Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 1D MARK4 - ervaringen op BD?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 1D MARK4 - ervaringen op BD?

    Beste Forumleden,

    Deze vraag gaat specifiek naar CANON 1D MARK4 gebruikers (weet niet of dit er al veel zijn)

    Ik had graag eens jullie mening over deze camera, en doen bedoel ik gebruikers-ervaringen "in the field".

    Is dit werkelijk zo een supermachine ? Of is dit helemaal niet zo goed als verwacht...
    Wat belangrijk is voor mij zijn de Iso-waarden boven de 3200 tov van de 5DmarkII.

    Ik overweeg een 2de 5DmarkII of een 1Dmark4 aan te kopen.

    Er zijn genoeg reviews te vinden op het internet, maar hoor het graag van echte mensen met echte ervaring. (trouwfotografen, reportagefotografen,...)

    Alvast bedankt voor de moeite.

    (Mocht deze vraag al gesteld zijn? Mijn excuses, dan zal ik eens verder "zoeken"
    Last edited by Phote4you; 14 september 2010, 23:53. Reden: typfoutje
    CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

  • #2
    Re: Canon 1D MARK4 - ervaringen op BD?

    Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
    Beste Forumleden,

    Is dit werkelijk zo een supermachine ? Of is dit helemaal niet zo goed als verwacht...

    Wat belangrijk is voor mij zijn de Iso-waarden boven de 3200 tov van de 5DmarkII.
    Ja... het is een supermachine. Voldoet geheel aan MIJN verwachtingen.
    Voor onafhankelijke test resultaten verwijs ik u naar DPR.

    Comment


    • #3
      Re: Canon 1D MARK4 - ervaringen op BD?

      Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
      Ja... het is een supermachine. Voldoet geheel aan MIJN verwachtingen.
      Voor onafhankelijke test resultaten verwijs ik u naar DPR.
      Bedankt voor de eerste echte reactie op mijn vraag
      CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

      Comment


      • #4
        Re: Canon 1D MARK4

        Ik heb de 1D MkIV nu een paar weken en ben tot nu toe zeker tevreden.

        De onderstaande link zijn zo goed als de eerste foto's genomen met deze camera. Ik heb enkel de batterij opgeladen, 28-300 L IS lens gemonteerd en vertrokken. Voor de rest geen enkele instelling veranderd:


        Afgelopen weekend ben ik voor een kameraad foto's gaan nemen op Baseball Rock in Temse. Ik had daar mee:
        - 5D MkII met 24-70 f/2.8
        - 1D MkIV met 70-200 f/2.8 IS
        Baseball Rock in JOC De Nartist te Temse, georganiseerd door base- en softballclub Briqville Sluggers (11/09/2010) http://www.baseballrock.be & http://www.briqvillesluggers.be

        Dankzij het "briljante" werk van de belichtingsman ben ik wel zeer ontevreden over de foto's. Het leek wel of hij er een erezaak van maakte om de aanwezige fotografen het leven zuur te maken. Telkens er nog maar iemand een foto probeerde te maken ging het licht uit (letterlijk dan), en begon er één of ander flikkerlichtprogramma lopen. De 1D4 had beduidend minder last om die wisselende omstandigheden te volgen. De 5D2 had daar meerder malen moeite mee. Naarmate de avond vorderde werd het zo erg dat er van de laatste twee groepen die optraden zo goed als geen foto's bruikbaar waren.
        Peter
        2011 BMW R1200GSA + Canon EOS EOS 5DIII / EOS 1DIV
        gspep.smugmug.com & steendorp.info

        Comment


        • #5
          Re: Canon 1D MARK4

          Oorspronkelijk geplaatst door GSPeP Bekijk bericht
          Ik heb de 1D MkIV nu een paar weken en ben tot nu toe zeker tevreden.

          De onderstaande link zijn zo goed als de eerste foto's genomen met deze camera. Ik heb enkel de batterij opgeladen, 28-300 L IS lens gemonteerd en vertrokken. Voor de rest geen enkele instelling veranderd:


          Afgelopen weekend ben ik voor een kameraad foto's gaan nemen op Baseball Rock in Temse. Ik had daar mee:
          - 5D MkII met 24-70 f/2.8
          - 1D MkIV met 70-200 f/2.8 IS
          Baseball Rock in JOC De Nartist te Temse, georganiseerd door base- en softballclub Briqville Sluggers (11/09/2010) http://www.baseballrock.be & http://www.briqvillesluggers.be

          Dankzij het "briljante" werk van de belichtingsman ben ik wel zeer ontevreden over de foto's. Het leek wel of hij er een erezaak van maakte om de aanwezige fotografen het leven zuur te maken. Telkens er nog maar iemand een foto probeerde te maken ging het licht uit (letterlijk dan), en begon er één of ander flikkerlichtprogramma lopen. De 1D4 had beduidend minder last om die wisselende omstandigheden te volgen. De 5D2 had daar meerder malen moeite mee. Naarmate de avond vorderde werd het zo erg dat er van de laatste twee groepen die optraden zo goed als geen foto's bruikbaar waren.
          Bedankt voor deze mooie uiteenzetting
          Trouwens mooie foto's en retescherpe paarden, die 28-300L lijkt me ook nog wel wat. (vooral voor buiten dan hé)

          Dus concreet, wisselende lichtomstandigheden daarin heeft de mark4 het voordeel.

          Bedankt
          CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

          Comment


          • #6
            Re: Canon 1D MARK4 - ervaringen op BD?

            [Mod-LesC]Zo, even grote kuis gehouden. Nu on topic aub.[/Mod]
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Canon 1D MARK4 - ervaringen op BD?

              Ik heb de 1dIV ondertussen al redelijk aan de tand kunnen voelen (24h Spa en de Corrida de Lamborghini ... enkele duizenden shots ondertussen ... en geen enkele misser ), gebruik hem wel vooral met de 70-200 f2.8 IS (de eerste versie) en ben uiterst tevreden over deze camera, uiterst scherpe beelden .

              De AF is bloedsnel, hoge iso (3200 en zelfs 6400) is geen enkel probleem en vooral die ingebouwde grip is gewoon de max, hier is geen schroefje dat los kan komen zoals bij al de andere Canon bodies als je aan batterij grip monteerd.

              Nu is er wel een klein verschil in kleur tussen de 5dII en de 1dIV ... persoonlijk vind ik de 5dII iets mooier van kleuren, maar dat is puur subjectief hoor, en na post processing weet je niet meer met welke camera de foto nu gemaakt is.

              Eigenlijk kan ik maar één raad geven : staan je te fotograferen objecten stil koop dan een 5dII, bewegen ze (en dan vooral als ze ook nog snel bewegen) dan moet je de 1dIV kopen.

              Performance in slechte licht omstandigheden is bij de 1dIV wel net iets beter dan bij de 5dII, maar het verschil is relatief klein hoor, als je een beetje de werking van AF kent heb je met de 5dII ook geen enkel probleem.

              Ik loop nu zo goed als altijd met de 5dII/24-105 en de 1dIV/70-200 2.8 rond, een perfecte combinatie

              Mark
              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

              Comment


              • #8
                Re: Canon 1D MARK4 - ervaringen op BD?

                Ik werk zelf sinds een 3 a 4tal maand met de 1D mk4 met zéér hoge tevredenheid.
                Voordien heb ik meerdere 1Dmk3's gehad, en kan zeggen... de mk3's waren al supercamera's (day & night verschil met xxD series),... die mk4 doet er echt wel nog een heuse schep bovenop:

                - betere ISO's (+/- 2 stops verschil voel ik)
                - het AF systeem... ik heb er nog niet veel over gelezen, maar je merkt echt wel op dat ze kennis opgedaan hebben uit de 7D + 1Dmk3 ... en dat combined geeft een geweldig goeie AF (tracking van bewegende objecten lijkt me vooral nog sneller geworden, kan zijn dat dit eenvoudigweg komt omdat ze nu nog eens meer CPU power onboard hebben)
                - LiveView+AF
                - HD-filmen is ook af en toe nuttig (en zeer handig klein knopje naast shutterknop om snel te kunnen beginnen filmen)
                - battery gaat lang mee (zoals reeds bij 1Dmk3 het geval)
                - zelfde battery als Mk3 series ! (joehoe, eens niet veranderen :-))
                - high reso screen
                - Auto-ISO (soms handig... meestal gebruik je het niet, maar soms wel eens handig)
                - 16Mpix op 1,3 Crop is ook wel zeer leuk , daarop een 28-300 en je kan ook wel leuke dingen doen. (of een deftige prime erop voor sportfotografie is dan al helemaal zalig)

                Kortweg, zalig toestel!

                5Dmk2 kan je echt niet vergelijk hoor....
                - FF vs 1,3 CROP
                - Low Speed / limited AF points (slechts 1 cross!) VS Super-AF en 45 of 47tal punten dacht ik
                - Battery lifetime zonder grip VS super-battery lifetime op 1D mk4
                - snelheid... soms is 7, 8 of 10 fps wel eens handig
                - Dual memory slot (CF en SD)
                - ...

                het is gewoonweg een totaal andere camera.
                wat niet maakt dat de 5Dmk2 geen subliem toestel is...

                Net zoals vb een Porsche GT2 (=1D mk4) en een BMW 5 (=5Dmk2 :-) beide wellicht zalige wagens zijn... maar beide een totaal ander doel en marktpubliek hebben.
                Imagination is more important than knowledge...
                http://www.kiekje.be

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 1D MARK4 - ervaringen op BD?

                  Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
                  Net zoals vb een Porsche GT2 (=1D mk4) en een BMW 5 (=5Dmk2 :-) beide wellicht zalige wagens zijn... maar beide een totaal ander doel en marktpubliek hebben.
                  Ik zou de 5DmarkII eerder vergelijken met de Audi R8

                  Superbedankt voor de mooie uiteenzetting !!!!!

                  Groetjes,
                  CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 1D MARK4 - ervaringen op BD?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
                    Ik zou de 5DmarkII eerder vergelijken met de Audi R8

                    Superbedankt voor de mooie uiteenzetting !!!!!

                    Groetjes,
                    Een R8 is wel hét topmodel, supersnel, build as a tank.... lijken me toch allemaal zaken die niet overéén komen met een 5Dmk2 :-)

                    De R8 kan misschien vergelegen worden met de 1Ds mk4 die moet uitkomen ja :-)
                    Imagination is more important than knowledge...
                    http://www.kiekje.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 1D MARK4 - ervaringen op BD?

                      Bedankt voor alle reacties.

                      Heb lang getwijfeld om een extra 5DmarkII tekopen of een 1D markIV.
                      Het is toch de laatste geworden
                      De eerste resultaten in hoge iso's leveren mooie bruikbare beelden op.
                      Het focussysteem en de snelheid is fenomenaal.
                      Maar blijf de 5D markII nog steeds superieur in beeldkwaliteit vinden

                      Greetz,
                      CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 1D MARK4 - ervaringen op BD?

                        Owh bofkont...je hebt gewoon beiden toestellen
                        Super gefeliciteerd met je nieuwe camera, ik ben benieuwd naar je foto's!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 1D MARK4 - ervaringen op BD?

                          Bedankt hoor Monica voor je reactie!!!

                          Ben mss wel een bofkont.
                          Maar dit is natuurlijk het resultaat van jaren hard werken hé.
                          Al was de keuze niet makkelijk.
                          Als je de prijs bekijkt komt dit overeen met een (5DmarkII + EF 85mm1.2)
                          Ik kan natuurlijk wel de btw recupereren, de cashback van 400€ en afschrijven over 3 jaar.
                          Zo kost het toestel mij eigenlijk 2900 excl.btw.

                          Net als jij gebruik ik de 5D markII met volle tevredenheid.
                          De 1D markIV is een totaal andere camera.
                          Maar de "Af" is fenomenaal.
                          Ook het geluid van de sluiter is om kippevel van te krijgen.

                          Bij deze, wil ik jou, Monica, nog eens feleciteren met de mooie kinderportretten op je website.

                          Greetz,
                          Peter.
                          CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 1D MARK4 - ervaringen op BD?

                            Ik heb de mark 4 vanaf maart en het is een super toestel!! Ik heb op men website er een review over geschreven en er zijn ook beelden te downloaden van iso en AF tests.

                            Jakke
                            Canon en glas
                            www.jakke16.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 1D MARK4 - ervaringen op BD?

                              Oorspronkelijk geplaatst door JG16 Bekijk bericht
                              Ik heb de mark 4 vanaf maart en het is een super toestel!! Ik heb op men website er een review over geschreven en er zijn ook beelden te downloaden van iso en AF tests.

                              Jakke
                              Mercie, mooi gedaan trouwens
                              CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                              Comment

                              Working...
                              X