Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

camera voor amateur sportfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • camera voor amateur sportfotografie

    hallo,

    ben volldedig nieuw op dit forum dus not too harsh please .
    ik ben momenteel 17 en op mijn 18 krijg ik van mijn ouders en familieleden een DSLR!
    ik zou deze camera vooral gebruiken om aan sportfotografie te doen. ik moet nog alles leren over fotografie, ik heb mezelf al een heel dik boek erover aangeschaft, dus het zal in het begin op een laag niveau zijn. natuurlijk niet enkel sportfotografie, ik zal 1001 onderwerpen fotograferen, maar die sport is gewoon het uiteindelijke doel . alle vormen van skaten om specifiek te zijn. (en andere extreme sporten) dus ik kom redelijk dicht bij het onderwerp.
    ik heb al heel wat gelezen in dat boek en het internet en ik heb zowat geprobeerd om af te leiden wat de juiste camera voor mij nodig zou hebben. (ook hier input toegestaan)
    zoals bijvoorbeeld een mogelijkheid tot hoge fps, snelle AF, stabilisatie, enz
    nu is natuurlijk de hamvraag, welke camera zouden jullie hier het meest geschikt voor vinden? of algemene richtlijnen/advies die jullie me kunnen geven ivm deze keuze.
    zelf was mijn oog al gevallen op de canon eos 50d en de sony 450 alfa. met voorkeur voor de canon.

    ps: mijn budget voor body en lenzen schat ik rond de 1000 euro

  • #2
    Re: camera voor amateur sportfotografie

    Met 1000 euro ga je niet toekomen voor een nieuwe camera met een lens, spijtig maar sport is een van de veeleisende takken van de fotografie.
    Tweedehands zal het ook al scherp zijn om der te komen, maar met wat zoeken moet dat uiteindelijk wel lukken.
    Wat zeer belangrijk is voor sport is een snelle autofocus, en aangezien je voorkeur voor Canon zou ik een tweedehands 1D Mark II aanbevelen, let wel "dit is een professionele camera" die bij zijn lancering 5 jaar geleden 4500 Euro koste voor de body alleen, die is momenteel met wat zoeken te koop voor 750 euro, het is een 8 megapixel, en was toen top of the bill. Laat je niet verontrusten door de 8 mega, die zijn perfect in orde voor een afdruk 30 x 45 cm. Met een body alleen ben je niet echt veel dus heb je ook nog een lens nodig, weerom is "sport" veeleisend en je hebt nog maar 250 euro over, dus kom je tekort voor een 70-200 F2,8 L USM, wat één van de meest gebruikte en veelzijdige objectieven van Canon is. Aangezien lichtsterkte zeer belangrijk is voor sport zou ik opzoek gaan naar een EF 85mm F1,8 USM, je hebt dan geen zoom maar wel kwaliteit, tweedehands ga je die lens vinden voor om en bij de 250 tot 300 euro. Met deze combinatie heb je de kwaliteit van een professional, alleen iets minder flexibel door de vaste brandpunt. Je hebt dan nog enkele CF kaartjes nodig, maar dat gaat niet de grote kost zijn.

    Dan kan je starten, in een latere fase kan je der nog wat aan uitbreiden qua optiek en eventueel een externe flitser. Maar IMHO is dit de beste configuratie die ik U kan voorstellen voor om en bij de 1000 euro.

    MVG, Jeff c.
    Last edited by Digipics357; 13 oktober 2010, 15:13.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: camera voor amateur sportfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door thibault monheim Bekijk bericht

      ben volldedig nieuw op dit forum dus not too harsh please .
      ik geloof dat niet
      Gurdy

      Comment


      • #4
        Re: camera voor amateur sportfotografie

        welja smeer hem maar gelijk een 1 serie aan, met de 50D zou hij prima uit de voeten kunnen voorlopig, als je de beperkingen maar goed in de gaten houd, daarbij een 17-85 (bv) en het gaat best lukken, al zijn het niet gelijk foto's die je naar Reuters kunt sturen.
        Mijn advies dus een 50D met eventueel om te beginnen een kitlens erbij of een 17-85 (die is wat sneller in AF), je geeft aan dat je redelijk dichtbij gaat komen dus voorlopig kun je hier prima mee uit de voeten, later wellicht een 10-22 erbij, doet het goed bij skaters en andere extreme sporten.
        Mijn beste Foto moek nog trekke.

        Comment


        • #5
          Re: camera voor amateur sportfotografie

          In de sportfotografie krijg je vanzelf stabilisatie door de snelle sluitertijden die bij een bewegend onderwerp horen. Ik zou dus vooral een lichtgevoelige lens overwegen, die dat mogelijk maakt. Welke camera je op die lens zet heeft m.i. minder belang.

          Comment


          • #6
            Re: camera voor amateur sportfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
            welja smeer hem maar gelijk een 1 serie aan, met de 50D zou hij prima uit de voeten kunnen voorlopig, als je de beperkingen maar goed in de gaten houd, daarbij een 17-85 (bv) en het gaat best lukken, al zijn het niet gelijk foto's die je naar Reuters kunt sturen.
            Mijn advies dus een 50D met eventueel om te beginnen een kitlens erbij of een 17-85 (die is wat sneller in AF), je geeft aan dat je redelijk dichtbij gaat komen dus voorlopig kun je hier prima mee uit de voeten, later wellicht een 10-22 erbij, doet het goed bij skaters en andere extreme sporten.

            Wat gaat er boven een 1, dus beter een 1 tweedehands dan een 50 D nieuw uit de doos! De beperkingen die je aanhaalt, zijn veel minder aanwezig bij een 1D, maar dat weet je zelf ook, maar waarschijnlijk heb je nog geen 1 in je bezit, en vandaar je reactie.

            Heb je der al is bij stilgestaan wat voor camera je krijgt als je 750 euro geeft aan een tweedehandse 1D Mark II, prijs kwaliteit is dat gewoon niet te kloppen.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: camera voor amateur sportfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
              Met 1000 euro ga je niet toekomen voor een nieuwe camera met een lens, spijtig maar sport is een van de veeleisende takken van de fotografie.
              Tweedehands zal het ook al scherp zijn om der te komen, maar met wat zoeken moet dat uiteindelijk wel lukken.
              Wat zeer belangrijk is voor sport is een snelle autofocus, en aangezien je voorkeur voor Canon zou ik een tweedehands 1D Mark II aanbevelen, let wel "dit is een professionele camera" die bij zijn lancering 5 jaar geleden 4500 Euro koste voor de body alleen, die is momenteel met wat zoeken te koop voor 750 euro, het is een 8 megapixel, en was toen top of the bill. Laat je niet verontrusten door de 8 mega, die zijn perfect in orde voor een afdruk 30 x 45 cm. Met een body alleen ben je niet echt veel dus heb je ook nog een lens nodig, weerom is "sport" veeleisend en je hebt nog maar 250 euro over, dus kom je tekort voor een 70-200 F2,8 L USM, wat één van de meest gebruikte en veelzijdige objectieven van Canon is. Aangezien lichtsterkte zeer belangrijk is voor sport zou ik opzoek gaan naar een EF 85mm F1,8 USM, je hebt dan geen zoom maar wel kwaliteit, tweedehands ga je die lens vinden voor om en bij de 250 tot 300 euro. Met deze combinatie heb je de kwaliteit van een professional, alleen iets minder flexibel door de vaste brandpunt. Je hebt dan nog enkele CF kaartjes nodig, maar dat gaat niet de grote kost zijn.

              Dan kan je starten, in een latere fase kan je der nog wat aan uitbreiden qua optiek en eventueel een externe flitser. Maar IMHO is dit de beste configuratie die ik U kan voorstellen voor om en bij de 1000 euro.

              MVG, Jeff c.
              hmm, dat is wel al meteen een dure en moeilijke zoektocht. en ik heb niet echt een voorkeur voor het merk canon. andere merken hebben gewoon geen betaalbare camera's met snelle fps. (de modellen die ik genoemd hebt hebben er een redelijke snelle)
              behalve de snelle AF, waarom zou je die body aanraden?

              Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
              welja smeer hem maar gelijk een 1 serie aan, met de 50D zou hij prima uit de voeten kunnen voorlopig, als je de beperkingen maar goed in de gaten houd, daarbij een 17-85 (bv) en het gaat best lukken, al zijn het niet gelijk foto's die je naar Reuters kunt sturen.
              Mijn advies dus een 50D met eventueel om te beginnen een kitlens erbij of een 17-85 (die is wat sneller in AF), je geeft aan dat je redelijk dichtbij gaat komen dus voorlopig kun je hier prima mee uit de voeten, later wellicht een 10-22 erbij, doet het goed bij skaters en andere extreme sporten.
              ik dacht als lens ook aan de 17-85 van canon en anders misschien aan de 18-50 DC OS OSM van Sigma, leek mij ook goede prijs kwaliteit volgens sommige reviews
              dan zou ik 800 voor de body betalen en 190 voor de lens, samen 990€
              terwijl de body met kitlens gelijk is aan 999€

              nog steeds alle input welkom

              EDIT: ook nog even melden dat het ook niet PUUR om die sport gaat hé. ik ben zelf ook veelzijdig . haha
              Last edited by thibault monheim; 13 oktober 2010, 16:23.

              Comment


              • #8
                Re: camera voor amateur sportfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                Wat gaat er boven een 1, dus beter een 1 tweedehands dan een 50 D nieuw uit de doos! De beperkingen die je aanhaalt, zijn veel minder aanwezig bij een 1D, maar dat weet je zelf ook, maar waarschijnlijk heb je nog geen 1 in je bezit, en vandaar je reactie.

                Heb je der al is bij stilgestaan wat voor camera je krijgt als je 750 euro geeft aan een tweedehandse 1D Mark II, prijs kwaliteit is dat gewoon niet te kloppen.
                ik heb zelf een 1D, 1D mark 2 gehad en nu een mark 3 dus ik weet precies waar ik het over heb, tevens heb ik een "langzame" 5D en ook daar kan ik sportfoto's mee maken dus met een 50D zeker en vast, om gelijk met een 1 serie te beginnen is lastig, je haalt niet de potentie eruit die erin zit dus ik raad dit ten zeerste af.
                Mijn beste Foto moek nog trekke.

                Comment


                • #9
                  Re: camera voor amateur sportfotografie

                  Ja .... waarschijnlijk zit ik een beetje raar in mekaar, maar ik hou steeds bij een aankoop het doel voor ogen, dat is wat we moeten bereiken, pas later gaan we zien wat het kost, en dan gaan we zien hoe we het gaan betalen.

                  Waarom beveel ik het aan, omdat ik weet waarover ik spreek, en ik weet dat voor sport dit een bijzondere camera is, zonder compromissen.

                  Als je opzoek gaat met een prijs in je hoofd, dan koop je een prijs, en gelijk ook de hoop dat je keuze op iets zal trekken.

                  MVG, Jeff C.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #10
                    Re: camera voor amateur sportfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door thibault monheim Bekijk bericht
                    andere merken hebben gewoon geen betaalbare camera's met snelle fps. (de modellen die ik genoemd hebt hebben er een redelijke snelle)
                    behalve de snelle AF, waarom zou je die body aanraden?
                    Ik heb vorig jaar een Nikon D2h gekocht, alleen maar voor de lader en de accu, maar ik sta versteld van de prestaties van die camera, AF en FPS, 9fps dacht ik zo uit het hoofd. Ik heb €400 betaald. Dan heb je nog €600 over voor de lenzen en je hoeft ook niet twijfelen of er een grip op moet.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: camera voor amateur sportfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
                      ik heb zelf een 1D, 1D mark 2 gehad en nu een mark 3 dus ik weet precies waar ik het over heb, tevens heb ik een "langzame" 5D en ook daar kan ik sportfoto's mee maken dus met een 50D zeker en vast, om gelijk met een 1 serie te beginnen is lastig, je haalt niet de potentie eruit die erin zit dus ik raad dit ten zeerste af.
                      Je volgt ook geen rijlessen in een Ferrari he.
                      Canon-man. Concerten en natuur.
                      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                      Comment


                      • #12
                        Re: camera voor amateur sportfotografie

                        1000 Euro :
                        Tracht een Canon 1000D te vinden met een 70-200 ( eerste generatie ) of een goede prime 200 ( moet niet noodzakelijk canon zijn, hé ? )
                        Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

                        Comment


                        • #13
                          Re: camera voor amateur sportfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Ik heb vorig jaar een Nikon D2h gekocht, alleen maar voor de lader en de accu, maar ik sta versteld van de prestaties van die camera, AF en FPS, 9fps dacht ik zo uit het hoofd. Ik heb €400 betaald. Dan heb je nog €600 over voor de lenzen en je hoeft ook niet twijfelen of er een grip op moet.
                          dat is zo te zien wel een model van 7 jaar geleden en maar 4.1 megapixels. ja ik weet dat pixels niet de dag des oordeels vormen, maar mijn mobieltje heeft bijna meer pixels!
                          brengt dat geen nadelen met zich mee?

                          Comment


                          • #14
                            Re: camera voor amateur sportfotografie

                            ik zou zeggen ga voor een nikon D7000 met een kitlens om te starten
                            die kan 6fps aan en de autofocus is toch voor een groot deel afhankelijk van je lens,dus staar je daar niet blind op
                            dat toestel heeft 39 focussensoren waarvan er 9 kruissensoren zijn
                            en vroeger toen er geen autofocus was maakte men ook schitterende sport en actie foto's
                            Last edited by Gert1971; 13 oktober 2010, 19:16.

                            Comment


                            • #15
                              Re: camera voor amateur sportfotografie

                              bedankt! die was me nog nooit opgevallen!
                              ik zal er eens naar gaan kijken.
                              hij kost iets meer dan wat ik voor me had maar ik kan desnoods ook wat bijleggen... of harder zagen!

                              Comment

                              Working...
                              X