Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

camera/lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • camera/lens

    Dag iedereen,

    ik ben hier ook zoals velen, nog een nieuwelinge.... moet ergens beginnen.
    Dus vergeef me als ik een vraag stel die hier al eerder is beantwoord.

    graag had ik tips, meningen ed van anderen gehoord. Ik ben gestart met een cursus bij openphoto te Mechelen.
    Ik zou graag als alles meezit verder willen met studiofotografie,( kids en dieren).

    Ik heb een Canon 450d, en heb 2 lenzen (75-300mm en 18-55mm)
    nu zou ik voor studiowerk een andere lens nodig hebben, er is me er één geadviseerd van 829€Sigma 24-70mm f2.8, (en ik weet hoe belangrijk een lens is), maar
    kies ik dan meteen beter ook een nieuwe camera of kan ik best nog even door met mijn toestel? en is een vast brandpunt hiervoor ook niet beter?
    Ik ben ondertussen al wel van mening dat ik bij hetzelfde merk lens wil blijven als de body.
    En zo niet, zou voor het studiowerk een nikon beter zijn of is dat gewoon een voorkeur tussen Nikon en Canon...er word zoveel over gesproken en geschreven, lijken oneindige discussies.

    thnx voor de hulp

  • #2
    Re: camera/lens

    Ik zou eerder gaan voor een lens als de 17-55 2.8, beter dan de Sigma en beter geschikt voor uw toestel. Uw toestel is goed genoeg, je koopt beter een zeer goede lens op een instapper dan een brollens op een professionele body. Als je een nieuwe body koopt ineens, heb je natuurlijk alle opties om van merk te veranderen (want eens je een goede lens gewoon bent, zal je niet meer naar je andere lenzen omkijken).
    Maar als je geen specifieke reden hebt om te veranderen zou ik blijven bij wat je hebt.

    Het wireless systeem van Nikon is nog steeds beter dan dat van Canon, maar voor in de studio zou ik eerder kijken naar een studioflitsset en dan doet het merk van de camera er eigelijk niet toe.
    Je zal sowieso best met 3 flitsers beginnen voor je studio, je kan later nog altijd uitbreiden. Enkele paraplut'jes en een grote softbox zijn ook essentieel en zijn zeer goedkoop te vinden op ebay.

    Comment


    • #3
      Re: camera/lens

      Je moet geen nieuwe camera kopen, studio stelt minder eisen aan een toestel, je werkt immers in ideale omgeving.

      Je hebt goed advies gekregen en een 24-70 is zeer geschikt voor studio, de betere lens momenteel op de markt binnen dit bereik is de tamron 24-70mm f 2,8, zit rond de 1000€, de sigma is ook niet slecht maar de tamron heeft bijkomend ingebouwde beeldstabilisatie wat nuttig kan zijn buiten de studio. 17-55 is te kort voor studio, afblijven, je zal meestal werken tussen de 50 en 70mm en hoger.

      Typische portret lenzen zijn 85mm en 135mm voor FF op jou toestel komt dit ongeveer overeen met 55mm en 85mm, dus 24-70 komt het dichts in de geburen.

      Een prime 85mm f 2,8 kun je meestal kopen voor een paar honderd € en kan een mooie aanvulling zijn op 24-70.

      Comment


      • #4
        Re: camera/lens

        aan beiden:djw alvast voor het advies!!

        aan Puerte; die lens waarover je spreekt is wel erg duur... daar schrok ik wel beetje van, als je nl naar Canon gaat 24-70mm.... kom je 1999€.
        is niet weinig als starter

        Comment


        • #5
          Re: camera/lens

          Laat je niet teveel aanpraten. Er staan hier foto's in de hof die gemaakt zijn met het bescheiden materiaal dat jij hebt.

          Als je in de studio werkt heb je normaal gezien geen nood aan hoge ISO's, spatwaterdichte body's, 8 foto's per seconde, supersnelle AF,...
          17-55 is ook helemaal niet te kort voor studiowerk. Vergeet niet dat er af en toe mensen van kop tot teen of heelder gezinnen op de foto moeten.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: camera/lens

            Oorspronkelijk geplaatst door katja13 Bekijk bericht

            aan Puerte; die lens waarover je spreekt is wel erg duur... daar schrok ik wel beetje van, als je nl naar Canon gaat 24-70mm.... kom je 1999€.
            is niet weinig als starter
            Niet de canon versie maar de tamron (rond de 1000€) is zelfs op de meeste punten beter dan de canon versie.
            Als je niet zinnens ben van in de toekomst over te schakelen naar FF zou ik zelfs de tamron 28-75mm F2,8 aanraden, gedraagt zich schitterend op APS sensor, dus op jou toestel. Denk dat je die hebt voor rond de 3 a 400€ is een heel goede lens, ga je geen spijt van hebben integendeel. Kun je nog een prime lens (vast brandpunt) bijkopen desnoods na je wat ervaring in studio hebt opgedaan.
            Heb die lens veel in studio gebruikt.

            Comment


            • #7
              Re: camera/lens

              Ik zou gewoon wat verder werken met je 18-55, je hebt niet onmiddellijk nood aan een nieuwe, dure, lichtsterke lens. In de studio werk je toch meestal niet met grote diafragma's (dus kleine getallen). Als je de basis onder de knie hebt en zelf weet wat je precies mist, koop dat een lens die aansluit op je noden.
              70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

              Comment


              • #8
                Re: camera/lens

                ok bedankt nogmaals aan iedereen!
                Ik ga idd voorlopig met mijn huidige body verder werken. Maar de meningen over de lens schelen best wel veel, ben net nog bij Konijnenberg geweest daar stelde men voor f1.8 85mm lens van 380€. (terwijl men er eerst iets heel anders zei..., neem hen niks kwalijk ofzo er zijn nu éénmaal verschillende meningen mogelijk)

                Ik zal er zelf wijzer moeten uit raken, waarschijnlijk al doende
                dat beloofd nog, hahaha.

                Comment


                • #9
                  Re: camera/lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                  Je zal sowieso best met 3 flitsers beginnen voor je studio, je kan later nog altijd uitbreiden. Enkele paraplut'jes en een grote softbox zijn ook essentieel en zijn zeer goedkoop te vinden op ebay.
                  2 flitsers is meer dan genoeg hoor. Zelfs met 1 flitser kun je nog prachtige foto's maken
                  D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                  Comment


                  • #10
                    Re: camera/lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                    2 flitsers is meer dan genoeg hoor. Zelfs met 1 flitser kun je nog prachtige foto's maken
                    Mogelijkheden met 2 flitsers zijn toch wel zeer beperkt in de studio. Ik werk met 1 achtergrondflitser (om een witte achtergrond te hebben), 1 key en 1 fill. Je kan ook nog een backlight toevoegen, alsook een ringflitser voor de ogen en nog veel meer.

                    Comment


                    • #11
                      Re: camera/lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                      Mogelijkheden met 2 flitsers zijn toch wel zeer beperkt in de studio. Ik werk met 1 achtergrondflitser (om een witte achtergrond te hebben), 1 key en 1 fill. Je kan ook nog een backlight toevoegen, alsook een ringflitser voor de ogen en nog veel meer.
                      Ik werk met 1 flitser, soms 2. Mogelijkheden genoeg. Gaat er ook om hoe creatief je ermee omgaat. Maar goed , dat is off-topic
                      D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                      Comment


                      • #12
                        Re: camera/lens

                        Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                        Ik werk met 1 flitser, soms 2. Mogelijkheden genoeg. Gaat er ook om hoe creatief je ermee omgaat. Maar goed , dat is off-topic
                        Voor studiofotografie?

                        Op locatie gebruik ik ook meestal slechts 1 of 2 flitsers. Hangt ook af van wat je wil bereiken. 90% van de eindresultaten van een 3- flitser setup kan je niet bereiken met 1 flitser.

                        Comment


                        • #13
                          Re: camera/lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                          Voor studiofotografie?

                          Op locatie gebruik ik ook meestal slechts 1 of 2 flitsers. Hangt ook af van wat je wil bereiken. 90% van de eindresultaten van een 3- flitser setup kan je niet bereiken met 1 flitser.
                          Ja voor studiofotografie. Werkt perfect. Maar ik haat dan ook haarlichtjes, dus dan heb je al gauw een flitser minder nodig :-)
                          D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                          Comment

                          Working...
                          X