Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bouwlamp als belichting ...

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • bouwlamp als belichting ...

    Ik meen mij hier nog wel wat te herinneren van foto's genomen met een bouwlamp ( halogeen ) op statief als belichting ( en een plaat met alufolie ). Ik dacht dat het Tinne was die dat al gedaan had...

    In Aldi ( of was't nu Lidl ) staat dacht ik deze week zo'n toestel met statief in de "reklambladjes"...
    embee ::: nikon stuff

  • #2
    Een halogeen "bouwlamp" kan gebruikt worden. Maar er zijn ook halogeenspotjes die je voor een prikje kan kopen, volgens mij meer geschikt, zeker voor stillevens en bijverlichting.
    Zelf kocht ik er ook (in de uitverkoop), ze zijn zelfs voorzien om een staafje in te steken zodat je daar kan voorhangen wat je wilt (softbox), te verkrijgen in bijna elke grote "lichtwinkel". Te verkrijgen ook met lampjes naar keuze in verschillende spreidingshoeken......en is bijlange zo warm niet als een "bouwlamp".
    Je betaalt misschien voor een koppel spotjes iets meer, maar je hebt dan ook een koppel, en dus méér mogelijkheden....

    Comment


    • #3
      Verdorie, heb mij net twee bouwlampen van 500 watt op standaart in de gamma gekocht.
      @mimi
      "There is no path
      You create it
      Once you set out to walk it"

      Canon 350D + canon 28-135 IS USM

      Comment


      • #4
        zo'n halogeenlampen, geven die geen problemen met de witbalans ?
        ik wil zeggen: een geelachtige foto ?

        't is maar een vraag, ik heb het nog niet geprobeerd.

        Yoda.
        "Away put your weapon, I mean you no harm"

        Comment


        • #5
          Hallo,

          Heb me twee bouwlampen op staander gekocht bij gamma, 19 euro /STUK in promotie
          ben achteraf even bij brico ingevallen en heb me enkele schuifdimmers meegebracht? aangesloten en klaar is kees.
          voor het bijlichten heb ik een stuk kunnen bemachtigen in Duitsland en dat is plaat waar ze cola blikjes mee maken, en dus roestvrij

          zet men lampjes van 500 watt tot +/- 60 watt en kan zo de juiste belichting instellen en de warmte ook natuurlijk, voor het ogenblik staan ze voluit, het is ook koud hé ?

          Comment


          • #6
            Originally posted by Polleke
            Hallo,

            Heb me twee bouwlampen op staander gekocht bij gamma, 19 euro /STUK in promotie
            ben achteraf even bij brico ingevallen en heb me enkele schuifdimmers meegebracht? aangesloten en klaar is kees.
            voor het bijlichten heb ik een stuk kunnen bemachtigen in Duitsland en dat is plaat waar ze cola blikjes mee maken, en dus roestvrij

            zet men lampjes van 500 watt tot +/- 60 watt en kan zo de juiste belichting instellen en de warmte ook natuurlijk, voor het ogenblik staan ze voluit, het is ook koud hé ?
            Goed idee, ik ga eens aan mijn man zijn oren zagen. Heb ook die lampen. Alleen dat plaatstaal???????? Kan dar niks anders voor gebruikt worden?
            Groetjes.........
            @mimi
            "There is no path
            You create it
            Once you set out to walk it"

            Canon 350D + canon 28-135 IS USM

            Comment


            • #7
              Is het niet zo dat als je die bouwlampen gaat dimmen dat dan de kleurtemperatuur wijzigt, of ben ik mis. En als dit inderdaad zo is kan de witbalansregeling van een toestel dat dan opvangen. Ik denk vooral aan de situatie met twee bouwlampen met verschil in dimming. Die ene gaat dus warmer zijn dan de andere denk ik, en dan?
              fredje.

              Comment


              • #8
                Originally posted by fredjefriet
                Is het niet zo dat als je die bouwlampen gaat dimmen dat dan de kleurtemperatuur wijzigt, of ben ik mis. En als dit inderdaad zo is kan de witbalansregeling van een toestel dat dan opvangen. Ik denk vooral aan de situatie met twee bouwlampen met verschil in dimming. Die ene gaat dus warmer zijn dan de andere denk ik, en dan?
                fredje.
                Speelt geen rol. Je meet toch de kleur. Je neemt een wit blad papier, je verlichting aan, en je meet (papier beeldvullend), en dan stel je de witbalans in.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by mimi
                  Originally posted by Polleke
                  Hallo,

                  .........voor het bijlichten heb ik een stuk kunnen bemachtigen in Duitsland en dat is plaat waar ze cola blikjes mee maken, en dus roestvrij
                  .......
                  Goed idee, ik ga eens aan mijn man zijn oren zagen. Heb ook die lampen. Alleen dat plaatstaal???????? Kan dar niks anders voor gebruikt worden?
                  Groetjes.........
                  Hangt er vanaf wat je wil bereiken natuurlijk, maar blik, offsetplaat, alufolie zal meestal te "hard" (ketst/blinkt te fel) zijn, kan je m.i. even goed een spiegel nemen (=natuurlijk nog harder).......In de meeste gevallen zal een plaat isomo toch een bevredigender resultaat geven, denk ik zo.

                  Comment


                  • #10
                    dat blikjes metaal heb je dat al gezien aan de binnenkant? niet glanzend anders zou ik da niet gebruiken, pijn men ogen krijgen zeker!!!?
                    Ik vind dat zelfs beter dan alu folie (

                    Comment


                    • #11
                      Plaat van isomo is natuurlijk ook zeer goed

                      Comment


                      • #12
                        (vanaf) vandaag halogeenlamp 500W op statief voor iets meer dan 20EURO, en dit bij Liddl.

                        embee ::: nikon stuff

                        Comment

                        Working...
                        X