Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beginnersvraagje.....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • beginnersvraagje.....

    Ik heb tot nu toe alleen gewerkt met AF lenzen, wat dus heel makkelijk is naar scherpstellen toe.
    Tevens kon ik dan het diafragma en sluitertijd inschatten en eventueel aanpassen.
    Maar nu ben ik overgestapt naar een prime lens, en daar geen ervaring mee.
    Dit staat er op de lens (zelfde als diegene die ik heb aangeschaft) :

    Ik zie afstanden staan, met daaronder f waardes.
    Als ik nu naar de waardes kijk op dit vb, dan zie ik dat de brandpuntafstand rond de 27.5cm zal liggen, maar daar staat al geen f getal.
    wel staat er bij 30cm f5.6 en bij 25cm f11.
    Nu, in dit vb, welke f waarde zou ik selecteren op men camera?
    Stel dat het op 30cm f5.6 staat, zijn dat dan referentie waardes, of moet ik dan zelfde f waarde instellen op men camera?
    En is er dan ook nog een verschil in welke stand ik zal fotograferen, of nemen we standaard de M of P stand bij een prime lens?
    Is allemaal beetje verwarrend.

    Ik hoop op verhelderende feedback, tnx.

  • #2
    Re: beginnersvraagje.....

    De witte schaal is de afstand in meters.

    De schaal met de f-waarden langs de 2 kanten van de rode streep geeft de scherptediepte weer voor een bepaalde opening. Dus zoals die nu staat zal met een opening van f/5.6 alles (aanvaardbaar) scherp zijn van 0.3m tot 0.26m. Ongeveer uiteraard. Als je een f/11 zou kiezen dan is alles scherp van 0.35m tot 0.24m.

    Comment


    • #3
      Re: beginnersvraagje.....

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      De witte schaal is de afstand in meters.

      De schaal met de f-waarden langs de 2 kanten van de rode streep geeft de scherptediepte weer voor een bepaalde opening. Dus zoals die nu staat zal met een opening van f/5.6 alles (aanvaardbaar) scherp zijn van 0.3m tot 0.26m. Ongeveer uiteraard. Als je een f/11 zou kiezen dan is alles scherp van 0.35m tot 0.24m.
      En moet ik de f waarde op de lens dan ook idem instellen op de camera?
      zo ja, in welke stand?

      Comment


      • #4
        Re: beginnersvraagje.....

        Het voordeel van een prime lens is dat je die schaal kan aflezen.
        Zoom lenzen hebben dit zo niet. (er zijn uitzonderingen).

        Dit heeft niets te maken met het feit of een lens al dan niet manueel te bedienen is.
        Ik kan uit de foto niet opmaken welke lens dit is. Merk? Type?
        En we weten ook niet welke camera je hebt. Merk? Type?

        Met die info kunnen we meer gericht antwoord geven want naar gelang het merk zijn de dingen soms iets anders.

        Comment


        • #5
          Re: beginnersvraagje.....

          Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
          Het voordeel van een prime lens is dat je die schaal kan aflezen.
          Zoom lenzen hebben dit zo niet. (er zijn uitzonderingen).

          Dit heeft niets te maken met het feit of een lens al dan niet manueel te bedienen is.
          Ik kan uit de foto niet opmaken welke lens dit is. Merk? Type?
          En we weten ook niet welke camera je hebt. Merk? Type?

          Met die info kunnen we meer gericht antwoord geven want naar gelang het merk zijn de dingen soms iets anders.
          Heb een Canon EOS 6D en de lens is een Laowa 100mm f/2.8 2X Ultra-Macro APO

          Comment


          • #6
            Re: beginnersvraagje.....

            Oorspronkelijk geplaatst door goodi Bekijk bericht
            En moet ik de f waarde op de lens dan ook idem instellen op de camera?
            zo ja, in welke stand?
            Neen. Wat je afleest op die schaal heeft enkel te maken met wat er scherp zal zijn op de foto. Dus je moet je f-waarde zo kiezen dat al wat jij scherp wil zien binnen de afstand valt.

            Om de belichting juist te krijgen moet je daarna op je toestel de juiste sluitertijd kiezen.

            Comment


            • #7
              Re: beginnersvraagje.....

              Bij de 6D is het zo dat je met dat type lens het diafragma moet instellen op de lens zelf. Draaien aan die ring op gewenste waarde.
              De camera weet dat het een manuele lens is en zal F00 aangeven. Je moet op de camera niets speciaals doen verder.
              Natuurlijk moet je zoals Spanik zegt de sluitertijd nog bijstellen.
              De ingebouwde lichtmeter kan prima dienst doen hiervoor (tot op zekere hoogte). Of je meet het licht met een losse lichtmeter.

              Ideaal ga je bij deze lens vertrekken vanuit je ISO en als eerste keuze instellen. Dit is bij benadering zelf te schatten.
              Dan ga je nadenken over welk diafragma je voorkeur geniet.
              Dit doe je in functie van hoeveel scherptediepte je wil bekomen of je maakt andere creatieve keuzes.
              Je kan dit dus aflezen op die schaal zoals reeds uitgelegd hierboven.

              Moet je finaal enkel nog je sluiter aanpassen op de camera om tot een nette belichting te komen. (er zijn heel veel wegen naar Rome hiervoor)

              Comment


              • #8
                Re: beginnersvraagje.....

                Heeft deze Canon-variant,geen automatische diafragmasturing???
                Meen Canon-variant gezien te hebben zonder diafragmaring,alleen scherpstelring.

                Comment


                • #9
                  Re: beginnersvraagje.....

                  Ik raad TS aan om eens eerst goed de basisprincipes van de fotografie in te studeren. Zoals in dit geval het verschijnsel dieptescherpte of scherptdiepte (zoals je wil), en welke factoren die beďnvloeden, en hoe je daarmee kunt spelen. De belichtingsdriehoek, leren kijken naar je onderwerp, het licht inschatten. En dan oefenen met de M-stand. Alle automatische functies uitzetten en manueel werken, zélf kiezen welke opening (de lichtmeter van je camera zal je precies vertellen of er voldoende licht is), welke sluitersnelheid, welke iso, zelf scherpstellen. Daar leer je het meeste van. Weet wat je doet, stuur die camera zélf en niet omgekeerd. En zoals vroeger: elke foto verzorgen en niet twintig foto's nemen van hetzelfde onderwerp, in de hoop dat er een goeie tussen zit, want zo leer je niets bij. Dan zal snel duidelijk worden wat die cijfertjes op de lens betekenen: kijk welk diafragma je wil instellen, en dan kun je op de lens aflezen tussen welke afstanden de foto scherp zal zijn (maar dat was hiervoor al uitgelegd).

                  Comment


                  • #10
                    Re: beginnersvraagje.....

                    Ook erg interessant is de app "DOF calculator".
                    Na het ingeven van wat eenvoudige parameters kan je zo aflezen welke scherptediepte je mag verwachten.
                    Erg leerzaam die app.

                    Comment


                    • #11
                      Re: beginnersvraagje.....

                      Oorspronkelijk geplaatst door goodi Bekijk bericht
                      En moet ik de f waarde op de lens dan ook idem instellen op de camera?
                      zo ja, in welke stand?
                      Beste Goodi,

                      Ik denk dat je een beetje verward bent door het feit dat de scherpstelling manueel is.
                      De afstand schaal hoef je niet pers af te lezen maar kan wel handig zijn als bijkomend hulpmiddel.
                      Er is ook niet zo iets als "er hoort een bijhorend diafragma bij" .. dus daar ben je vrij in volgens jouw gewenst resultaat dat je wil bereiken.

                      Kies je een groot diafragma bv. 1.4 (klein nummer) dan zal het gebied dat in focus is veel kleiner zijn dan bv. bij F8
                      Als je deze macro lens gebruikt daadwerkelijk voor macro zoals jouw voorbeeld nu ingesteld is dan zie je jouw scherpte gebied tussen 25 en 30 cm ligt bij een door jou gekozen diafragma van 5.6.
                      Kies je F22 als diafragma dan zal dit ergens tussen 45 en 20 cm liggen.
                      Kies je 2.8 dan dal je gebied dat scherp is veel kleiner zijn in dit geval ergen tussen 29 en 26 cm (geschat op je schaal)

                      Bij macro heb je dus maar geringe scherptediepte op 2.8 en zou je er kunnen van uitgaan altijd op F22 te werken.
                      Maar bij F22 gaat je beeldkwaliteit achteruit door diffractie (macro lenzen presteren hier nog redelijk)
                      Verder uitwijken over Macro heeft weinig zin want dat is weer een verhaal op zich (extra belichting, statief en veel praktische ervaring zijn even belangrijk)

                      Er is op jouw Laowa ook nog een derde schaal met name de vergroting schaal.
                      Op jouw voorbeeld staat die nu op 1:1 (instel afstand 27,5 cm) en dat betekend dat een voorwerp van 3,6 cm in de breedte beeldvullend zal zijn op je 6D
                      Zet je deze schaal op 2:1 dan zal een voorwerp 1,8 cm beeldvullend zijn.
                      Last edited by Funcky; 16 november 2021, 07:48. Reden: schrijffoutje
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment

                      Working...
                      X