Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera kalibreren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera kalibreren

    Vraagje aangaande kalibratie van een DSLR-camera...

    Geregeld kalibreer ik mijn monitor zoals het hoort. Echter, om helemaal correct te zijn moet ook de camer gekalibreerd worden.

    Als ik mijn beide camera's op de juiste manier kalibreer, krijg ik dan identieke beelden uit twee verschillende camera's? En na het wisselen van lenzen zal er ook wel opnieuw een kalibratie vereist zijn, veronderstel ?
    Moet de camera na een sensorreiniging opnieuw gekalibreerd worden?

    Heel wat vragen waar ik geen antwoord op weet. Kan iemand mij op weg zetten, tips geven, enz?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Camera kalibreren

    Een monitor calibreer je op kleur, een camera eventueel op autofocus om de scherpte op de juiste plaats te hebben (en dat hangt wel samen met de lens).

    Sommige lenzen geven een koeler beeld, nadere zijn wat geliger, maar dit kan je voor zover ik weet niet afregelen in de camera.

    Je kan wel een profiel kiezen (of zelf aanmaken) waarin je oa de graad van kleurverzadiging kan kiezen.
    Ook met de witbalans heb je hier veel invloed op.

    Als je in JPEG werkt worden deze settings toegepast in het beeld, in RAW blijft alle informatie behouden en kan je in de nabewerking nog alle kanten uit.

    Sommige bewerkingsprogrammas vertrekken van de camerainstellingen, bij andere kan je profielen laden die met de camera overeenkomen.
    Je kan ook de correcties van één foto toepassen op een hele reeks, enz.

    Je zou dus voor nabewerking een profiel kunnen maken per camera en per lens, maar heeft dit wel nut, de kleur van het licht kan van moment tot moment veranderen ?

    Comment


    • #3
      Re: Camera kalibreren

      Ik trek altijd raw's, en pas de kleurinstellingen pas definitief toe op mijn scherm.
      Voor produktfotografie kan je een grijkaart meetrekken als je met dezelfde lichtbron werkt en nadien alles gelijk zetten.
      Voor andere dingen maakt het mij niet zoveel uit, de foto's moeten goed zijn en dan is een 100% correcte en neutrale kleurweergave soms niet wat je wenst.
      Zoals je aanhaalt moet het scherm wel volledig correct zijn, de prints voor de klant moeten overeenkomen met wat je voor ogen had bij de nabewerking en mogen niet afwijken
      D800 en een goed glasservies

      Comment


      • #4
        Re: Camera kalibreren

        meeste RAW-converters beschikken over de cameraprofielen van meeste toestellen en gebruiken automatisch het juiste profiel.
        Met behulp van colorcheckerpassport http://xritephoto.com/ph_product_ove...ction=overview , kun je in LR je eigen camera profiel aanmaken.

        je hoeft niet te rekalibreren voor elke lens, meestal, veronderstel ik toch, koop je een lens ook voor zijn kleurweegave , maar je kunt uiteraard per lens een profiel aanmaken (RAW)

        camera moet niet gerekalibreed worden na sensor reiniging.

        als je in jpeg fotografeert is calibratie in wezen niet nodig, toestel zelf gebruikt juiste profiel.

        2 toestellen van verschillend type of merk gaan standaard niet totaal dezelfde kleuren weergeven, is vrijheid van de producent, in RAW met colorchecker passport kun je dit min of meer wel bereiken.
        Last edited by puerte; 20 november 2012, 10:31.

        Comment

        Working...
        X