Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5D Mark II

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Canon 5D Mark II

    Oorspronkelijk geplaatst door Dirk Janssen Bekijk bericht

    Bijkomend op het bericht dat ik moet kijken naar het soort fotografie dat ik graag doe en dan mijn toestel moet kiezen, zie hoger, is mijn uitgangspunt betreffende de lenzen zeker van toepassing, denk ik.
    Bij mijn weten is bij bvb portretfotografie het diafragma belangrijk ( scherptediepte of hoe u het ook noemen wil). Maakt het verschil of ik van mijn portret 3 of 10 foto's per seconde kan nemen? Ik denk het niet, of vergis ik mij weeral?
    Voor sportfoto's of andere bewegende beelden dienen de foto's haarscherp te zijn ( indien gewenst) en dient alles scherp in beeld te komen om de juiste contekst te schetsen, nietwaar?
    Nu weet ik ook wel dat er anderen een andere mening zijn toebegaan, in somige gevallen is het mooi dat de achtergrond van een voorbijrijdende motor onscherp is of hoord te zijn, maar in de meeste gevallen toch niet.
    Dirk,

    Ik heb zo de indruk dat je eerst nog wat met uw bestaande materiaal kunt experimenteren.
    Bij portretfotografie is fps niet belangrijk. Men gaat inderdaad vaak werken met een beperkte scherptediepte bij portret. Een goede portretlens heeft dan volgende belangrijke eigenschappen.
    * klein diafragmagetal zodat je het diafragma heel open kan zetten
    * veel blades aan het diafragma waardoor het onscherpe gedeelte (bokeh) heel 'romig' wordt.
    * zoals elke lens goed scherp waar is scherpgesteld.
    Klassiekers zijn vb de 85/1.8 en de 100/2. Beide zijn broers van elkaar. Met de 100/2 kun je gewoon wat dichter geraken bij uw onderwerp. Met de 85 op een 5D kan je vb niet kleiner gaan dan een A4 oppervlakte. Het hoofd van een kind is kleiner dan een A4 en dan kan je vb gaan naar de 100/2 of ook de dure 135/2 voor een closeup portret.
    Heel dure lens is de 85/1.2.
    De 5D kan dankzij zijn FF sensor nog minder scherptediepte creeëren dan een cropcamera. Daarnaast heeft hij heel goede hoge iso prestaties en heel goede IQ (image quality). Dit maakt hem een goed toestel voor portret.
    Ook voor landschappen waar de FF ook meer breedhoek geeft en IQ erg belangrijk is.

    Voor actie, tele en macro kijk je dan best weer naar een snelle cropcamera want daar is de 5D niet voor geschikt.

    Ik zou zeggen : probeer portret eens goed uit en zie of het u ligt vooraleer uw toestel te kopen.

    Bij actie zal men minder gebruik maken van een beperkte scherptediepte.
    Om alles scherp te krijgen moet je naar een hoger diafragmagetal. Elke lens kan dat, maar omgekeerd kan niet elke lens naar een laag diafragmagetal.

    Heb je echter weinig licht dan zal een body met een goede iso performantie en een lens die reeds op lage diafragmagetallen scherp is, belangrijk zijn. Je zal immers niet naar de hoge diafragmagetallen kunnen gaan omdat er gewoon te weinig licht is om dan nog een goede sluitertijd te krijgen. Een typisch voorbeeld is fotograferen van basketbal indoors. Daar heb je dus goede iso en snelle fps nodig op de body en een lens die scherp is bij lage diafragmagetallen en bij voorkeur ook nog image stabilisation (IS) heeft.
    Een telelens is hier aangeraden om goed in te kunnen zoomen op de actie.

    Een onscherpe achtergrond bij het fotograferen van een voorbijrijdende motor wordt typisch veroorzaakt door panning, het horizontaal volgen van de motor waardoor de achtergrond vervaagt. Het is veel minder een functie van het diafragma.
    Last edited by PSG; 23 oktober 2008, 20:44.

    Comment


    • Re: Canon 5D Mark II

      Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
      Toestellen als bv de Canon 5D of de Fuji S5 zijn omwille van hun traagheid niet echt geschikt voor actie- of sportfotografie maar wel zeer geschiklt voor portretfotografie(e.a.)
      Voor mij kan de 5D dit wel.
      Stond onlangs nog op zolder naast iemand met zo'n machine geweer en vond het eigenlijk wel grappig elke auto zo'n machine geweer te horen afgaan, terwijl mijne gewoon click deed. Ik houd niet van maar indrukken en hopen dat de juiste er tussen zit, ik probeer gewoon op het juiste moment af te drukken.
      En misschien haal je wel enkele extra foto's eruit, maar of het je meer fotograaf maakt om dat knopke ingedrukt te houden daar twijfel ik aan. Ik vind het meer kunst om op de juiste moment af te drukken. Anders is de 5DII misschien ideaal, film de sport en neem er een beeld uit.
      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
      http://www.stevevandegaer.be

      Comment


      • Re: Canon 5D Mark II

        Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
        Voor mij kan de 5D dit wel.
        Stond onlangs nog op zolder naast iemand met zo'n machine geweer en vond het eigenlijk wel grappig elke auto zo'n machine geweer te horen afgaan, terwijl mijne gewoon click deed. Ik houd niet van maar indrukken en hopen dat de juiste er tussen zit, ik probeer gewoon op het juiste moment af te drukken.
        En misschien haal je wel enkele extra foto's eruit, maar of het je meer fotograaf maakt om dat knopke ingedrukt te houden daar twijfel ik aan. Ik vind het meer kunst om op de juiste moment af te drukken. Anders is de 5DII misschien ideaal, film de sport en neem er een beeld uit.
        in dierenparken moet je zeker die 10fps ook afzetten heb ik by accident al eens ondervonden lol ;-)
        (settingske vergeten afzette van de dag ervoor... trrrrrr... maar 'k had wel direct aandacht van de witte uil die dacht dat hij in een oorlogsfilm terechtgekomen was ;-)
        Imagination is more important than knowledge...
        http://www.kiekje.be

        Comment


        • Re: Canon 5D Mark II

          Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
          Voor mij kan de 5D dit wel.
          Stond onlangs nog op zolder naast iemand met zo'n machine geweer en vond het eigenlijk wel grappig elke auto zo'n machine geweer te horen afgaan, terwijl mijne gewoon click deed. Ik houd niet van maar indrukken en hopen dat de juiste er tussen zit, ik probeer gewoon op het juiste moment af te drukken.
          En misschien haal je wel enkele extra foto's eruit, maar of het je meer fotograaf maakt om dat knopke ingedrukt te houden daar twijfel ik aan. Ik vind het meer kunst om op de juiste moment af te drukken. Anders is de 5DII misschien ideaal, film de sport en neem er een beeld uit.
          Wel bedenken dat je met die film optie maar een 2 MP foto hebt. Dus zeker bruikbaar voor web toepassingen maar iets minder voor een goede print.
          Tot sluitertijd, Dirk

          Comment


          • Re: Canon 5D Mark II

            Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht

            Voor actie, tele en macro kijk je dan best weer naar een snelle cropcamera want daar is de 5D niet voor geschikt.
            Hiertegen moet ik toch protesteren
            Ik heb een 5D met o.a. een 800 mm telelensje, een 60 - 100 en 180 mm macro lensje en met 3 fps kan ik 'persoonlijk' heel goed snelle acties vastleggen..
            Wanneer u dus spreekt over "niet geschikt" voor tele en macro dan bedoelt u waarschijnlijk te zeggen dat de beurs ongeveer 1,6x te dun is.

            Het voordeel van een hogere frame rate zal ik overigens niet in twijfel trekken.

            Comment


            • Re: Canon 5D Mark II

              Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
              Hiertegen moet ik toch protesteren
              Ik heb een 5D met o.a. een 800 mm telelensje, een 60 - 100 en 180 mm macro lensje en met 3 fps kan ik 'persoonlijk' heel goed snelle acties vastleggen..
              Wanneer u dus spreekt over "niet geschikt" voor tele en macro dan bedoelt u waarschijnlijk te zeggen dat de beurs ongeveer 1,6x te dun is.

              Het voordeel van een hogere frame rate zal ik overigens niet in twijfel trekken.
              Voor iemand die volgens zijn profiel met nikon werkt heb jij wel mooi canon materiaal
              Spijtig dat we nergens foto's kunnen zien genomen met deze prachtcombinaties.
              Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
              http://www.stevevandegaer.be

              Comment


              • Re: Canon 5D Mark II

                Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                Voor mij kan de 5D dit wel.
                Stond onlangs nog op zolder naast iemand met zo'n machine geweer en vond het eigenlijk wel grappig elke auto zo'n machine geweer te horen afgaan, terwijl mijne gewoon click deed. Ik houd niet van maar indrukken en hopen dat de juiste er tussen zit, ik probeer gewoon op het juiste moment af te drukken.
                En misschien haal je wel enkele extra foto's eruit, maar of het je meer fotograaf maakt om dat knopke ingedrukt te houden daar twijfel ik aan.
                Persoonlijk werk ik altijd in one shot modus en heb die 'ander modus' eigenlijk nog nooit gemist. Voor mij is het ook kwestie van op het juiste moment afdrukken en zo'n machinegeweer spervuur afgeven, komt mij nogal raar over.
                Maar er zijn situaties in sport waar het wel een voordeel gaat opleveren.
                Uw shutter sneller verslijten gaat het zeker ook wel doen.

                Ik voel me soms schuldig dat ik teveel foto's neem tov van de analoge manier waar elke foto érop moet zijn. Maar op de mitraillettemanier vliegen ze er wel héél snel door.

                @ Doc_Holiday & Viewfinder,
                de 5D kan uiteraard ingezet voor sport, tele & macro, net zoals een crop ook kan ingezet voor portret en landschap. Het ene toestel is gewoon wat beter uitgerust voor dit type fotografie en het andere dan voor een ander type. Het is zo dat je mijn stelling moet zien.

                Comment


                • Re: Canon 5D Mark II

                  Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                  Voor iemand die volgens zijn profiel met nikon werkt heb jij wel mooi canon materiaal
                  Spijtig dat we nergens foto's kunnen zien genomen met deze prachtcombinaties.
                  Ik ben behalve amateur fotograaf ook verzamelaar.
                  Voor wat betreft de tweede opmerking... daar ga ik maar niet op in.

                  Comment


                  • Re: Canon 5D Mark II

                    Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                    Ik ben behalve amateur fotograaf ook verzamelaar.
                    Voor wat betreft de tweede opmerking... daar ga ik maar niet op in.
                    Duur verzameling met objectieven daarbij van 10.000 euro. Zeker als het dan maar dient als verzameling van een amateur fotograaf. En waarom geen reactie over de foto's? Zijn ze zo slecht? Met zo'n super materiaal kan dat toch niet.
                    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                    http://www.stevevandegaer.be

                    Comment


                    • Re: Canon 5D Mark II

                      Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                      Duur verzameling met objectieven daarbij van 10.000 euro. Zeker als het dan maar dient als verzameling van een amateur fotograaf. En waarom geen reactie over de foto's? Zijn ze zo slecht? Met zo'n super materiaal kan dat toch niet.
                      Merk ik hier enige vorm van provocatie
                      Hubert

                      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                      Comment


                      • Re: Canon 5D Mark II

                        Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                        Merk ik hier enige vorm van provocatie
                        Nee hoor, maar heb ondertussen gemerkt dat hvr_oosterzele weer maar eens gelijk had in deze topic en ga onze alles bezitter ook maar op mijn ignore lijst zetten. Doe eens even de moeite en bekijk zijn posts en zie welk materiaal hij allemaal bezit
                        Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                        http://www.stevevandegaer.be

                        Comment


                        • Re: Canon 5D Mark II

                          Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                          Duur verzameling met objectieven daarbij van 10.000 euro.
                          Goed voor hem zeker, maar daar koop je zelfs geen doordeweekse auto mee.
                          Je ziet welk materiaal hij heeft. Wat je niet ziet is welke inspanningen hij allicht heeft gedaan om het te verwerven.

                          Sommige fotografie leken hebben dezelfde reaktie als ik zeg dat ik een 5D heb gekocht.
                          Huh... een fototoestel van 1500 euro??
                          Wat ze niet zien is wat ik er voor heb gelaten...
                          Zelf rijden ze met ne sjieke wagen rond. Ik gebruik de fiets.

                          Zo'n discussies leveren niets op.
                          Kunnen we het terug gewoon over de 5D(II) hebben?

                          Comment


                          • Re: Canon 5D Mark II

                            Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                            Nee hoor, maar heb ondertussen gemerkt dat hvr_oosterzele weer maar eens gelijk had in deze topic en ga onze alles bezitter ook maar op mijn ignore lijst zetten. Doe eens even de moeite en bekijk zijn posts en zie welk materiaal hij allemaal bezit
                            Waarom schrijf je niet gewoon dat ik een leugenaar of uitslover ben als dat je mening is.
                            Ik ben niet van plan me te verontschuldigen voor mijn vermogen. Dat heb ik op eerlijke wijze verkregen

                            Comment


                            • Re: Canon 5D Mark II

                              efkes de koude douche opzetten en afkoelen he En dan weer on topic graag
                              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                              Comment

                              Working...
                              X