Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

brandpuntafstand - sluitertijd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • brandpuntafstand - sluitertijd

    Ik lees vaak dat de sluitertijd minstens zo groot moet zijn als de brandpuntafstand (vb. brandpuntafstand 30 mm = min. 1/30 sluitertijd).
    Op mijn camera (Nikon Coolpix P 90) kan ik de brandpuntafstand pas bekijken nadat ik een foto heb gemaakt. Hoe kan ik dat vooraf zien op mijn camera ?
    Sorry als deze vraag niet in de beginnershoek past, ik weet echt niet waar ik die vraag anders moet stellen.
    Ervaring is de som van je fouten.
    Nikon D7000 - Nikon 18-200 VR II - Nikon 50 1.8 - Nikon SB 910

  • #2
    Re: brandpuntafstand - sluitertijd

    met een compactje is dat idd net iets moeilijker.
    een vlugge blik op de handleiding geeft aan dat dit mit gaat lukken.
    met het merendaal van de compact/bridge toestellen gaat dit niet.

    mvg
    david
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: brandpuntafstand - sluitertijd

      Oorspronkelijk geplaatst door paddy8908 Bekijk bericht
      Ik lees vaak dat de sluitertijd minstens zo groot moet zijn als de brandpuntafstand (vb. brandpuntafstand 30 mm = min. 1/30 sluitertijd).
      Op mijn camera (Nikon Coolpix P 90) kan ik de brandpuntafstand pas bekijken nadat ik een foto heb gemaakt. Hoe kan ik dat vooraf zien op mijn camera ?
      Je weet de equivalente waarden van de zoomlens op die camera , wat je met de zoomknop doet kan je ongeveer inschatten en je ziet in de zoeker wat er gebeurt met het beeld.
      Een ruwe schatting is nauwkeurig genoeg voor wat toch niet meer dan een ruw vuistregeltje is.

      Comment


      • #4
        Re: brandpuntafstand - sluitertijd

        De modernere compacts geven toch de sluitertijdinformatie op het schermpje weer? En je zoombereik weet je uit de specificaties.
        Staar je overigens niet blind op de "vuistregel". Het is een vuistregel, en geen wet van Meden en Perzen..
        Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

        Comment

        Working...
        X