Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera upgrade of lens upgrade ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera upgrade of lens upgrade ?

    Ik heb momenteel een Nikon D40. Nu was ik al een tijdje aan het sparen om een nieuwe lens te kopen. (55 - 200mm lens). Door onvoorziene omstandigheden heb ik plots een ruimer budget om handen. Nu vroeg ik me af of het niet beter is om een camera upgrade te doen . Dus dat ik onmiddellijk ook nieuw toestel koop. Bij aanschaf van mijn Nikon D40 ben ik nogal impulsief geweest. Ik ging naar de winkel en eigenlijk ben ik afgegaan op wat de verkoper me zei. En helaas bleek later dat hij niet zo heel erg veel afwist. (Mijn eigen fout !)

    Ik ben nu een beetje aan het twijfelen en vroeg me af wat jullie zouden doen ? Ander toestel ? Of gewoon nieuwe lens ? (Als ik nu een lens koop voor die D40, is die dan later nog te gebruiken voor een zwaarder toestel ? )

    Misschien goed om weten, ik doe fotografie gewoon als een hobby en fotograaf ook niet dagelijks en eigenlijk ben ik tot nu toe best tevreden met deze D40.

    Een paar meningen van medeforummers zou ik waarderen.

  • #2
    Re: Camera upgrade of lens upgrade ?

    Als je niet zwaarder gaat als een D300 en diens eventuele opvolgers kan je de lens(DX) gebruiken.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Camera upgrade of lens upgrade ?

      Als u tevreden bent over de D40, zou ik voor de lens gaan.

      Comment


      • #4
        Re: Camera upgrade of lens upgrade ?

        Waarom schuldgevoelens hebben voor de d 40 ?
        Kies verdorie een stevige lens
        Laat ze maar een poepje ruiken ...
        vooral deze met hun super body's en hun *** lenzen

        Comment


        • #5
          Re: Camera upgrade of lens upgrade ?

          Het beste beeld wordt vooral bepaald door de fotograaf want die legt de compositie vast en beslist wanneer hij afdrukt en wat.
          Dan is er de lens, die moet het beeld op de sensor projecteren. Hoe beter de lens dat doet hoe beter het beeld zal zijn.
          En als laatste is er de sensor (body) die moet alleen maar het beeld registreren. Als de fotograaf een slechte compositie neemt dan kan de body dat niet verbeteren. Als de lens het beeld vervormd, verkleurt.... dan zal de body dat niet echt kunnen rechttrekken.

          Dus als je nog tevreden bent over de D40 dan moet je eerst aan jezelf en aan je lenzen werken om de beelden te verbeteren.

          Een D90 of een D300 gaan je nooit meer plezier verschaffen dan een extra lens. Ik ga ervan uit dat je vandaag zo geen tele lens hebt.

          Lenzen kopen in functie van een eventuele overstap naar FX formaat zou ik niet doen. Want de brandpuntsafstand gedraagd zich verschillend op een DX en FX formaat. Dus als je die overstapt ooit maakt, dan moet je zowiezo je huidige lenzenarsenaal herbekijken. En vandaag kreupel werken omdat die lens beter op je latere FX zal passen is redelijk dom.
          Tot sluitertijd, Dirk

          Comment


          • #6
            Re: Camera upgrade of lens upgrade ?

            Als je bij Nikon blijft zal elke lens die je nu koopt ook kunnen gebruikt worden op elk hoger toestel dat nu verkrijgbaar is (hoewel DX lenzen op een fullframe D700, D3, D3x maar een beperkt deel van de sensor kunnen belichten). Dus nu investeren in betere lenzen zal je ook op je volgende camera veel plezier opleveren. Daarom is het misschien leuk om eens te kijken naar de iets betere lenzen zoals de 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR en de 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR Zoom-Nikkor twee lenzen die het ook op een bijvb. een D90 of D300 zeer goed zullen doen.

            Comment


            • #7
              Re: Camera upgrade of lens upgrade ?

              Mhh het wordt wel eens al voordeel aangehaald dat je DX lenzen ook op een FX body kunt gebruiken bij Nikon, maar dat moet je dan maar zelf uitmaken of dat zo is.
              Voor mij is dat gewoon zever. Ik zou het nooit doen.

              Maar koop vandaag de beste lens voor je huidige body. De prijs van de lens gaat niet zo snel naar beneden (als je ze verzorgt). Dus die kan je nog verkopen achteraf zonder al te veel te moeten opleggen.
              Tot sluitertijd, Dirk

              Comment


              • #8
                Re: Camera upgrade of lens upgrade ?

                Bedankt voor de reacties ! Echt, leuk om anderen hun mening ook te lezen. Het zal dan de lens worden, want eigenlijk ben ik best wel tevreden met mijn 'simpele' D40.

                In ieder geval, aan iedereen die hier reactie heeft achtergelaten, merci !

                Comment


                • #9
                  Re: Camera upgrade of lens upgrade ?

                  Als je kijkt voor de 55-200, kijk dan ook eens naar de 70-300 VR van nikon.
                  Deze is iets scherper dan de 55-200, en je hebt ook iets meer bereik.
                  Deze lens kost iets duurder, maar is het geld meer dan waard en is ook buikbaar op FF.

                  Prijs van deze 70-300 VR +/- 400 euro
                  Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                  Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                  Comment

                  Working...
                  X