Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon A80 - geheugenkaart ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon A80 - geheugenkaart ?

    Hoi iedereen,

    Ik heb al enorm veel opgestoken in dit forum ! Ik heb ook een vraagje, ik ben in het bezit van een Canon A80 en vertrek binnenkort op reis naar Costa Rica. Nu trek ik op reis altijd heel veel foto's (zo'n 500-tal). Hiervoor gebruikte ik een gewone camera en nam ik dus veel filmrolletjes mee, maar nu moet ik mij voorzien van CompactFlash kaarten. Wat is volgens jullie de beste oplossing ? Enkele van bvb 512Mb of meerdere van 256Mb of 128Mb. Ik heb nl. vernomen dat bij grotere geheugenkaarten de camera enorm traag wordt wanneer deze bijna vol zijn ?
    En dan nog een vraagje, waar ik al veel over gelezen heb, maar nog niet volledig uit ben. Ik druk mijn foto's af op formaat 10x15, trek ik dan best in de hoogste resolutie en fijn of kies ik voor een iets lagere resolutie en superfijn of fijn ? Heeft iemand hier ervaring mee ?

  • #2
    Ik zou zeggen: zoveel mogelijk op hoogste resolutie, als je geheugenruimte het toelaat.
    Zelf ben ik er niet zo'n voorstander van om één grote kaart te gebruiken: als er iets misloopt (verlies e.d.), dan ben je ineens véél foto's kwijt.
    EOS 80D

    Comment


    • #3
      "Superfijn" is natuurlijk altijd beter dan gewoon "fijn" vermits hierbij een mindere compressie gebruikt wordt. Minder compressie betekend een betere foto.

      Verder denk ik persoonlijk dat een resolutie van 1600x1200 (de medium1 op jouw toestel) wel voldoende is om 10x15 prints te maken, maar misschien moet je gewoon eens 2x dezelfde foto nemen maar dan op verschillende resolutie, en het resultaat vergelijken!

      Nu is het wel zo dat je geen "echte" 10x15 print kan maken met dit soort toestellen, vermits deze een hoogte/breedte verhouding hebben van 1:1,3 ipv de standaard 1:1,5 bij SLR (of DSLR) camera's.
      Dus bij prints op 10x15 ga je ofwel links en recht een witte rand krijgen, ofwel gaat er bovenaan en onderaan iets van de foto wegvallen!

      (bij oa kruidvat drukken ze effectief op 10x13 af bij digitale foto's)

      Over de snelheid van de kaarten kan ik niet veel zeggen, vermits m'n grootste CF maar 64 Mb is... hoewel deze niet trager is dan m'n 16 Mb kaartje. Het wordt wel merkbaar trager als de kaart volstaat en ik schakel naar playback modus.
      Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

      Comment


      • #4
        Mijn cf-kaart van 512Mb wordt in elk geval niet trager als die bijna vol is. Als ze helemaal vol is, dan is het gewoon gedaan met foto's maken. Ik kan dan nog mijn cf van 128Mb gebruiken, maar die staat ook heel snel vol.
        Ik zal ook nog een paar kaartjes moeten bijkopen, maar die van 1Gb zijn in verhouding duurder, dus zullen het wel een paar van 512Mb worden. Reken gewoon uit wat het voordeligste is per Mb, en ga daarop voort.
        Als je zo'n 500 foto's wil maken (met een 4 megapixel-camera zal dat wel ongeveer 2Mb per foto zijn), dan heb je ongeveer 1Gb nodig. Verdeel dat over 128Mb, dan heb je 8 kaartjes mee te nemen, en moet je ook geregeld wisselen. Ik denk dat je in dat geval beter 2 stuks van 512Mb meeneemt, of 4 van 256Mb.
        Als de foto's nooit groter afgedrukt moeten worden dan 10 x 15cm, dan is in princiepe een 2 megapixel al ruim voldoende. Maar dan kan er niet veel meer gecorrigeerd worden achteraf. Je kan dan geen stuk meer uit de foto snijden om een afdruk van 10 x 15 te maken.
        Zorg ervoor dat je zeker genoeg opslagruimte hebt, en als je aan de laatste cf-kaart begint, stel dan een lagere resolutie in, zodat je niet gemakkelijk plaats tekort komt. Dat heb ik een tijdje geleden op het auto-en motorsalon ook gedaan, en het verschil is niet te zien bij de foto's die op de pc bekeken worden.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment

        Working...
        X