Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste camera voor portretfotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beste camera voor portretfotografie?

    Ik werk al jaren met een Fuji X-T1, na overstap van Nikon D7200.
    De sleet zit er in en voor honden-portretten erger ik me vaak aan de zeer trage AF.

    Wat zouden jullie heden aankopen voor portretfotografie?

    Zelf ga ik steeds heen en weer tussen:
    Fuji X-H2S (DX maar dan kan ik mijn huidige 16-55 2.8 behouden, dus goedkoopste)
    Fuji GFX (50 of 100S) (omwille van medium sensor. Maar hoe is de AF tov mijn XT1?)
    Nikon 7II of 9 met 70-200 2.8 en 24-70 4 (gewoon weer goed voor de komende 10 jaar)
    Nikon 850 (en F glas 2e-hands kopen)

    Budget speelt niet echt een rol maar wil wel de beste bang-for-buck.

  • #2
    Re: Beste camera voor portretfotografie?

    Ik vind persoonlijk dat het niet om de camera gaat maar wel om het objectief.
    De AF bij portret doet er nu niet toe. Ik weet ook wel dat je het toestel voor nog andere dingen zult willen gebruiken.
    Een lichtsterk objectief is van groot belang voor het "Bokeh".
    Op een "crop" zou ik een 85mm aanraden.
    Op een "FF" zeker en vast een 135mm maar ook een lichtsterke 70 - 200mm.
    Persoonlijk was, en is nog steeds, de 135mm mijn favoriet op een FF.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Beste camera voor portretfotografie?

      Kan ook aan je techniek van AF-fen liggen. Bij richt en klik kan je problemen krijgen. Met de "traagste" lens, Nikkor AFD 80-400 VR, krijg ik de snelste onderwerpen scherp op de foto, maar dan onderwerp vroeg oppakken scherpstellen en blijven tracken en dan op het juiste moment klik.