groot verschil tussen de toestellen onderling? AE1 met of zonder program? A1?
    Wat zou u keuze zijn?

    Mvg,
    Snap
    Ga voor de A1; dit is een fantastisch machien.
    Je kan er helemaal alle richtingen mee uit.
    Ik heb er eentje verkocht voor € 150 met standaardlens , telezoom en winder...
    Je kan dit toestel nog wel vinden voor een habbekrats.
    Niet twijfelen, méér mogelijkheden ga je analoog niet vinden, tenzij je natuurlijk voor recentere toestellen gaat.

    Succes

    Roland

    Comment


    • #3
      Re: Canon AE1, AE1 program of A1?

      A1
      misschien wel het "beste" van Canon ooit geweest, eigenlijk heb je niet meer of beter dan de A1 te bieden heeft.
      succes

      Comment


      • #4
        Re: Canon AE1, AE1 program of A1?

        heb ze beide nog liggen,
        de ae1 heeft sluitertijdvoorkeuze en de a1 heeft beide

        greets
        je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
        www.korandoke.be

        Comment


        • #5
          Re: Canon AE1, AE1 program of A1?

          Ga voor de A1 als je uit deze drie wil kiezen. Maar realiseer je wel dat het alle drie camera's uit het manuele FD tijdperk zijn. Oftwel, je huidige lenzen gaan er niet op passen.

          Het nadeel is dat deze camera's minimaal 25 jaar oud zijn. Al hebben ze 25 jaar in de vitrinekast gelegen, de slijtage gaat door. Met alle problemen van dien.
          Daarom kun je beter een Nikon F3 of FM2N scoren. Deze klassieke camera's zijn nog degelijker en belangrijker, ze werden veel langer gemaakt. Het is een groot voordeel om een camera in betrekkelijke nieuwstaat te scoren.

          Ga je toch voor een A1 probeer dan een exemplaar van een uitdunnende verzamelaar te scoren. Vraag of de spiegeldemping en lichtdempingen ook vervangen zijn. Redelijke kans dat de verzamelaar de camera weer tip top heeft gemaakt. Maar dat zal met de camera die jaren op zolder heeft gelegen niet het geval zijn.

          Comment


          • #6
            Re: Canon AE1, AE1 program of A1?

            Ha, absoluut voor de A1 gaan. Mijn exemplaar heeft naast 10000den kliks eveneens 10000den km op de teller staan en 10000den onvergetelijke herinneringen uit een periode dat ik wat jonger was

            De A1 heeft mij nooit in de steek gelaten, bij -20 C in het hoge Canadese noorden en Alaska, zowel als bij +48 C in Death Valley. En na 25 jaar werk dat ding nog steeds als op dag één.
            DigiCam

            Comment


            • #7
              Re: Canon AE1, AE1 program of A1?

              Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam Bekijk bericht
              De A1 heeft mij nooit in de steek gelaten, bij -20 C in het hoge Canadese noorden en Alaska, zowel als bij +48 C in Death Valley. En na 25 jaar werk dat ding nog steeds als op dag één.
              Niet als je het ding geen beurt gegeven hebt.

              Het lijkt misschien zo. Toch zullen de afdichtingen en de spiegeldemping er niet meer zo vers uitzien. Dat spul gaat stuffen, en gaat loslaten. Het is vervelend dat zulk spul door de camera gaat zweven. Vooral als het bij het sluitergordijn terecht komt.

              Comment


              • #8
                Re: Canon AE1, AE1 program of A1?

                Alvast bedankt voor de reacties.

                Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                de ae1 heeft sluitertijdvoorkeuze en de a1 heeft beide
                Wat bedoel je hier precies mee met 'de a1 heeft beide'?


                En dan heb ik ook nog een algemene vraag. Hoe betrouwbaar zijn de interne lichtmeters nog na bijna 3 decenia?
                flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Canon AE1, AE1 program of A1?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Snap Bekijk bericht
                  Alvast bedankt voor de reacties.



                  Wat bedoel je hier precies mee met 'de a1 heeft beide'?


                  En dan heb ik ook nog een algemene vraag. Hoe betrouwbaar zijn de interne lichtmeters nog na bijna 3 decenia?
                  diafragmagma of sluitertijdvoorkeuze
                  belichtingsmeters, wat zou daar kunnen aan mankeren?
                  en moest er iets afwijking op zijn die kan je ijken

                  greets
                  je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                  www.korandoke.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon AE1, AE1 program of A1?

                    Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                    belichtingsmeters, wat zou daar kunnen aan mankeren?
                    Belichtingsmeters kunnen zeker de geest geven. Zeker bij de goedkopere SLR's uit die tijd.
                    Ik ben op zoek naar een MB-20.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon AE1, AE1 program of A1?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
                      Belichtingsmeters kunnen zeker de geest geven. Zeker bij de goedkopere SLR's uit die tijd.
                      de A1 zat in die tijd niet onder de goedkopere toestellen

                      greets
                      je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                      www.korandoke.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon AE1, AE1 program of A1?

                        Hi,

                        Ik heb er zo een A1 in bezit, doch met het verschijnen van de AF als backup genomen.
                        Nooit geen enkel probleem mee gehad.
                        Is met 2 lenzen en moterdrive (L vorm,handgreep):
                        CANON FD 70-210mm f4 Zoom Macro Lens
                        CANON FD kleiner, ben niet meer zeker Zoom (35-55?)
                        (+ een zonnekap, filter)No flash.
                        Wat wil je er voor geven?
                        Canon IXUS95IS + wenslijst :)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon AE1, AE1 program of A1?

                          het zijn alle drie goede camera's, met de uitschieter een A1, maar wel opletten op eventuele slijtage niet zozeer van ijzeren plastic onderdelen, maar vooral afsluitings stripjes, deze verduren naar veloop van tijd en zullen vervangen moeten worden als je de camera's daadwerkelijk gaat gebruiken, anders krijg je onherroepelijk vals licht in de camera wat je filmpje beinvloed.
                          Mijn beste Foto moek nog trekke.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon AE1, AE1 program of A1?

                            Ik heb een AE-1 en 2 A-1's. De A-1 vind ik persoonlijk leuker werken.
                            Lichtdichtingen zul je inderdaad moeten vervangen, maar dat kun je heel gemakkelijk zelf doen. Er zit op eBay iemand die er setjes voor verkoopt, 3 euro of zoiets. De A-1 heeft wel het probleem dat de sluiter begint te "hoesten". De mijne hebben het allebei, de ene wel meer dan de ander. Ik ben ermee bij Grobet geweest en daar zeiden ze dat de olie binnenin is opgedroogd of zo. Ik heb op internet gevonden dat je het zelf kan herstellen, maar ik heb het nog niet geprobeerd omdat hij mij nogal riskant lijkt, en ze me bij Grobet zeiden dat er geen risico is voor de camera, dat de spiegel alleen trager opklapt en je daardoor een fractie van een seconde sluitervertraging krijgt (maar het blijven wel de juiste tijden normaal).

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon AE1, AE1 program of A1?

                              Oorspronkelijk geplaatst door GretchenRoss Bekijk bericht
                              De A-1 heeft wel het probleem dat de sluiter begint te "hoesten".
                              De sluiter was een zwak punt van de A1. Misschien is de A1 de ultieme klassieke Canon manuele focus SLR. De concurrentie had echter beter

                              Comment

                              Working...
                              X