Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 40D sluiter(tijden) probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 40D sluiter(tijden) probleem

    Ik had al een tijd enorm veel problemen met (over) belichting, maar ik dacht dat dat mss aan mijn nieuwe lens lag, met oude lenzen via adapters wil de belichting wel eens vaker wat afwijken naar gelang welk diafragma je op de lens instelt.

    Maar vandaag heb ik ontdekt dat hij bij één stop kortere sluitertijd absoluut geen stop minder belicht (terwijl het diafragma 1 stop dichtdraaien wel perfect 1 stop minder belichting oplevert, net als bij ISO verlagen werkt zoals het moet).
    Bij langere sluitertijden dan 1/250ste werkt hij nog wel redelijk accuraat denk ik, maar daarboven verandert er niet veel meer, zelfs niet op 1/8000ste, max één stop verschil met 1/250ste.

    Het is normaal niet het gekende probleem waar vuil in de flitsschoen ervoor zorgt dat hij denkt dat er altijd een flits op staat, want dan kun je normaal ook niet meer dan 1/250ste (flashsync) instellen.

    Bij Grobet waren ze heel behulpzaam en hebben ze met een lens van hun getest, maar tot dezelfde conclusie gekomen, maar wisten ook niet direct waar het probleem zit, het zou de sluiter kunnen zijn, of een elektronisch probleem, de sluiter lijkt het meest waarschijnlijk, maar ik heb wel nooit een donkere onderkant/lijn op de foto ofzo wat dan meestal het geval is, en de sluiter ziet er nog als nieuw uit ondanks de minstens 40000 kliks.

    Kort de kleine en grote batterij eruit halen bracht eveneens geen soelaas, nu heb ik ze er beiden wat langer uitgehaald, maar ik vrees ervoor..

    Iemand een idee?

    Mvg,
    Koen
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

  • #2
    Re: Canon 40D sluiter(tijden) probleem

    van het moment dat sluiters computergestuurd werden, werd de tijdenreeks een lijn ... een sluiter werkt of werkt niet ... we mogen veronderstellen dat ze bij Grobet een belichtingsreeks gemaakt hebben met constante belichting ( bvb reeks vanaf diafragma volopen met telkens 1 diafragmastop sluiten en tijd 1 tijdstop langer) ... we mogen ook veronderstellen dat het aansturen van het diafragma normaal werkt (met gesloten diafragma op het oog checken of dit steeds iets verder sluit vanaf volopen bvb )

    Comment


    • #3
      Re: Canon 40D sluiter(tijden) probleem

      Bedankt voor uw reactie alvast! Vooral interessant uw opmerking dat een sluiter werkt of niet werkt, ik dacht dat er mss een grotere fysieke weerstand zou ontstaan door slijtage/vuil of mss een versleten batterij die ervoor kan zorgen dat de sluiter geen snelle tijden meer haalt, maar dat zou het dan al niet kunnen zijn.

      Het diafragma kan ook het probleem niet zijn aangezien ik eigenlijk enkel nog volledig manuele lenzen gebruik dus er wordt niks aangestuurd door de camera, allemaal stop-down metering (het is dus ook niet zo dat ik eerst open het licht meet en dan mijn diafragma sluit zonder nog te meten en vroeger werkte dit meestal accuraat of anders met een vaste afwijking per lens per diafragma, nooit willekeurig)
      Het probleem ligt ook niet bij de chips op mijn adapters (maar die zoude evt wel de oorzaak kunnen zijn want geven wel afentoe een lensfout) want ook lenzen waar geen chip op zit geven hetzelfde probleem (is dus alsof er geen lens opstaat voor de camera).

      Ze hebben dit bij Grobet niet volledig zo getest als u voorstelt, omdat ik hem ook (nog) niet wou achterlaten, ik heb pas juist vanmiddag ontdekt dat de sluitertijden het probleem zijn van mijn schijnbaar onwillekeurige belichtingsproblemen en licht bewogen macro beelden op '1/2000ste' enzo.
      Wat ik al had getest (en zij nog eens met een canonlens) is alles gelijk houden, enkel de sluitertijd veranderen, waarbij de belichting +- hetzelfde blijft (wat dus niet goed is).
      Maar wel een goed idee, morgen in het licht zal ik zo een reeks maken, maar ik vrees dat dit niet veel zal verhelderen, behalve mss vanaf welke sluitertijd het probleem begint, kan dan ook vergelijken met mijn nog werkende 10D.
      Last edited by oermens; 30 april 2014, 21:38. Reden: antwoord op 1 vraag gevonden
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

      Comment


      • #4
        Re: Canon 40D sluiter(tijden) probleem

        Bij een analoge body kan je de tijdenreeks ook visueel checken door langs achter zonder lens en met de mount naar een lichtbron gericht de tijden even te doorlopen ... een geoefend oog ziet dan of de sluiter enigzins normaal werkt ... bij een computergestuurde sluiter doe ik dit heel summier met maar een paar tijden ... bij een digitale body moet dit langs voor met de spiegel omhoog

        De derde belichtingsparameter is natuurlijk ISO ... dacht niet dat de 40D reeds auto-iso kent ... update : kent wel auto-iso !
        Last edited by Silver Roller; 30 april 2014, 22:31.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 40D sluiter(tijden) probleem

          Nogmaals bedankt voor het meedenken, maar de iso is normaal ook het probleem niet, want hij stond altijd op een vaste waarde ingesteld, tenzij de camera 'achter de schermen' aanpassingen doet (wat ook effectief gebeurt in sommige gevallen, als je een f/1.2 lens gebruikt zal een canon camera automatisch en zonder dit in de exif weer te geven het signaal meer versterken dan de ingestelde iso om een of ander lichtverlies te compenseren, ik vind het artikel niet direct terug)

          Ik zal morgen eens kijken of ik in liveview kan afdrukken zonder dat de spiegel op en neer gaat, ik geloof het wel in een of andere silent mode, dan kan ik de sluiter zien, maar ik hoor volgens mij ook aan het geluid dat hij nooit sneller gaat dan bij +- 1/400 ste oid.

          Blijft een vreemd probleem omdat ik ook geen foutmeldingen krijg en het niet echt lijkt te verergeren, ik heb inmiddels ook al mijn camerainstellingen en persoonlijke voorkeuren gewist en ook dit heeft niet geholpen, maar volgens mij was dit nog steeds geen 'harde reset' want er stond nog steeds een Ef-S matglas ingesteld ergens diep in een menu, ook na een uur de 2 batterijen eruit halen, weet er iemand of dit wel kan door een of andere knoppencombinatie ofzo?
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

          Comment


          • #6
            Re: Canon 40D sluiter(tijden) probleem

            Nu wat reeksen geschoten en vergeleken met mijn 10D en hieruit blijkt ook dat de sluitertijd van mijn 40D niet ver boven de +- 1/250ste geraakt, nog iemand een idee wat dit zou kunnen zijn of hoe ik een harde reset kan uitvoeren?

            Ik vrees dat het toch de sluiter is, heb nog een paar verhalen met gelijkaardige problemen gevonden waar met de sluiter verdacht, maar eigenlijk nergens de oplossing en ook nooit echt uitsluitsel gegeven of het effectief de sluiter bleek te zijn, als je hem naar canon opstuurt zullen ze die sowieso wel vervangen wsl, maar ik denk niet dat dit voor een 40D nog kostenefficiënt is, bij Grobet verkochten ze bvb al een 2de handse voor +-€265 met 3 maanden garantie, dat is dan mss nog een betere gok..

            Een nieuwe Canon kopen is eigenlijk geen optie aangezien deze geen verwisselbaar matglas meer hebben, maar ik zal hier mss beter een nieuw topic voor openen..
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

            Comment


            • #7
              Re: Canon 40D sluiter(tijden) probleem

              Straf verhaal ... shuttercount ? ... alhoewel ik moeilijk kan geloven dat het de sluiter zelf is ...

              Comment


              • #8
                Re: Canon 40D sluiter(tijden) probleem

                Shuttercount is geloof ik ofwel juist over de 40 ofwel juist over de 50.000 (heel mss 60), redelijk vroeg, maar niet extreem, ik klaag dan ook niet echt over de kwaliteit van deze camera, heeft op zich zijn werk wel gedaan, alleen jammer dat er geen opvolgers in deze reeks meer zijn bij canon (buiten de 50D maar die is ondertussen ook al +-pensioengerechtigd).

                Ik zal maar eens een mailtje sturen naar Canon of zij enig idee hebben wat het probleem kan zijn, maar dat zal wel sowieso opsturen worden dan en ik heb niet zo veel zin om dan te moeten betalen om hem terug te krijgen als ik hem niet laat repareren, want op zich werkt hij nu nog wel 100% als je hem in een studio met flitsen zou willen gebruiken.
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 40D sluiter(tijden) probleem

                  Vluchtig eens je uitleg gelezen, kan dus dat ik iets over het hoofd heb gezien.
                  Volgens mij is één gordijn van je sluiter kapot, een sluiter bestaat namelijk uit twee lamellensluiters,
                  achter elkaar, als één daarvan blijft open staan heb je dat fenomeen.


                  Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 40D sluiter(tijden) probleem

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Volgens mij is één gordijn van je sluiter kapot, een sluiter bestaat namelijk uit twee lamellensluiters,
                    achter elkaar, als één daarvan blijft open staan heb je dat fenomeen.
                    Verrekt ... Geert heeft gelijk ... vandaar dat de kortste tijd iets korter is dan de synchrotijd ... tot +- 1/300ste is het toestel nog perfekt bruikbaar ... een sluiter kost minder dan 30 Euro verzending inbegrepen http://www.benl.ebay.be/itm/Original...item43c832f139

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 40D sluiter(tijden) probleem

                      Ok, super! bedankt
                      Alle, niet dat hij dan toch echt kapot zal zijn, maar wel dat ik dan naar een oplossing kan zoeken.
                      Ik had al wel een beetje in die richting zitten denken, maar wist niet dat dit echt min of meer 2 losse systemen zijn, ik had eens getest in Liveview met de verschillende silent modes, bij een ervan werkt de camera met elektronisch eerste gordijn, maar dat leek ook niet echt te helpen.

                      Wat me ook nog opviel is dat de camera geen 6 beelden per seconde meer kan schieten (logisch als de sluiter niet snel genoeg gaat natuurlijk) maar ook begint te vertragen na een beeld of 7 in jpg terwijl dat er vroeger dacht ik toch een héél pak meer waren, volgens internet een buffer van 75, dus mss is er nog wel meer mis mee.. (met verschillende CF kaarten getest)

                      Ik heb wat filmpjes zitten bekijken hoe je zelf de sluiter vervangt, maar ik weet niet of ik daar zelf aan wil beginnen, kan bvb al niet zo goed solderen en toen ik eens een (echt kapotte, diende enkel als mount-donor) Canon AF lens heb geopend was er na 10 seconden al zo'n plat kabeltje gescheurd..

                      Dus ideaal zou zijn als er ergens een winkel/repair center is die dat voor minder doen dan Canon (kost daar denk ik +-€250 en dat is ook ongeveer de prijs voor een deftige 2de hands 40D) of iemand op dit forum die dat zelf kan en wil doen voor een redelijke prijs?!

                      Contacteer mij gerust via PM als je liever niet wil dat iedereen dat mee leest
                      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 40D sluiter(tijden) probleem

                        Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                        Wat me ook nog opviel is dat de camera geen 6 beelden per seconde meer kan schieten (logisch als de sluiter niet snel genoeg gaat natuurlijk) maar ook begint te vertragen na een beeld of 7 in jpg terwijl dat er vroeger dacht ik toch een héél pak meer waren, volgens internet een buffer van 75, dus mss is er nog wel meer mis mee.. (met verschillende CF kaarten getest
                        Ik weet niet hoe dat zit bij Canon, maar bij Nikon wordt de mechanische sluiter bij iedere beweging gecontroleerd op de juiste sluitersnelheid, wijkt deze af (door sleet of een andere reden) dan wordt de sluitertijd automatisch aangepast, zodat deze terug klopt met wat je vraagt, bij teveel afwijking, zou het kunnen dat nog een en ander wordt beïnvloed, waardoor het ganse toestel ontregeld raakt.
                        Bij Nikon zit deze elektronische sluitertijdencontrole er reeds op vanaf de F4 als ik het goed voorheb.
                        Mijn Nikon F4 en F5 konden heel eigenaardige trekken hebben, als je bv met een leeg stel batterijen kwam te zitten, en je maakte nog een foto, dan gaat de spiegel omhoog, maakt het toestel een laatste foto, en de spiegel bleef gewoon omhoog staan, zodat je niets meer door de zoeker kon zien, pas wanneer je het toestel uitzet, komt de spiegel terug naar beneden, heeft ook iets te maken met de controle van het sluitergordijn.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 40D sluiter(tijden) probleem

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Ik weet niet hoe dat zit bij Canon, maar bij Nikon wordt de mechanische sluiter bij iedere beweging gecontroleerd op de juiste sluitersnelheid, wijkt deze af (door sleet of een andere reden) dan wordt de sluitertijd automatisch aangepast, zodat deze terug klopt met wat je vraagt, bij teveel afwijking, zou het kunnen dat nog een en ander wordt beïnvloed, waardoor het ganse toestel ontregeld raakt.
                          Bij Nikon zit deze elektronische sluitertijdencontrole er reeds op vanaf de F4 als ik het goed voorheb.
                          Mijn Nikon F4 en F5 konden heel eigenaardige trekken hebben, als je bv met een leeg stel batterijen kwam te zitten, en je maakte nog een foto, dan gaat de spiegel omhoog, maakt het toestel een laatste foto, en de spiegel bleef gewoon omhoog staan, zodat je niets meer door de zoeker kon zien, pas wanneer je het toestel uitzet, komt de spiegel terug naar beneden, heeft ook iets te maken met de controle van het sluitergordijn.
                          Mij is het gebruik van een zogenaamde ' shutter monitor ' alleen bekend bij de F5 , de F6 zal dit ook hebben ... geen enkele andere Nikon heeft dit ooit gehad voor zover ik weet ... ook is mij geen enkele Canon bekend ... maar ik leer graag bij
                          Spiegel-omhoog-en-blijvend bij te zwakke battterijen heeft Maitani toegepast vanaf de fameuze OM-2 in 1975. De OM-2 was totaal afhankelijk van 2 kleine zilver-oxide batterijtjes voor alles, ook met een winder of motor eronder, vandaar deze nogal bruske waarschuwing. Voor zover mij bekend de eerste keer dat dit toegepast is ... andere camerabouwers zijn dit concept later ook gaan toepassen.
                          Last edited by Silver Roller; 7 mei 2014, 12:47.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 40D sluiter(tijden) probleem

                            Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                            Mij is het gebruik van een zogenaamde ' shutter monitor ' alleen bekend bij de F5 , de F6 zal dit ook hebben ... geen enkele andere Nikon heeft dit ooit gehad voor zover ik weet ... ook is mij geen enkele Canon bekend ... maar ik leer graag bij
                            Spiegel-omhoog-en-blijvend bij te zwakke battterijen heeft Maitani toegepast vanaf de fameuze OM-2 in 1975. De OM-2 was totaal afhankelijk van 2 kleine zilver-oxide batterijtjes voor alles, ook met een winder of motor eronder, vandaar deze nogal bruske waarschuwing. Voor zover mij bekend de eerste keer dat dit toegepast is ... andere camerabouwers zijn dit concept later ook gaan toepassen.
                            Je hebt gelijk, de F5 was inderdaad de eerste camera met een sluiter met zelfdiagnose, ik heb het wat verward met de mogelijkheid tot uitlezen
                            van het aantal sluiterbewegingen.

                            Spiegel-omhoog-en-blijvend bij te zwakke battterijen heeft Maitani toegepast vanaf de fameuze OM-2 in 1975.
                            Weer wat bijgeleerd, bedankt. Ik vond het soms toch vreselijk vervelend bij de F4, bijzonder omdat je eigenlijk niet echt een goede batterijindicatie had
                            op een F4, twee rode ledjes, en daar moest je het mee doen, en vooral zorgen dat je steeds een stel AA batterijen bij de hand had, die er ook niet op 20
                            seconden in staken.....

                            Voor TS, de tijd dat beide gordijnen open staan afb. 3 bepalen eigenlijk de kortste flitssynchronisatietijd van een camera. Meer lezen.

                            Last edited by Guest42; 7 mei 2014, 13:48.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 40D sluiter(tijden) probleem

                              Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                              Mij is het gebruik van een zogenaamde ' shutter monitor ' alleen bekend bij de F5 , de F6 zal dit ook hebben.
                              Nu valt mijn €, ik moest het eigenlijk wel geweten hebben, want in die tijd heb ik voor Herman van Japancamera.nl nog een meettoestel gemaakt
                              om de sluitersnelheden heel simpel te kunnen meten, gewoon de rug van het analoge toestel openen, lens er af, fototoestel tussen de sensoren
                              van het meettoestel plaatsen, meettoestel starten en sluiter bedienen, en je kon je sluitersnelheid aflezen (in msec.) op een display.
                              Een reeks vergelijkingen kon je dan wat meer vertellen over een al dan niet vertragende sluiter, bij een meting op een Nikon F5 was dat
                              steeds correct.

                              Bij sommige toestellen moest je soms wel een pinnetje indrukken om je sluiter te kunnen bedienen met open rug.

                              Comment

                              Working...
                              X