Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bij Sony blijven of overschakelen naar Nikon/Canon?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bij Sony blijven of overschakelen naar Nikon/Canon?

    Ik heb een Sony A200 en ben daar momenteel nog zeer tevreden van. Ik kan me echter perfect voorstellen dat ik op een bepaald moment mijn camera ga willen vervangen door een "beter" model. Als ik naar de huidige line-up van Sony kijk, dan lijkt er een "gat" te zitten tussen de A550 en de A850/900.

    Als ik ooit upgrade, dan gaat een camera uit het A850 segment wat overkill zijn voor mij denk ik. Een upgrade naar een camera uit het A550 segment gaat dan misschien wat te weinig vooruitgang zijn.

    Nu zit ik een beetje met een dilemma. Moet ik me helemaal niets aantrekken van de huidige line-up en hopen dat er binnen 2-3 jaar een A6xx model bestaat zodat ik nu gewoon kan investeren in lenzen voor mijn Sony, of is het misschien veiliger/interessanter om niet meer te investeren in mijn Sony en over te schakelen naar Nikon of Canon omdat die in alle doelgroepen thuis zijn?

  • #2
    Re: Bij Sony blijven of overschakelen naar Nikon/Canon?

    Daar lijkt niet alleen een gat te zitten, er is gewoonweg een gat. Namelijk waar vroeger de A700 zat en binnenkort (hopelijk!) de A7XX komt. Sony zou ook met pellixcamera's moeten uitkomen (speciaal voor sportfotografie). Sommige bronnen spreken van dit najaar, andere zeggen dat hij dan weer begin volgend jaar beschikbaar zou zijn.

    Een probleem lijkt mij de integratie van de live view (die super werkt), met zo'n grote zoeker en dito pentaprisma. Da's ook de reden waarom de A850 en de A900 geen LV noch video hebben...Sony wil als ze live view op een camera zetten, dat het deftig werkt.

    Bij de A550 heb je een grotere zoeker dan voordien in de A350 enz, maar toch ook de live view. Heb wel al gehoord dat daar het bekende Minoltaprobleem 'first frame black' (eerste foto is gewoon zwart, probleempje met de sluiter) optreedt.

    Voorlopig zou ik nog afwachten. Zelf overweeg ik ook de overstap naar een A900-achtig ding, maar ik zou er graag dan live view en HD-video op hebben. Maar ook de reusachtige zoeker en het detail dat de 24 MP in combinatie met mijn 70-400G SSM leveren moet prachtig zijn ...

    Overschakelen kan je altijd, maar met het lenzenaanbod dat regelmatig wordt uitgebreid (morgen komt de CZ 24mm f/2 SSM eraan, naast 2 G-lenzen die ook zouden worden aangekondigd)

    Een A900 zoals hij nu is, met een iets grotere buffer (momenteel 11 RAW foto's ofzo, 5 fps - zou liever 15 hebben, of 20), de live view van de A550 en de HD-video van de NEX, maar dan met handmatige controle - da's een droom . Voorlopig blijft het dat ook, want ik denk dat ik het beter op een A7XX-ding houd.
    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

    Comment


    • #3
      Re: Bij Sony blijven of overschakelen naar Nikon/Canon?

      opvolger a700 zal pas eind van het jaar zijn als alles mee zit tenminste, maar zal niet te vergelijken zijn met de canon 7d's en nikon d300s. Zal een ander beestje zijn.

      de a850 is een aanrader en zal je de beste beeldkwaliteit tot 1600 ISO geven.
      je hebt dan wel de voor en nadelen van FF.

      eind augustus begin september kondigt sony vrijwel zeker 4 nieuw toestellen aan in de a5xx en 6xx reeks.
      2 toestellen met volwaardige video (pellix) misschien hangt daar een prijskaartje aan ?
      2 toestellen welke een upgrade zijn van de huidige a500/a550 met video en paar andere zaken/verbeteringen.
      de 2 laatste zullen minste NEX sensor bevatten (14mp welek toch al zowat de beste sensor van het ogenblik is binnen APS)

      zou wachten tot na de officiële aankondiging, kun je nog altijd zien, momenteel is wel het slechste moment om te veranderen.
      ook canikon zullen die zelfde periode nieuwe toestellen aankondigen.

      Comment


      • #4
        Re: Bij Sony blijven of overschakelen naar Nikon/Canon?

        Ik heb een Sony A200 en ben daar momenteel nog zeer tevreden van
        Waarom zou je dan nu al uitkijken naar een andere camera

        Als je ergens tevreden over bent en niet noodzakelijk een upgrade behoeft; houden die handel
        Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

        BD1614BE

        Comment


        • #5
          Re: Bij Sony blijven of overschakelen naar Nikon/Canon?

          Oorspronkelijk geplaatst door Tootsie Bekijk bericht
          Waarom zou je dan nu al uitkijken naar een andere camera

          Als je ergens tevreden over bent en niet noodzakelijk een upgrade behoeft; houden die handel
          Zo simpel is dat

          en op het moment dat de nood aan de man komt dan is de markt misschien weer gans anders
          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

          Comment


          • #6
            Re: Bij Sony blijven of overschakelen naar Nikon/Canon?

            Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
            Zo simpel is dat

            en op het moment dat de nood aan de man komt dan is de markt misschien weer gans anders
            en daarbij gaan de Sony lenzen die je zou willen kopen, veel van hun waarde behouden als je ooit toch zou overschakelen.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: Bij Sony blijven of overschakelen naar Nikon/Canon?

              Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Claes Bekijk bericht
              hopen dat er binnen 2-3 jaar een A6xx model bestaat zodat ik nu gewoon kan investeren in lenzen voor mijn Sony ?
              Binnen 2-3 jaar zal het gamma er heel anders uitzien dan vandaag, ook dat van Pentax, Canon, Olympus, Nikon, enz...
              (Als je de keuze voor overstap in de toekomst zoveel mogelijk open wil houden, koop dan ondertussen bv. tweedehandslenzen. Dan heb je het meeste kans om bij verkoop niet al te veel verlies te maken.)
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Bij Sony blijven of overschakelen naar Nikon/Canon?

                Ik heb een A700, en eveneens heel tevreden over de resultaten met mijn zeer bescheiden aantal lenzen (16-105 sony en Sigma 105mm macro).
                Omdat ik de laatste tijd heel graag nachtfoto's trek (verlichte gebouwen, bruggen,..), speelt een overstap ook door mijn hoofd. Dit omdat de ISO verschikkelijk slecht functioneert. Wil ik een foto uitvergroten tot A1, ben ik verplicht om onder ISO200 te werken.

                Of het een overstap waard is moet ik nog uitmaken want naast nachtfotografie is de A700 erg goed met de macrolens voor vlinders etc. Ook overweeg ik een deftige portretlens en G-zoomlens aan te schaffen maar ik neem er mijn tijd voor :-).

                Een vriend van me heeft een canon 5D, dus die ga ik bij tijd eens testen. Langs de andere kant is het huren van een camere ook een optie om alles goed uit te testen.
                Momenteel in opleiding dus erg bedankt voor uw kritiek!
                ---------------------------------------------------------------------------------------
                Sony A700 met enkele glaasjes, reportageflits, statief, Elinchrome 4Dlite set

                Comment


                • #9
                  Re: Bij Sony blijven of overschakelen naar Nikon/Canon?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Focus007 Bekijk bericht
                  Ik heb een A700, en eveneens heel tevreden over de resultaten met mijn zeer bescheiden aantal lenzen (16-105 sony en Sigma 105mm macro).
                  Omdat ik de laatste tijd heel graag nachtfoto's trek (verlichte gebouwen, bruggen,..), speelt een overstap ook door mijn hoofd. Dit omdat de ISO verschikkelijk slecht functioneert. Wil ik een foto uitvergroten tot A1, ben ik verplicht om onder ISO200 te werken.

                  Of het een overstap waard is moet ik nog uitmaken want naast nachtfotografie is de A700 erg goed met de macrolens voor vlinders etc. Ook overweeg ik een deftige portretlens en G-zoomlens aan te schaffen maar ik neem er mijn tijd voor :-).

                  Een vriend van me heeft een canon 5D, dus die ga ik bij tijd eens testen. Langs de andere kant is het huren van een camere ook een optie om alles goed uit te testen.
                  dees snap ik niet!
                  nacht foto's altijd iso 200!!
                  f8-11
                  sluiterijden van vlot enkele seconden
                  altijd ruisvrij en goed scherp
                  (wel statief en mlu gebruiken)
                  nikon stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bij Sony blijven of overschakelen naar Nikon/Canon?

                    Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                    dees snap ik niet!
                    nacht foto's altijd iso 200!!
                    f8-11
                    sluiterijden van vlot enkele seconden
                    altijd ruisvrij en goed scherp
                    (wel statief en mlu gebruiken)
                    Ik heb mezelf misschien iets te scherp uitgedrukt. Met onder ISO200 bedoel ik tot en met iso200. Als ik bvb naar ISO400 ga, begint de ruis merkbaar op te komen.
                    Momenteel in opleiding dus erg bedankt voor uw kritiek!
                    ---------------------------------------------------------------------------------------
                    Sony A700 met enkele glaasjes, reportageflits, statief, Elinchrome 4Dlite set

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bij Sony blijven of overschakelen naar Nikon/Canon?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Focus007 Bekijk bericht
                      Ik heb mezelf misschien iets te scherp uitgedrukt. Met onder ISO200 bedoel ik tot en met iso200. Als ik bvb naar ISO400 ga, begint de ruis merkbaar op te komen.
                      voor afdrukken op A1 (je weet toch wat je schrijft, hoop ik?), ga je dat met iedere 12Mp cropcamera hebben...

                      G
                      fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                      Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bij Sony blijven of overschakelen naar Nikon/Canon?

                        Bedenk wel dat als je overstapt je lenzen niet meer bruikbaar zijn. A550 is goede camera. Een goede verhouding tussen lens en body is als 5 staat tot 1. Dus kost je body 600 Euro dan kost de "standaard" set lenzen 3000 Euro. Investeren doe je in de lenzen en niet in de body. Let wel dat de A550 een aps-c sensor heeft (dus de helft van full frame) camera's en dat je lenzen mogelijk niet geschikt zijn voor full-frame camera's. Ik zou voor A550 gaan.
                        Jacques Bakker
                        www.fotohandig.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bij Sony blijven of overschakelen naar Nikon/Canon?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Focus007 Bekijk bericht
                          ...Omdat ik de laatste tijd heel graag nachtfoto's trek (verlichte gebouwen, bruggen,..), speelt een overstap ook door mijn hoofd. Dit omdat de ISO verschikkelijk slecht functioneert...
                          Als je nog even geduld hebt zul je misschien een nieuwe keuze vinden onder Sony... Er is toch al even sprake van een 600-reeks en een upgrade van de a700..


                          Oorspronkelijk geplaatst door Fotohandig Bekijk bericht
                          ..Let wel dat de A550 een aps-c sensor heeft (dus de helft van full frame) camera's ...
                          De helft is wel wat veel nee? Ik zou eerder zetten dat FF 1,5x groter is dan de APS-C en niet 2x...
                          "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                          500px

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bij Sony blijven of overschakelen naar Nikon/Canon?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Nick- Bekijk bericht
                            De helft is wel wat veel nee? Ik zou eerder zetten dat FF 1,5x groter is dan de APS-C en niet 2x...
                            ga dan maar terug naar school... de 1,5 die je bedoelt, is de cropfactor, niet de absolute sensor-oppervlakte.



                            De Sony APS-C is zelfs nog iets minder dan de helft van zijn fullframe broer(tje).

                            G
                            fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                            Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bij Sony blijven of overschakelen naar Nikon/Canon?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Focus007 Bekijk bericht
                              Ik heb mezelf misschien iets te scherp uitgedrukt. Met onder ISO200 bedoel ik tot en met iso200. Als ik bvb naar ISO400 ga, begint de ruis merkbaar op te komen.
                              Als je het over A1-formaat hebt: op je scherm of afgedrukt ?
                              Ik heb met iso800 geen enkel probleem hoor, maar ik ga niet met de neus tegen een A1-foto staan.
                              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                              Comment

                              Working...
                              X