Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste camera voor portretfotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beste camera voor portretfotografie?

    Ik werk al jaren met een Fuji X-T1, na overstap van Nikon D7200.
    De sleet zit er in en voor honden-portretten erger ik me vaak aan de zeer trage AF.

    Wat zouden jullie heden aankopen voor portretfotografie?

    Zelf ga ik steeds heen en weer tussen:
    Fuji X-H2S (DX maar dan kan ik mijn huidige 16-55 2.8 behouden, dus goedkoopste)
    Fuji GFX (50 of 100S) (omwille van medium sensor. Maar hoe is de AF tov mijn XT1?)
    Nikon 7II of 9 met 70-200 2.8 en 24-70 4 (gewoon weer goed voor de komende 10 jaar)
    Nikon 850 (en F glas 2e-hands kopen)

    Budget speelt niet echt een rol maar wil wel de beste bang-for-buck.

  • #2
    Re: Beste camera voor portretfotografie?

    Ik vind persoonlijk dat het niet om de camera gaat maar wel om het objectief.
    De AF bij portret doet er nu niet toe. Ik weet ook wel dat je het toestel voor nog andere dingen zult willen gebruiken.
    Een lichtsterk objectief is van groot belang voor het "Bokeh".
    Op een "crop" zou ik een 85mm aanraden.
    Op een "FF" zeker en vast een 135mm maar ook een lichtsterke 70 - 200mm.
    Persoonlijk was, en is nog steeds, de 135mm mijn favoriet op een FF.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Beste camera voor portretfotografie?

      Kan ook aan je techniek van AF-fen liggen. Bij richt en klik kan je problemen krijgen. Met de "traagste" lens, Nikkor AFD 80-400 VR, krijg ik de snelste onderwerpen scherp op de foto, maar dan onderwerp vroeg oppakken scherpstellen en blijven tracken en dan op het juiste moment klik.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Beste camera voor portretfotografie?

        Portret is een erg ruim begrip met brede toepassing.

        Afhankelijk van uw toepassing, budget en interesses is er heel veel mogelijk.

        Je interesses gaan je al ergens toe leiden. Denk maar aan het formaat. Je type beeldvorming bepaald in grote mate je brandpuntsafstanden en dus lenskeuze.
        Maar je moet voornamelijk bepaalde problemen opgelost krijgen ook.

        Hier specifiek begrijp ik dat je vooral sukkelt met de snelheid van de AF.
        Dan denk ik dat je best gaat kijken naar de snellere toestellen die daar op gemaakt zijn.

        Comment


        • #5
          Re: Beste camera voor portretfotografie?

          AF is best cruciaal bij hondenportretten.
          Is de Fuji 50 of 100 (medium sensor) een optie? Zou een tragere AF hebben maar weet niet hoe traag tov de X-T1
          Last edited by DiEe; 17 juni 2022, 09:24.

          Comment


          • #6
            Re: Beste camera voor portretfotografie?

            Sinds wanneer hangt de snelheid van de AF van de sensor af?
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Beste camera voor portretfotografie?

              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Sinds wanneer hangt de snelheid van de AF van de sensor af?
              Tis te zien.
              Bij de DSLR maakt het niet uit welke sensor er achter de spiegel zit.
              De AF sensor zit voor de spiegel en is dedicated.

              Maar bij systeemcamera´s zit het AF circuit ingebakken in de sensor.
              Tis te zeggen...
              Ze bestaat uit 2 delen dan.
              Een contrast detectie systeem. Dat is voornamelijk software die het contrast van pixels gaat uitlezen en zo de AF regelt. Het is een traag systeem maar wel zeer accuraat.
              Daarom vullen ze aan met een fase detectie systeem. Hiervoor moeten extra pixels op de sensor voorzien worden. Die zijn zeer gevoelig en super snel. Nadeel is dat ze minder accuraat zijn dan contrast detectie.
              Daarom worden bij de moderne systemen beide in samenwerking met elkaar gebruikt. En dus ja, het hangt van de sensor af wat er op zit.
              Natuurlijk komt bij dit alles software kijken en dat is dan weer afhankelijk van welke processor er aan boord is.
              Om het af te sluiten zal de AF motor de lenzen in beweging moeten brengen. Dat is dan weer een spec van de lens.
              Er zijn dus meerdere factoren die spelen in de snelheid van de AF.

              Comment


              • #8
                Re: Beste camera voor portretfotografie?

                Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                T
                Bij de DSLR maakt het niet uit welke sensor er achter de spiegel zit.
                De AF sensor zit voor de spiegel en is dedicated.
                Bij de meeste DSLR's zit de AF sensor ook achter de spiegel, zelfs 2 spiegels, in de bodem van de camera. Alleen Sony was met latere modellen ander en zat die in de zoeker.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Beste camera voor portretfotografie?

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Bij de meeste DSLR's zit de AF sensor ook achter de spiegel, zelfs 2 spiegels, in de bodem van de camera. Alleen Sony was met latere modellen ander en zat die in de zoeker.
                  Ja, tis te zeggen.
                  De AF sensor zit bij de DSLR verwerkt in de spiegelconstructie en niet op de beeldsensor.
                  Het klopt dat er meer dan 1 spiegel aan te pas komt.
                  Het is ook een sensor. Dat wel.
                  En bijkomstig zijn de recente DSLR toestellen op live view ook aangewezen op de AF contrast technologie van de beeldsensor.
                  Logisch want de spiegel is dan opgeklapt.
                  Het is wat verwarrend maar ik dacht dat iedereen wel mee ging zijn.
                  Maar daar ging het hem eigenlijk niet over.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beste camera voor portretfotografie?

                    Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                    De AF sensor zit bij de DSLR verwerkt in de spiegelconstructie en niet op de beeldsensor.
                    De AF-sensor bij mijn Nikons zit niet in de spiegelconstructie maar in de bodem van het spiegelhuis(wat ook de bodem van de camera is).
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beste camera voor portretfotografie?

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      De AF-sensor bij mijn Nikons zit niet in de spiegelconstructie maar in de bodem van het spiegelhuis(wat ook de bodem van de camera is).
                      Klopt. Zoals ik zeg. Naargja, is kwestie van nuance.
                      Het gaat er om dat het niet op de beeldsensor zit voor normaal gebruik bij dslr.
                      Bij live view is dat anders.

                      En systeem toestellen hebben een andere sensor in tegenstelling tot wat vroeger al eens beweerd werd.
                      Alhoewel die mensen ook weer niet helemaal ongelijk hebben want in het begin hadden de systeemtoestellen ook geen dedicated AF technologie op de beeldsensor zitten.
                      Nu wel bij de meeste high end toestellen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beste camera voor portretfotografie?

                        Als dit voor honden en zo moet dienen, hoeveel fps haalt zo'n Fuji MF? Drie of zo dacht ik. Moet kunnen hé, ze hebben het 100 jaar geleden wel gedaan met 1 foto per 5 minuten. Ik heb hier een foto van de hond van mijn moeder die ongeveer 90 jaar oud is en ik vind die fantastisch. Maar ik denk niet dat iemand nu op die manier wil werken. Die wil 300 foto's om er 1 uit te kiezen om verder een dag aan te werken. Niet 3 maken om direct 1 goeie te hebben.

                        Eerlijk gezegd, waar de AF plaatsvindt is niet zo belangrijk. Heb je of kan je een lens hebben die je de feel geeft die je wil en heeft de body de gimmicks die je wil? Weet je wat je wil?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beste camera voor portretfotografie?

                          Vraag effe concreter maken blijkbaar:

                          Rangschik in volgorde van snelheid AF:
                          Fuji X-T1 met 16-55 f2,8
                          Fuji X-T4 met 16-55 f2,8
                          Fuji X-H2S met 16-55 f2,8
                          Fuji GFX50 met GF45-100mmF4
                          Fuji GFX100S met GF45-100mmF4
                          Nikon Z7II met z70-200 f2.8
                          Nikon Z9 met z70-200 f2.8
                          Nikon 850 met F70-200 f2.8

                          Denk dat de Z9 al zeker de snelste zal zijn, en XT4 zal sneller zijn dan XT1. Geen idee waar de rest zich zet.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beste camera voor portretfotografie?

                            Oorspronkelijk geplaatst door DiEe Bekijk bericht
                            AF is best cruciaal bij hondenportretten.
                            Is de Fuji 50 of 100 (medium sensor) een optie? Zou een tragere AF hebben maar weet niet hoe traag tov de X-T1
                            iemand die op je komt afgewandeld met een GFX50 fotograferen ? amper scherp, laat staan een hond die zou lopen.
                            De 50s ZOU iets sneller zijn maar puur software matige winst gemaakt. Zelf geen ervaring mee maar ik verwacht geen wonderen.

                            In jouw geval zou ik voor de x-h2s gaan omdat er ook animal tracking nu is ingebouwd, ideaal voor je hondenportraitten

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beste camera voor portretfotografie?

                              Dat zal eerder zo zijn
                              Rangschik in volgorde van snelheid AF:
                              Fuji GFX50 met GF45-100mmF4
                              Fuji X-T1 met 16-55 f2,8
                              Fuji GFX100S met GF45-100mmF4
                              Fuji X-T4 met 16-55 f2,8
                              Fuji X-H2S met 16-55 f2,8

                              Comment

                              Working...
                              X