Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera voor fietsvakanties

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera voor fietsvakanties

    Ik ga minstens één keer per jaar op fietsvakantie voor een week. Onderweg wil ik natuurlijk de dingen die ik tegenkom vastleggen.
    De laatste 2 jaren heb ik telkens mijn DSLR meegenomen die in mijn stuurtas zat, maar in de praktijk heb ik die amper gebruikt. 90% van de foto's werden genomen met mijn smartphone omdat die in mijn broekzak zit en ik ook tijdens het fietsen foto's kan maken.
    Nadeel is dan wel dat de batterij van de smartphone snel leeg is, en dat is een redelijk issue tijdens zo een reis. Daarom ben ik op zoek naar een compacte camera die kwalitatief toch beter is dan mijn smartphone.

    Bij voorkeur zoek ik iets met
    - mogelijkheid om te shooten in RAW
    - GPS coördinaten in de exif data
    - weersbestendig
    - redelijke batterijduur
    - connectie met smartphone, om onderweg foto's naar het thuisfront te sturen

    Alle voorstellen en suggesties zijn welkom
    --> www.brandnewimage.be <--

  • #2
    Re: Camera voor fietsvakanties

    Als je tevreden bent met foto's van je smartphone dan kan een powerbank een oplossing zijn. Kost 2 keer niets meer en je kan er, afhankelijk van de capaciteit meerdere keren je phone mee opladen. Let wel op met sommige Chinese powerbanks, ze zijn soms "creatief met cijfers" wat betreft capaciteit.
    Mijn Samsung 10000 mA powerbank kan mijn tablet gemakkelijk volledig laden bv.
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

    Comment


    • #3
      Re: Camera voor fietsvakanties

      Een powerpack heb ik steeds bij me.
      Maar ik zou het liefst een apart fototoestel hebben, dus ben echt op zoek naar een bijkomende camera.
      --> www.brandnewimage.be <--

      Comment


      • #4
        Re: Camera voor fietsvakanties

        Ik had een Panasonic FZ 1000, maar heb ik weggedaan omdat ik hem toch te groot vond en te gevoelig aan de vele knopjes. Nu heb ik een Panasonic TZ200 (redelijk wat zoom, minder lichtsterk), mijn vrouw een Canon G7xII (minder zoom, lichtsterker). Je steekt beide toestellen bij manier van spreken in je broekzak.
        http://www.paulvanrooy.be

        Comment


        • #5
          Re: Camera voor fietsvakanties

          Persoonlijk heb ik oa voor fietstochten (race en MTB) een tweedehands Fuji XT1 gekocht. De meest compacte vorm is samen met de pancake lens van 27 mm (2.8), maar deze lens is niet weerbestendig. De 16 mm lens (2.8) daarentegen is wel weerbestendig maar is 2x zo groot als de pancake lens. Ook de 16 mm vind ik meer dan draagbaar genoeg om met de fiets mee te nemen. Meestal steek ik het toestel wel in een rugzak alhoewel de combinatie van XT1+pancake lens ook net past in een fietstas die aan mijn frame hangt.
          Laat ons zeggen dat je met 1 batterij ongeveer 200 foto's kunt nemen (totaal niet vergelijkbaar met DSLR) Ik neem dan ook steeds een extra batterij mee.
          RAW = ok , GPS coördinaten = niet ok, weerbestendig = ok , redelijke batterijduur = ok, connectie met Smartphone = ok

          Samengevat: voor mij persoonlijk is deze combinatie een goede mix van kwaliteit en draagbaarheid.

          Comment


          • #6
            Re: Camera voor fietsvakanties

            Ik heb alleen een idee voor de GPS. Neem een sportwatch en start een activiteit en voeg naderhand de GPS locatie toe aan je foto's. verder kun je je fiets activiteiten tracken met het horloge. Dus win win situatie.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: Camera voor fietsvakanties

              Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
              Ik heb alleen een idee voor de GPS. Neem een sportwatch en start een activiteit en voeg naderhand de GPS locatie toe aan je foto's. verder kun je je fiets activiteiten tracken met het horloge. Dus win win situatie.
              Neem dat wel eentje dat niet al uw gegevens deelt met wie weet hoeveel "partners".
              bye, Maurice
              https://on4bam.com/
              Nikon D7500

              Comment


              • #8
                Re: Camera voor fietsvakanties

                Ik neem gewoon mijn A700 mee, vast op een B-Grip systeem. Gebruik ik trouwens steevast tijdens trekkings.
                Sony RX10 Mark IV
                nog een fijne dag verder!
                Guido

                Comment

                Working...
                X