Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 6D : waterpas in zoeker ook mogelijk of hotshoe waterpasblokje bestellen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 6D : waterpas in zoeker ook mogelijk of hotshoe waterpasblokje bestellen ?

    Zoals de meesten kijk ik steeds enkel door de zoeker ipv LCD scherm, daar is er de mogelijkheid om een digitale waterpas (lijn) op het LCD scherm te zien.
    Handig, groen = perfect horizontaal, iets in het rood is niet waterpas.
    Is het ook mogelijk om dit in de 6D in de zoeker te zien? (vermoed van niet)

    Anders zou ik zo'n hotshoe blokje bestellen, niet duur en minder fotos rechttrekken achteraf, gebruik toch nooit iets in m'n hotshoe voor architectuur.

  • #2
    Re: Canon 6D : waterpas in zoeker ook mogelijk of hotshoe waterpasblokje bestellen ?

    Ik werk met een 7D. Inderdaad, via het LCD scherm kun je een digitale waterpas gebruiken.
    Niet door de zoeker, maar daar heb ik een raster ingesteld. Heb je die mogelijkheid niet met de 6D?
    Zo'n hotshoe waterpas ijkt me alleen maar interessant als je van statief werkt (en mijn statief heeft bovendien een waterpas).
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Canon 6D : waterpas in zoeker ook mogelijk of hotshoe waterpasblokje bestellen ?

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Zo'n hotshoe waterpas ijkt me alleen maar interessant als je van statief werkt (en mijn statief heeft bovendien een waterpas).
      Inderdaad.
      Als je een toestel met verwisselbaar focusing screen hebt, kan je een exemplaar met rasterlijnen erin stoppen. Dat had ik in mijn 1D.
      Ik wist niet dat er optische zoekers met geprojecteerde rasterlijnen waren, maar dat is nog handiger
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Canon 6D : waterpas in zoeker ook mogelijk of hotshoe waterpasblokje bestellen ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
        Inderdaad.
        Als je een toestel met verwisselbaar focusing screen hebt, kan je een exemplaar met rasterlijnen erin stoppen. Dat had ik in mijn 1D.
        Ik wist niet dat er optische zoekers met geprojecteerde rasterlijnen waren, maar dat is nog handiger
        Inderdaad, dat is de reden dat ik het focusing screen heb vervangen op mijn 6d, door een EG-D focusing screen. En dat is echt niet moeilijk op een 6d, 1 minuutje werk.
        Je vind op het internet (oa Youtube) voldoende info om dit zelf te doen. Prjis is rond 30 Euro.

        EDIT : ik heb deze bij Artencraft besteld, en deze hebben ze nog op voorraad : http://www.artencraft.be/nl/canon-eg...g-screen-46792
        Last edited by stapperke; 15 december 2014, 10:51.
        Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 6D : waterpas in zoeker ook mogelijk of hotshoe waterpasblokje bestellen ?

          En met even de manual van mijn 7D te raadplegen, blijkt dat het waterpasje zelfs in de viewfinder kan. Nooit geweten en dus nooit gebruikt.


          Wie weet kunnen die zaken ook in de 6D, dat toch een veel recenter toestel is?
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Canon 6D : waterpas in zoeker ook mogelijk of hotshoe waterpasblokje bestellen ?

            Via LCD heb je de mogelijkheid om een waterpas weer te geven... In de viewfinder echter niet...
            Kan met mijn 70d wel...

            De 6d is een goeie camera maar de viewfinder lijkt meer op die van mijn eerste 400d was in het begin wel wat aanpassen
            Canon 6D en 7D en een kleine glascontainer

            Comment


            • #7
              Re: Canon 6D : waterpas in zoeker ook mogelijk of hotshoe waterpasblokje bestellen ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
              Inderdaad.
              Als je een toestel met verwisselbaar focusing screen hebt, kan je een exemplaar met rasterlijnen erin stoppen. Dat had ik in mijn 1D.
              Ik wist niet dat er optische zoekers met geprojecteerde rasterlijnen waren, maar dat is nog handiger
              Een 5DIII heeft rasterlijnen in de viewfinder
              Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

              Comment


              • #8
                Re: Canon 6D : waterpas in zoeker ook mogelijk of hotshoe waterpasblokje bestellen ?

                Hey,
                Voor de 6D heb je de mogelijkheid om de exposure meter in de viewfinder even op waterpas te zetten. In de manual staat dit peerfekt uitgelegd, ik heb hem niet bij mij nu maar ik denk pagina 326.
                Ik heb de waterpas op de exposure meter gekoppeld aan de DOF toets onderaan de lensmount. Erg praktisch !
                Groet,
                Gikke

                Canon EOS 6D EF 24-105L IS / EF 70-200L IS

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 6D : waterpas in zoeker ook mogelijk of hotshoe waterpasblokje bestellen ?

                  Inderdaad: in de uitgebreide handleiding wordt via blz 326 verwezen naar blz 61 waar alles duidelijk uitgelegd wordt. :-)
                  Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 6D : waterpas in zoeker ook mogelijk of hotshoe waterpasblokje bestellen ?

                    Dus het kan wel degelijk! Maar rasterlijnen in de viewfinder (zoals bij de 7D of de 5DMkIII) zijn niet mogelijk bij de 6D?
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 6D : waterpas in zoeker ook mogelijk of hotshoe waterpasblokje bestellen ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Dus het kan wel degelijk! Maar rasterlijnen in de viewfinder (zoals bij de 7D of de 5DMkIII) zijn niet mogelijk bij de 6D?
                      Hallo LesC,

                      Misschien bedoel je de 7D II en de 5D III. Ik dacht niet dat je in de 7D je rasterlijnen in de viewfinder kon weergeven.
                      Verschil in rasterlijnen (live-view en weergave) is dat je in de 6D naast de horizontale en de verticale ook diagonale rasterlijnen kunt weergeven.
                      Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 6D : waterpas in zoeker ook mogelijk of hotshoe waterpasblokje bestellen ?

                        Ik vind al die rasterlijnen en/of waterpaslijnen gewoon heel storend bij het bepalen van je compositie.
                        Trouwens, het éne ga je waterpas zetten terwijl het andere toch schuin komt te staan.
                        Veel gemakkelijker rechtzetten in post processing. Daar kies je wat wél en niet.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 6D : waterpas in zoeker ook mogelijk of hotshoe waterpasblokje bestellen ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
                          Hallo LesC,

                          Misschien bedoel je de 7D II en de 5D III. Ik dacht niet dat je in de 7D je rasterlijnen in de viewfinder kon weergeven.
                          Verschil in rasterlijnen (live-view en weergave) is dat je in de 6D naast de horizontale en de verticale ook diagonale rasterlijnen kunt weergeven.
                          Ik heb constant rasterlijnen zichtbaar in mijn (oude) 7D: manual (v.2) p.49

                          en -dit spreekt misschien de 'electronic level on the LCD monitor' tegen- volgens mijn post #5 hierboven zou ik ook een waterpasje in mijn viewfinder kunnen zien.

                          Ik vind een raster in de viewfinder net wel makkelijk, en -wat nog niet gezegd is- mijn 7D heeft een 100% viewfinder, dus wat ik zie is wat ik 'get' Met postprocessing rechtzetten zou je wel eens iets essentieels in je beeld kunnen missen (bv de teentjes van je model).
                          Last edited by LesC; 22 december 2014, 09:48.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment

                          Working...
                          X