Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Body voor airshow

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Body voor airshow

    Weldra ga ik naar een airshow maar heb geen ervaring met dit soort fotografie.
    Ik heb een canon 100-400L en denk wel dat deze zal volstaan voor vliegtuigen in vlucht, maar ben er niet uit welke body ik zou gebruiken... Mijn 5D (1e versie) of mijn 400D. De 5D heeft in mijn ogen een veel betere beeldkwaliteit dan de 400D, maar de 400D heeft dan weer die cropfactor waardoor je meer milimeters gaat krijgen wat vermoedelijk ook wel handig is...iemand ervaring hiermee?
    Last edited by boerkejos; 2 september 2009, 09:56.

  • #2
    Re: Body voor airshow

    Volgens mij hou je met de 5dII gecropt ongeveer net zoveel of meer pixeltjes over als met de 400d en je kan croppen zoals jij wil.

    fout gelezen er staat 5d(mk1), maar er is helemaal geen 5d mkI alleen een 5d en 5d mkII.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Body voor airshow

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Volgens mij hou je met de 5dII gecropt ongeveer net zoveel of meer pixeltjes over als met de 400d en je kan croppen zoals jij wil.

      fout gelezen er staat 5d(mk1), maar er is helemaal geen 5d mkI alleen een 5d en 5d mkII.
      Ik heb het aangepast naar "eerste versie" van de 5D
      Ik weet niet wat ik prioriteit moet geven..de beeldkwaliteit of de extra mm's...

      Comment


      • #4
        Re: Body voor airshow

        Bij een airshow heb je altijd millimeters te weinig, helaas zelfs met 400mm weet ik uit ondervinding.

        Het ideale zou nu een 50D zijn omwille van zowel de crop factor als het aantal millimeters als je vergelijkt in 35mm formaat.

        Croppen zal je sowieso moeten doen en zelfs niet al te weinig; zelfs op Duxford tijdens de Flying Legends heb ik het nog moeten doen en daar vlogen ze al dichtbij, om te zwijgen van airshows als Koksijde waar ze dringend de toestellen wat dichter bij het publiek moeten laten vliegen.
        En daar spreken we ook over een 14 megapixel met crop factor 1.5 dus 600mm in FF-formaat...
        Die twee megapixel meer lijken mij minder belangrijk dan de crop factor. Vier of vijf megapixel (zoals de 50D) ware ideaal geweest - die crop factor is voor mij de reden waarom ik nooit naar een full-frame zou gaan eigenlijk.
        Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

        Comment


        • #5
          Re: Body voor airshow

          Als het de airshow op Sanicole is zou ik voor de 400D kiezen. Is het de tigermeet 2 dagen ervoor op Kleine Brogel dan zou ik de 5D meenemen.
          Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
          http://album.zoom.nl/user/lindberg/

          Comment


          • #6
            Re: Body voor airshow

            Oorspronkelijk geplaatst door erwin Bekijk bericht
            Als het de airshow op Sanicole is zou ik voor de 400D kiezen. Is het de tigermeet 2 dagen ervoor op Kleine Brogel dan zou ik de 5D meenemen.
            het is voor de airshow op zondag zelf...

            Comment


            • #7
              Re: Body voor airshow

              Oorspronkelijk geplaatst door boerkejos Bekijk bericht
              het is voor de airshow op zondag zelf...
              Neem dan uwe 400D maar mee want je zal die extra mm goed kunnen gebruiken en echt mooie plaatjes ga je er toch niet aan overhouden aangezien d zon 3/4 van de dag recht in uw gezicht schijnt ( als ze al gaat schijnen )
              Op volgende link vindt je nog een paar plaatjes van mij van de show 2008


              Greetz

              Erwin
              Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
              http://album.zoom.nl/user/lindberg/

              Comment


              • #8
                Re: Body voor airshow

                Welke extra mm?
                Kleiner sensor met kleinere pixels zul je bedoelen.

                De 5D heeft een hogere resolutie en een paar honderd extra pixels ten opzichte van de 400D.
                Ik heb 2 x 4 scenario's in beeld gebracht, 4x voor de 5D en 4 x voor de 400D.
                De objectafstanden variëren van 100 tot 400 meter en met deze gegevens kun je zien hoe groot de afmetingen van het scherpstelvlak zijn bij Object width en Object height.



                Je kunt zelf proberen tot hoever je het bestand dat uit de 5D rolt kunt croppen en 1,6x vergroten.
                Ga bij het vergelijken van beide bestanden uit van een realistische uitvergroting, dus niet 100% als je de foto's op het web gaat presenteren of op A4 gaat afdrukken.

                Comment


                • #9
                  Re: Body voor airshow

                  Oorspronkelijk geplaatst door erwin Bekijk bericht
                  Als het de airshow op Sanicole is zou ik voor de 400D kiezen. Is het de tigermeet 2 dagen ervoor op Kleine Brogel dan zou ik de 5D meenemen.
                  waarom als ik vragen mag? (ben zelf op de tigermeet)
                  "Its no use to cry over spilled milk - it's far worse if it's beer!"

                  Comment


                  • #10
                    Re: Body voor airshow

                    Neem ze allebei mee, dan kan je daar nog zien of 400mm voldoende is in combinatie met een full-frame camera. Ik denk wel dat de AF van de "oude" 5D beter is dan die van de 400D, en dat kan ook een verschil maken.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Body voor airshow

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Neem ze allebei mee, dan kan je daar nog zien of 400mm voldoende is in combinatie met een full-frame camera. Ik denk wel dat de AF van de "oude" 5D beter is dan die van de 400D, en dat kan ook een verschil maken.
                      Dit is zowat het verstandigste antwoord wat hier al gegeven is
                      Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
                      http://album.zoom.nl/user/lindberg/

                      Comment

                      Working...
                      X