Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BGLOD of geen BGLOD ....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • BGLOD of geen BGLOD ....

    Juist een weekje geleden heb ik mijn camera bij Procirep binnen gegeven voor het zogenaamde BGLOD-fenomeen. Vandaag dus, na juist een week, is het toestel goed verpakt via een pakjesbedrijf op mijn adres terug afgeleverd. Bravo Nikon zou ik zeggen. Het probleem geklaard in amper een week !
    Maar... mijn blijdschap was ietsje te voorbarig. Het toestel getest met diverse lenzen en alles ok, tot opnieuw na en halfuurtje na één shots te hebben genomen terug de focus en lichtmeter uitvalt. Op de display, op de plaats van de diafragma aanduiding krijg ik de letter F---, al zou er geen ojectief op bevestigd zijn of een objectief zonder CPU. M.a.w. identiek hetzelfde probleem waarvoor ik de camera heb binnengedaan. Men had mij nochtans gezegd dat dit de voorbode is van de fameuze BGLOD. Tijdens deze foutmelding heb ik eigenlijk nooit het groene lichtje zien branden en nu dus ook niet. Mijn probleem is dus duidelijk niet opgelost. Het is nu reeds een half uur dat er niets meer uit de camera te krijgen is. In alle automatische standen + P,S en A niks. Alleen in de M stand verschijnt de snelheid op de display doch geen diafragma, ook F---, maar kan ik de sluiter doen werken(ik kan dus doordrukken). Als ik daarenboven in de M-stand de interne flitser uitklap gebeurt er ook niks, dus nu zelfs ook geen sluiter die afgaat.
    Blijkbaar heeft dit niets meer te maken met de BGLOD. Vreemd is dat er na een tijd plots weer leven in komt en dat de camera weer voor een tijdje functioneert.
    Zijn er hier nog mensen die dit fenomeen hebben meegemaakt of die hier een uitleg voor hebben ? Dit probleem achtervolgd mij nu bijna een jaar en doet zich telkens weer voor als ik de camera gedurende min 15min. tot een half uur onder spanning zet.

    Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

  • #2
    Re: BGLOD of geen BGLOD ....

    Mijn D70 is sinds een 3-tal weken terug van de BGLOD operatie. Anderhalf uur geleden is precies hetzelfde gebeurt als bij jou: midden in een reeks opnames duikt plots die F-- melding op en kon ik niks meer doen. Eerst dacht ik dat de keuzeschakelaar M-S-A-... verschoven was, hetgeen uitzonderlijk wel eens wil gebeuren. Ik heb mijn toestel echter alleen terug aan de praat gekregen door de lens even te ontkoppelen en dan terug vast te klikken.

    Ik hield het op een 'glitch' maar jouw bericht doet me twijfelen. Misschien is dit toeval, mischien ook niet. Ik meen me te herinneren een jaartje geleden als eens een F-- probleem te hebben gehad met mijn Sigma 180, dat toen ook gewoon een slecht kontakt was. Met het goede weer van de komende dagen zal er nog tijd genoeg zijn om uit te vinden of dit een eenmalig akkefietje is, of een echt repeterend probleem.
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

    Comment


    • #3
      Re: BGLOD of geen BGLOD ....

      Hallo Laurens,

      Bij mij heltp nl. niets. Veranderen van lens of even loskoppelen lost het probleem niet op. Meestal na één à twee uur reageert bij mij de camera weer normaal.
      Brandt bij jou dan het groene lichtje ?

      Groetjes,
      Pol.
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #4
        Re: BGLOD of geen BGLOD ....

        Voilà zie, na +/- 1 uur werkt weer alles. Voor een tijdje althans. Je kan dus niet meer op je toestel rekenen.
        Ik begin meer en meer te denken dat ze aan mijn camera niets hebben gedaan. Eén weekje lijkt mij nogal kort als ik hoor dat de meesten meerdere weken moeten wachten op hun toestel. Mijn probleem duikt ook pas op na een kwartier à half uurtje onder spanning zetten.
        Zal morgen eens PROBEREN binnen te geraken bij Procirep. Vreemd ook is dat er bij de camera geen enkel document stak met gegevens over het nazicht.

        Groetjes,
        Pol.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #5
          Re: BGLOD of geen BGLOD ....

          voor wat het waard is:

          probeer al je contactpunten eens schoon te maken (ook bij je lenzen)
          foto als spiegel of als venster?

          Comment


          • #6
            Re: BGLOD of geen BGLOD ....

            Ben juist terug van een ritje Procirep. Heb het geluk gehad met de technieker te kunnen spreken over mijn probleem. Ook een aantal interessante zaken onthouden. Eerst en vooral schijnt mijn probleem er één te zijn van lenscommunicatie. Aangezien het probleem zich pas voordoet nadat de camera enige tijd onder spanning staat zou de print die achter de lensring steekt om één of andere reden na een zekere tijd geen informatie meer doorgeven. Heb persoonlijk de indruk dat het probleem zich vooral voordoet bij hogere omgevingstemperaturen. Als ik de camera nadien een tijd laat rusten is het euvel weer tijdellijk opgelost.De reparatie zou ter plaatse kunnen uitgevoerd worden maar de stukken waren momenteel niet aanwezig maar zouden deze of volgende' week binnen zijn.Dus nog eens terugkeren.
            En ja parakiet, ik heb de lenscontacten al een paar keer gereinigd. Ik dacht aanvankelijk dat dit het probleem had opgelost, maar dit lijkt ook niet een definitieve genezing te bieden.

            Een aantal interessante gegevens heb ik daar verder vernomen :
            1. Procirep is geen invoerder van Nikon maar doet alleen de reparaties en dit is dan ook hun bron van inkomen.
            2. Een sensor wordt niet gratis gereinigd, tenzij je een prof licentie kan voorleggen. Kostprijs van het reinigen : 60€.
            Wat betreft het reinigen gebruiken zij daar de droge methode met een pluisvrij doekje. Dus geen vloeistoffen. De sensor zou ook worden gereinigd telkens er aan de camera wordt gewerkt.Over spuitbussen wist men mij te vertellen dat die te mijden zijn omdat ze gewoon, althans bij de D70, de sensor kunnen stuk blazen. Met blaasperen dus ook zeer voorzichtig omspringen.
            3.Alle D70's hebben vroeg of laat het BGLOD-probleem. En het verantwoordelijke onderdeel is er dan nog één van Sony. Die worden allen gratis vervangen.

            Of mijn probleem onder garantie valt had volgens de technieker gekund tot er plots een dametje tussenbeide kwam om te zeggen dat, als de camera buiten garantie is, dit niet kan. Enfin.. na wat over en weer gepraat zouden ze, aangezien het probleem vrij zeldzaam is en niks te maken heeft met ondeskundig gebruik, nog zien.
            Ziezo, iedereen is bij Procirep wel uiterst vriendelijk, in het bijzonder de technieker, maar heb toch de indruk dat alles nog niet helemaal rond loopt. En als ik opmerk dat er momenteel veel ontevreden Nikon-gebruikers zijn omwille van de gebrekkige service, worden de schouders enigzins opgehaald. Dus blijkbaar is dit hun probleem niet aangezien zij alleen instaan voor de reparaties.

            Groetjes,
            Pol.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #7
              Re: BGLOD of geen BGLOD ....

              droog? zonder reinigingsmiddel?
              foto als spiegel of als venster?

              Comment


              • #8
                Re: BGLOD of geen BGLOD ....

                Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                droog? zonder reinigingsmiddel?
                Inderdaad, droog zonder enig middel en met een pluisvrij doekje. Heb hier ook mijn bedenkingen over. Vroeger bij Debeukelaar na een reinigingsbeurt ook nog restspots opgemerkt. Van toen af ben ik het zelf beginnen doen met de eclipse en de pecpads en met perfect resultaat. Soms wel een drietal keren overdoen om alles weg te krijgen.

                Groetjes,
                Pol.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #9
                  Re: BGLOD of geen BGLOD ....

                  toen ik mijn D70 terug kreeg van DB, zat er een document bij met duidelijke vermelding dat de lichtmeterunit vervangen was
                  Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                  Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                  Comment


                  • #10
                    Re: BGLOD of geen BGLOD ....

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71
                    toen ik mijn D70 terug kreeg van DB, zat er een document bij met duidelijke vermelding dat de lichtmeterunit vervangen was
                    Heeft men mij vandaag toch bevestigd dat deze ook vervangen is.

                    Groetjes,
                    Pol.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #11
                      Re: BGLOD of geen BGLOD ....

                      Vervolg van het D70-verhaal :
                      Vandaag na telefoontje naar Procirep mogen oprijden naar Brussel om mijn toestel te laten repareren. Het bestelde onderdeel was echter nog niet binnen vanuit de hoofdzetel van Procirep Parijs(was ik trouwens niet van verwonderd), maar de technieker had gelukkig nog ergens dergelijk onderdeel gevonden in een kast. Men was bereid de klus te klaren terwijl ik zou wachten. Het communicatiesysteem dat achter de lenscontacten zit op de body is dus vervangen. De herstelling heeft zo'n uurtje in beslag genomen. De bewuste technieker is er ééntje die is overgekomen van DeBeukelaer. Is uitermate vriendelijk en mijns inziens zeer competent. Gelukkig maar, een verrijking dus voor Procirep.
                      Deze man wist mij overigens te vertellen dat de zaken hier nog in de kinderschoenen staan en dat er volgende week een tweetal fransen, die zijn overgekomen van Parijs om zogezegd de zaak op te starten, terug vertrekken. De reparaties vallen dan in handen van één persoon. Er zou er misschien nog een tweede bijkomen van Debeukelaer.
                      Terwijl ik zat te wachten is mij nog opgevallen dat Procirep blijkbaar al iets beter gekend is door onze frans sprekende medeburgers. Iemand kwam een D200 ophalen waarvan de sensor moest worden gereinigd. (60€ galant neergedokt).En ik heb de handelingen van de techieker "gedeeltelijk" kunnen volgen. Ik kan hier bevestigen dat de persluchtslang er eerdere malen is bij te pas gekomen.Zo zie je maar. En wij hier maar zitten te discuteren wat nu eigenlijk de minst agressieve en minst gevaarlijke methode is om onze sensoren te reinigen.
                      Hopelijk is mijn probleem baan en kan ik nu weer ten volle gaan genieten van mijn D70 dank zij de vriendelijke ex-Debeukelaar technieker.

                      Groetjes,
                      Pol.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #12
                        Re: BGLOD of geen BGLOD ....

                        Dag Pol,

                        Amaai zeg, da's 't een en 't ander, zo te lezen.
                        Hou de moed d'erin en hopelijk ben je nu definitief geholpen.
                        60 eurokes bij Procirep voor een sensorcleaning ? Schande

                        Ludovic
                        EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
                        BD0118BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: BGLOD of geen BGLOD ....

                          Oorspronkelijk geplaatst door igor
                          Dag Pol,

                          60 eurokes bij Procirep voor een sensorcleaning ? Schande

                          Ludovic
                          Hallo Ludovic,

                          Weet ge, ik denk eraan een handeltje op te zetten aan 30€ per kuisbeurt. Eigenlijk zou iedere prof en amateur toch in staat moeten zijn met een beetje handigheid in een kwartiertje een sensor te reinigen.
                          Die mannen zijn ginder wel wat geautomatiseerd. Voor een wit verlicht scherm ,genre lichtbak waarmee radiologen hun Rx'en bekijken, wordt een paar foto's genomen. Een kaartlezer aan het apparaat toont hen dan onmiddellijk de toestand van de sensor. Na het vaststellen van de bevuiling heb ik enkele keren de perslucht horen gebruiken. Kan dus niet anders dan de reinigingsbeurt zijn. Een andere technieker wist mij te vertellen dat ze een droog pluisvrij doekje gebruiken. Wellicht heeft iedereen hier zijn manier van doen.
                          Wat mijn D70 betreft, tot hier toe gaat het dus goed. Hopelijk blijft het zo.

                          Groetjes,
                          Pol.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • #14
                            Re: BGLOD of geen BGLOD ....

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens
                            Hallo Ludovic,
                            Weet ge, ik denk eraan een handeltje op te zetten aan 30€ per kuisbeurt.....
                            Groetjes,
                            Pol.
                            Awel Pol, da's een uitstekend idee, maar stuur uw potentieel cliënteel dan eerst via mij aub, slechts 15 euro met mijne Giotto rocket (da's 12,5 euro voor gebruik van de rocket en 2,5 euro voor het knijpen), all in.

                            Ludovic
                            EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
                            BD0118BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: BGLOD of geen BGLOD ....

                              Oorspronkelijk geplaatst door igor
                              Awel Pol, da's een uitstekend idee, maar stuur uw potentieel cliënteel dan eerst via mij aub, slechts 15 euro met mijne Giotto rocket (da's 12,5 euro voor gebruik van de rocket en 2,5 euro voor het knijpen), all in.

                              Ludovic
                              Ok.., en we zitten dan nog 15€ onder de prijs !!

                              Groetjes,
                              Pol,
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment

                              Working...
                              X