Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5D Mark II

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Canon 5D Mark II

    Dit zijn dus beelden uit een videoframe van de camera. Maar dat konden we wel al zien al de kwaliteit van de voorbeeldfilmpjes. Het ziet er niet slecht uit.

    Voor mij is die video functie helemaal geen gadget. Ik geloof dat heel wat professionele fotografen maar al te graag af en toe een korte film willen maken. Tegenwoordig staat het nieuws online en een stukje film zal daar zeker te smaken zijn.

    Voor mij als webmaster kan ik de mogelijkheden ook al inbeelden. Ik zet nu alleen foto's op de site van een dansschool. Als daar af en toe eens enkele korte video's bij konden komen, zonder dat ik een aparte filmcamera moet aanschaffen...
    Tot sluitertijd, Dirk

    Comment


    • Re: Canon 5D Mark II

      Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner Bekijk bericht
      Vergelijkende foto's ISO's 20D/40D/50D/5D/5DMKII:
      HIER
      Amai als je de foto van de 50D op ISO6400 vergelijkt met die van de 5Dii.
      Tot sluitertijd, Dirk

      Comment


      • Re: Canon 5D Mark II

        Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
        Ik probeer dit even te begrijpen.

        Betekent dit nu dat ik geen 5D II moet kopen omdat vanaf f11 het resultaat onbruikbaar wordt ?

        Waarom moet iemand dan een D200, D300, D2X, D3X, A900, D80, D90, 20D, 30D, 40D, 50D, 350D, 400D, of 450D kopen ?
        Het resultaat is dan toch gelijk onbruikbaar.
        Jan.
        Niet onbruikbaar, maar minder goed dan op f/5.6, net zoals de test in de link. En ja hoor, hetzelfde fenomeen treedt ook op op 12MP APS-C Een reden temeer om na te gaan of je al die pixels echt wel nodig hebt, en of de objectieven in je bezit voldoende scherp zijn rand tot rand op f/5.6 om alles uit de sensor te halen wat er in zit Wees nu niet te ongerust, want op groothoek heb je op f/5.6 al een zeer grote scherptediepte hoor Ik heb zelf ook eens een vergelijkende test gedaan met een D40 (6MP) vs D2X (12MP) en het verschil in detail aan f/11-f/16 is ontstellend veel kleiner dan bij f/4-f/5.6. Die testen waren overigens uitgevoerd met het scherpste wat ik op dat moment van Nikon had: de 300/2.8...

        Comment


        • Re: Canon 5D Mark II

          Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
          De gevolgen van diffractie zijn bij het eerste diafragma waarbij het fenomeen zich voordoet niet of nauwelijks te zien.
          Diffractie wordt veel nauwkeuriger waargenomen in calculators.
          Als de diameter van de airy disk die van de verstrooïngscirkel met 1 micron overschrijd dan is er sprake van diffractie. Wie is er exact op de hoogte van de verstrooïngscirkel van zijn lens?
          Ik kan die verstrooiingscirkel ook niet exact berekenen voor elk van mijn objectieven, maar voor zover het mij interesseert zie ik bij de kleinste diafragma's telkens weer softere foto's terugkomen. Die verstrooiing zal wat ik doe met mijn fotografie niet strikt bepalen, maar ik hou er toch altijd rekening mee bij kritisch werk En veel hangt natuurlijk ook af van de uiteindelijke afmeting van de afdruk.

          Comment


          • Re: Canon 5D Mark II

            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
            Niet onbruikbaar, maar minder goed dan op f/5.6, net zoals de test in de link. En ja hoor, hetzelfde fenomeen treedt ook op op 12MP APS-C Een reden temeer om na te gaan of je al die pixels echt wel nodig hebt, en of de objectieven in je bezit voldoende scherp zijn rand tot rand op f/5.6 om alles uit de sensor te halen wat er in zit Wees nu niet te ongerust, want op groothoek heb je op f/5.6 al een zeer grote scherptediepte hoor
            50 1,4 85 1,8 100 2,8 135 2,0 en 70-200 4 IS.
            De 24-70 en 17-40 zijn zelfs niet goed genoeg voor een 5D. Een 14-24 met een adapter is voor groothoek de beste oplossing. Ik denk niet dat ik de kit lens (24-105 IS) ga kopen.

            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
            Ik heb zelf ook eens een vergelijkende test gedaan met een D40 (6MP) vs D2X (12MP) en het verschil in detail aan f/11-f/16 is ontstellend veel kleiner dan bij f/4-f/5.6. Die testen waren overigens uitgevoerd met het scherpste wat ik op dat moment van Nikon had: de 300/2.8...
            Dat is duidelijk. Het voordeel wordt kleiner bij hogere f getallen.
            Voor iemand die uitsluitend op f11 of hoger fotografeert is alles hoger dan 6 MP APS of hoger dan 15 MP FF geen echt voordeel. Dus niet echt van toepassing voor mezelf.

            Ik heb ook een jaar gefotografeerd met de 8 MP 20D. Nooit echt een probleem opgemerkt.

            Jan.

            Comment


            • Re: Canon 5D Mark II

              Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
              Amai als je de foto van de 50D op ISO6400 vergelijkt met die van de 5Dii.
              Niet te vergelijken.
              De 50D foto is wel scherp. De 5DII foto totaal niet.
              Heel waarschijnlijk is bij de 50D de jpg ruis reductie uitgeschakeld.
              Zelf ga ik nooit een 50D kopen. Een FF sensor zou meer dan 38 MP zijn.

              Comment


              • Re: Canon 5D Mark II

                Voorbeeldfoto's ok, maar dat zijn studiofoto's...

                Ik ben zelf nog niet zo thuis in de wereld van scherptediepte, bokeh en dergelijke meer.
                Met de 350d probeer ik nu wel met kleinere diafragma's te werken om wat meer diepte in de foto's te krijgen. Met een ISO 800 lukt dat nog net, maar ik hou het liever op een ISO 400.

                Hoe sommigen van jullie de ISO 1600 of zelfs 3200 slecht vinden, kan ik net begrijpen. Hier zitten aardig wat pro's, maar voor de betere familie- en evenementfoto's, vind ik dat die 5DMK2 foto's erg goed zijn.
                Ik wil zeker niet zeggen dat jullie overdrijven, maar zijn de eisen niet gewoon te hoog geworden ? Is het niet nog steeds zo dat een professioneel resultaat bij moeilijke omstandigheden, meestal een pro uitrusting vereist ?
                Gezien de 5D nog niet 100% bij de Pro uitrusting wordt gerekend, zijn jullie eisen misschien wat te hoog ?

                Let op, dit is enkel een vraag, niet de bedoeling om jullie technische commentaar in twijfel te trekken. Ik ben natuurlijk maar het amateurtje met een 350d en een semi-pro lens..
                5DMarkII+ Canon 24-105 F4 IS USM L+Canon 70-200 USM F2.8L + 50mm 1.8 + Speedlite 550EX + ..
                Fuji Finepix F30

                Comment


                • Re: Canon 5D Mark II

                  Oorspronkelijk geplaatst door tinky-winky Bekijk bericht
                  zijn jullie eisen misschien wat te hoog ?
                  2500 euro is niet bepaald goedkoop. Met zo'n bedrag kan je heel wat andere zaken doen.
                  Reken er dan nog bij dat deze body nog extra kosten gaat nodig maken.
                  Toch interessant om te zien of het zo'n investering waard is?

                  Comment


                  • Re: Canon 5D Mark II

                    Oorspronkelijk geplaatst door tinky-winky Bekijk bericht
                    Hoe sommigen van jullie de ISO 1600 of zelfs 3200 slecht vinden, kan ik net begrijpen. Hier zitten aardig wat pro's, maar voor de betere familie- en evenementfoto's, vind ik dat die 5DMK2 foto's erg goed zijn.
                    Ik wil zeker niet zeggen dat jullie overdrijven, maar zijn de eisen niet gewoon te hoog geworden ? Is het niet nog steeds zo dat een professioneel resultaat bij moeilijke omstandigheden, meestal een pro uitrusting vereist ?
                    Gezien de 5D nog niet 100% bij de Pro uitrusting wordt gerekend, zijn jullie eisen misschien wat te hoog ?
                    Het gaat niet over professioneel of amateur.

                    Het gaat wel over de 5D II tegenover de 5D voor de helft van de prijs, en de D700 en A900 voor een vergelijkbare prijs of zelfs over de 1DIII voor een iets hogere prijs.

                    Als het resultaat van de 5DII niet duidelijk beter is dan van de 5D, bij twee keer de bestandsgrootte, waarom dan nog een 5D II kopen ?

                    Ik denk niet dat professioneel MF beter is op hoge ISO, (vanaf ISO 800 )
                    En dit is ook pro:


                    Jan.
                    Last edited by Jan_10D; 22 september 2008, 04:58.

                    Comment


                    • Re: Canon 5D Mark II

                      [QUOTE=Jan_10D;1996316

                      Ik denk niet dat professioneel MF beter is op hoge ISO, (vanaf ISO 800 )
                      Jan.[/QUOTE]

                      Waarom zou dat moeten. MF is voor studio of landschap/architectuur. Op statief of onder volledig gecontroleerde belichting. ISO 100 is dan voldoende
                      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                      http://supermasj.zenfolio.com

                      Comment


                      • Re: Canon 5D Mark II

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                        Het gaat niet over professioneel of amateur.

                        Het gaat wel over de 5D II tegenover de 5D voor de helft van de prijs, en de D700 en A900 voor een vergelijkbare prijs of zelfs over de 1DIII voor een iets hogere prijs.

                        Als het resultaat van de 5DII niet duidelijk beter is dan van de 5D, bij twee keer de bestandsgrootte, waarom dan nog een 5D II kopen ?

                        Ik denk niet dat professioneel MF beter is op hoge ISO, (vanaf ISO 800 )
                        En dit is ook pro:


                        Jan.
                        Ik vergelijk met een 350d dus ja, ook de 5D Mark I zou beter zijn, maar op de 5D Mark II vind ik :
                        1. Live view : zo kan mijn vrouwke ook makkelijk foto's maken zoals ze dat met haar eigen Fuji gewend is.
                        2. Scherm van 922.000 pixels, waarop je kan zien of die ene foto nu scherp is of toch maar beter een nieuwe maakt.
                        3. Sensor cleaning
                        4. Meer pixels betekent dat ik mijn slecht gekadreerde foto's tot volwaardige foto's kan bewerken, waar er nu maar weinig overschiet van mijn 8Mpixels.
                        5. Hogere bruikbare Iso waarden.

                        De pro's zullen van deze argumenten allicht brandhout maken, maar voor een amateur die graag superfoto's maakt en daar stilaan zijn belangrijkste hobby van aan het maken is, zijn dit interessante spullen die nog net niet de doorslag geven.
                        5DMarkII+ Canon 24-105 F4 IS USM L+Canon 70-200 USM F2.8L + 50mm 1.8 + Speedlite 550EX + ..
                        Fuji Finepix F30

                        Comment


                        • Re: Canon 5D Mark II

                          Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                          Waarom zou dat moeten. MF is voor studio of landschap/architectuur. Op statief of onder volledig gecontroleerde belichting. ISO 100 is dan voldoende
                          Dit was mijn antwoord op de vraag of pro niet beter is.

                          Nee, pro is net beter op hoge ISO.
                          Zoals Canon zelf zegt is de 5D II nu beter..
                          Ook beter dan de 1DsIII of de 1DIII.

                          De 5D was volgens Canon ook bedoeld voor professionelen.
                          En voor studio heb je nu echt geen 1DsIII meer nodig.

                          Alleen MF, ook de ZD met 21 MP, is hiervoor duidelijk beter. Op ISO 100 of lager.

                          Jan.

                          Comment


                          • Re: Canon 5D Mark II

                            Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                            2500 euro is niet bepaald goedkoop. Met zo'n bedrag kan je heel wat andere zaken doen.
                            Reken er dan nog bij dat deze body nog extra kosten gaat nodig maken.
                            Toch interessant om te zien of het zo'n investering waard is?
                            Met zo'n resolutie zal je wel degelijk grote kaartjes nodig hebben, ik gebruik nu 2x 8gb (en nog enkele kleinere backup kaartjes) in een 40D en dat lukt prima, maar ik kan mijn voorstellen dat je met een 5DII toch beter naar 16gb of zelfs 32gb gaat (vooral als je video begint te maken)

                            Dan ook nog eens je computer, die zal weten wat er voorvalt als je raw's begint te downloaden, gelukkig zijn de 1TB hd's goedkoper geworden (109 Euro in den Carrefour ), begin zo'n bestand maar een te bewerken in PhotoShop, ik heb een Quad core PC met 4GB ram, dus dat zal wel meevallen, maar ik kan mijn voorstellen dat er verschillende mensen nog met een oudere config draaien.

                            Nu ja, als je zo'n bedrag aan een body kan geven heb je waarschijnlijk nog wel een beetje klein geld over voor een nieuwe PC

                            Ik ben in elk geval overtuigd dat ik minstens een van mijn 40D's zal vervangen door deze 5DII volgend jaar, als ik zie dat ik de 1DIII nu voor 2490 Euro kan kopen zal de 5DII zeker onder de 2000 Euro moeten komen eenmaal hij volop beschikbaar is ... ik heb geduld (en tijd nodig om te sparen natuurlijk )

                            Mark
                            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                            Comment


                            • Re: Canon 5D Mark II

                              als ik zie dat ik de 1DIII nu voor 2490 Euro kan kopen
                              Waar is deze te koop aan zo'n prijs?
                              Franske
                              Fuji + glas.

                              Comment


                              • Re: Canon 5D Mark II

                                Is nog niet te koop, zal voor november zijn. (Sorry niet goed gelezen, dacht het om de 5D MII ging)
                                Last edited by Beauke; 22 september 2008, 10:05.
                                Groetjes, Beauke
                                Mijn foto's

                                Comment

                                Working...
                                X