Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ben ik een idioot?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ben ik een idioot?

    Toen ik vorig jaar de aankondiging zag van de Sony F-828, dacht ik: “nu zijn ze volledig door het lint gegaan.”

    Je hoeft geen goede fotograaf te zijn om te weten dat de prestaties die de F-828 als 8 Mpix camera zou neerzetten, euh, laten we zeggen middelmatig zou zijn. 8 lichtgevoelige sensoren proppen in een chipke van enkele vierkante centimeter groot (als het al zoveel is) is vragen om problemen. Initieel werd ik in het gelijk gesteld door alle problematiek die opdook hier en daar in het internet…

    Niettemin, meer dan zes maanden later hebben alle grote spelers in de digitale fotografie (op Fuji na) een 8 Mpix camera op de markt gebracht. Op enkele kleine details na (de ene heeft Anti Shake, de ander USM) lijken ze allemaal heel erg op elkaar en het enige wat hen echt onderscheidt is de prijs (maar soms zelfs dat niet.) In het begin van de digitale fotografie was de leuze: hoe meer pixels, hoe liever, maar ondertussen zal iedereen al wel weten dat dat op dit moment niet meer het geval is.

    Ik zou zelf verleidt kunnen worden door ene Dimage A2 (om er maar één te noemen) al was het maar dat mijn EOS 300D mij niet toelaat om audio commentaar in te spreken of kleine videoclips te maken. Maar als men dan terugkomt op het hoofdstuk kwaliteit van de foto, dan herneemt de rationalitiet terug de bovenhand en zegt het mij gelukkig te zijn met mijne EOS (ik bén er dan ook heel gelukkig mee.) Als ze mij een 4 Mpix versie uitbrengen van een Pro 1 mét anti-shake, ben ik onmiddellijk verkocht…

    Feit is: de 8 Mpix kennen een ongelooflijk sukses, misschien nog meer dan de EOS 300D en de Nikon D70 hoewel die eender welke 8 Mpix camera wegblazen als het over kwaliteit van de foto gaat. Wat mij tot de vraag brengt: ben ik te kritisch?

    Het is zeker niet de bedoeling om mensen die zo’n camera bezitten te beledigen, als ik dat wel zou gedaan hebben, aanvaardt hierbij dan mijn excuses…
    http://www.digifotofreak.nl

  • #2
    Ja misschien zijn sommigen inderdaad te kritisch. Er is inderdaad een kwaliteitsverschil, maar dat is niet in alle omstandigheden het geval, of niet altijd merkbaar. iemand die nooit nachtopnamen of binnenopnamen zonder flits neemt zal weinig verschil merken denk ik. Iemand die tevreden is met een foto zonder daar een heel stuk uit te snijden komt ook niet veel ruis op het spoor, dus daar maakt het ook weing verschil.
    En voor sommigen weegt gebruiksgemak enzo ook nog eens meer door dan extreme beeldkwaliteit....

    Groetjes,
    Rigel

    Comment


    • #3
      't is niet omdat de kamera 8 mega pixel aankan, dat je in 8 mega pixel moet fotograferen..... ik heb er spijtig genoeg nog geen in mijn handen gehad een 8mp camera, maar ik verwacht, als je uw foto's op amper een resolutie van 1600*1200 neemt (ik dacht dat dit de resolutie van 3mp was), dat je dan al veel minder last gaat hebben van ruis op deze kamera's........


      spreek me tegen als ik ongelijk heb, want ik ben nog niet echt thuis in deze materie, maar 't zal ooit nog wel eens komen.
      To make your dreams come true, wake up

      Comment


      • #4
        Originally posted by jdm
        't is niet omdat de kamera 8 mega pixel aankan, dat je in 8 mega pixel moet fotograferen..... ik heb er spijtig genoeg nog geen in mijn handen gehad een 8mp camera, maar ik verwacht, als je uw foto's op amper een resolutie van 1600*1200 neemt (ik dacht dat dit de resolutie van 3mp was), dat je dan al veel minder last gaat hebben van ruis op deze kamera's........


        spreek me tegen als ik ongelijk heb, want ik ben nog niet echt thuis in deze materie, maar 't zal ooit nog wel eens komen.
        Maakt geen verschil, de camera gaat alle pixels gebruiken en nadien softwarematig resizen...

        Groetjes,
        Bartolomoio

        Canon stuff, BD0258BE

        Comment


        • #5
          Nee, je bent zeker geen idioot... in mijn post in dit topic : http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=45489 roep ik eigenlijk al min of meer hetzelfde (onder het kopje ideale camera).

          8 MP is wat mij betreft echt overkill...4 of 5 mp is genoeg, je hebt dan net nog wat speelruimte om met een beetje croppen nog op A4 te kunnen afdrukken. Belangrijker zijn dan inderdaad wat extra mogelijkheden die ervoor zorgen dat een toestel net dat extra heeft (stabilisatie, lichtsterke lens zonder CA, mechanische zoom, snelheid in AF en weinig shutterlag)...
          www.lowspark.nl

          Comment


          • #6
            Kijk, hier word ik nou moe van, mensen die cameras bekritiseren, zonder ze een tijdje getest te hebben. Momenteel heb ik de pro1 in gebruik, ja hoor, ruis op iso200 en 400. Voor de rest heb ik al 600 fotos gemaakt, nog geen ca tegengekomen. Een prachtige zoomlens. En die 8mpixel, die staan er wel degelijk. Ik wil hier nog steeds de vergelijking met een 6mpixel wel eens aangaan.

            Je hebt gewoon bijna 50% pixels meer, en je ziet dat, daarbovenop een heel lichtsterke zoomlens, die al weer een stop terugwint tov de standaardzoomlenzen.
            Pas op, ik verkies een dslr, maar eerlijk gezegd vooral om gebruiksgemak, optische zoeker, ruis op hoge iso (geen), focussnelheid. Op gebied van beeldkwaliteit heb ik er soms wel andere ideeen over.

            Nou mag je heel tevreden zijn met de 300d, dat is ook een echt goede camera, maar of je er beter beelden mee maakt dan met een goede 8mpixel is zeer de vraag.
            Marcfoto, de pro1 wegblazen door de 300d op gebied van beeldkwaliteit, forget it man!! breng je beste lens maar mee, en we gaan eens een shoot doen. als er al verschil is , zal het marginaal zijn!! en als je een 28-135 is meebrengt kan je gelijk thuisblijven ook (grapje)

            Comment


            • #7
              Het lastige is denk ik dat je niet zelf makkelijk camera's kunt vergelijken. Als ik een winkel zou vinden waarbij ik - net als je bij een garage een proefrit kunt maken - een camera/lens (of meerdere camera's) een dagje mee zou kunnen krijgen om te testen, dan was ik gelijk vaste klant geworden. Ze zullen er ongetwijfeld zijn, maar dan moet je eerst wel een goede relatie met de winkel hebben opgebouwd voor het zover is.
              En dus gaan veel mensen af op de bekende reviewsites en andere verhalen en gaat men elkaar al snel napraten.

              Het is allemaal persoonlijke perceptie die bepaald of een camera wel/niet geschikter is voor iemand. Een DSLR heeft minder last van ruis dan bijv. een Pro 1, maar heb je er ook last van of kun je ermee leven (lichtsterke lens van de Pro1 zorg ook voor wat stopjes winst t.o.v. de meeste objectieven en dus hoef je niet snel de ISO-kraan open te draaien).

              En 8mp zal ongetwijfeld handig zijn, maar heb je het nodig als je alleen maar 10x15 afdrukjes maakt met heel af en toe een vergroting op 20x30.

              Ondanks dat ik een DSLR heb, twijfel ik ook nog wel eens of ik de overstap zou willen maken terug naar prosumer (onderdelen beter op elkaar afgestemd, minder zorgen over welke lens aan te schaffen, minder last van mijn rug ). En ik sluit niets uit voor de toekomst...

              www.lowspark.nl

              Comment


              • #8
                Rudy,
                ik ga onmiddellijk op je invitatie in, al is het maar omdat ik nieuwsgierig ben naar de resultaten van de Pro1.
                Waar woon je?
                http://www.digifotofreak.nl

                Comment


                • #9
                  Originally posted by MarcFoto
                  Rudy,
                  ik ga onmiddellijk op je invitatie in, al is het maar omdat ik nieuwsgierig ben naar de resultaten van de Pro1.
                  Waar woon je?
                  Lint
                  Altijd in voor een mooie vergelijkende studie!!
                  We kunnen erggens op ene leuke plek afspreken.

                  Comment


                  • #10
                    Hmmm...en wanneer gaat dit plaatsvinden? Ben ook wel nieuwsgierig, alleen wel erg bezet (en 't is 1,5 uur rijden dus niet echt eenvoudig te doen).
                    www.lowspark.nl

                    Comment


                    • #11
                      Lukt maandag of dinsdag voor jou. Het is dan mooi weer om te fotograferen. We kunnen afspreken in Lint. Ik ben van Antwerpen...
                      http://www.digifotofreak.nl

                      Comment


                      • #12
                        Ik zou zelf verleidt kunnen worden door ene Dimage A2 (om er maar één te noemen) al was het maar dat mijn EOS 300D mij niet toelaat om audio commentaar in te spreken of kleine videoclips te maken.

                        Huiver-huiver... een DSLR met de mogelijkheid om videofilmkes te maken... en dan ook meteen een gemotoriseerde zoomlens met variabele snelheidsregelaar en 25 sluiteropeningen per seconde en een plugje voor een externe microfoon en een hoofdtelefoonaansluiting en een extra batterijgordel en hi-power cameralampje en Firewire-aansluiting... Brrr... 'k krijg er kippevel van... daarvoor maken ze nu precies videocamera's, omdat al die rommel niet op een fotoapparaat moet zitten

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by MarcFoto
                          Lukt maandag of dinsdag voor jou. Het is dan mooi weer om te fotograferen. We kunnen afspreken in Lint. Ik ben van Antwerpen...
                          Probleempje:
                          ik werk in "den dag", ben pas s'avonds thuis, en, mogelijk verandert de pro1 van eigenaar in een van de volgende dagen. (wet ik ook pas net, stond te koop, ik verander graag hé)
                          Dus, zie ik maar een oplossing, morgenavond (maandag dus), rond 6 uur hier in het park van Lint?.
                          tenzij je even het risco wil nemen, als ie niet verkocht is in de loop van de volgende dagen natuurlijk.
                          Voorlopig gaat maandagavond niet meer, ik krijg dan namelijk bezoek.
                          Sorry, voorlopig zal het een andere keer worden.

                          Comment


                          • #14
                            Ben ik een idioot?

                            ja
                            FZ10 35-420mm leica lens met IS en een f2.8 all the way
                            Canon EOS600d

                            Comment


                            • #15
                              Ma mensen toch het is gemakkelijk om camera's te vergelijken download de beelden die je wil van DPreview en voor het beste vergelijk gebruik je de testbeelden want die worden gemaakt onder redelijk gecontroleerde omstandigheden. Doe er dan mee wat je er zou willen mee doen en trek dan je conclusies.

                              Oh en Marcfoto als jij denkt dat de meeste mensen nu wel weten dat pixels niet belangrijk zijn wel dan vergis je je. Bigger is better is iets wat velen nog veel denken. En het concept van bigger is alleen better als je ook bigger print of verdomd veel cropt is nu eenmaal moeilijk uit te leggen he.

                              Comment

                              Working...
                              X