Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5D Mark IV : Sensor brand door bij video...?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 5D Mark IV : Sensor brand door bij video...?

    Hoi iedereen, ik ben een grote fan van Canon en investeer doorgaans in hun beste materiaal, zo ok de Canon 5D Mark IV die tot 100.000 beelden feilloos heeft gewerkt. Echter nu, net buiten garantie heb ik voor de eerste keer video opgenomen in een donkere ruimte (hoge iso) en na 15 minuten had ik niks dan strepen in beeld. Verdict: CMOS CCD defect en moet vernagen worden, kleine €1000 kosten...

    Blijkt dat ik veruit niet de enige ben want na wat rondvragen in de fotografie kring, kwam ik al verschillende mensen met dezelfde camera, en exact hetzelfde probleem tegen, enkele binnen hun grntie termijn en enkelen daarbuiten die ook die kosten hebben betaald.

    Ik laat mijn tostel herstellen maar moet eerlijk toegeven dat ik niet veel vertrouwen heb in Canon wat betreft mijn toestel en video (wilde het. Eer gaan doen) en nu zekfs de Canon R erbij gekocht, en blijkt nu identiek dezelfde sensor in te zitten...

    Iemand weet hoe je een claim in dient bij Canon? Dit kan echt geen normaal gegeven zijn dat die sensor doorbrand bij langere videos... Iemand weet van collega hobbyisten of fotografen die dit ook meegemaakt hebben met de 5D mark IV...?

    ik heb zo lang trouw met Canon gewerkt, al jaren, dit is de eerste keer dat het mis gaat dus ik ben wel tevreden, maar blijft toch een bittere pil dat dit zomaar kan gebeuren en het blijkbaar bij Canon niet gezien word als een probleem met het toestel... Volgens mij is er nog iets als fabrieksgarantie die langer gaat dan de gewone garantie maar bewijs het maar eens he :-)

    Tips welkom...

    Gr
    Ronny
    Canon EOS 5D Mark IV - Canon R - Canon EF 85mm f/1.2L II USM - Canon EF 24-70mm f2.8L USM - Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM - Canon EF 100-400mm F4.5-5.6L IS II USM - Canon imagePrograf 1000

  • #2
    Re: Canon 5D Mark IV : Sensor brand door bij video...?

    Lijkt me niet normaal te zijn hoor, ik ken mensen die al vanaf het begin met de 5DMkIV aan het filmen zijn en ook niks anders mee doen
    Het is natuurlijk kl*te dat dit gebeurd is wanneer de camera net buiten garantie is, kan je weinig aan doen en is bij elk merk zo
    Zelf heb ik trouwens nog nooit van dat probleem gehoord, wel ooit eens over een probleem met een laser

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Canon 5D Mark IV : Sensor brand door bij video...?

      Ik denk dat de camera minimaal x aantal jaar mee moet gaan en ook al is het net buiten de garantie. Dan nog zou je enige coulance/service mogen verwachten. Het kan zijn dat de rechter zegt dat dit niet zou mogen en dat hij vind dat Canon toch wat kosteloos voor je zou moeten doen. Volgens mij was er in NL wel zoiets, als iets te kort meegaat dat je dan ook buiten de garantie recht op service hebt. Maar het kan ook anders. Wij hadden een Kitchenaid keukenmachine, ook een defect een maand na de garantie verlopen. Hierna hebben we wel gratis kosteloos reparatie gehad en eventueel konden we een andere apparaat lenen dacht ik.

      Maar misschien moet je om te beginnen bewijzen verzamelen dat er meer last van hebben, zodat je je kan beroepen op onduidelijk ontwerp/product.
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: Canon 5D Mark IV : Sensor brand door bij video...?

        Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
        Ik denk dat de camera minimaal x aantal jaar mee moet gaan en ook al is het net buiten de garantie. Dan nog zou je enige coulance/service mogen verwachten.
        Ik volg je stelling helemaal. In mijn zoektocht met echt veel collega fotografen gepraat en je hoort ook verhalen van mensen die hun shutter moeten vervangen aan €500 na 33.000 clicks buiten garantie waar Canon voorziet dat het 150.000 moet halen, en geloof het of niet, ik heb al 4 mensen met hetzelfde verhaal als de mijne, sensor CCD doorgebrand, enkele binnen garantie en 1 erbuiten...

        Ik ben van mening dat je overal pech mee kan hebben, maar zoals de shutter of sensor, bij geen fysieke schade, zou ik durven stellen dat Canon garanties moet geven in de trend van sensor en shutter tot 150.000 clicks en 2500 uur video of dergelijke (een van de twee) onder garantie blijft... weet ik veel. Maar nu voel ik me als klant echt wel "gepakt" waar ik veel geld investeer en dan een issue tegenkom waar ik niks aan kan doen die 35% van een nieuw toestel kost om te repareren... Ik ga nu niet naar Nikon overstappen en dergelijke of allerlei klachten lanceren, maar als klant voel ik me wel in de steek gelaten zowel door het material als Canon support, en meer in detail zelfs CPS en zal dat mijn beslissingen en koopgedrag echt wel influeeren.

        Er is waarschijnlijk een reden warom Canon dat soort guaranties niet (durft) geeft (geven), en ik heb het in eerste lijn nu meegemaakt waarom dat is.
        Jammer... hoop dat Canon dit leest op een dag en denkt, ja... waarom doen we dat niet als "token" van hoe hard wij geloven in ons product ipv wazige beloftes van 150.000 clicks die mogelijk zijn...

        Als iemand een adres heeft voor een claim bij Canon "waar reguliere support niet helpt tot een oplossing", ik wil het nog altijd proberen uit te klaren met hen...

        gr
        Ronny Trippaers
        Last edited by rvdeej2; 18 januari 2019, 12:39.
        Canon EOS 5D Mark IV - Canon R - Canon EF 85mm f/1.2L II USM - Canon EF 24-70mm f2.8L USM - Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM - Canon EF 100-400mm F4.5-5.6L IS II USM - Canon imagePrograf 1000

        Comment


        • #5
          Re: Canon 5D Mark IV : Sensor brand door bij video...?

          Oorspronkelijk geplaatst door rvdeej2 Bekijk bericht
          Ik volg je stelling helemaal. In mijn zoektocht met echt veel collega fotografen gepraat en je hoort ook verhalen van mensen die hun shutter moeten vervangen aan €500 na 33.000 clicks buiten garantie waar Canon voorziet dat het 150.000 moet halen, en geloof het of niet, ik heb al 4 mensen met hetzelfde verhaal als de mijne, sensor CCD doorgebrand, enkele binnen garantie en 1 erbuiten...

          Ik ben van mening dat je overal pech mee kan hebben, maar zoals de shutter of sensor, bij geen fysieke schade, zou ik durven stellen dat Canon garanties moet geven in de trend van sensor en shutter tot 150.000 clicks en 2500 uur video of dergelijke (een van de twee) onder garantie blijft... weet ik veel. Maar nu voel ik me als klant echt wel "gepakt" waar ik veel geld investeer en dan een issue tegenkom waar ik niks aan kan doen die 35% van een nieuw toestel kost om te repareren... Ik ga nu niet naar Nikon overstappen en dergelijke of allerlei klachten lanceren, maar als klant voel ik me wel in de steek gelaten zowel door het material als Canon support, en meer in detail zelfs CPS en zal dat mijn beslissingen en koopgedrag echt wel influeeren.

          Er is waarschijnlijk een reden warom Canon dat soort guaranties niet (durft) geeft (geven), en ik heb het in eerste lijn nu meegemaakt waarom dat is.
          Jammer... hoop dat Canon dit leest op een dag en denkt, ja... waarom doen we dat niet als "token" van hoe hard wij geloven in ons product ipv wazige beloftes van 150.000 clicks die mogelijk zijn...

          Als iemand een adres heeft voor een claim bij Canon "waar reguliere support niet helpt tot een oplossing", ik wil het nog altijd proberen uit te klaren met hen...

          gr
          Ronny Trippaers
          Je zegt hier steeds dat het bij Canon dit en bij Canon dat zo is
          Maar dit is spijtig genoeg bij elk merk hoor, ze moeten gewoon een periode van garantie geven that's it
          En inderdaad als het jezelf overkomt dan heb je wel heel veel pech, maar da's niet alleen zo met fototoestellen, is bij alles zo

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Canon 5D Mark IV : Sensor brand door bij video...?

            Jaren geleden had mijn echtgenote een Canon powershot S1is : die kostte toen rond de 400 Euro. Na 4 jaar sensor losgekomen, dus 2 jaar buiten garantie. Herstelkost meer dan 200 Euro. Kwam af en toe voor : eigenlijk een productiefout. Efkens rondgezocht op internet wat te doen : wie klaagde kreeg een refurbished toestel of een gratis herstelling
            Ze heeft de camera aangetekend verzonden naar Canon, was in Nederland dacht ik, met een begeleidende brief : daarin dat ze toch ontgoocheld was, dat ze dacht dat Canon een betrouwbaar merk was, enz. Na een 6 tal weken werd een gloednieuwe S5is thuis geleverd.

            Bottomline, als je ze aanspreekt op hun betrouwbaarheid, kunnen ze wel iets meer doen : is ook klantenbinding, extra reclame.

            mvg

            Luc
            Fujifilm X-H1 ; XF 16-55 mm 2.8 WR ; XF 50-140 mm 2.8 WR

            Comment


            • #7
              Re: Canon 5D Mark IV : Sensor brand door bij video...?

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Je zegt hier steeds dat het bij Canon dit en bij Canon dat zo is
              Maar dit is spijtig genoeg bij elk merk hoor, ze moeten gewoon een periode van garantie geven that's it
              En inderdaad als het jezelf overkomt dan heb je wel heel veel pech, maar da's niet alleen zo met fototoestellen, is bij alles zo

              grts
              Sieg
              Ja klopt deels dat elk aparaat defect kan gaan, dat is niet de kwestie, het is hoe en wat defect gaat ook. Ik aanvaard het ook maar als je pro equipment verkoopt en 150.000 aangeeft als haalbaarheid voor de shutter en weet ik wat nog meer als grootspraak, en je haalt het niet, is dat wel sneu... Dus beetje daden bij de woorden voegen dan en garandeer het via garantie tot daar dan ongeacht de tijd... Bijvoorbeeld, garantie tot 120.000 foto's op de camera...

              Ik heb er geen vertrouwen meer in dat ik straks met en gerust hard videos kan opnemen en niet weer €1000 moet ophoesten. dit is geen capacitor of een zekeringske dat springt door overmatig gebruik of slijtage... dit is de core van camera die doorbrand terwijl je hem binnen de specs gebruikt en binnen de te verwachten periode dat het toestel bruikbaar is...

              Canon stelt me teleur en dat mag gezegd worden.

              Ik vind hoe dan ook dat Canon zulke garanties zou moeten durven geven als er geen fysieke schade is of andere te bespeuren en ze toch zo goed en sterk zijn en bijna €4000 waard zijn... Ik heb geen andere merken, ik heb Canon, dus ik praat over Canon, en neen, het is niet normaal dat het allemaal zo lang duurt als CPS member ook niet, nog meer beloftes die niet gelijk zijn aan de beloftes van de aankopen en hun prijs, los van erkenning dat dit niet mag gebeuren...
              Last edited by rvdeej2; 18 januari 2019, 16:37.
              Canon EOS 5D Mark IV - Canon R - Canon EF 85mm f/1.2L II USM - Canon EF 24-70mm f2.8L USM - Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM - Canon EF 100-400mm F4.5-5.6L IS II USM - Canon imagePrograf 1000

              Comment


              • #8
                Re: Canon 5D Mark IV : Sensor brand door bij video...?

                Oorspronkelijk geplaatst door rvdeej2 Bekijk bericht
                Ja klopt deels dat elk aparaat defect kan gaan, dat is niet de kwestie, het is hoe en wat defect gaat ook. Ik aanvaard het ook maar als je pro equipment verkoopt en 150.000 aangeeft als haalbaarheid voor de shutter en weet ik wat nog meer als grootspraak, en je haalt het niet, is dat wel sneu... Dus beetje daden bij de woorden voegen dan en garandeer het via garantie tot daar dan ongeacht de tijd... Bijvoorbeeld, garantie tot 120.000 foto's op de camera...

                Canon stelt me teleur en dat mag gezegd worden.

                Ik vind hoe dan ook dat Canon zulke garanties zou moeten durven geven als er geen fysieke schade is of andere te bespeuren en ze toch zo goed en sterk zijn en bijna €4000 waard zijn... Ik heb geen andere merken, ik heb Canon, dus ik praat over Canon, en neen, het is niet normaal dat het allemaal zo lang duurt als CPS member ook niet, nog meer beloftes die niet gelijk zijn aan de beloftes van de aankopen en hun prijs, los van erkenning dat dit niet mag gebeuren...
                Wel ik moet eerlijk zijn, ik heb al gratis herstellingen gehad na de garantieperiode, ligt uiteraard ook aan je leverancier die de moeite moet willen doen.
                Zo is bij mijn eerste 1DMkIV, vele jaren geleden, het spiegelhuis gratis vervangen geweest toen het toestel al ruim een jaar buiten garantie was.
                Tevens heb ik ook eens een EIZO scherm gehad dat buiten garantie netjes werd hersteld, dus ook daar weer tevreden, maar toen heb ikzelf wel het initiatief genomen om het merk zelf aan te schrijven.

                Met CPS heb ik steeds hele goede ervaringen gehad, daar mag ik zeker niet over klagen, heel snelle reinigingsservice en een vervangtoestel indien nodig was.

                Voor de rest niets van defecten gehad in die 40 jaar gebruik van Canon
                Ooit zelfs een 5D gehad die 280 000 clicks had en nog steeds perfect werkte, zo zie je maar

                Maar ik kan me best voorstellen dat U nu teleurgesteld bent en daarom ook je eerste berichtje op BD uw ongenoegen uit.
                Doch moest ik in jouw plaats zijn dan zou ik zeker mijn leverancier niet gerust laten en eventueel zelf ook de moeite doen om Canon aan te schrijven
                Proberen kan nooit geen kwaad hé

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 5D Mark IV : Sensor brand door bij video...?

                  Dank Sieg, ik gebruik Canon 7 jaar en nooit nodig gehad hun support aan te schrijven. dat maakt me net zo boos dat ze nu geen oren hebben naar dit verhaal dat geen gewone defect is volgens mij en echt wel vaker voorkomt volgens mijn beperkte opzoekingen...

                  ik heb wel degelijk met Canon gesproken en gemaild maar de antwoorden zijn verre van dekkend of gaan zelfs niet in p het feit ik aanstuur dat ze moeten erkeennen dat toch niet normaal is...

                  - CPS traag? oh dan moet je rechtstreeks naar canon reapir sturen en niet via authorised dealers...
                  - Garantie op? ja sorry, daar kunnen we niks mee. Onze technici hebben de tools om uit te maken of dit vaker gebeurd of een fout kan zijn en dan word herstelling niet aangerekend. sturen ze een quote word het niet erkend door Canon als een mogelijk issue met het apparaat.

                  dat is toch gewoon geoefende repliek voor mij...

                  Ik weet niet wie verder aanschrijven maar als iemand een "escallatie" mail punt heeft hoor ik dat graag. Canon is en bljft een top merk, maar support... nou ja.. na 7 jaar investering van mijn kant vraag ik nu aan canon mij te helpen en dat gebeurd niet. zou jij straks na 40jaar trouw Canon use ook niet blij mee zijn... ;-) Lijkt zo een kleintje om voor hen dit op te lossen voor een trouwe klant...

                  ik blijf wel eerlijk, canon materiaal en lenzen zijn top, maar ook duur, en daarop verwacht ik top support en dit is niet top... :-)
                  Canon EOS 5D Mark IV - Canon R - Canon EF 85mm f/1.2L II USM - Canon EF 24-70mm f2.8L USM - Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM - Canon EF 100-400mm F4.5-5.6L IS II USM - Canon imagePrograf 1000

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 5D Mark IV : Sensor brand door bij video...?

                    Oorspronkelijk geplaatst door rvdeej2 Bekijk bericht
                    Dank Sieg, ik gebruik Canon 7 jaar en nooit nodig gehad hun support aan te schrijven. dat maakt me net zo boos dat ze nu geen oren hebben naar dit verhaal dat geen gewone defect is volgens mij en echt wel vaker voorkomt volgens mijn beperkte opzoekingen...

                    ik heb wel degelijk met Canon gesproken en gemaild maar de antwoorden zijn verre van dekkend of gaan zelfs niet in p het feit ik aanstuur dat ze moeten erkeennen dat toch niet normaal is...

                    - CPS traag? oh dan moet je rechtstreeks naar canon reapir sturen en niet via authorised dealers...
                    - Garantie op? ja sorry, daar kunnen we niks mee. Onze technici hebben de tools om uit te maken of dit vaker gebeurd of een fout kan zijn en dan word herstelling niet aangerekend. sturen ze een quote word het niet erkend door Canon als een mogelijk issue met het apparaat.

                    dat is toch gewoon geoefende repliek voor mij...

                    Ik weet niet wie verder aanschrijven maar als iemand een "escallatie" mail punt heeft hoor ik dat graag. Canon is en bljft een top merk, maar support... nou ja.. na 7 jaar investering van mijn kant vraag ik nu aan canon mij te helpen en dat gebeurd niet. zou jij straks na 40jaar trouw Canon use ook niet blij mee zijn... ;-) Lijkt zo een kleintje om voor hen dit op te lossen voor een trouwe klant...

                    ik blijf wel eerlijk, canon materiaal en lenzen zijn top, maar ook duur, en daarop verwacht ik top support en dit is niet top... :-)
                    En waar heb je dit toestel gekocht ?
                    Kan je leverancier geen woordje voor je doen dan ?

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 5D Mark IV : Sensor brand door bij video...?

                      Ook daar, helaas buiten garantie... Zij gaven me de Canon support contacten door en ik heb met support gesproken en met CPS verantwoordelijk Benelux. vriendelike mensen, stuk voor stuk en eigenlijk ook behulpzaam en welwillend, maar niemand lijkt "power"te hebben om effectief iets te doen... en als zj het niet verder escalleren heb je niks meer als klant dat je kan doen... zij zijn het contact...
                      Canon EOS 5D Mark IV - Canon R - Canon EF 85mm f/1.2L II USM - Canon EF 24-70mm f2.8L USM - Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM - Canon EF 100-400mm F4.5-5.6L IS II USM - Canon imagePrograf 1000

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 5D Mark IV : Sensor brand door bij video...?

                        Ja dit is echt om van te balen Ronny. Ik hoop echt voor jou dat ze je bij Canon verder willen helpen want reklame is dit zeker en vast niet.
                        Dit is geen speelgoed meer en dan mag je idd voor dat geld een goede nette service verwachten.

                        Ik heb hier ook voor een fortuin aan pro materiaal van Canon liggen maar als dit soort verhalen teveel gaat opduiken dan kan het wel eens gebeuren dat ik het merk definitief de rug zou keren. Er zijn ander merken genoeg.

                        Canon service is in Belgie altijd al een pijnpunt geweest. Er is hier geen officieel herstelpunt waar je even snel kan binnen lopen. Nikon heeft dat wel en daar ben ik stiekem wel een beetje jaloers op. Zeker als het je broodwinning is wil je snel uitkomst hebben en goede betrouwbare service.

                        Hou ons zeker op de hoogte hoe dit verder verloopt!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 5D Mark IV : Sensor brand door bij video...?

                          Als dat soort defect meer voorkomt, dan is het misschien een "verborgen gebrek": https://economie.fgov.be/nl/themas/c...orgen-gebreken
                          Om dat uit te vissen heb je waarschijnlijk wel iemand nodig die alle details van de wet kent (een advocaat dus).

                          Bij het defect aan mijn 1Dx (Mirrorbox defect na iets meer dan 2 jaar) heb ik ook geprobeerd om Canon te contacteren, de winkel waar ik de camera had binnen gedaan wou helemaal niets voor mij doen, en omdat ik de camera daar had binnen gedaan kon Canon niets meer doen...
                          In die winkel ben ik sindsdien niet meer geweest, in het verleden hebben ze voor vele duizenden euro's materiaal aan mij verkocht.
                          Ik had toen ook gevonden dat de eerste 1Dx camerabody's een probleem hadden met de mirrorbox, en dat die daarvoor terug geroepen waren voor een gratis reparatie, maar volgens het serienummer viel mijn camera buiten die "slechte" reeks.
                          Misschien had ik er toen met een goede advocaat ook uit geraakt, maar die kost waarschijnlijk meer dan wat ik aan de herstelling heb moeten betalen.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 5D Mark IV : Sensor brand door bij video...?

                            Volgens mij dient een fototoestel om foto's mee te maken.
                            Ik maak ook geregeld filmopnames met mijn toestel.
                            Maar het maken van filmopnames met een fototoestel is zeer belastend voor de sensor. De sensor maakt 25 of 50 opnames per seconde, de warmteontwikkeling?........
                            Het is niet voor niets dat bij sommige toestellen de maximale opnameduur beperkt is tot x minuten, dit om de sensor te sparen.



                            Als je zoveel wil filmen, koop je dan toch niet best een videocamera?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 5D Mark IV : Sensor brand door bij video...?

                              Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                              Volgens mij dient een fototoestel om foto's mee te maken.
                              Ik maak ook geregeld filmopnames met mijn toestel.
                              Maar het maken van filmopnames met een fototoestel is zeer belastend voor de sensor. De sensor maakt 25 of 50 opnames per seconde, de warmteontwikkeling?........
                              Het is niet voor niets dat bij sommige toestellen de maximale opnameduur beperkt is tot x minuten, dit om de sensor te sparen.



                              Als je zoveel wil filmen, koop je dan toch niet best een videocamera?
                              Digitale camera's zijn tegenwoordig ook gemaakt om mee te filmen, als dat niet zo was, dan zat die functie er ook niet in.
                              En als dat een probleem zou kunnen zijn voor de sensor, dan moet de camerafabrikant er voor zorgen dat er een beveiliging op zit waardoor die niet zomaar kapot kan gaan.
                              Als er in de handleiding vermeld wordt dat filmen onder bepaalde omstandigheden (bijvoorbeeld de duur van de opname en een bepaalde iso instelling) ervoor kan zorgen dat de sensor kapot gaat, dan moet de gebruiker daarmee rekening houden.
                              Als dat er niet specifiek in vermeld wordt, dan is het een fabricagefout als daar geen beveiliging op zit om te voorkomen dat de sensor te warm wordt.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X