Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 7D en sportfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 7D en sportfotografie

    Ik werk momenteel met een Canon 5D MII en gebruik dit toestel hoofdzakelijk voor sportfotografie (zoomlens Canon 100-400 IS L). Met deze combinatie heb ik echter dikwijls onscherpe beelden (te trage AF?). Heeft er iemand ervaring met de nieuwe 7D? Volgens veel recenties zou de nieuwe AF een stuk beter zijn dan in de 5DMII.

  • #2
    Re: Canon 7D en sportfotografie

    Een Canon 5D MII zou meer dan snel genoeg moeten zijn, misschien is het omdat de 100-400 niet de snelste autofocus heeft?

    'k heb mijn schoonvader zijn foto's gezien (met deze combo genomen) van tegemoetkomende motorrijders en quads op circuit en hier was aan scherpte echt geen gebrek hoor.

    post eens een voorbeeld van de onscherpte?
    Mijn foto's
    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

    Comment


    • #3
      Re: Canon 7D en sportfotografie

      ik heb onlangs nog een waterpolomatch gefotografeerd met de 5dmkII en 135mm f2L (mijn 1DmkIII was uitgeleend toen) en uiteindelijk waren er niet zoooveel meer missers.
      Met de 1DmkIII zat ik er iets meer pal op, maar eigenlijk zeer sporadisch en dus niet zo heel storend, het is dus zeker te doen met de 5dmkII. En ik denk eerlijk gezegd dat de missers met de 5dmkII ook aan mijzelf lagen, en niet aan de camera.
      maaarrrrrrr dit geld enkel voor het middelste AF punt van de 5DmkII
      Vanaf ik een ander punt dan het middelste koos; elke foto om zeep!! maar er was ook heel weinig licht ('s avonds in zwembad met kunstlicht)

      moraal van het verhaal; als je meer dan enkel het middelste AF punt gebruikt dan zal je veel beter af zijn met een 7D, maar onthoud ook dat je de topkwaliteit van de 5DmkII (mits goed scherpgesteld ) nooit meer zal halen

      heel belangrijk: (zoals RikH als zei)
      post eens een foto met wat jij onscherp vindt. Wie weet ligt het helemaal niet aan de AF van de 5DmkII en dan zou het heel spijtig zijn als je naar de 7D stapt
      ik wil maar zeggen; als je er slechts een beetje naast zit, dan ligt het soms niet aan het toestel of lens, maar aan diegene die op het knopje duwt. Bij tracking is het heel belangrijk dat je het juiste stukje trackt, zeker bij (lichtsterke) tele's
      Last edited by Matthias; 30 december 2009, 14:04.
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: Canon 7D en sportfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door mlwilm Bekijk bericht
        Ik werk momenteel met een Canon 5D MII en gebruik dit toestel hoofdzakelijk voor sportfotografie (zoomlens Canon 100-400 IS L). Met deze combinatie heb ik echter dikwijls onscherpe beelden (te trage AF?). Heeft er iemand ervaring met de nieuwe 7D? Volgens veel recenties zou de nieuwe AF een stuk beter zijn dan in de 5DMII.
        welke sporten?
        onscherp kan zijn door:
        • slechte AF
        • onscherpte vd lens (niets aan te doen; softheid vd lens zelf)
        • bewegingsonscherpte
        • pech door bvb condens, etc.
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Canon 7D en sportfotografie





          40D + 100-400 van RikH Op de bovenste foto doet de wagen +- 220km/h, da's op 400mm en vol open door de draad... lijkt me dus dat de AF van de 100-400 wel snel genoeg is. Ik denk ook dat de 7D betere AF heeft dan de 40D, dus eigenlijk zou het geen probleem mogen zijn denk ik :s

          Tenzij je misschien op een arm ofzo wil scherpstellen.
          I will harness all available light with super-fast aperture lenses

          Comment


          • #6
            Re: Canon 7D en sportfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door PJH Bekijk bericht
            40D + 100-400 van RikH Op de bovenste foto doet de wagen +- 220km/h, da's op 400mm en vol open door de draad... lijkt me dus dat de AF van de 100-400 wel snel genoeg is. Ik denk ook dat de 7D betere AF heeft dan de 40D, dus eigenlijk zou het geen probleem mogen zijn denk ik :s
            de AF van de 100-400 is zeker snel genoeg, de vraag is vooral of de AF van de 5DmkII goed genoeg is...
            De AF van de 7D is beter dan de 40D. De 7D heeft de beste AF van Canon, op de 1D(s)mkIII-IV na...

            voor bvb een skiër die tegen 50km/h op 5m afstand van mij voorbijvliegt heb je een veel snellere AF nodig dan voor een wagen die 220km/h rijd op 100m afstand. De weg die de AF motor moet afleggen is immers veel groter van bvb. 2m-10m dan 100m-120m afstand tot je onderwerp
            ik zeg nu niet dat je voor die F1 wagens geen snelle AF nodig hebt, maar er zijn lastigere omstandigheden voor AF
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: Canon 7D en sportfotografie

              ik begrijp wat je bedoelt, en je hebt gelijk
              I will harness all available light with super-fast aperture lenses

              Comment


              • #8
                Re: Canon 7D en sportfotografie

                de 7D is gewoon de -betaalbare - sports camera van het moment, punt uit
                Mijn website: http://www.michelpyck.be

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 7D en sportfotografie

                  Mag verwijderd worden
                  Last edited by frank207be; 31 december 2009, 14:27.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 7D en sportfotografie

                    Bedankt voor de reacties. Een 'onscherpe' foto kan ik momenteel niet posten daar ik die reeds ge-delete heb! Wat betreft het middelste AF-punt: bij nader bekijken van mijn foto's blijkt het inderdaad beter te zijn enkel dit punt te gebruiken. Ik ga me hier verder op concentreren. Antwoord op één van de vragen welke sport: vnl polo (snel bewegende paarden in onvoorspelbare richtingen), meestal genomen met de Canon 100-400 IS L lens op éénpoot statief, meestal getracked. Op de website polo.be kan je veel van mijn foto's zien.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 7D en sportfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door mlwilm Bekijk bericht
                      Ik werk momenteel met een Canon 5D MII en gebruik dit toestel hoofdzakelijk voor sportfotografie (zoomlens Canon 100-400 IS L). Met deze combinatie heb ik echter dikwijls onscherpe beelden (te trage AF?). Heeft er iemand ervaring met de nieuwe 7D? Volgens veel recenties zou de nieuwe AF een stuk beter zijn dan in de 5DMII.
                      Om dezelfde reden overweeg ik mijn 30D door een 7D te vervangen. De laatste maanden zijn de spelers (voetbal) bij herhaling (volkomen) out of focus, iets wat voorheen nooit zo frequent voorkwam. Iemand tipte mij de camera eens te laten calibreren(!) Ik wist niet eens dat je de autofocus kon calibreren.. Aangezien ik bij beide lenzen die ik gebruik het focusprobleem heb, verdenk ik mijn 30D. Kan een autofocus echt 'slijten' of 'uit de pas' geraken?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 7D en sportfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door swinden Bekijk bericht
                        Om dezelfde reden overweeg ik mijn 30D door een 7D te vervangen. De laatste maanden zijn de spelers (voetbal) bij herhaling (volkomen) out of focus, iets wat voorheen nooit zo frequent voorkwam. Iemand tipte mij de camera eens te laten calibreren(!) Ik wist niet eens dat je de autofocus kon calibreren.. Aangezien ik bij beide lenzen die ik gebruik het focusprobleem heb, verdenk ik mijn 30D. Kan een autofocus echt 'slijten' of 'uit de pas' geraken?
                        Zet de camera op een statief, zet dan een aantal flessen op een rij, schuin ten opzichte van de camera. Maak daarna een foto met het diafragma zover mogelijk open waarbij je het centrale AF-punt gebruikt, en controleer daarna of de camera ook werkelijk heeft scherpgesteld op het punt dat jij hebt gekozen.

                        Dit is een testje met de Sigma 150mm macro, na callibratie van de 1D MKIII (die kan je per lens callibreren):

                        Voor de meeste telelenzen heb je een groter onderwerp nodig, de 150mm is een macrolens, en daardoor zijn die batterijtjes al zeker groot genoeg.
                        Stel niet scherp op de kortst mogelijke scherpstel-afstand, maar ga iets verder achteruit staan. Gebruik de zelfontspanner (timer) of een anstandsbediening om beweging van de camera te voorkomen. Zet de camera ook op iso 100, dan zijn de foto's het scherpst en kan je ze beter beoordelen.

                        Een 30D kan je niet zelf callibreren, hier zal je met die test moeten bepalen of de fout in de camerabody of in de lens zit. Maar dat kan je alleen maar als je meerdere lenzen kan testen. Heb je maar één lens, dan weet je nooit zeker of het aan de lens of de camera ligt...
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment

                        Working...
                        X