Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera-workshop geven op mijn vrijwilligerswerk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera-workshop geven op mijn vrijwilligerswerk

    Dag iedereen,

    In mijn functie als fotograaf en cameraman bij de lokale omroep van mijn stad, geef ik de afgelopen anderhalf jaar camera-workshops voor mensen om te leren om te gaan met interviewsituaties (waar zet je je gespreksonderwerp neer, waar de camera en hoe hoog, dat soort dingen).

    Een maand geleden hebben we een hele hoop nieuwe spullen aangeschaft, waaronder 4 nieuwe videocamera's.
    Met deze camera's willen we onze medewerkers uiteraard ook vertrouwd maken.

    We hebben ook 2 mensen in "dienst" (ik ben net als vele anderen vrijwilliger, dus echt in dienst zijn we niet) als fotograaf, alleen zijn meerdere leden bij ons niet echt onder de indruk van hun kwaliteiten als fotograaf.
    Een van de fotografen heeft recent een van de allerduurste Canon bodies (5D Mark 3) aangeschaft en hoewel het niet uit zou moeten maken, is dit niet terug te zien in het uiteindelijke resultaat, iets wat voor mijn gevoel vooral te maken heeft met een gebrek aan beheersing van de techniek van de camera.
    De fotograaf in kwestie heeft bijvoorbeeld al eens met zijn oude camera een compleet evenement op f22 en f36 (zoomlens) zitten werken en zich blijkbaar geen moment afgevraagd hoe het nou kwam dat zijn sluitertijd onder zonnige omstandigheden telkens rond 1/60ste uitkwam, gecombineerd met een hele hoge ISO.

    Verder hebben ze allebei de neiging op de verkeerde plekken te gaan staan, op precies het verkeerde moment af te drukken, zoomen ze het liefst niet in (en bevatten foto's van 1 evenement dus vrijwel allemaal wijd-op-wijd foto's) en verder maken ze meestal geen kritische selectie van foto's en uploaden dus maar gewoon alles, dat soort dingen.
    Mijn idee is om deze twee fotografen de dag van de workshop een foto-verslag te laten maken en ze ook daar wat te leren over de hoogte van de camera, manier van afwisselen tussen wijd-medium-close en hoe je dat op twee manieren kunt oplossen (zoomen of positie veranderen).
    Vervolgens dienen ze aan het eind een selectie van 3 of 4 foto's te maken die naar hun mening het beste het verhaal van de workshop verteld, zodat ze leren kritisch naar hun eigen werk te kijken en hopelijk ook iets leren over waar ze het beste kunnen gaan staan.

    Hoewel het voor elke persoon verschilt, vroeg ik mij af of jullie een dergelijke cursus ook graag ondersteund zouden zien met een (flinke) dosis theorie, mocht je beginner zijn geweest of op enige andere wijze de techniek nog niet genoeg beheersen? Zelf heb ik namelijk het gevoel dat ik vooral de 2 fotografen met het minste beetje theorie ga wegjagen (met andere woorden: misschien komen ze niet eens opdagen).

  • #2
    Re: Camera-workshop geven op mijn vrijwilligerswerk

    Ik vind het een mooi initiatief.
    Mij lijkt theorie noodzakelijk, maar kan misschien wel in gekleed worden en erg omringd door praktijk. Werken vanuit een praktijk opdracht en de theorie pas bij bespreking van de opdracht er tussen laten sluipen ipv eerst theorie blok geven en dan de theorie te gaan toepassen is dan een mogelijkheid. Misschien kan je die 2 fotografen uitnodigen niet om de workshop te volgen maar om ze te verslaan en ze dan erg betrekken door ze voorbeeld foto's laten maken, er zijn verschillende mogelijkheden om die dan erg snel te projecteren. En dan kan je ze ondertussen wat bijsturen. Je moet natuurlijk in het oog houden dat je ze niet gaat kleineren of belachelijk maken. Vrijwilligers bijsturen is soms lopen op een slappe koord, je wil ze op hun zwakke punten versterken zonder ze te verliezen.

    Comment


    • #3
      Re: Camera-workshop geven op mijn vrijwilligerswerk

      Oorspronkelijk geplaatst door Alex_en_Iris Bekijk bericht
      Hoewel het voor elke persoon verschilt, vroeg ik mij af of jullie een dergelijke cursus ook graag ondersteund zouden zien met een (flinke) dosis theorie, mocht je beginner zijn geweest of op enige andere wijze de techniek nog niet genoeg beheersen? Zelf heb ik namelijk het gevoel dat ik vooral de 2 fotografen met het minste beetje theorie ga wegjagen (met andere woorden: misschien komen ze niet eens opdagen).
      Ik zou eerst nagaan of ze er wel voor voelen om beter te leren fotograferen. Iedereen heeft zo zijn eigen ambitieniveau. Sommigen die een fototoestel hebben zijn al erg tevreden met een standaardplaat, terwijl anderen zich continu afvragen wat er beter kan. Zo te horen behoren jouw collega's mogelijk tot de eerste categorie ... Als je ze tegen wil en dank een cursus gaat geven, loop je het risico dat de sfeer er op een of andere manier toch onder gaat lijden. Ik ben het helemaal met je eens dat je ook als lokale omroep wilt kunnen beschikken over zo goed mogelijke fotografen, maar kennelijk werden hun kwaliteiten- niet geheel terecht- als voldoende beoordeeld toen ze zich meldden bij jullie organisatie.
      Last edited by hapa; 30 december 2015, 21:33.

      Comment


      • #4
        Re: Camera-workshop geven op mijn vrijwilligerswerk

        kawaracer: dat is een goed idee inderdaad, een deel van de theorie terug laten komen bij de praktijkopdracht, daar had ik nog niet aan gedacht.

        hapa, dat is ook een beetje mijn struikelblok inderdaad, dat het mogelijk op ze overkomt als "We zijn niet goed genoeg."
        Overigens is iets dergelijks al een keer aan de orde geweest, toen een van de fotografen zich beklaagde over iets dat hem niet lukte met z'n opzetflitser en hij het principe (ik was toen net lid en begreep nog maar weinig van het fotograferen met flits en heb toen aandachtig zitten luisteren) van flitsen en de achtergrond invullen met het aanwezige licht op niet-aanvallende wijze uitgelegd kreeg van een professioneel cameraman die ook bij ons werkt.

        Halverwege onderbrak een van de twee fotografen de professioneel cameraman met de opmerking "Nou, ik hoor het al, breng je camera maar terug naar de winkel Jan (gefingeerde naam), we begrijpen het weer 's niet!"

        Wat ik overigens niet weet is wanneer de twee fotografen bij ons lid geworden zijn en of ze toen gemaakt werk hebben moeten overleggen (ik denk zelf van niet), ze waren er in ieder geval al toen ik in 2009 lid werd.
        Ze hebben het analoge tijdperk weliswaar meegemaakt, maar hebben in dat tijdperk nooit nieuwsfoto's gemaakt, dus ze hebben ook niet uit dat tijdperk een dosis ervaring meegenomen waar ze nu met hun digitale camera's iets aan hebben.

        Comment


        • #5
          Re: Camera-workshop geven op mijn vrijwilligerswerk

          Oorspronkelijk geplaatst door Alex_en_Iris Bekijk bericht
          hapa, dat is ook een beetje mijn struikelblok inderdaad, dat het mogelijk op ze overkomt als "We zijn niet goed genoeg."
          Waarom moet de waarheid verzwegen worden? Omdat het vrijwillegers zijn? Ook die moeten toch gewoon goed werk aflveren?


          Oorspronkelijk geplaatst door Alex_en_Iris Bekijk bericht
          Halverwege onderbrak een van de twee fotografen de professioneel cameraman met de opmerking "Nou, ik hoor het al, breng je camera maar terug naar de winkel Jan (gefingeerde naam), we begrijpen het weer 's niet!"
          Ik denk dat er dan toch weinig eer aan te behalen is.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Camera-workshop geven op mijn vrijwilligerswerk

            hjanssen: Helemaal eens met het niet verzwijgen van de waarheid. Het punt is denk ik vooral dat ze al een tijd lang lid zijn zonder dat er ooit naar hun functioneren gekeken is. Een week geleden hadden we een grote live-uitzending waarbij een van de fotografen een prijswinnares door het verkeerde moment te kiezen hebben gefotografeerd met een gezichtsuitdrukking en lichaamshouding alsof zij op het toilet zit.
            Als je zo'n foto maakt is dat natuurlijk niet erg, maar zoals een collega van mij zei "Tussen de foto maken en deze ook daadwerkelijk gebruiken en plaatsen zit nog een hele wereld waarin je je kunt afvragen van "Is dat nou wel zo'n goed idee?"

            De workshop was dan ook bedoeld om ze hopelijk te leren kritisch te kijken naar hun eigen werk en niet maar gewoon alles te uploaden, zoals in het voorbeeld van hierboven.

            Via een functie in Photoshop waarmee de ontwikkelinstellingen van de oorspronkelijke RAW-foto te achterhalen zijn, ontdekten we dat we al een hele tijd goed zaten met ons gevoel dat er flink aan de regelaars van de RAW converter gerommeld wordt, met als gevolg dat de foto's vaak ontzettend kunstmatig (en HDR-achtig) overkomen.
            Het excuus van de fotograaf die de bewerkingen in kwestie uitvoert was "dat de kleuren anders niet goed zijn."
            De beste man werkt in Adobe RGB en op een correctiemonitor. Adobe RGB is niet geschikt voor weergave in het sRGB spectrum (waar toch alle TV's en computers mee werken bij internetweergave), zeker ook nog als het ontvangende medium de afbeelding niet omzet in sRGB (met alle gekke dingen die daarbij kunnen gebeuren).
            Verder hebben een collega en ik het gevoel dat hij op zijn correctiemonitor bewerkingen uitvoert die er daar redelijk uitzien, maar op een sRGB apparaat rampzalig uitpakken.

            De uitnodiging voor de workshop is de deur uitgegaan met daarin de vermelding dat ik aan het eind graag drie foto's van de workshop zag volgens het waar-wat-wie principe (de foto's zijn niet voor publicatie bedoeld, maar bedoeld om suggesties te kunnen geven voor een beter resultaat) (zo heb ik het letterlijk in de uitnodigingsmail gezet):
            1 foto die de kijker verteld waar iets zich afspeelt (het establishing shot, helemaal wijd, meestal)
            1 foto die verteld wat er gebeurd (mag ook wijd zijn)
            1 foto die verteld wie erbij betrokken is (in dit geval een van de medewerkers die aan de cursus meedoet)

            Op die mail kreeg ik van een van de fotografen de reactie die duidelijk maakte dat hij mijn uitleg totaal anders geïnterpreteerd heeft:
            "Goed dat je de camera-instructie wil verduidelijken met foto's, dan blijft het hopelijk beter hangen bij iedereen."

            Mijn probleem is dat ik vind dat er niet genoeg controle op geplaatste beelden zit en dat onze hoofdredacteur deze ook niet wil invoeren in de vorm van een persoon die de beelden controleert en selecteert welke het beste het verhaal vertellen en ook dat ik verder niet teveel kritiek mag leveren.

            Comment


            • #7
              Re: Camera-workshop geven op mijn vrijwilligerswerk

              Als die fotografen werken voor een bedrijf, een vereniging, een om het even wat ... dan kan dat bedrijf, die vereniging, enz. , toch duidelijke voorwaarden opleggen waaraan die fotografen zich moeten houden ?

              Zoals zo goed als alle beroepsjournalisten/fotografen : alleen werken in jpg, geen nabewerking, geen gefoefel. Er zijn voorbeelden van beroepsfotografen die ontslagen werden omdat ze een foto hadden ' verbeterd ' in postprocessing. Alleen werken in sRGB. Maximaal 5 foto's inleveren ( de beste 5), de rest mogen ze houden voor persoonlijk gebruik. Dat zijn toch allemaal simpele beslissingen die elke opdrachtgever kan nemen.
              Enzoverder. Zelfs op dit forum zijn er beperkingen qua aantal te plaatsen foto's, doodnormaal toch ?

              Bijvoorbeeld het binnenbrengen van enkel 3 foto's is geen slecht idee. Dat verplicht hen om zelf de ' beste ' foto en enkel die ene binnen te brengen en maakt het voor de eindredacteur makkelijker om te kiezen en bestaat er geen teleurstelling bij de fotografen wegens afgekeurde of bekritiseerde foto's.

              Comment


              • #8
                Re: Camera-workshop geven op mijn vrijwilligerswerk

                Idd vele online media leggen hun criteria op, voor Rondom (van het nieuwsblad?) moeten foto's in landscape formaat en ingeflitst zijn. Bij Reuters foto agentchap mogen enkel incamera jpegs, om beeld manipulatie te vermijden. Maar ook sites zoals Concertnieuws.be en indiestyle.be leggen hun vrijwilligers criteria op en kwaliteitseisen op.

                Comment


                • #9
                  Re: Camera-workshop geven op mijn vrijwilligerswerk

                  Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                  Als die fotografen werken voor een bedrijf, een vereniging, een om het even wat ... dan kan dat bedrijf, die vereniging, enz. , toch duidelijke voorwaarden opleggen waaraan die fotografen zich moeten houden ?
                  Dat ben ik met je eens, maar niet iedereen bij ons ziet dat zo, voornamelijk omdat bij een aantal leden (die dan nog weer een hogere positie genieten dan ik doe) de vrees bestaat dat we de twee fotografen wegjagen als we strikter gaan worden (iets dat wat mij betreft noodzakelijk is, voor wat betreft het strikter worden dan :P).
                  Het koste in het verleden echter al extreem veel moeite om ze, met de overgang naar een nieuw redactiesysteem zo ver te krijgen dat ze hun fotomateriaal in liggende oriëntatie en in 16:9 aanleverden (en dus in de meeste gevallen ook liggend maakte).

                  Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                  Zoals zo goed als alle beroepsjournalisten/fotografen : alleen werken in jpg, geen nabewerking, geen gefoefel. Er zijn voorbeelden van beroepsfotografen die ontslagen werden omdat ze een foto hadden ' verbeterd ' in postprocessing. Alleen werken in sRGB. Maximaal 5 foto's inleveren ( de beste 5), de rest mogen ze houden voor persoonlijk gebruik. Dat zijn toch allemaal simpele beslissingen die elke opdrachtgever kan nemen.
                  Enzoverder. Zelfs op dit forum zijn er beperkingen qua aantal te plaatsen foto's, doodnormaal toch ?
                  Om met het laatste te beginnen, dat is zo en zo had ik het zelf eigenlijk nog niet eens bekeken.
                  Wat we niet goed weten is of we iemand die zich niet aan de regels houdt als het gaat om specificaties voor wat betreft het aanleveren van foto's, als vrijwilliger de wacht aan kunnen zeggen, aangezien iemand weliswaar lid is, maar niet in dienst.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                  Bijvoorbeeld het binnenbrengen van enkel 3 foto's is geen slecht idee. Dat verplicht hen om zelf de ' beste ' foto en enkel die ene binnen te brengen en maakt het voor de eindredacteur makkelijker om te kiezen en bestaat er geen teleurstelling bij de fotografen wegens afgekeurde of bekritiseerde foto's.
                  Ze mogen er op zich meerdere inbrengen, bijvoorbeeld bij een groot evenement, waarbij we de regel hanteren dat het grootste deel van de extra foto's dan online getoond dient te worden en niet op TV (ook daar is wel een uitzondering op, maar daar gaat het nu niet om.)

                  De reden dat ik ze bij de workshop wil hebben is om ze niet alleen kritisch te laten kijken naar hun eigen werk, maar ze hopelijk ook iets bij te brengen als het gaat om het leren kijken, zodat ze ook een beetje nadenken over waar ze gaan staan om het verhaal zo goed mogelijk te vertellen.

                  Een tankstation dat midden in een woonwijk staat en waar het nodige om te doen is vanwege de LPG-tank die daar ook gevestigd is (en volgens nieuwe veiligheidscriteria niet zo dicht in de buurt van bewoning mag staan) werd door een van hun al eens gefotografeerd zonder dat de bewoning eromheen zichtbaar is (inclusief rare beeldbewerkingen in de lucht, vlaggenmast en lantaarnpaal).
                  Van het tankschild (die sticker of strip op zo'n pomp die verteld welke brandstof je er kunt tanken) werd een foto van de gehele pompinstallatie met alle tankslangen gemaakt, in plaats van alleen de LPG-vermelding waar het hier daadwerkelijk om ging.

                  Hoewel ik er van overtuigd ben dat je sommige dingen van nature moet zien en ik me dus afvraag of je het kijken kunt aanleren, is dat wel iets dat ik graag zou willen proberen, alleen weet ik dus niet goed hoe ik dat op een positieve manier moet doen.
                  Last edited by Alex_en_Iris; 18 januari 2016, 13:19.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera-workshop geven op mijn vrijwilligerswerk

                    kijken kan geleerd worden maar je moet er voor open staan
                    Albums
                    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Camera-workshop geven op mijn vrijwilligerswerk

                      Tja zoals ik het hier hoor zal er wel wat werk aan de winkel zijn...
                      Zien zij zelf in dat het nog genen vetten is of zijn ze al overtuigd van hun kunnen?

                      Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                      portfolio en workshops:
                      https://www.bennybulke.com/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Camera-workshop geven op mijn vrijwilligerswerk

                        Hoe ze het zelf zien weet ik niet zo heel goed. Feit is wel dat ze niet kritisch genoeg zijn op hun eigen werk en maar gewoon alles plaatsen, zelfs de foto van een hardloopwedstrijd waarbij het groepje hardlopers op 200 meter afstand de fotograaf passeerden en met de zoom op maximaal een foto werd gemaakt.

                        De kracht van het nieuwe redactiesysteem dat we nu gebruiken is dat iedereen die dat wil er gebruik van kan maken, in plaats van (zoals vroeger bij onze oude omroepwebsite) alleen een select groepje omdat je moest FTP'en naar een webserver en we liever niet hadden dat iedereen dat kon.
                        Het toevoegen en gebruiken van fotomateriaal is nu ook makkelijker dan ooit.
                        Het nadeel van de macht die je mensen daarmee in handen geeft is wel dat sommige mensen blijkbaar niet met de vrijheid en verantwoordelijkheid die daarbij komt kijken om kunnen gaan.

                        Beide fotografen hebben het analoge tijdperk overigens wel meegemaakt (veel bewuster dan ik dat deed overigens, ik was 12 of 13 dat we hier een digitale camera in huis haalden), maar hebben in dat tijdperk nooit nieuwsfoto's gemaakt.
                        Ze hebben dus geen jarenlange ervaring als het gaat om het afwachten van het juiste moment, het kiezen van de juiste positie en het wel of niet gebruiken van de flitser, omdat je, bij het gebrek aan die kennis vroeger anders een relatief dure opname op je filmpje verknalde.

                        Het feit dat ze al jaren fotograferen zonder dat er ooit over hun functioneren gesproken is is wat het (voor mij, even los van het feit dat ik bijna geen kritiek meer mag geven) wat lastiger maakt om nu plots kritischer te worden. Een andere collega (onze hoofdredacteur) vind het prima dat ze zoveel voor de omroep doen en ziet weinig noodzaak om het over hun functioneren te hebben.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Camera-workshop geven op mijn vrijwilligerswerk

                          Ik vrees dat je tussen twee vuren zit en er niet veel aan zult kunnen veranderen.
                          Ze zouden gewoon een nieuwe auditie moeten houden om fotografen aan te trekken die voldoen aan de huidige nieuwe eisen.
                          En als die twee dan willen bijleren om hun job te houden worden ze misschien beter.
                          Mijn gedacht.
                          Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Camera-workshop geven op mijn vrijwilligerswerk

                            Ik geef regelmatig eens iemand een (ongewilde) opleiding
                            Ik doe dat onder de mom van een nieuwe techniek of zo.

                            Bij jou zou dit bvb een workshop "nieuwe inzichten in reportagewerk" kunnen zijn.
                            Ik begin die dan altijd met te zeggen "om de nieuwe inzichten te begrijpen moeten we eerst even teruggaan naar de basis" en dan begin je over de punten die je hen eigenlijk wil bijbrengen

                            Op het einde moet je het dan wel even hebben over hoe men tegenwoordig omgaat met reportages (standpunten, gebruik van omgeving, enz..)
                            Als je dit goed aanpakt denken ze op het einde dat ze een uiteenzetting over de huidige kijk op reportagewerk hebben gevolgd en tegelijkertijd nog wat hebben bijgeleerd dat hun werk ten goede komt.
                            Last edited by zunoel; 22 januari 2016, 12:43.
                            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                            Comment

                            Working...
                            X