Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera krijgt rare kuren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera krijgt rare kuren

    Hallo allemaal.

    Even kort schetsen welk materiaal ik gebruik:
    Canon 550D + Tamron 17.55 2.8 + sigma 50/150 2.8 + speedlite 430exII
    Ik werk meestal in de stand AV (diafragmavoorkeuze).

    Het probleem:
    Gisteren was ik op een receptie foto's aan het nemen, alles ging prima, totdat de camera ineens de gekste sluitertijden begon te kiezen.
    Ik werkte in stand Av met de speedlite en mijn tamron lens. Ik had de camera constant in mijn hand. De zaal was goed verlicht.
    De camera ging naar sluitertijden van 1/30 tot 1/2. De camera volledig uitzetten wou niet helpen.
    Ik ben toen overgeschakeld naar mijn 50/150 lens en die had het probleem niet.

    Het is niet de eerste keer dat ik dit aan de hand heb. De vorige keer was op een fuif waar de temperatuur redelijk hoog lag in de zaal, maar gisteren was dat zeker niet zo.
    Toen dacht ik dat de camera oververhit geraakt was.

    Heeft iemand dit probleem ook al ervaren??

    Kan het dat de camera te warm is geworden? of de lens??? De lens lijkt me raar, ik had er nog maar een 20 tal foto's mee gemaakt.

    Hopelijk weet iemand hier aan wat het ligt, want ik wil ik het ten alle koste vermijden. Niets zo vervelend als apparatuur die niet werkt.

    Alvast bedankt!!

    Groetjes Stefan
    Canon EOS 550D
    Facebook

  • #2
    Re: Camera krijgt rare kuren

    De warmte zal het zeker niet geweest zijn. Hoe warm wordt het in zo'n zaal, hooguit een dikke 30 lijkt me. Dat kan het probleem niet zijn.
    Gebruik je spotlichtmeting? Dan kan het zijn dat je net op iets zwart gericht hebt waardoor je die lange sluitertijden krijgt.

    Comment


    • #3
      Re: Camera krijgt rare kuren

      Oorspronkelijk geplaatst door kourni Bekijk bericht
      De warmte zal het zeker niet geweest zijn. Hoe warm wordt het in zo'n zaal, hooguit een dikke 30 lijkt me. Dat kan het probleem niet zijn.
      Gebruik je spotlichtmeting? Dan kan het zijn dat je net op iets zwart gericht hebt waardoor je die lange sluitertijden krijgt.
      Ik stel altijd scherp op de gezichten en die waren niet zwart
      Vanaf de eerste foto met die kuren bleef de camera met rare sluitertijden goochelen, ongeacht of ik nu op iets extreem licht of pikzwart scherpstelde.
      Aan de spotlichtmeting kan het dan volgens mij niet liggen.
      Canon EOS 550D
      Facebook

      Comment


      • #4
        Re: Camera krijgt rare kuren

        Flash oververhit kan wel.. als die te snel na elkaar moet flitsen dan gaat een termische beveiliging aan en weigert die dienst tot hij voldoende is afgekoeld.
        De camera zal dan merken dat de flits niet mee wil en sluitertijden zonder flitser beginnen gebruiken om goed te belichten.
        Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

        Comment


        • #5
          Re: Camera krijgt rare kuren

          Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
          Flash oververhit kan wel.. als die te snel na elkaar moet flitsen dan gaat een termische beveiliging aan en weigert die dienst tot hij voldoende is afgekoeld.
          De camera zal dan merken dat de flits niet mee wil en sluitertijden zonder flitser beginnen gebruiken om goed te belichten.
          Die logica volg ik helemaal. Maar tegen een tempo van 1 à 2 foto's per minuut lijkt het mij vrij sterk dat de flits oververhit raakt. (Correct me if I'm wrong!)
          Canon EOS 550D
          Facebook

          Comment


          • #6
            Re: Camera krijgt rare kuren

            als het probleem enkel met de Tamron optreedt dan denk ik dat je daar moet zoeken. Mogelijk vuile contacten of defecte lens.
            Albums
            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

            Comment


            • #7
              Re: Camera krijgt rare kuren

              Dan misschien de lens maar eens binnenbrengen en laten nakijken. Ik heb er gelukkig nog garantie op.
              Canon EOS 550D
              Facebook

              Comment


              • #8
                Re: Camera krijgt rare kuren

                Oorspronkelijk geplaatst door Sid.k Bekijk bericht
                Die logica volg ik helemaal. Maar tegen een tempo van 1 à 2 foto's per minuut lijkt het mij vrij sterk dat de flits oververhit raakt. (Correct me if I'm wrong!)
                Zou niet mogen maar het kan altijd dat de flits defect is. Kan misschien toch oververhitten of niet snel genoeg opladen (versleten batterijen). Of slecht contact in flitsvoet zodat de camera niet altijd goed communiceert met de flits.
                Aan de hand van je uitleg en dat sluitertijden te lang worden zou ik het toch eerder richting flits dan richting lens zoeken.

                Moet je uittesten.. zien of je met de andere lens het probleem ook krijgt.
                En of je dat met de ingebouwde flits ipv speedlite ook krijgt.
                Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

                Comment


                • #9
                  Re: Camera krijgt rare kuren

                  Als je gaat flitsen met de Speedlite, blijf je dan in stand Av? Ik zal altijd in M flitsen. (Of P als het snel moet gaan)
                  Av is enkel geschikt voor invulflits.
                  Last edited by LesC; 16 april 2013, 11:41. Reden: Laatste zin geschrapt
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera krijgt rare kuren

                    Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
                    Zou niet mogen maar het kan altijd dat de flits defect is. Kan misschien toch oververhitten of niet snel genoeg opladen (versleten batterijen). Of slecht contact in flitsvoet zodat de camera niet altijd goed communiceert met de flits.
                    Aan de hand van je uitleg en dat sluitertijden te lang worden zou ik het toch eerder richting flits dan richting lens zoeken.

                    Moet je uittesten.. zien of je met de andere lens het probleem ook krijgt.
                    En of je dat met de ingebouwde flits ipv speedlite ook krijgt.
                    Aan de batterijen zou het niet mogen liggen. Die zijn spiksplinternieuw en werden degelijk opgeladen, ontladen en terug opgeladen.
                    Ik zal voor de rest eens alle contacten goed nakijken, t lijkt me sterk, maar als ik het niet controleer zal ik het nooit weten.


                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Als je gaat flitsen met de Speedlite, blijf je dan in stand Av? Ik zal altijd in M flitsen. (Of P als het snel moet gaan)
                    Av is enkel geschikt voor invulflits.
                    ja, ik flits met de speedlite in stand Av Heb ik nog geen problemen mee gehad (buiten die 2 keren nu). Heb zo eens een dansoptreden gefotografeerd (ca 1000 foto's over de hele dag) met die instellingen en geen problemen gehad. Maar dat was met een geleende flits en lens. Dus daar kan ik niet op terugvallen.
                    Ik wist zelfs niet dat de Av enkel geschikt was voor de invulflits. Lijkt me zelfs raar eerlijk gezegd...
                    Canon EOS 550D
                    Facebook

                    Comment


                    • #11
                      Re: Camera krijgt rare kuren

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sid.k Bekijk bericht
                      ... ja, ik flits met de speedlite in stand Av Heb ik nog geen problemen mee gehad (buiten die 2 keren nu). Heb zo eens een dansoptreden gefotografeerd (ca 1000 foto's over de hele dag) met die instellingen en geen problemen gehad. Maar dat was met een geleende flits en lens. Dus daar kan ik niet op terugvallen.
                      Ik wist zelfs niet dat de Av enkel geschikt was voor de invulflits. Lijkt me zelfs raar eerlijk gezegd...
                      Helemaal niet raar, maar je moet mij niet geloven, hoor. Gewoon wat bijlezen ivm flitsfotografie. Voor die 1000 foto's had je voldoende licht neem ik aan (zodat de flash als invulflits werkte)?
                      Probeer maar eens met die combo (camera + lens): stand M, sluitertijd 1/125, f/7.1 of wat je maar wil, eventueel de ISO wat omhoog, en check of je camera dan nog rare kuren krijgt, zoals je in de titel schrijft.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Camera krijgt rare kuren

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Helemaal niet raar, maar je moet mij niet geloven, hoor. Gewoon wat bijlezen ivm flitsfotografie. Voor die 1000 foto's had je voldoende licht neem ik aan (zodat de flash als invulflits werkte)?
                        Probeer maar eens met die combo (camera + lens): stand M, sluitertijd 1/125, f/7.1 of wat je maar wil, eventueel de ISO wat omhoog, en check of je camera dan nog rare kuren krijgt, zoals je in de titel schrijft.
                        Ik geloof je wel hoor. Ik heb ondertussen eens opgezocht wat invulflits effectief wil zeggen en nu kan ik je redenering ook begrijpen.
                        En dat van die M-stand ga ik zeker eens proberen.

                        Alvast bedankt voor de tips.
                        Canon EOS 550D
                        Facebook

                        Comment


                        • #13
                          Re: Camera krijgt rare kuren

                          Ben nu wel echt benieuwd of het een mechanische (lens)fout is (en dan moet die lens effectief naar de Repair), dan wel een andere manier van werken. Mijn eerste foto's met externe flits waren ook abominabel, tot ik leerde dat net hier Av niet de beste keuze was (tenzij in volle daglicht, bijflitsen om schaduwen te vermijden). Als je eenmaal met M vertrouwd bent (en wat dat betreft is flitsfotografie niet moeilijk, je zit sowieso met bepaalde vaste tijden, zoals een 1/125s --langer om je achtergrond meer te belichten, en altijd rekening houden met de sync snelheid-- en een diafragma van zeg maar f/7.1 --groter om meer scherptediepte te creëren, kleiner voor het tegenovergestelde effect-- en meer ISO, indien nodig), dan zul je snel vorderingen maken!
                          P is -zoals ik al gezegd heb- in dergelijke gevallen, dat je echt geen tijd hebt om goed te meten en bij te sturen, ook geschikt. Uiteraard ook volautomaat (het groene vierkantje)... maar ik blijf twijfelen aan Av (of Tv) voor dergelijke fotografie.
                          Last edited by LesC; 17 april 2013, 18:43.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Camera krijgt rare kuren

                            Ik hoop echt dat het aan de instellingen ligt, en niet aan een defecte lens. 1 mei heb ik nog een shoot opstaan en dan zal ik er hopelijk achterkomen aan wat het ligt.
                            Wat betreft die M-stand: Ik heb altijd gedacht dat ik de sluitersnelheid constant moest bijstellen als ik flitste. Omdat dat bijna niet te doen is (voor mij althans) op een dansoptreden met lichtshow ben ik overgeschakeld van M naar Av. En toen kwam ik er achter hoe makkelijk en snel werken dat was...
                            Canon EOS 550D
                            Facebook

                            Comment


                            • #15
                              Re: Camera krijgt rare kuren

                              Je zult merken dat als je in M flitst je je sluitersnelheid veel minder zult bijstellen, dan tijdens schieten in Av je diafragma aanpassen.
                              Enfin, 1/125s is voor mij een beginpunt, trager (bv tot 1/30s) om je achtergrond beter te belichten, sneller maar nooit boven 1/250s, indien gewenst. Die laatste waarde heeft te maken met de sync snelheid. Je kunt hoger, maar dan dien je eerst bepaalde aanpassingen te maken (via het menu), en da's een terrein waarop ik mezelf nog niet begeven heb. Die mannen van "Strobist" weten daarover veel meer.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X