Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5D en speedlite 550EX

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 5D en speedlite 550EX

    Gisteren eerste keer gebruik gemaakt van de 5D voor een buitenshoot en gebruikte de 550EX om wat invullicht te geven .
    Camera was ingesteld op sluiterpriority en 1/200s met de bedoeling om een groot diafragma te forceren en mooie onscherpe achtergrond te creeren.
    Als ik achteraf de resultaten bekijk dan merk ik dat de meeste beelden stuk overbelicht waren ; heb het op tijd gemerkt en beslist om verder te shooten zonder flits . Deze waren dan ook stukken beter maar soms mis je het tikkeltje opheldering die een flits je kan geven.
    Weet niet of er iemand dezelfde ervaringen heeft ; misschien heb ik iets bij de instellingen over het hoofd gezien.
    Gelukkig waren het allemaal RAWS maar maak ze toch liever meteen goed .

  • #2
    Re: Canon 5D en speedlite 550EX

    Voor inflitsen maak ik gebruik van de High speed sync, plaats mijn toestel op (A modus), diafragma voorkeuze dus, dat laat toe van je diafragma te bepalen waar je wenst mee te werken inzake de te bekomen scherptediepte. Door de instelling High Sync kan je flitsen op alle snelheden, boven de max syncspeed zal er lichtverlies zijn maar de 550EX heeft energie voldoende.

    Indien je toch nog een te veel aan invullicht hebt kan je op de flits kiezen om 1/3 of 2/3 stop te onderbelichten.
    Ik heb daarmee behoorlijke resultaten.

    Voor reportage werk waar ik moet flitsen wegens te weinig licht plaats ik de camera steeds manueel, stel snelheid en diafragma in volgens de gebruikte lens, kies steeds voor 400 ISO of meer en plaats de flits op ETTL modus.

    Deze instelling geeft goede beelden op, waar de flits niet echt overweegt want door de hoge ISO blijft de sfeer meer behouden.

    MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Canon 5D en speedlite 550EX

      Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
      Voor inflitsen maak ik gebruik van de High speed sync, plaats mijn toestel op (A modus), diafragma voorkeuze dus, dat laat toe van je diafragma te bepalen waar je wenst mee te werken inzake de te bekomen scherptediepte. Door de instelling High Sync kan je flitsen op alle snelheden, boven de max syncspeed zal er lichtverlies zijn maar de 550EX heeft energie voldoende.

      Indien je toch nog een te veel aan invullicht hebt kan je op de flits kiezen om 1/3 of 2/3 stop te onderbelichten.
      Ik heb daarmee behoorlijke resultaten.

      Voor reportage werk waar ik moet flitsen wegens te weinig licht plaats ik de camera steeds manueel, stel snelheid en diafragma in volgens de gebruikte lens, kies steeds voor 400 ISO of meer en plaats de flits op ETTL modus.

      Deze instelling geeft goede beelden op, waar de flits niet echt overweegt want door de hoge ISO blijft de sfeer meer behouden.

      MVG, Jeff
      Hartelijk dank voor de info Jeff ; heb de 5D het voorbije weekend eerste keer gebruikt en zag meteen dat ik bij het flitsen meestal stuk te licht zat.
      Heb dan voor de rest van de shoot de flits gewoon uitgeschakeld en ja , achteraf bekeken die beelden mogen er zijn maar flits zou net dat tikje meer gegeven hebben.
      Zal volgend weekend zeker eens die High Sync instelling gebruiken en diafragmavoorkeuze inplaats van sluitertijd.
      By the way , die spiegelklap das even verschieten de eerste keer als je dat niet meer gewoon bent !

      Comment

      Working...
      X