Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5D mkIII of mkIV ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 5D mkIII of mkIV ?

    Stel dat je nu een nieuwe camera zou willen kopen zou je dan voor een 5DmkIII of IV gaan? Verschil in prijs ongeveer 1050 euro.
    Als je al die toeters en bellen van de mkIV niet nodig hebt is dit dan de meerprijs waard?
    De mkIII is ondertussen al 5 jaar geleden gelanceerd maar ik vraag me af of de mkIV zoveel beter zal zijn qua beeldkwaliteit. Als ik naar de ISO en AF systeem kijk zie ik niet zoveel verschil.

    5 jaar is in de digitale wereld natuurlijk een eeuwigheid ik herinner me nog de lancering van de mkIII bij A&C in Gent dacht toen van amai wat een beest maar niet betaalbaar voor mij. Nu 5 jaar later is de prijs bij onze internationale vrienden gezakt tot 1847 euro wat best aantrekkelijk is.

    Van 22 naar 30 Mp is natuurlijk ook handig als je wat meer wli croppen Maar voor gewoon gebruik en afdruk op 10*15 niet echt nodig denk ik.

    mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

  • #2
    Re: Canon 5D mkIII of mkIV ?

    Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
    Stel dat je nu een nieuwe camera zou willen kopen zou je dan voor een 5DmkIII of IV gaan? Verschil in prijs ongeveer 1050 euro.
    Als je al die toeters en bellen van de mkIV niet nodig hebt is dit dan de meerprijs waard?
    Mir, hoeveel verdien je netto. Wat zijn je vaste lasten? Hoe lang doe je normaal gesproken met een camera. Niet dat je het hier neer moet zetten. Maar het is wel iets wat zal uitmaken welke van de 2 camera' s je kiest. Iemand die heel veel per maand over houdt, die zal eerder geneigd zijn om te kiezen voor de 5D Mark IV. Maar als je naar school gaande kinderen hebt en dat de 1050 euro best wel wat geld is. Maar je hebt na zuiniger leven 4 jaar lang dan eindelijk de 5D Mark III/IV te kunnen kopen. Dan zal je eerder geneigd zijn om de 5D Mark III te nemen. Zo denk ik erover.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Canon 5D mkIII of mkIV ?

      Je hebt gelijk Rogier, de marketing speelt hier gretig op in he. Mensen zot maken om steeds het nieuwste model aan te schaffen. Maar is dat wel nodig? Die mkIII is toch plots geen slechte camera he ?

      1050 euro is veel geld, zeker als je de camera enkel gebruikt voor prive gebruik en je er dus je boterham NIET mee zal verdienen.


      mir
      Last edited by mir; 7 juli 2017, 10:20.
      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

      Comment


      • #4
        Re: Canon 5D mkIII of mkIV ?

        Hoi,
        Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
        Je hebt gelijk Rogier, de marketing speelt hier gretig op in he. Mensen zot maken om steeds het nieuwste model aan te schaffen. Maar is dat wel nodig? Die mkIII is toch plots geen slechte camera he ?

        1050 euro is veel geld, zeker als je de camera enkel gebruikt voor prive gebruik en je er dus je boterham mee zal verdienen.

        mir
        Ik denk dat je bedoelt, dat je je boterham er NIET mee verdient, dus niets terug verdient.
        Daarom vind ik mijn D750 (is wel een Nikon... sorry...) zo'n verschrikkelijk fijn en goed beest.
        Presteert als een van de besten en de body zit rond de €2000,-
        €3500 en meer lijkt voortaan heel gewoon voor een body voor je hobby... maar voor mij niet... dat vind ik over de grens.
        Mijn liquide middelen stromen ook naar mijn motortje... volgend jaar een leuk cabriootje erbij (Merc SLK met een leuk 6 cilinder blokkie erin)... en 5x per jaar op vakantie.
        Daarnaast heeft mijn lief ook haar eisen... af en toe een leuk kleedje en een vrachtauto schoenen, bijvoorbeeld...

        Mir, heb je de nieuwe 6DII niet in ogenschouw genomen...?
        Ik heb er nog maar summier over gelezen, maar schijnt ook een deftige cam te zijn.

        Succes met je keuze

        Comment


        • #5
          Re: Canon 5D mkIII of mkIV ?

          Ik heb een 6D gehad en kon er niet wennen. Te klein voor mij en vooral de bediening kon ik niet gewoon worden.

          mir
          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

          Comment


          • #6
            Re: Canon 5D mkIII of mkIV ?

            Heb jaren met de 5d3 gewerkt en op al die jaren heb ik er maar 1 keer op gevloekt. Dat was in een.theater waar ik op iso 12000 op 1.4 nog niet aan 1=125 kwam. Zo donker dat de focus last had. Nu ondertussen heb ik een nikon d750 en een d700. In 'gewone' licht omstandigheden werken ze alle twee super. En de resultaten zijn tot a4 print amper te zien.
            Mijn advies is tenzij je inkom afhangt van het ene moment zou ik voor een 3 gaan. Heb je budget of wil je nieuw koop een 4.

            Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

            Comment


            • #7
              Re: Canon 5D mkIII of mkIV ?

              Je kan ook wachten tot het nieuwe model uitkomt en dan de IV kopen ...
              En zo kan je natuurlijk bezig blijven.

              Persoonlijk zou ik gaan voor een IV, toch nog een heel pak beter qua focus, iso, enz.
              Als je een hele goeie koersfiets wil kopen ben je een pak meer geld kwijt dan de prijs van een 5DIV en een goeie lens
              Het is maar gewoon waar je interesse ligt en wat je ervoor wilt overhebben natuurlijk, en iedereen kijkt daar anders tegenaan
              Je kan ook foto's maken meet een compactje van 250 €, dus ik bedoel maar hé Mir

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Canon 5D mkIII of mkIV ?

                Mijn inziens heeft de 5D4 maar 1 echt sterk punt en dat is de kleurgevoelige lichtmeter.
                Daardoor toch veel meer kans op succesfotos (met juiste belichting) als je van die interne lichtmeter af hangt.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 5D mkIII of mkIV ?

                  Je zal het niet graag horen maar als mensen zulks een vraag stellen, willen ze eigenlijk maar horen dat ze voor het nieuwste " moeten" gaan !

                  Zeker weten dat dergelijke vraag ook gesteld is geweest ivm de Mark ii en III !!

                  Nog sneller, nog meer pixels, nog lichter, .... nog meer geld uitgeven, terwijl het eigenlijk niet nodig is !?

                  Denk dat onze fotografie niet beter wordt met het nieuwste model,Google eens naar de resultaten (in jouw specialiteit, bvb bruiloft, studio, sport, ...) genomen met bvb een 5d III, zitten daar geen mooie foto's tussen ? Of zit je aan je grenzen ?De camera waar je vandaag nog naar hunkert is binnen 2 jaren nog altijd dezelfde camera die even geweldig is maar wel stukken goedkoper, maar natuurlijk ben je dan weer niet in het bezit van het laatste en nieuwste .. ! We kennen eigenlijk allemaal het antwoord maar willen het eigenlijk niet horen !! boy'z en hun toyz hee
                  Groetjes

                  Lukathi

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 5D mkIII of mkIV ?

                    Tja.... Deze bedenking komt dikwijls terug he... en bij veel mensen.
                    Ik heb een 5D3 en ben daar nog heel tevreden van, en plan op korte termijn zeker geen upgrade. Waarom : de 5D4 is op veel vlakken verbeterd (iso, pixels, DR, AF,...) maar ook niet wereldschokkend. Alles is , mijn mening (!!), incrementeel verbeterd, maar niet WOW. Maar ik vind dat ik voor die incrementele verbetering veel te veel moet betalen. Voor een incrementele verbetering ben ik bereid een incrementele meerprijs te betalen, voor een substantiële verbetering mag het meer zijn. (Dan blijft nog de vraag of je die verbetering echt nodig hebt natuurlijk). Voor mijn stijl van fotografie voldoet mijn 5D3. MAAR .... ik heb reeds een 5D3.
                    Nu de vraag : als je echt aan een nieuw toestel toe bent , wat dan ? Dan liggen de kaarten iets anders ....
                    Want dan moet je ook rekening houden met de mogelijkheid dat je over 5 jaar misschien weer een nieuw toestel wilt of nodig hebt ....
                    Houd er dan rekening mee dat dan de 5D3 een oud toestel is, waar je niet veel meer voor gaat krijgen bij verkoop. De 5D4 daarentegen...
                    Dus best mogelijk dat je de meerprijs die je nu betaalt, voor een groot gedeelte recupereert bij verkoop.
                    Ik vind dat je daar ook even over moet nadenken......

                    Ik ben het wel niet eens met de stelling dat die camera stukken goedkoper gaat worden !!
                    Houd er wel rekening mee dat de prijzen van die toestellen niet spectaculair daalt he. De 5ds kost nog altijd evenveel als bij lancering, de 5dsr is zelfs duurder geworden !! De 5D4 is nu gedaald in prijs (4129 => 3799), maar de prijs heeft daarvoor ook even lager gestaan en is daarna terug naar 4129 gegaan. Dus deze prijsdaling is misschien ook weer tijdelijk. De Nikon D810 staat ook al meer dan een jaar rond de 3100. Dus op sterke prijsdalingen zou ik niet rekenen. Zowel Canon als Nikon willen hun (semi)-professionele apparatuur op een bepaald prijsniveau houden, dat is al even duidelijk. Ik zou daar voor een 5D4 ook niet te sterk op rekenen. Tenzij er internationaal sterke koerswijzigingen gaan voordoen op monetair vlak, maar ook dat kan dus omgekeerd uitdraaien he.
                    Last edited by stapperke; 8 juli 2017, 07:06.
                    Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 5D mkIII of mkIV ?

                      Omdat de 5D MK IV iets beter (nieuwer, de techniek verbetert telkens weer een beetje) zal de 5D MK IV in de extreemste omstandigheden een iets betere beeldkwaliteit leveren dan een 5D MK III.
                      Als je zelden of nooit foto's maakt in die (slechte) omstandigheden, dan zal je in de praktijk maar heel weinig verschil zien tussen foto's van een 5D MK III en een 5D MK IV.

                      Als je geld genoeg hebt, dan moet je er niet over nadenken, een 5D MK IV is dan een heel goede keuze, op de bank brengt je geld toch niets meer op.
                      Als het financieel gezien moeilijk is om zo'n aankoop te doen (als je er belangrijkere dingen voor moet laten), dan is de 5D MKIII ook nog altijd een héél goede camera waarmee je zowat alle mogelijke onderwerpen heel mooi in beeld kan brengen.
                      Koop dan gewoon een 5D MKIII, de verschillen zijn toch niet zo enorm groot dat je het zal zien op de meeste foto's.
                      Ik heb indertijd de 5D MKII wel redelijk snel vervangen door de 5D MKIII, maar dat was vooral omdat de 5D MKII een totaal verouderd AF-systeem had met veel teveel beperkingen.
                      Nu is de 5D MKIV weer wat beter geworden, maar het verschil is lang niet zo spectaculair als tussen de 5D MKII en de 5D MKIII.

                      Ik kan voor mij zelf voorlopig geen reden bedenken om de 5D MKIII te vervangen door het nieuwste model.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 5D mkIII of mkIV ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Omdat de 5D MK IV iets beter (nieuwer, de techniek verbetert telkens weer een beetje) zal de 5D MK IV in de extreemste omstandigheden een iets betere beeldkwaliteit leveren dan een 5D MK III.
                        Als je zelden of nooit foto's maakt in die (slechte) omstandigheden, dan zal je in de praktijk maar heel weinig verschil zien tussen foto's van een 5D MK III en een 5D MK IV.

                        Als je geld genoeg hebt, dan moet je er niet over nadenken, een 5D MK IV is dan een heel goede keuze, op de bank brengt je geld toch niets meer op.
                        Als het financieel gezien moeilijk is om zo'n aankoop te doen (als je er belangrijkere dingen voor moet laten), dan is de 5D MKIII ook nog altijd een héél goede camera waarmee je zowat alle mogelijke onderwerpen heel mooi in beeld kan brengen.
                        Koop dan gewoon een 5D MKIII, de verschillen zijn toch niet zo enorm groot dat je het zal zien op de meeste foto's.
                        Ik heb indertijd de 5D MKII wel redelijk snel vervangen door de 5D MKIII, maar dat was vooral omdat de 5D MKII een totaal verouderd AF-systeem had met veel teveel beperkingen.
                        Nu is de 5D MKIV weer wat beter geworden, maar het verschil is lang niet zo spectaculair als tussen de 5D MKII en de 5D MKIII.

                        Ik kan voor mij zelf voorlopig geen reden bedenken om de 5D MKIII te vervangen door het nieuwste model.
                        Een beeld gemaakt in 1886!!
                        Wie doet beter?
                        pic.twitter.com/4UWTAFVbCj



                        mvrgr
                        Fred
                        https://efbeo.wordpress.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 5D mkIII of mkIV ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door efbeo Bekijk bericht
                          Een beeld gemaakt in 1886!!
                          Wie doet beter?
                          pic.twitter.com/4UWTAFVbCj



                          mvrgr
                          Fred
                          Ik snap je punt maar is ook een beetje naast de discussie hé... niet ?
                          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 5D mkIII of mkIV ?

                            "Een beeld gemaakt in 1886!! Wie doet beter? pic.twitter.com/4UWTAFVbCj" maak eens een beeld met het zelfde toestel van toen maar dan sport , actie of concert zou hij dan nog zo goed zijn? geef mij maar Canon 5D mkIII of mkIV

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 5D mkIII of mkIV ?

                              Indien ik plan om met een nieuw toestel minimum een jaar of 10 voort te doen, dan kies ik voor de recentste make om van de laatste technische vooruitgang te genieten.
                              De volgende aankoop kan dan wellicht ook wat langer uitgesteld worden. En bovendien is de meerprijs gespreid over dergelijke termijn wat verwaarloosbaarder.
                              Het enige wat dan nog telt is of de technische mogelijkheden die meerprijs waard is en ik die wil /kan betalen op dit ogenblik.
                              Grts
                              Patric

                              Comment

                              Working...
                              X