Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'Belichtingsstandaard aanpassen' in Sony a 7C

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 'Belichtingsstandaard aanpassen' in Sony a 7C

    Ik ben niet echt tevreden met de standaard belichting van deze camera, hij heeft naar mijn gevoel erg de neiging om te overbelichten - naar mijn smaak althans. Of ik daarbij werk via M (en iso auto) of via A (en hem de sluitertijd laat bepalen) maakt daarbij geen verschil.
    Ik zou het misschien gedeeltelijk kunnen ondervangen via de belichtingscompensatie (en heb ik uiteraard al geprobeerd), maar ik vind het héél moeilijk om me via de mini-viewer een correct beeld van de belichting te maken, dus dat blijft per situatie weer wat gokken.

    Nu zag ik in het menu dat je blijkbaar zelf de belichtingsstandaard kan aanpassen, maar vóór je in dat onderdeel verder kan verschijnt er eerst een waarschuwing over het feit dat die aanpassing meestal niet nodig is - ik heb dus wat schrik om ergens iets te doen dat verkeerd uitpakt, of zelfs onherstelbaar is.

    Heeft iemand ervaring met deze functie in het menu?

  • #2
    Re: 'Belichtingsstandaard aanpassen' in Sony a 7C

    Beste Inge,

    Waar u best mee kan beginnen is te leren hoe het histogram werkt. Dat is een erg handig feature om na het nemen van een foto een idee te krijgen van de belichting.
    U spreekt over een belichtingsstandaard - bedoelt u de wijze waarop de belichting door de camera gemeten wordt? Of iets anders.

    Hoe beoordeelt u de beelden? Staat uw scherm vb. op zich al niet te helder?

    U kan ook de helderheid van het scherm/EVF instellen - als dat te hoog staat, gaat het histogram na het nemen van de foto u in elk geval vertellen hoe de belichting van het beeld is - je kan dat zelfs per kleur zien - RGB en in 't algemeen.
    Op deze Sony-camera's heeft u een wieltje aan de rechterkant met de belichtingscompensatie. Dat staat hopelijk mooi op 0. U kan dat gebruiken om vb. donkere beelden donker te houden, of witte beelden wit (omdat de lichtmeter meestal bepaalde vlakken gaat meten naar 18% grijswaarde). https://community.sony.be/t5/tutoria...e/ba-p/1906900

    De A7-reeks kent een aantal belichtingsmeting-standen, dat overbelichten kan komen doordat u deze niet gewijzigd heeft. Hier heb ik niet meteen een geschikte nederlandstalige video over gevonden - maar Mark Galer heeft een mooi filmpje in 't engels. Met de afbeeldingen zal u die zaken wel herkennen hoop ik. Als je je camera op spot-metering (punt-meting) hebt staan, dan kan dat een verklaring vormen. Of een foute zone-meting. Of de compensatie staat te hoog.

    Voor beginners hieronder een uitleg over wat licht doet - en hoe je daar mee kan omgaan: https://community.sony.be/t5/tutoria...t/ba-p/1889828

    Sony heeft een degelijke handleiding online staan die over dat toestel gaat (u mag die legaal downloaden) - zodat u kan bekijken hoe u dat allemaal kan instellen. Eens u die filmpjes of stukjes tekst heeft doorgenomen - gaat u sneller terug kunnen vinden wat u moet corrigeren in uw instellingen. https://www.sony.be/nl/electronics/s...lce-7c/manuals - misschien volstaan de snelstartgidsen ook wel (ik lees die dingen niet, dus ik kan er niet over oordelen).

    vanaf hier begint het mbt. belichting: https://helpguide.sony.net/ilc/2020/...001213788.html

    mogelijks bedoelt u dit: https://helpguide.sony.net/ilc/2020/...001213912.html (de betere default zal voor de meesten onder ons de multi-meting zijn, al is het nooit uitgesloten dat u dat af en toe wil wijzigen)

    groeten

    Comment


    • #3
      Re: 'Belichtingsstandaard aanpassen' in Sony a 7C

      Belichting is complex en vermits het toestel niet kan weten wat jij precies wenst geeft men de gebruiker de mogelijkheid zelf te kiezen uit een aantal belichting instellingen.

      -Multi: beeld wordt in verschillende segmenten verdeeld, licht wordt gemeten per segment en men berekend een gemiddelde van alle segmenten.
      Dit is normaal de standaard instelling, maar heeft een aantal nadelen, achtergrond kan belichting sterk beinvloeden, alsook de positie van het onderwerp

      -Gemiddelde volledig scherm: is ongeveer hetzelfde als multi maar locatie onderwerp heeft minder invloed

      -center:licht wordt enkel gemeten in een area rond het centrum

      -spot: licht wordt enkel gemeten op een klein punt (spot), beste methode om een onderwerp correct te belichten. Meetpunt moet wel overeenkomen met onderwerp.

      -Hooglicht: bescherming tegen overbelichting

      Je kunt deze instellingen zonder gevaar wijzigen, is wel aan te raden van je te verdiepen in lichtmeting technieken.

      Je hebt daarbij ulpmiddelen zoals zebra lijnen welke in de zoeker en op scherm te gebieden arceren welke overbelicht of onderbelicht zijn.



      Het zou me ook verwonderen dat toestel in normale eenvoudige belichting situaties in de mode "mulit" systematisch zou over of onder belichten, is je beeldscherm wel goed ingesteld ?
      Last edited by polartha; 6 maart 2021, 09:34.
      www.polartha.com

      Comment


      • #4
        Re: 'Belichtingsstandaard aanpassen' in Sony a 7C

        Mutley 69 : bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik zal even per aangehaalde punt antwoorden :

        - dat histogram heb je zeker een punt - kan ik in de praktijk wel amper gebruik van maken omdat ik meestal dieren fotografeer en die staan niet te wachten tot ik eerst eens op mijn gemakje een histogram heb bestudeerd, maar ik zou het zeker kunnen gebruiken tijdens het oefenen en uittesten van de hoe de camera belicht

        - die 'belichtingsstandaard' (zie ook onderaan mijn antwoord, als reactie op je laatste link) : is een term die Sony zelf gebruikt, staat in het menu in het deeltje 'belichting', ik zou het kunnen tonen maar weet niet hoe hier een foto te plaatsen (tenzij met een link, maar ik heb niets om naar te linken). De uitleg die ze erbij zetten is letterlijk : 'past de standaard van de optimale belichting voor elke lichtmeetfunctie aan'

        - als je het camerascherm bedoelt : nee, dat staat 'normaal' (maar ik gebruik het amper, ik zie er niks op bij zonlicht) - als je het scherm van mij pc bedoelt : ik denk niet dat het daaraan kan liggen want ten eerste zijn mijn actiefoto's meestal wel goed belicht (het zijn vooral de portretten waar ik soms problemen heb) en ten tweede zijn de overbelichte echt typisch overbelicht : 'afgebeten kleuren', veel te lichte achtergrond

        - mijn EVF heb ik de belichting wel iets hoger voor de goede zichtbaarheid, maar ook : als dat de reden zou zijn zou ik het overbelichtingseffect bij alle foto's verwachten

        - belichtingscompensatie ken ik en heb ik al gebruikt : ik heb om te testen een bracket ingesteld op 3 x 0.7EV, maar zelfs die foto's waren nog niet altijd binnen de accepabele marge.

        - de belichtingsmeting heb ik altijd op 'multi', daar zou het dus niet mogen aan liggen

        - en dan je laatste link : JAAAA!!!!, dát is het (had er nochtans ook op gegoogeld maar kon het niet vinden!
        En daar ging mijn vraag over, omdat ik me afvroeg of iemand daar ervaring mee heeft, met die wijziging? Sony heeft me er wat schrik doen voor krijgen omdat ze dus - vóór je in het scherm komt waar je deze veranderingen kan aanbrengen - een soort van waarschuwing plaatsen.

        De andere linken ga ik zeker ook nog doorlezen, ter info .

        Comment


        • #5
          Re: 'Belichtingsstandaard aanpassen' in Sony a 7C

          Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht

          Het zou me ook verwonderen dat toestel in normale eenvoudige belichting situaties in de mode "mulit" systematisch zou over of onder belichten, is je beeldscherm wel goed ingesteld ?
          Bedoel je het beeldscherm van mijn computer? Ik veronderstel het wel, gezien ik bij de meerderheid van mijn foto's geen problemen zie qua belichting.

          En ik antwoordde zojuist aan Mutley 69 dat ik de belichting normaal op 'multi' heb, juist omdat ik nog te weinig ervaring heb met de andere keuzes en ik bij die 'multi' het minste problemen verwacht voor het soort foto's dat ik maak (altijd buiten en veel actiefoto's die niet geënsceneerd zijn).

          Misschien zou ik voor de niet-actiefoto's (waar de problemen zich het vaakste voordoen, geen idee waarom) eens 'hooglicht' kunnen uitproberen .

          Comment


          • #6
            Re: 'Belichtingsstandaard aanpassen' in Sony a 7C

            Oorspronkelijk geplaatst door Inge O Bekijk bericht
            Bedoel je het beeldscherm van mijn computer? Ik veronderstel het wel, gezien ik bij de meerderheid van mijn foto's geen problemen zie qua belichting.

            En ik antwoordde zojuist aan Mutley 69 dat ik de belichting normaal op 'multi' heb, juist omdat ik nog te weinig ervaring heb met de andere keuzes en ik bij die 'multi' het minste problemen verwacht voor het soort foto's dat ik maak (altijd buiten en veel actiefoto's die niet geënsceneerd zijn).

            Misschien zou ik voor de niet-actiefoto's (waar de problemen zich het vaakste voordoen, geen idee waarom) eens 'hooglicht' kunnen uitproberen .
            kalibreer je de monitor ? Zoniet zal je ook niet weten wanneer je opname goed belicht is door af te gaan op het zicht
            Dus daarom raad men steeds aan om het histogram te gebruiken in je camera, ook dit kan bij dierenfotografie heel makkelijk en heeft niks met snelheid te maken maar met de kennis
            Aan je uitleg te lezen ben je nog lerende met het toestel, maar na een tijd zal je vanzelf weten hoe je belichting moet staan in vergelijking met je scherm/evf
            Het is absoluut geen oplossing om de helderheid van je scherm/evf te minderen omdat je foto's overbelicht zijn, dit staat volledig los van elkaar !
            Daarmee dat ik ook helemaal niet snap dat je deze vraag gesteld hebt, dus nogmaals, helderheid scherm/evf staat volledig los van de juiste belichting te bepalen

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: 'Belichtingsstandaard aanpassen' in Sony a 7C

              Het maakt veel uit, voor de lichtmeting, of je een ijsbeer of een zwarte beer fotografeert: dus voor beide is tegengestelde belichtingscompensatie nodig.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: 'Belichtingsstandaard aanpassen' in Sony a 7C

                @ Sieg : de monitor van mijn computer? Nee, die is niet gekalibreerd.

                En het continu checken van het histogram heeft in die zin wel met snelheid te maken dat, als je bv. 100 foto's na elkaar maakt (losse foto's, geen continue opname) van honden die op korte tijd allerlei 'leuke' dingen doen maar daarbij langs alle kanten om je heen lopen met telkens compleet verschillend invallend licht, ík in ieder geval niet snel genoeg ben om aan dat tempo ook het histogram te checken.
                Bij portretfoto's zou ik dat wel meer kunnen/moeten doen, wat dat betreft heb ik zeker nog een serieuze leercurve te gaan.

                En wat het belang van de helderheid van scherm/monitor betreft in relatie tot eventueel overbelicht : om de één of andere reden heb ik met deze EVF véél meer moeite om alles correct te zien en dus te interpreteren. Mijn vorige camera (een A6300) had ook een kleine EVF maar daar zat een heel goed kapje op dat niet in mijn oog drukte - daar heb ik nu wel last van, waardoor ik amper kan beoordelen of ik beter wat belichtingscompensatie gebruik.

                Maar ik ben maar een zich amuserende hobbyist hoor, doe dus zeker vanalles verkeerd.

                Comment


                • #9
                  Re: 'Belichtingsstandaard aanpassen' in Sony a 7C

                  Oorspronkelijk geplaatst door Inge O Bekijk bericht
                  @ Sieg : de monitor van mijn computer? Nee, die is niet gekalibreerd.

                  En het continu checken van het histogram heeft in die zin wel met snelheid te maken dat, als je bv. 100 foto's na elkaar maakt (losse foto's, geen continue opname) van honden die op korte tijd allerlei 'leuke' dingen doen maar daarbij langs alle kanten om je heen lopen met telkens compleet verschillend invallend licht, ík in ieder geval niet snel genoeg ben om aan dat tempo ook het histogram te checken.
                  Bij portretfoto's zou ik dat wel meer kunnen/moeten doen, wat dat betreft heb ik zeker nog een serieuze leercurve te gaan.

                  En wat het belang van de helderheid van scherm/monitor betreft in relatie tot eventueel overbelicht : om de één of andere reden heb ik met deze EVF véél meer moeite om alles correct te zien en dus te interpreteren. Mijn vorige camera (een A6300) had ook een kleine EVF maar daar zat een heel goed kapje op dat niet in mijn oog drukte - daar heb ik nu wel last van, waardoor ik amper kan beoordelen of ik beter wat belichtingscompensatie gebruik.

                  Maar ik ben maar een zich amuserende hobbyist hoor, doe dus zeker vanalles verkeerd.
                  Ik zou al starten met de monitor te kalibreren want dat is de grote eerste belangrijkste stap, gebruik je trouwens het histogram in je software om je belichting te bekijken ?
                  Laat je histogram zien in je evf, zodat je onmidellijk ziet hoe deze is, en dan kan je ook heel snel anticiperen erop, is maar aan één knopje draaien wat je blindelings moet weten staan

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: 'Belichtingsstandaard aanpassen' in Sony a 7C

                    Ik heb Raw Therapee maar heb tot nu toe nog geen dringende reden gehad om daarin ook telkens het histogram te checken. Heb momenteel ook geen erg overbelicht voorbeeld (weggegooid), maar eentje die ik bv. wel nog net heb gehouden (dus veel beter was dan de weggegooide) heb ik net gecheckt en is (voor zover ik het correct interpreteer) toch wel érg belicht.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 'Belichtingsstandaard aanpassen' in Sony a 7C

                      Je hebt ook een setting 'Face Priority in Multi Metering'. Die zorgt ervoor dat het gezicht correct belicht wordt en dan kan het gebeuren dat de achtergrond overbelicht zal zijn. Als de persoon in de schaduw staat dan gaat de camera compenseren en de belichting omhoog trekken.
                      Een overbelichte achtergrond is nog altijd beter dan een gezicht dat te donker is.
                      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                      Mijn bird foto's en urbex foto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: 'Belichtingsstandaard aanpassen' in Sony a 7C

                        @ Alex 606 : ik denk niet dat dit in dit geval de reden kan zijn, want het gaat om 'portretten' van honden, en dan doet hij niet aan gezichtsherkenning (staat om die reden bij mij ook af).

                        De foto's waar ik het hierboven over had (en die dus nog twee van zijn betere belichte waren) zijn genomen met zon in de rug, respectievelijk :

                        - stand Aperture - iso 100, f5.6 en daarbij kiest hij voor 1/200 (waarom zo'n lange sluitertijd?)

                        - stand M - iso auto, f6.3, 1/2000, en daarbij kiest hij voor iso 1600?? 1600, met de volle zon in mijn rug en pal op de hond?

                        Het histogram van beide foto's heeft zijn piek compleet rechts tegen het uiterste geplakt - en dat zijn dan nog niet eens de foto's die ik heb weggegooid.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 'Belichtingsstandaard aanpassen' in Sony a 7C

                          Er kunnen verschillende oorzaken zijn.
                          Technisch merk ik dat je nog een en ander moet optimaliseren zoals een goed gekalibreerd scherm.
                          Maar er kan ook een technisch probleem zijn met je toestel. Verkeerde instellingen of een technisch mankement.
                          Ik lees tussen de regels door dat je vakkundig nog niet erg ver staat ook.

                          Je kan een en ander al uitsluiten door een foto te maken bij volle middag zon. Stel in volgens de sunny 16 regel en de foto moet top goed zijn.
                          ISO 100, 1/100, F16, onderwerp dat je fotografeert maakt eigenlijk niet zoveel uit. Kies bij voorkeur een blanke persoon als onderwerp met een en ander van variabele kleurrijke kleding en achtergrond.
                          Als die foto niet goed is kom je maar even terug met het resultaat. Plaats de foto hier in reactie en vandaar zien we wel weer.

                          Comment


                          • #14
                            Re: 'Belichtingsstandaard aanpassen' in Sony a 7C

                            misschien kan dit je helpen
                            Eyecup x 1 (Hot shoe installation). Blocks stray light from entering the viewfinder. Protects viewfinder from impact and scratches effectively. Soft silicone for eye comfort, especially for eyeglass users. ).


                            en zou zeker dit eens lezen, danbegrijp je waarom de het toestel bij ISO 100 en f5,6 1/200s kiest.
                            www.polartha.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: 'Belichtingsstandaard aanpassen' in Sony a 7C

                              Heb je ondertussen al eens die foto kunnen maken bij volle zon?
                              Het is al een paar keer mooi zon geweest de laatste dagen.

                              Comment

                              Working...
                              X