Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

    Door een stom accident, kan ik niet anders dan mijn Canon 7d met Sigma 150-600 vervangen. Nu lijkt het mij logisch om dan maar dezelfde lens te kopen en een 90d, aangezien de 7d niet meer verkrijgbaar is. Maar is dat effectief wel logisch of is een spiegelreflex echt van de markt aan het verdwijnen? Is puur om vogels te fotograferen, dus wil minstens hetzelfde bereik en snelheid. Budget max. 4.000 euro. Tips en advies heel welkom! Dankuwel
    Hilde

  • #2
    Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

    Ik zie in het veld heel veel mensen vogels fotograferen met een Canon 7D en jouw lens of de 400mm lens. Ik fotografeer al jaren met diverse MFT camera’s van Olympus of Panasonic en de Olympus 300mm, Panasonic 100-400 en Olympus 100-400 mm (200-800 FF eq.) voor het fotograferen van vogels, vlinders,… Omdat de camera’s die ik had niet super zijn voor vogels in de vlucht heb ik ook gedurende een maand de canon7DII met de 400mm lens uitgeprobeerd. Ik vond dat dik tegenvallen in vergelijking met mijn MFT camera’s en lenzen. Véél zwaarder, minder ergonomisch en de beeldkwaliteit was zeker niet beter, wel integendeel, dan wat ik gewoon was. Daarbij, als je een systeemcamera gewoon bent en je stapt terug naar een spiegelreflex is dat ook wennen en een stapje terug. Enkel de autofocus voor vogels in de vlucht was met die Canon beter dan mijn Panasonic G9. Daarna heb ik de nieuwe Olympus OM-D E-M1MarkIII uitgetest. Die heeft een zeer goede autofocus waarbij ik zonder problemen bijvoorbeeld zwaluwen in de vlucht kan volgen.
    De ideale combinatie binnen jouw budget is volgens mij dus de Olympus OM-D E-M1MarkIII met de Olympus 100-400 of de Olympus 300 mm lens.

    Als er ergens een zeer zeldzame vogel gespot wordt gaan tientallen natuurliefhebbers en vogelfotografen ernaar op zoek. Ik, mijn vrouw en zoon staan er ook af en toe tussen. Je ziet een paar mannen met zeer zware en dure toestellen, de meesten in de groep hebben spiegelreflexen en lenzen in de buurt van jouw Canon-Sigma combinatie, en enkel wij staan daar met MFT materiaal. Als ik achteraf alle foto’s van het bewuste vogeltje vergelijk op waarnemingen.be zie ik dat onze foto’s bijna steeds bij de beste zijn. Enkel de paar fotografen met bijvoorbeeld een Canon EF 600mm f4 gemonteerd op een prima camera en bijhorend zwaar statief of hebben iets betere foto’s. Hun materiaal kost echter tussen de 15 en 20.000€, het onze valt mooi binnen jouw budget.

    Je moet mij niet geloven en kan het Olympus materiaal in een paar fotozaken voor één dag gratis uitlenen om te testen. https://wow.olympus.eu/nl_NL/
    Ter info geef ik hier een link naar de site van een beroeps natuurfotograaf die de overstap gemaakt heeft gemaakt van full frame naar MFT. Hier lees je een heel uitgebreide ervaring van iemand anders. https://www.sulasula.com/en/olympus-gear/

    Waarom werkt haast niemand in België met Olympus voor het fotograferen van vogels? Onbekend is onbemind zal wel de grootste reden zijn denk ik. Zijn er dan geen nadelen aan Olympus? Oh jawel, de kleinere sensor geeft iets minder beeldkwaliteit in sommige omstandigheden in vergelijking met de absolute toptoestellen en lenzen. Voor mij weegt dat niet op tegen de flexibiliteit en het fotoplezier.
    Last edited by Wike; 1 juni 2021, 08:38.
    Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
    Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

    Comment


    • #3
      Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

      Eén van de voordelen van de Olympus zoals door Wike aangehaald is de grote cropfactor waardoor je met veel lichter (en minder duur) materiaal toch de vogel groot genoeg in beeld krijgt. In die zin is de 32mp sensor van de 90D met 1.6 cropfactor ongeveer gelijkwaardig aan de 20mp met 2x van de Olympus.
      Ruis is geen probleem met de huidige nabewerkingsprogrammas's.

      Zelf heb ik de M6 Mark II met dezelfde sensor (naast mijn nog levende 7DII) en in de meeste situaties kan ik zeer sterke uitsneden maken (de AF van de M6II is goed maar heeft onvoldoende instelmogelijkheden voor vliegende vogels zodat de 7DII hier nog mijn favoriet is).
      De kwaliteit van de lens is uiteraard van groot belang alhoewel ook mijn oudere lenzen EF400 5.6 en EF100-400 (1e versie) op een mirrorless nauwkeuriger focussen.

      Voor Canon is de DSLR (en de EF-vatting) een afgesloten hoofdstuk, ik investeer daarin geen € meer. Ik verwacht dat er vroeg of laat een high end APS-C mirrorless zal uitkomen, zoniet zal ik naar FF moeten gaan (of tevreden zijn met mijn huidige materiaal).
      Gezien mijn investering in Canon materiaal (dat kwalitatief beter is dan wat TS moet vervangen) zie ik geen reden om naar Olympus over te stappen, het is niet goedkoop en ik verwacht geen betere resultaten.
      Last edited by palombian; 1 juni 2021, 10:06.

      Comment


      • #4
        Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

        Ik heb de Canon 90D maar niet de Sigma 150-600, over de lens kan ik niet meespreken.
        Het is ook mijn bedoeling niet om die lens te kopen, ik ben aan het sparen voor een tweede hands Canon EF 100-400.
        Momenteel red ik mij met een Canon EF 75-300 maar met deze kom ik mm te kort.
        Ik fotografeer al heel vele jaren maar nog nooit natuur, vogels of macro.
        Ben wel effe begonnen met Macro maar dit was toch mijn dada niet.

        De Canon 90D valt bij mij reuze goed mee al zal je ook wel het tegenovergestelde lezen.
        Als je niet te ver van Mol woont kunnen we er samen eens op uittrekken want met al die meren hier heb je vogels genoeg om te fotograferen.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

          Kijk ook eens naar Sony. Een A6600+200-600 is een goede optie. Die 200-600 is de scherpste 600mm zoomlens die je momenteel kan vinden.

          Bij Canon heb je momenteel geen crop mirrorless met RF mount. De R7 zou eraan komen dit jaar maar is nog afwachten.
          Een R5 geeft je hetzelfde bereik als jouw 7D maar je zit dan al over je budget. De 100-500 RF is ook schandalig duur. De 200-600 van Sony is minstens 1000€ goedkoper en ietsje scherper op het lange eind en meer bereik.

          Voor Sony is er onlangs de Tamron 150-500 uitgekomen en die zou ook heel goed zijn en goedkoper dan de 200-600.
          Op de 200-600 kan je een 1.4xtc monteren maar niet op de Tamron.

          Ik heb de Sigma 150-600S gehad met een 6D/760D. De resultaten waren prima maar om de zoveel tijd krijg ik last van het GAS syndroom en dan moet ik veranderen van materiaal. De Sigma vond ik niet scherp wijdopen op F6.3/600mm. Ik trok altijd op F8 waar ik met de 200-600 op F6.3 kan trekken zonder verlies aan scherpte.
          De live view bij een mirrorless gebruik ik ook altijd als ik in een tent/hut zit omdat het gemakkelijker is.
          Voor vogels in de vlucht vind ik een dslr nog iets beter maar met een mirrorless kan het zeker ook. Zo heb je bij de R5 bird eye-af waardoor die vanzelf scherpstelt op het oog. Bij Sony moet je hiervoor bij de A1 zijn want de croptoestellen hebben dit niet.
          Last edited by alex606; 1 juni 2021, 14:04.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #6
            Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door iedel Bekijk bericht
            Door een stom accident, kan ik niet anders dan mijn Canon 7d met Sigma 150-600 vervangen. Nu lijkt het mij logisch om dan maar dezelfde lens te kopen en een 90d, aangezien de 7d niet meer verkrijgbaar is. Maar is dat effectief wel logisch of is een spiegelreflex echt van de markt aan het verdwijnen? Is puur om vogels te fotograferen, dus wil minstens hetzelfde bereik en snelheid. Budget max. 4.000 euro. Tips en advies heel welkom! Dankuwel
            Als je nog meerdere Canon lenzen hebt dan is de logische keuze uiteraard geen voor een Canon camera, heb je daarentegen geen Canon glas meer dan staat de deur nu wijd open voor andere merken.
            De 90D is een hele goede camera maar vereist wel heel deftig glas, of die Sigma daar aan zal voldoen weet ik niet maar kan je uiteraard testen in een deftige winkel.
            Hou er ook rekening mee dat je 7DII sneller was in het focussen dan de 90D is
            Dat de dslr eruit zal gaan is een feit doch dat zal de eerste jaren nog niet zijn, en trouwens wat maakt het uit dat je bvb zelf nu nog een dslr koopt, die zal de volgende vele jaren nog steeds doen wat m moet doen.
            Het is niet omdat de merken nu opeens massaal aan het investeren zijn in mirrorless dat de dslr die je nu koopt opeens niet meer goed zou zijn
            Bijna alle sportfotografen en wildlife fotografen werken nog steeds met een deftige dslr, al is het alleen maar al om de bouwkwaliteit waar voorlopig mirrorless nog wat achter blijft omdat alles wat lichter en kleiner moet zijn, doch dit zal veranderen met de komst van de R3 en R1 bvb

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

              Ben ik met je eens Siegfried.
              Ik verwacht ook niet dat Canon nu plots alles in DSLR technologie zal laten vallen.
              Maar tijden kunnen raar uitdraaien.
              We zien dat het nu toch al even erg stil is bij Canon naar veel nieuwe toppers in de DSLR markt.

              Even overlopen waar ze staan op heden in dat segment....

              2020 nog de 1DX 3 uitgebracht.
              Net iets ervoor de 90D.
              Iets later en meer recent de 850D op de markt gezet (in volle covid tijden).

              Maar dan is het verder stil aan de overkant.
              De 7DII maken ze niet meer en een opvolger is er niet echt gekomen.
              Ik vermoed dat de 5D4 nu ook bijna einde productie komt.

              Jammer in deze vind ik dat Canon niet bekend maakt of er nog iets te gebeuren valt in de DSLR markt. Het zou veel onzekerheden wegnemen bij hun trouwe klanten.

              Zelf ben ik erg vragende partij voor een nieuwe 5D5 of 5DSR naar gelang de specs.
              Gewoon omdat ik erg hou van het concept van de DSLR.
              Ik heb het nooit goed begrepen op de systeemcamera.
              Niet dat die helemaal slecht zou zijn, ik hou niet van dat kijken op een schermpje. Plus ook nog wat ander nadelen waarom ik liever een DSLR heb.

              Comment


              • #8
                Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

                Een DSLR of systeemcamera voor wildlife fotografie? En als je voor een systeemcamera kiest welke dan en welke lens? Is dat niet een vrije vertaling van de vraag van de topicstarter?

                Onderstaande link geeft een zeer uitgebreide visie over dit onderwerp.

                Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
                Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wike Bekijk bericht
                  Een DSLR of systeemcamera voor wildlife fotografie? En als je voor een systeemcamera kiest welke dan en welke lens? Is dat niet een vrije vertaling van de vraag van de topicstarter?

                  Onderstaande link geeft een zeer uitgebreide visie over dit onderwerp.

                  https://mirrorlesscomparison.com/bes...d-photography/
                  Van zulke vergelijkingen wordt niemand slimmer, het hangt er gewoon vanaf wie het meeste betaald heeft, al dan niet in natura.
                  Om een voorbeeld te geven, YouTube staat vol met zulke dingen, influencers die gesponsord worden, dus zegt helemaal niks.
                  De enige die je kunt vertrouwen is jezelf of na eigen ervaring

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                    Ben ik met je eens Siegfried.
                    Ik verwacht ook niet dat Canon nu plots alles in DSLR technologie zal laten vallen.
                    Maar tijden kunnen raar uitdraaien.
                    We zien dat het nu toch al even erg stil is bij Canon naar veel nieuwe toppers in de DSLR markt.

                    Even overlopen waar ze staan op heden in dat segment....

                    2020 nog de 1DX 3 uitgebracht.
                    Net iets ervoor de 90D.
                    Iets later en meer recent de 850D op de markt gezet (in volle covid tijden).

                    Maar dan is het verder stil aan de overkant.
                    De 7DII maken ze niet meer en een opvolger is er niet echt gekomen.
                    Ik vermoed dat de 5D4 nu ook bijna einde productie komt.

                    Jammer in deze vind ik dat Canon niet bekend maakt of er nog iets te gebeuren valt in de DSLR markt. Het zou veel onzekerheden wegnemen bij hun trouwe klanten.

                    Zelf ben ik erg vragende partij voor een nieuwe 5D5 of 5DSR naar gelang de specs.
                    Gewoon omdat ik erg hou van het concept van de DSLR.
                    Ik heb het nooit goed begrepen op de systeemcamera.
                    Niet dat die helemaal slecht zou zijn, ik hou niet van dat kijken op een schermpje. Plus ook nog wat ander nadelen waarom ik liever een DSLR heb.
                    Of mirrorless nu beter of slechter is dan DSLR wordt door de markt bepaald.
                    Canon was blijkbaar snel professionele klanten aan het verliezen aan Sony. Ze hebben die ook hier in België moeten "overtuigen" om eens een R te proberen.
                    Met de R5/R6 hebben ze de achterstand ruim ingehaald en veel geld verdiend.
                    Ze zijn nog altijd groot genoeg om meerdere systemen te blijven aanbieden, maar de focus ligt op mirrorless bodies met een RF-vatting.

                    In het begin vond ik een elektronische zoeker ook maar niks, maar nu ben ik het volledig gewoon en reken al automatisch de vertraging in voor BIF (zelfs met het redelijk verouderde kijkertje van de M6). Voordeel is dat je ziet wat op de foto komt qua belichting ed, je kan ook inzoomen en je foto's in detail herbekijken.
                    Over het algemeen is de autofocus op de sensor nauwkeuriger, op het aparte AF-systeem van een DSLR zit altijd wat speling, hoe goed je ook ajusteert.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

                      Dit weekend ga ik alle reacties hier zeker nog eens herlezen. Er ligt effectief nog een Canon 5D in de kast en 2 lenzen, maar die gebruik ik nog maar zelden. Ooit was het mijn bedoeling om alles van Canon te verkopen, had ik een Olympus OMD 5 gekocht en een 150-300, maar toen bleek die combinatie totaal niet te voldoen om vogels te fotograferen. Veeeeel te traag, eer die reageert, is de vogel gaan vliegen. Dan maar de Sigma gekocht voor op mijn 5D, maar dan vond ik altijd weer dat ik onvoldoende bereik had en zelfs de snelheid was niet ok. Uiteindelijk een jaar geleden de 7D aangeschaft. Met die combinatie was ik echt gelukkig. (prijs/kwaliteit) Fotografie is mijn enige echte hobby, dus gunde ik mezelf dat wel. De Oly gebruik ik wel heel veel voor macro, maar dat is dan met een macrolensje en ook niet tijdens de maanden dat er niets te fotograferen valt op dat gebied. Mijn haar zal straks helemaal grijs zijn, van denken... Toch al bedankt aan iedereen voor de reacties!
                      Hilde

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

                        Ik woon heel ver van Mol, dus dat is niet direct een optie.. Toch bedankt voor uw aanbod!
                        Hilde

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door iedel Bekijk bericht
                          Ik woon heel ver van Mol, dus dat is niet direct een optie.. Toch bedankt voor uw aanbod!
                          Mocht hier iemand in Mol of omstreken wonen die deze 150-600 heeft zouden we mss. effe kunnen afspreken om mijn 90D met de 150-600 uit te testen.
                          Ik hoor het graag als iemand als iemand TS zou kunnen helpen.
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

                            Wat is GAS syndroom? 🙈
                            Hilde

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door iedel Bekijk bericht
                              Wat is GAS syndroom? ��
                              Gear Acquisition Syndrome

                              De drang om altijd nieuwe spullen te kopen.
                              Last edited by palombian; 4 juni 2021, 08:50. Reden: vertaling

                              Comment

                              Working...
                              X