Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginner met Samsung Pro815

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginner met Samsung Pro815

    Hoi,

    Ben sinds dit weekend de, nu ja, trotse bezitter van een Samsung Pro815. Tot op heden beperkten mijn fotografische capriolen zich tot de huis, tuin en keuken familiekiekjes

    Maar met zo'n toestel in handen, lijkt het me een beetje té schandalig om gewoon te blijven richten en klikken. Dus wil ik de grenzen van dit monster eens gaan verkennen.

    Wie kan/wil een beginner enkele tips geven hoe ik het best kan beginnen om dit toestel te leren kennen? Raden jullie aan om in een eerste fase de automaische functies te gebruiken of is het beter om direct aan alle knopjes beginnen te prutsen? Uiteraard is het de bedoeling om zo snel mogelijk enkele probeersels ter discussie voor te leggen in het beginnersforum.

    PS. Voornaamste onderwerpen zullen mijn honden zijn (al dan niet spelend met soortgenoten op wandeling), de natuur (als de hondjes echt niet lang genoeg stilstaan ) en de kleine Seppe die binnenkort wel zal beginnen met achter de honden te kruipen.
    PS. Ik wou dat ik het kon

  • #2
    Re: Beginner met Samsung Pro815

    Zou eens beginnen met de handleiding door te lezen .

    Verder heel veel oefenen met verschillende instelmogelijkheden , van de foto's die je genomen hebt de Exif informatie bekijken.

    Je koopt zo'n camera niet om op automodus te schieten , lijkt me.

    Zou ook eens op zoek geen naar online beginnerscursussen fotografie , zodat je de begrippen diafragma , sluitertijden , ISO waarden etc etc leert begrijpen.
    Een voorbeels is deze site : KLIK

    Maar bovenal is het plezier hebben in hetgeen je doet natuurlijk het allerbelangrijkste.

    Veel plezier met je camera
    Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
    Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

    Comment


    • #3
      Re: Beginner met Samsung Pro815

      Probleem is dat ik hem niet gekocht heb, maar nogal onverwachts gekregen. Een beetje een verlaat kerstcadeau onder de boom gevonden.

      De handleiding heb ik me al doorgeworsteld, maar is zo omvangrijk.... Zeker als je al geen fluit verstand hebt waarom je in godsnaam de ISO waarden zou willen aanpassen. En als je het dan doorhebt en het wilt toepassen, dan ben ik alweer vergeten welk knopje ik daarvoor moest indrukken

      Dan gaat die beginnerscursus me veel meer opbrengen. En dan zo langzaam opbouwen naar expert-mode

      Hoe kan ik de Exif gegevens bekijken? Of beter, kan je me een goed programma vermelden waarmee ik die gemmakkelijk kan bekijken?

      Ik heb hier al gezien dat er zo'n programma's zijn waarmee je je eigen kader + info rond een foto kan zetten. 't is misschien handig voor mij als ik er zo eentje zou gebruiken om dan die Exif waarden daarin bij te zetten???
      PS. Ik wou dat ik het kon

      Comment


      • #4
        Re: Beginner met Samsung Pro815

        Welkom op het forum alleszinds, en proficiat met de kado Mag ik je een tip geven: maak eens een tijdje vrij, of elke dag een beetje tijd, en lees eerst eens wat van die beginnersdingen, je handleiding en zo. als je de basis begrijpt, iso, diafragma, sluitertijd en zo, waar je heel veel over vindt op internet, begin dan eens met het forum hier te volgen, daar steek je pas wat van op!
        gegroet.joris
        EOS 350D; kitlens, Sigma 55-200mm, 50mm 1.8, Tokina 12-24mm

        Comment


        • #5
          Re: Beginner met Samsung Pro815

          Oorspronkelijk geplaatst door eentonig
          Hoe kan ik de Exif gegevens bekijken? Of beter, kan je me een goed programma vermelden waarmee ik die gemmakkelijk kan bekijken?

          ?
          Exif Reader
          Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
          Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

          Comment


          • #6
            Re: Beginner met Samsung Pro815

            Misschien even vermelden waar je ongeveer woont, misschien is er wel iemand in je buurt die je een halve dag wil begeleiden
            Ik zou dat toestel in ieder geval ook wel eens willen 'vasthouden' ...

            Comment


            • #7
              Re: Beginner met Samsung Pro815

              Voor de eventuele bereidwilligen . Ik woon de kanten van Buggenhout.

              Aan de andere kant, als je echt zo graag dit beest eens in handen wilt houden en je woont te veraf. Ik vertoef geregeld in zowat alle uithoeken van België, aangezien ik regelmatig via een ander forum (www.hondenvrienden.be) afspreek om in groep te gaan wandelen.

              Da's trouwens een aanrader voor mensen die graag actiefoto's van honden trekken (mijn doel voor de toekomst).
              De echtgenoot van iemand op dat forum is Dis van Tessenderlo (Van de achternaam ben ik niet zeker. En hij is zelf ook een redelijk begaafd fotograaf), die me ook al aangeboden heeft om me een beetje bij te staan.
              PS. Ik wou dat ik het kon

              Comment


              • #8
                Re: Beginner met Samsung Pro815

                Oorspronkelijk geplaatst door eentonig

                Ik heb hier al gezien dat er zo'n programma's zijn waarmee je je eigen kader + info rond een foto kan zetten. 't is misschien handig voor mij als ik er zo eentje zou gebruiken om dan die Exif waarden daarin bij te zetten???
                Bordermaker

                IdFramer


                Dat zijn twee zulke programmaatjes voor kaders. Ikzelf gebruik bordermaker en ben hier zeer tevreden over, maar IdFramer werkt natuurlijk even goed.

                groeten,
                Andries
                https://www.instagram.com/andriesdes...er_photography

                Comment


                • #9
                  Re: Beginner met Samsung Pro815

                  Een dergelijke camera vereist enig inzicht. Zoek in je omgeving een cursus op waar ze interactief les geven (dus met opdrachten voor de volgende les).
                  Dergelijke cursussen beginnen vaak met de basisbegrippen.
                  Leer dus eerst je camera en de begrippen kennen.
                  http://www.fotohans.eu

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beginner met Samsung Pro815

                    Zojuist na mijn werk effe beziggeweest met de camera.

                    Eerst enkele foto's op auto, en dan de verschillende mogelijkheden eens uitgeprobeerd. Mijn eerste bedenkingen/ervaringen:

                    - 't is koud buiten.
                    - de beste foto's zijn deze op de volautomatische stand.
                    - Ik zal eerst nog een tijdje moeten gewoon worden met de display en het spelen met de settingen.
                    - Ik heb geen vaste hand.
                    - Spelen met Zoom, Diafragma, iso, shutterspeed, etc is leuk en geeft de effecten zoals in de boekjes vermeld. (Alleen moet ik nog oefenen om het onder controle te houden).

                    Binnenkort te verwachten, mijn eerste gelukte foto om te bekritiseren.
                    PS. Ik wou dat ik het kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beginner met Samsung Pro815

                      het duurt enkele maanden om als beginner je toestel onder de knie te krijgen

                      begin in P-stand (camera kiest zelf sluitertijd en diafragma)
                      later kan je overgaan naar A-stand (90%) en S-stand

                      er is een goed boek ('t schijnt) over digitale fotografie van één van de forumleden (was da ni Erik Mansvelders enfin zal wel te vinden zijn met de zoekfunctie)

                      voor de rest veel oefenen en uitproberen
                      't komt ni vanzelf hé

                      ik leer ook nog altijd dingen bij en ben geen beginner meer
                      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                      Comment

                      Working...
                      X