Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

    Lol. Heb alleen de drang om elke dag minstens 1 x foto's te maken.
    Hilde

    Comment


    • #17
      Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

      Hallo,
      je zou een tweedehandse 7DII kunnen overwegen?
      Just my two cents.

      Succes met de keuze;
      Filip

      Comment


      • #18
        Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

        [QUOTE=Filip1962;4850077]Hallo,
        je zou een tweedehandse 7DII kunnen overwegen?
        Just my two cents.

        Succes met de keuze;
        Filip

        Filip, daar heb ik inderdaad ook al aan gedacht, maar zijn amper te vinden of voor 750 euro, wat ik dan weer zeer veel geld vind voor tweedehands... Of ben ik zo verkeerd?
        Hilde

        Comment


        • #19
          Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door Filip1962 Bekijk bericht
          Hallo,
          je zou een tweedehandse 7DII kunnen overwegen?
          Just my two cents.

          Succes met de keuze;
          Filip
          Voor BIF zeker, als ze niet te snel bewegen ga je met de 32mp sensor meer kunnen uitsnijden (1.27x meer "pixels per duck"=bijna een extender), deze sensor is ook beter qua ruis en dynamisch bereik.
          Dit uit ervaring met de 7DII en de M6 Mark II en lenzen EF400 DO II en af en toe nog de EF400 5.6 en EF100-400 (de eerste dikwijls met 1.4III extender, voor de andere mag je dat vergeten, ik vraag me ook af hoe 150-600 zooms zich gaan gedragen).
          400mm f:4 x 1.4 x 1.6 cropfactor = 896mm f:5.6 FF equivalent en volgens mij nodig voor vogels in de vrije natuur maar ook de praktische grens qua prijs/gewicht/handelbaarheid (ik vraag me af of mensen die ik soms zie met een 1DxII met 300 f:2.8 en extender genoeg vogel op de foto krijgen).

          Comment


          • #20
            Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door Filip1962 Bekijk bericht
            Hallo,
            je zou een tweedehandse 7DII kunnen overwegen?
            Just my two cents.

            Succes met de keuze;
            Filip
            Ik heb dus de 7DII met 400mm lens gekocht voor vogelfotografie in de hoop dat hij beter zou zijn qua autofocus en beeldkwaliteit dan mijn toenmalige Panasonic G9 met 100-400mm lens. Zoals ik hierboven reeds ergens schreef viel mij die dus op alle gebied tegen. Veel zwaarder, minder goede beeldkwaliteit, vast scherm wat voor macro fotografie een groot nadeel is, geen handige functies zoals focus stapeling in de camera, pro-capture, geen goede beeldstabilisatie,… Enkel de continu autofocus was beter. Die 7DII dus tweedehands verkocht en een Olympus OM-D E-M1MarkIII gekocht. Die heeft alle voordelen van mijn G9 + een autofocus voor vogels in de vlucht die kan concurreren met de 7DII. Ik wil helemaal niet beweren dat de 7DII slecht is, het is ongetwijfeld een zeer goede camera waar veel mensen fantastische foto’s mee maken, maar ik ben blij dat ik hem niet meer heb en wel de Olympus OM-D E-M1MarkIII

            Je schreef dat je reeds een Olympus OM-D 5 met een 150-300mm lens (of bedoel je de 75-300mm) had en er niet tevreden over was. Dat snap ik, de eerdere versies van de OM-D1 waren ook minder van autofocus en de 75-300mm lens heb ik ook nog en die is veel minder scherp dan de Pana 100-400, de Olympus 100-400 en de Olympus 300. De nieuwste Olympus OM-D 5 zou nu ook bijna van het niveau zijn van de M1III maar door zijn veel kleinere grip niet zo handig voor de telelenzen.
            Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
            Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

            Comment


            • #21
              Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door Wike Bekijk bericht
              Ik heb dus de 7DII met 400mm lens gekocht voor vogelfotografie in de hoop dat hij beter zou zijn qua autofocus en beeldkwaliteit dan mijn toenmalige Panasonic G9 met 100-400mm lens. Zoals ik hierboven reeds ergens schreef viel mij die dus op alle gebied tegen. Veel zwaarder, minder goede beeldkwaliteit, vast scherm wat voor macro fotografie een groot nadeel is, geen handige functies zoals focus stapeling in de camera, pro-capture, geen goede beeldstabilisatie,… Enkel de continu autofocus was beter. Die 7DII dus tweedehands verkocht en een Olympus OM-D E-M1MarkIII gekocht. Die heeft alle voordelen van mijn G9 + een autofocus voor vogels in de vlucht die kan concurreren met de 7DII. Ik wil helemaal niet beweren dat de 7DII slecht is, het is ongetwijfeld een zeer goede camera waar veel mensen fantastische foto’s mee maken, maar ik ben blij dat ik hem niet meer heb en wel de Olympus OM-D E-M1MarkIII

              Je schreef dat je reeds een Olympus OM-D 5 met een 150-300mm lens (of bedoel je de 75-300mm) had en er niet tevreden over was. Dat snap ik, de eerdere versies van de OM-D1 waren ook minder van autofocus en de 75-300mm lens heb ik ook nog en die is veel minder scherp dan de Pana 100-400, de Olympus 100-400 en de Olympus 300. De nieuwste Olympus OM-D 5 zou nu ook bijna van het niveau zijn van de M1III maar door zijn veel kleinere grip niet zo handig voor de telelenzen.
              Ik bedoel inderdaad de 75-300, efkes in de war, sorry. Mijn toestel is dus een OM-D E-M5II en ondertussen al een paar jaar oud. Ooit gekocht om mee te nemen op reis i.p.v. de Canon D6, vooral voor het gewicht. De M5 werd tot nu toe nog enkel gebruikt met de macrolens 60 mm van oly, waar ik trouwens wel heel tevreden over ben. Daar speelt snelheid niet echt een rol. De iso is ook wel een probleem bij de M5, vandaag nog weer ondervonden dat zelfs op 250 al wat teveel ruis zit volgens mij.
              Ondertussen al de halve namiddag reviews aan het lezen over verschillende toestellen, maar ik ben er nog niet uit. Ik begin wel meer naar een systeemcamera te neigen, vooral ook voor het gewicht. Na 2 schouderoperaties toch ook niet onbelangrijk...
              Last edited by iedel; 4 juni 2021, 16:07.
              Hilde

              Comment


              • #22
                Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Wike Bekijk bericht
                Ik heb dus de 7DII met 400mm lens gekocht voor vogelfotografie in de hoop dat hij beter zou zijn qua autofocus en beeldkwaliteit dan mijn toenmalige Panasonic G9 met 100-400mm lens. Zoals ik hierboven reeds ergens schreef viel mij die dus op alle gebied tegen. Veel zwaarder, minder goede beeldkwaliteit, vast scherm wat voor macro fotografie een groot nadeel is, geen handige functies zoals focus stapeling in de camera, pro-capture, geen goede beeldstabilisatie,… Enkel de continu autofocus was beter. Die 7DII dus tweedehands verkocht en een Olympus OM-D E-M1MarkIII gekocht. Die heeft alle voordelen van mijn G9 + een autofocus voor vogels in de vlucht die kan concurreren met de 7DII. Ik wil helemaal niet beweren dat de 7DII slecht is, het is ongetwijfeld een zeer goede camera waar veel mensen fantastische foto’s mee maken, maar ik ben blij dat ik hem niet meer heb en wel de Olympus OM-D E-M1MarkIII
                Je kocht deze camera voor vogelfotografie en je noemt allemaal nadelen op die niks met vogelfotografie te maken hebben
                Zo te lezen zocht je dus in de 7DII wat je in uw Pana hebt, uiteraard ga je dat daarin niet terugvinden want de 7DII is een pure hoge snelheid sportcamera.
                Ik heb er indertijd lang mee gewerkt en kan je garanderen dat deze zeker voldeed aan de verwachtingen, als je verwachtingen in dat genre liggen uiteraard.
                De beeldkwaliteit van de 7DII was (is) goed genoeg voor de meeste mensen, het is wel leren om met de files aan het werk te gaan, daar gaat een tijd overheen.
                Maar zo te lezen ben je gewend aan de Pana reeks en dan is het, zoals met elk merk, moeilijk over te schakelen
                Ikzelf zou bvb nooit gewend geraken aan een camera met 2x crop, anderen vinden dit dan wel weer een meerwaarde, zo zie je maar
                Maar om om die reden een camera af te kraken, hmm ... lijkt me nogal ver gezocht

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #23
                  Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

                  Ik heb een vriendin die amateur-natuurfotografe is. Zij werkt met de combi D90 en Sigma 150-600 contemporary en is heel gelukkig met die combinatie.

                  Zelf heb ik hem eens op mijn R6 gezet en daar ook heel leuk resultaat.



                  to Red Falcon:
                  Maar Mol is veraf ;-)
                  Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                  Comment


                  • #24
                    Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

                    De Panasonic G9 is ook 3 jaar later uitgekomen.
                    Maar als ik hier de beeldkwaliteit eens vergelijk heeft hij meer ruis dan de 7DII en de M6II.

                    https://www.dpreview.com/reviews/pan...-lumix-dc-g9/8

                    De Olympus OM-D E-M1MarkIII heeft een inhaalbeweging gemaakt.
                    Alhoewel we ons daar jaren lang teveel zorgen hebben over gemaakt. Ik herbewerk nu soms beelden van de oude 7D met Denoise AI.
                    Het duurt maanden, soms jaren eer je een camera goed kent.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Je kocht deze camera voor vogelfotografie en je noemt allemaal nadelen op die niks met vogelfotografie te maken hebben
                      Zo te lezen zocht je dus in de 7DII wat je in uw Pana hebt, uiteraard ga je dat daarin niet terugvinden want de 7DII is een pure hoge snelheid sportcamera.
                      Ik heb er indertijd lang mee gewerkt en kan je garanderen dat deze zeker voldeed aan de verwachtingen, als je verwachtingen in dat genre liggen uiteraard.
                      De beeldkwaliteit van de 7DII was (is) goed genoeg voor de meeste mensen, het is wel leren om met de files aan het werk te gaan, daar gaat een tijd overheen.
                      Maar zo te lezen ben je gewend aan de Pana reeks en dan is het, zoals met elk merk, moeilijk over te schakelen
                      Ikzelf zou bvb nooit gewend geraken aan een camera met 2x crop, anderen vinden dit dan wel weer een meerwaarde, zo zie je maar
                      Maar om om die reden een camera af te kraken, hmm ... lijkt me nogal ver gezocht

                      grts
                      Sieg
                      Ik kraak hem helemaal niet af hé, maar schrijf zelfs letterlijk: “Het is ongetwijfeld een zeer goede camera waar veel mensen fantastische foto’s mee maken.” Alleen vind ik, uit mijn eigen ervaring met die camera, dat voor mij de andere nog beter is. En die nadelen die ik opsom, of laat ik het de voordelen van de Olympus noemen, gelden zeker ook voor vogelfotografie. Lager gewicht is altijd meegenomen, beeldkwaliteit, daar doen we het toch voor, een uitklapbaar scherm is héél handig als je een vogeltje dat op de grond zit of op het wateroppervlak op ooghoogte wil vastleggen, pro Capture is fantastisch om een wegvliegende ijsvogel vast te leggen en een goede beeldstabilisatie is meegenomen als je uit de hand wil fotograferen. Maar nogmaals, natuurlijk is de Canon 7DII ook een fantastische camera en als je er een toplens opzet zal de beeldkwaliteit waarschijnlijk beter zijn dan de mijne, maar dan zitten we buiten budget van de topic starter en moet je er het nog zwaardere gewicht bijnemen.
                      Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
                      Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

                      Comment


                      • #26
                        Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

                        Een review van de Olympus 100-100 met enkele observaties die hier al aan bod zijn gekomen

                        https://www.lenstip.com/144.4-articl...s_Summary.html

                        zoals
                        >
                        Let's take the Canon system as an example. Users of EOS 90D can pick and choose among three 100-400 mm devices. For about $800 they can buy the faster Tamron as well as the Sigma, and for about $2200 the L-series EF 100-400 mm f/4.5-5.6L IS USM II which is significantly faster, optically brilliant, and of better build quality. Attaching each of these lenses to their APS-C sensor camera, and in the case of the EOS 90D its resolution amounts to 32 million pixels, they can cut out of the middle of the frame an area that is the same size as the area covered by the Micro 4/3 sensor. By doing so they will get the same angle of view as that of any full frame 200-800 mm lens and the resolution of their photographs will decrease to 21.9 Mpix – still better than 20.2 Mpix, offered by the newest flagship mirrorless OM-D series devices. What's more, cutting out the area the size of the Micro 4/3 sensor from an image produced by a lens designed for full frame detectors they get the best part of the frame. The chances are that their images will be better than images the Olympus 100-400 mm can offer, especially on edges of the frame.
                        <

                        Comment


                        • #27
                          Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Een review van de Olympus 100-100 met enkele observaties die hier al aan bod zijn gekomen

                          https://www.lenstip.com/144.4-articl...s_Summary.html

                          zoals
                          >
                          Let's take the Canon system as an example. Users of EOS 90D can pick and choose among three 100-400 mm devices. For about $800 they can buy the faster Tamron as well as the Sigma, and for about $2200 the L-series EF 100-400 mm f/4.5-5.6L IS USM II which is significantly faster, optically brilliant, and of better build quality. Attaching each of these lenses to their APS-C sensor camera, and in the case of the EOS 90D its resolution amounts to 32 million pixels, they can cut out of the middle of the frame an area that is the same size as the area covered by the Micro 4/3 sensor. By doing so they will get the same angle of view as that of any full frame 200-800 mm lens and the resolution of their photographs will decrease to 21.9 Mpix – still better than 20.2 Mpix, offered by the newest flagship mirrorless OM-D series devices. What's more, cutting out the area the size of the Micro 4/3 sensor from an image produced by a lens designed for full frame detectors they get the best part of the frame. The chances are that their images will be better than images the Olympus 100-400 mm can offer, especially on edges of the frame.
                          <
                          Ik zal eens een hulplijn (zoon) moeten inschakelen, mijn Engels is niet goed genoeg. 😊
                          Wat ik ook merk, is dat er nog zeer weinig te kopen valt momenteel, alles overal tijdelijk uitverkocht!?
                          Hilde

                          Comment


                          • #28
                            Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Wike Bekijk bericht
                            Een DSLR of systeemcamera voor wildlife fotografie? En als je voor een systeemcamera kiest welke dan en welke lens? Is dat niet een vrije vertaling van de vraag van de topicstarter?

                            Onderstaande link geeft een zeer uitgebreide visie over dit onderwerp.

                            https://mirrorlesscomparison.com/bes...d-photography/
                            Ik heb uw vogelfoto's eens bekeken op waarnemingen en vind die zeker goed. Mag ik vragen met welke combinatie die dan gemaakt werden? Of was het met digiscoping?
                            Hilde

                            Comment


                            • #29
                              Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door iedel Bekijk bericht
                              Ik heb uw vogelfoto's eens bekeken op waarnemingen en vind die zeker goed. Mag ik vragen met welke combinatie die dan gemaakt werden? Of was het met digiscoping?
                              Op mijn vorige post waren mijn gegevens niet recent, heb het nu aangepast. Vroeger digiscopten we vrij veel maar sinds we 100-400mm lenzen hebben haast niet meer. De link naar waarnemingen schakelt door naar de waarnemingenaccount van mijn vrouw. Zowel zij als mijn zoon posten hun foto's op waarnemingen, ik niet, maar alles is hier groepswerk. Waarnemingen is geen fotowebsite maar bedoeld voor het posten van natuurwaarnemingen. Daardoor staan er ook véél slechte foto's van ons op. De foto's zijn echter vooral bedoeld als bewijsfoto en gefotografeerd met als uitgangspunt het tonen van de kenmerken van de soort en minder als "mooie foto". Als we in de natuur zijn, zijn we meer op soortenjacht dan op fotojacht. Hier en daar staan er echter wel foto's tussen die ook op een fotowebsite niet zouden misstaan. Al onze foto's zijn genomen uit de hand. Een statief gebruiken we nooit. We moeten al genoeg sleuren met ons fotoapparaat, een telescoop, verrekijker,...

                              Haast alle vogelfoto's van dit jaar zijn genomen met de Olympus E-M1III en de Olympus 100-400mm lens. In januari zijn er ook foto's bij die genomen zijn met de Olympus OM-D E-M1X, maar die gebruiken we niet meer en staat 2dehands te koop. Vòòr januari 2021 zijn de meeste vogelfoto's genomen met de Panasonic G9 en een Panasonic 100-400mm lens ((zo hebben we er ook één 2dehands te koop). De vlinderfoto's zijn gemaakt met een Olympus 40-150mm + 1.4 teleconverter. Kevertjes, wantsen, bijtjes,.... zijn meestal gemaakt met de Olympus 60mm macro, soms ook met de 40-150. Nachtvlinder foto's zijn meestal gemaakt met een Panasonic 45mm macro.
                              Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
                              Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

                              Comment


                              • #30
                                Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

                                Oorspronkelijk geplaatst door Wike Bekijk bericht
                                Op mijn vorige post waren mijn gegevens niet recent, heb het nu aangepast. Vroeger digiscopten we vrij veel maar sinds we 100-400mm lenzen hebben haast niet meer. De link naar waarnemingen schakelt door naar de waarnemingenaccount van mijn vrouw. Zowel zij als mijn zoon posten hun foto's op waarnemingen, ik niet, maar alles is hier groepswerk. Waarnemingen is geen fotowebsite maar bedoeld voor het posten van natuurwaarnemingen. Daardoor staan er ook véél slechte foto's van ons op. De foto's zijn echter vooral bedoeld als bewijsfoto en gefotografeerd met als uitgangspunt het tonen van de kenmerken van de soort en minder als "mooie foto". Als we in de natuur zijn, zijn we meer op soortenjacht dan op fotojacht. Hier en daar staan er echter wel foto's tussen die ook op een fotowebsite niet zouden misstaan. Al onze foto's zijn genomen uit de hand. Een statief gebruiken we nooit. We moeten al genoeg sleuren met ons fotoapparaat, een telescoop, verrekijker,...

                                Haast alle vogelfoto's van dit jaar zijn genomen met de Olympus E-M1III en de Olympus 100-400mm lens. In januari zijn er ook foto's bij die genomen zijn met de Olympus OM-D E-M1X, maar die gebruiken we niet meer en staat 2dehands te koop. Vòòr januari 2021 zijn de meeste vogelfoto's genomen met de Panasonic G9 en een Panasonic 100-400mm lens ((zo hebben we er ook één 2dehands te koop). De vlinderfoto's zijn gemaakt met een Olympus 40-150mm + 1.4 teleconverter. Kevertjes, wantsen, bijtjes,.... zijn meestal gemaakt met de Olympus 60mm macro, soms ook met de 40-150. Nachtvlinder foto's zijn meestal gemaakt met een Panasonic 45mm macro.
                                Bedankt! Die foto's van bvb de steltkluut vond ik heel mooi. En zeker evenwaardig aan wat ik met de Sigma kon...
                                Hilde

                                Comment

                                Working...
                                X