Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera met Metz 45 CT-1

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera met Metz 45 CT-1

    Ik overweeg een digitale camera te kopen. Het moet in ieder geval een camera zijn waarbij ik zowel met automatische als handmatige instellingen kan werken. Bijvoorbeeld handmatig kiezen van sluitertijd en diafragma vind ik belangrijk. Ik heb nog een al oudere, maar nog heel goede, staafflitser METZ 45CT-1. Omdat het richtgetal van de ingebouwde flitsers veel lager is, wil ik deze externe flitser kunnen blijven gebruiken. Het aantal camera’s waar een externe flitser op kan worden aangesloten is beperkt. Sommigen hebben wel een flitsschoen (hotshoe?), maar die lijkt soms alleen geschikt voor eigen merk flitsers. Daarnaast zou in ieder geval een extra hulpstukje nodig zijn, want de Metz heeft natuurlijk een kabel aansluiting. Bij mijn oude camera ging die op het x-kontakt. Ik heb ook wel eens iets gehoord over verschillen in voltages van de aansluiting, waardoor je de nieuwe camera zou kunnen vernielen.
    Mijn speuren tot nu toe heeft me gebracht bij de Sony DSC-V1, Canon Powershot G5 of de Nikon Coolpix 5400. Ook de Olympus C-5060 Wide zoom en C-750 Ultra Zoom lijken interessant. Is mij echter niet geheel duidelijk of de laatste sluitertijdvoorkeuze heeft. Mijn vragen:
    Wie heeft ervaring met aansluiting van een METZ 45 CT-1 op een digitale camera? Op welke camera en/of wat is daarvoor extra nodig?
    Is elke flitsschoen ook een hotshoe?
    Wie weet iets van de combinatie van de door mij overwogen camera’s met de Metz 45 CT-1?
    Wie heeft nog een andere suggestie waar hij/zij goede ervaring mee heeft?

  • #2
    hoi,

    Ik heb jarenlang mijn 45 CT 1 flitsgebruikt met een canon powershot G1. Deze had welliswaar geen x-contact, maar ik deed het met een slave. Deze reageerde op de afgedekte interne flitser. Werkte perfect.

    Sinds deze maand gebruik ik de canon eos 300 D, waarbij deze truc helaas niet werkt. De interne flash flits heel snel 2 keer achter elkaar( preflash). Dit is niet uit te zetten. (Kijk dus goed bij de opties van het toestel wat je koopt)De slave gaat hierdoor te vroeg af.
    Heb nu dus diep in de buidel moeten tasten en heb een canon speedlite 550 EX aangeschafd.

    Groeten Joost
    canon 30D /canon 400D
    canon ef 50mm1,8 type 1 / ef 17-40 f/4 L
    canon 24-105/F4 L IS /canon 70-200/F2.8 L IS

    Comment


    • #3
      Re: Camera met Metz 45 CT-1

      ik heb mijn Metz 45 jarenlang gebruikt op de Fuji 4900 zoom en met veel succes. nu heb ik de pentax ISD'S waar ie ook op werkt. Kijk eens bij de Fuji 7000, deze werkt ook perfect met die flits, je moet natuurlijk wel alles handmatig instellen maar ok dat moest vroeger ook.Niet wegdoen die Metz!!!!!
      richtgetal 45 is perfect en veel meer dan de meeste flitsers van dit moment.


      leo
      Pentax K10D

      Comment


      • #4
        Re: Camera met Metz 45 CT-1

        Oorspronkelijk geplaatst door enkelinius
        hoi,

        Ik heb jarenlang mijn 45 CT 1 flitsgebruikt met een canon powershot G1. Deze had welliswaar geen x-contact, maar ik deed het met een slave. Deze reageerde op de afgedekte interne flitser. Werkte perfect.

        Sinds deze maand gebruik ik de canon eos 300 D, waarbij deze truc helaas niet werkt. De interne flash flits heel snel 2 keer achter elkaar( preflash). Dit is niet uit te zetten. (Kijk dus goed bij de opties van het toestel wat je koopt)De slave gaat hierdoor te vroeg af.
        Heb nu dus diep in de buidel moeten tasten en heb een canon speedlite 550 EX aangeschafd.

        Groeten Joost
        Lees ook eens : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=63869

        Comment


        • #5
          Re: Camera met Metz 45 CT-1

          Ik heb deze flits ook en op mijn Fuji 7000 gewoon super ik heb nooit last van ruis als ik dat flitske gebruik
          Kijk da is allemaal gemaakt met nen Canon 50D - En wat glas er bij - Cactus trigger en Lowepro Flipside 400 Groetjes,John

          Comment

          Working...
          X