Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 1DII

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 1DII

    Ik ben ondertussen nog steeds aan 't twijfelen om te upgraden van een 20D naar een 1DmarkII. Prijs is nu 3200-3300 EUR nieuw uit de doos.
    Ik had vorige week bijna een drie maanden oude 2dehands aangeschaft voor 2600 EUR, maar de eigenaar wou dat ik ofwel het geld eerst op zijn rekening stortte (en hij zou mij daarna het toestel wel opsturen ) ofwel dat ik het in Valencia kwam halen Van de enige echt veilige betalingsmethode (escrow) wou hij niet weten (want dan moest hij te lang wachten op mijn geld)

    De nieuwprijs is nu wel erg aantrekkelijk, vraag mij alleen af of de camera binnenkort niet nog wat goedkoper wordt vanwege een nieuw model op de markt. Ik probeer nog effe te wachten...
    Wat mij opvalt, is dat de 1D echt onwaarschijnlijk goed zijn waarde houdt tweedehands, hij verkoopt nu nog steeds aan 1600-1800 EUR tweedehands, terwijl hij na de introductie van de 1DII tijdelijk aan 2000 EUR te koop was.

    En hierbij kom ik tot mijn vraag: hoe zit dat met de zoeker van een 1DII?
    Ik wil upgraden voor drie redenen, betere zoeker (voor MF), waterdichte body ( euh voor ) en spotmetering.
    Bovendien stoor ik me aan de plaatsing van de 9 AF punten in de 20D en heb ik een ISO reading in de zoeker.
    Ik heb nog nooit een 1DII vastgehad, met een 1Ds heb ik wel al eens wat fotootjes gemaakt, maar ik vermoed dat de viewfinder van een 1DII een pak kleiner is Een 1Ds komt er niet vanwege teveel ruiskonijn... Maar is die viewfinder van een 1DII nu véél beter dan die van een 20D. Ik weet dat ik er in ieder geval een split-screen kan in steken om AF te vermakkelijken
    Ik ga het toestel in ieder geval eens huren voor een dagje...

    sugar
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

    http://supermasj.zenfolio.com

  • #2
    Re: Canon 1DII

    Ik heb vroeger een 10D gehad - met waarschijnlijk een vergelijkbare zoekergrootte als de 20D - en de overstap naar de 1D MkII is toch wel een sprong voorwaarts. Ik kon leven met de zoeker van de 10D maar met een MkII is het werken een pak comfortabeler. De stap van een 1D naar een 1Ds is volgens mj net zo groot als van een 10D/20D zoeker naar de 1D. Mocht de 1Ds MkII niet zo waanzinnig duur zijn dan zou de zoeker de enige reden zijn waarom ik zou upgraden. De zoeker is volgens mij toch nog altijd een van de echte minpunten van de DSLR tov een SLR (met uitzondering van de ff's)

    Wat de introductie van een vervanger van de 1D MkII betreft, daar zou ik niet zo zeker van zijn dat dit voor de volgende maanden is. Er zijn veel tekenen die er op wijzen dat Canon wellicht de 1D en 1Ds lijn ooit gaat laten samenvloeien in één toestel. Op dit moment zit de pro-wereld niet te wachten op een vervanger van 1D of 1Ds. De technische vernieuwingen die Canon zou kunnen aanbrengen op dit moment zijn niet groot. De situatie anderhalf jaar na de introductie van de 1D en 1Ds was totaal anders. Er was een grote evolutie op het vlak van de ruisonderdrukking, en dit is natuurlijk iets waar de pro's wel wakker van lagen en de introductie van de twee MkII's noodzakelijk maakten. Vandaag is dit toch enigzins anders.

    Ik kan je wel verzekeren dat je geen spijt zal krijgen van je eventuele upgrade.
    DigiCam

    Comment


    • #3
      Re: Canon 1DII

      Ik kom ook van een 10D. Het focussen gaat bliksemsnel en de zoeker is veel beter dan de 10D ( maar zoals gezegd, kan nog beter..). Alhoewel er zeer goed met te werken valt. Het hangt ook een beetje van je lenzen af natuurlijk.
      "Waterdicht" is natuurlijk met een korreltje zout te nemen. Heel de body is wel "weather-sealed" ( veel betere omschrijving ): alle mogelijke deurtjes en compartimenten zijn voorzien van een rubberen strip. Maar dan moet je natuurlijk ook "weather-sealed" lenzen gebruiken hé...
      Heel de body + aangepaste lens zullen wel tegen een buitje kunnen, maar ik heb het noodlot toch nog nooit uitgedaagd....als het niet echt moet...

      De prijs van de MKII ligt nu wel héél erg gunstig; ik zou geen seconde aarzelen.
      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
      Si non, on devient bonbon
      Et les gens nous mangent !"

      Comment


      • #4
        Re: Canon 1DII

        Ik vind de zoeker van de 1D MkII uitstekend, ik zag geen verschil met m'n EOS 3 (nu wel al verkocht).

        Comment


        • #5
          Re: Canon 1DII

          Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam
          Ik heb vroeger een 10D gehad - met waarschijnlijk een vergelijkbare zoekergrootte als de 20D - en de overstap naar de 1D MkII is toch wel een sprong voorwaarts. Ik kon leven met de zoeker van de 10D maar met een MkII is het werken een pak comfortabeler. De stap van een 1D naar een 1Ds is volgens mj net zo groot als van een 10D/20D zoeker naar de 1D. Mocht de 1Ds MkII niet zo waanzinnig duur zijn dan zou de zoeker de enige reden zijn waarom ik zou upgraden. De zoeker is volgens mij toch nog altijd een van de echte minpunten van de DSLR tov een SLR (met uitzondering van de ff's)
          Zwijg stil, ik heb hier gisteren voor het eerst sinds twee jaren mijn oude SLR vastgenomen (Fujica ST 701). Deze heeft een viewer met vergroting 0,97. Die zoeker lijkt wel een cinemazaal vergeleken met mijn 20D
          Wat de introductie van een vervanger van de 1D MkII betreft, daar zou ik niet zo zeker van zijn dat dit voor de volgende maanden is. Er zijn veel tekenen die er op wijzen dat Canon wellicht de 1D en 1Ds lijn ooit gaat laten samenvloeien in één toestel.
          De D2X van Nikon gooit duidelijk roet in het eten. Canon heeft de prijs drastisch verlaagt en begint met rebates te gooien, dat deden ze tot hiertoe alleen voor camera's die het einde van hun levenscyclus bereikten. Ik denk dat dit duidelijk aangeeft dat er iets op komst is.
          Let wel, ik zou altijd voor de mkII gaan, ik vermoed dat hij na de aankondiging van iets nieuws misschien een beetje goedkoper wordt, ik probeer me nog effe in te houden Aan de andere kant heb ik het donkerbruin vermoeden dat de 20D niet zo'n lang leven beschoren is (op zijn huidige prijspunt). De 350D is in vergelijking erg goedkoop voor bijna hetzelfde. Als ik snel een 1DmkII koop, ben ik dus zeker van een goede overnameprijs voor mijn 20D ( je ziet ik heb al een goede motivering om alsnog nu een 1DmkII te kopen )

          Oorspronkelijk geplaatst door Mar©
          "Waterdicht" is natuurlijk met een korreltje zout te nemen. Heel de body is wel "weather-sealed" ( veel betere omschrijving ): alle mogelijke deurtjes en compartimenten zijn voorzien van een rubberen strip. Maar dan moet je natuurlijk ook "weather-sealed" lenzen gebruiken hé...
          Heel de body + aangepaste lens zullen wel tegen een buitje kunnen, maar ik heb het noodlot toch nog nooit uitgedaagd....als het niet echt moet...
          Chuck Westfall (verantwoordelijke Canon USA) geeft aan dat de 1D en 1Ds ontworpen zijn om een plensbui van 3 inch per uur te doorstaan... Dat is dus 7,5 cm per uur, ik vermoed niet dat ik bij zo'n plensbuien nog langer buitenkom
          Mijn drie basiszooms zijn ook waterdicht zodus (met filter)...

          sugar
          "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

          http://supermasj.zenfolio.com

          Comment


          • #6
            Re: Canon 1DII

            Besluit: Alez, Sugar uwen 20D moest al in de koopjeshoek staan ! ! !
            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

            Comment

            Working...
            X