Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginnende hobby + werk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginnende hobby + werk

    Hallo allemaal.

    Ik overweeg reeds geruime tijd om een spiegelreflexcamera aan te schaffen, maar dit is er nooit van gekomen.
    Voor mijn werk(vastgoed) + vrije tijd zou ik dit nu willen doen.
    Deze zal vooral gebruikt worden om woningen te fotograferen (interieur en exterieur) maar dan met dat ietsje meer dan wat je van een gewone digitale camera kan verwachten.

    Er stond een aanbieding in Makro met een Nikon D3000 + 2 lenzen (499€) maar deze zijn jammergenoeg uitverkocht.
    Daarom had ik graag de raad gekregen van jullie wat je als een goeie tegenhanger ziet.
    IK heb vernomen dat de Canon 1000D + Canon EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS lens ook een zeer degelijk toestel is.

    Alvast bedankt voor de info

  • #2
    Re: Beginnende hobby + werk

    wat is dat ietsje meer?? wat verwacht je beter te doen?

    met de 18 mm (is dat al niet bijna een 30mm om dat toestel?) denk ik dat je maar net een klein interieur kan vastleggen...

    ik ben natuurlijk geen expert in de digitale toestellen. dus, als ik fout ben, sorry sorry sorry...
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

    Comment


    • #3
      Re: Beginnende hobby + werk

      Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
      wat is dat ietsje meer?? wat verwacht je beter te doen?

      met de 18 mm (is dat al niet bijna een 30mm om dat toestel?) denk ik dat je maar net een klein interieur kan vastleggen...

      ik ben natuurlijk geen expert in de digitale toestellen. dus, als ik fout ben, sorry sorry sorry...
      amai dat is snel

      Wel mijn huidig (versleten) toestel waar ik mee werk is een 5.8-17.4mm dus ik veronderstel dat je met een 18-55mm toch verder geraakt, niet?

      Comment


      • #4
        Re: Beginnende hobby + werk

        Oorspronkelijk geplaatst door TriViX Bekijk bericht
        amai dat is snel

        Wel mijn huidig (versleten) toestel waar ik mee werk is een 5.8-17.4mm dus ik veronderstel dat je met een 18-55mm toch verder geraakt, niet?
        Dat zegt niet veel...
        Je zou het kleinbeeldequivalent van de lens van jou toestel moeten kennen.

        18 is voor interieurs misschien net iets te weinig.
        Wil je meer groothoek, dan zijn daar specifieke objectieven voor, tot ongeveer 10mm. Groothoekobjectieven zijn niet van de goedkoopste, vanaf zo'n €350 vind je die. Natuurlijk, heb je dan nog geen objectief voor je vrije tijd...

        18mm op een Canon 1000D wordt 29mm
        18mm op een Nikon D3000 wordt 27mm
        na omrekening van de cropfactor van beide camera's.

        Eerst vooropstellen wat je budget is, lijkt me aangewezen.

        Mvg
        Chris



        Mvg
        Chris

        Comment


        • #5
          Re: Beginnende hobby + werk

          Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
          Dat zegt niet veel...
          Je zou het kleinbeeldequivalent van de lens van jou toestel moeten kennen.

          18 is voor interieurs misschien net iets te weinig.
          Wil je meer groothoek, dan zijn daar specifieke objectieven voor, tot ongeveer 10mm. Groothoekobjectieven zijn niet van de goedkoopste, vanaf zo'n €350 vind je die. Natuurlijk, heb je dan nog geen objectief voor je vrije tijd...

          18mm op een Canon 1000D wordt 29mm
          18mm op een Nikon D3000 wordt 27mm
          na omrekening van de cropfactor van beide camera's.

          Eerst vooropstellen wat je budget is, lijkt me aangewezen.

          Mvg
          Chris



          Mvg
          Chris

          Bedankt Chris voor deskundige uitleg.
          Kan je mij een concreet voorstel doen van welk toestel het beste bij mijn behoeften zou passen?
          Ik had een budget voor ogen van 500-700€.
          Ik kan mij voorstellen dat ik, gelijk wat voor een Canon ik neem, toch stukken beter zit dan met mijn momenteel Ixus 50

          Mvg

          Comment


          • #6
            Re: Beginnende hobby + werk

            misschien staat hier nog wat info voor U.

            Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Beginnende hobby + werk

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              misschien staat hier nog wat info voor U.

              Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

              grt,bouk.
              Ik ben er mij volledig van bewust dat dit geen kinderspel is, maar dit is een interesse die al jaren actief is, die ik nu kan combineren met mijn werk.
              De genomen foto's moeten geen prachtstukken worden, maar toch beter dan de foto's die ik nu neem met compactje. Daarom vraag ik advies voor een DSLR.
              Toch bedankt voor de link naar het forum.

              Mvg

              Comment


              • #8
                Re: Beginnende hobby + werk

                Ik denk dat voor jouw specifieke doeleinden (voor vele doeleinden trouwens) het objectief belangrijker is dan de gebruikte body. De 1000D is een interessant instapmodel, de D3000 van Nikon eveneens (deze laatste wordt eerstdaags opgevolgd, denk ik); d'er is een licht verschil in cropfactor (1.6 voor Canon, 1.5 voor Nikon). Maar ik vermoed dat het objectief breder zal moeten kunnen dan 18mm (x de cropfactor). Ik beschik over een z.g. uwa (een ultrawide angle), de EF-s 10-22, waarmee je in een interieur toch breed kunt gaan, hoor. Wel rekening houden met de typische vervorming van een uwa.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Beginnende hobby + werk

                  Oorspronkelijk geplaatst door TriViX Bekijk bericht
                  Bedankt Chris voor deskundige uitleg.
                  Kan je mij een concreet voorstel doen van welk toestel het beste bij mijn behoeften zou passen?
                  Ik had een budget voor ogen van 500-700€.
                  Ik kan mij voorstellen dat ik, gelijk wat voor een Canon ik neem, toch stukken beter zit dan met mijn momenteel Ixus 50

                  Mvg
                  Dat klopt, 18mm kan vaak nog wel voldoen.
                  Maar er zijn tegenwoordig heel veel kompakten die 24mm equivalent bieden en dat is toch een stuk wijder dan 18mm op een cropcamera....

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beginnende hobby + werk

                    Of je kijkt eens voor een Canon G10 of G11.

                    http://nl.canon.be/for_home/product_...PowerShot_G11/

                    Iets minder duur in aankoop en je hoeft ook al die lenzen niet te gaan kopen .
                    Redelijk wat groothoek en je kan ook in RAW fotograferen (digitaal negatief)
                    Zo kan je nadien de belichting en de witbalans nog aanpassen .


                    Suc6
                    CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beginnende hobby + werk

                      Oorspronkelijk geplaatst door TriViX Bekijk bericht
                      Hallo allemaal.

                      Deze zal vooral gebruikt worden om woningen te fotograferen (interieur en exterieur) maar dan met dat ietsje meer dan wat je van een gewone digitale camera kan verwachten.

                      Alvast bedankt voor de info
                      Waartoe ga je die bestanden aanwenden?
                      Internet?
                      A4tje met een foto en een beschrijving?

                      In dat geval kun je volstaan met een Panasonic LX3 of de nieuwe LX5 o.i.d., statief erbij plus een flitser, en je uitrusting is compleet.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beginnende hobby + werk

                        Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                        Waartoe ga je die bestanden aanwenden?
                        Internet?
                        A4tje met een foto en een beschrijving?

                        In dat geval kun je volstaan met een Panasonic LX3 of de nieuwe LX5 o.i.d., statief erbij plus een flitser, en je uitrusting is compleet.
                        Ik ben nu aan het kijken voor een EOS 500D + EF-S 18-55 IS.
                        Wat ik niet direct begrijp is waarom jullie mij nu een compact camera aanraden zoals de G11 of FX3.
                        Heeft een spiegelreflex dan geen meerwaarde aan de foto's. Ik vind dat je direct kan zien, zelfs als is de foto kleiner weergegeven, dat een foto met compact camera of spiegelreflex is genomen.
                        Dat het inderdaad oefening vraag om met een spiegelreflex te werken, is voor mij geen probleem.

                        Ik kan afleiden uit sommige antwoorden dat jullie mij aanraden om een compact te nemen, alhoewel ik niet direct snap waarom.

                        Mvg

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beginnende hobby + werk

                          Een spiegelreflex zal zeker een meerwaarde bieden, een compat blijft een compact, en dat zie je aan de foto's alhoewel er zeer goede compactjes zijn.

                          Voor interieurshots vind ik u keuze wel niet goed, ik zou gaan voor een fullframe vanwege de breedhoek die je dan verkrijgt, en eventueel ook ISO's, dat je met weinig ruis sfeervolle foto's kan maken in minder licht.

                          Je kan goedkoop een canon 5D mark 1 kopen (800 euro) en hier kan je dan een breedhoek op monteren, hier ga je veel meer uithalen voor interieurshots.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beginnende hobby + werk

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sand0r Bekijk bericht
                            Voor interieurshots vind ik u keuze wel niet goed, ik zou gaan voor een fullframe vanwege de breedhoek die je dan verkrijgt, en eventueel ook ISO's, dat je met weinig ruis sfeervolle foto's kan maken in minder licht.
                            onzin.... je kan net zo breed met een crop als met een fullframe... en de iso's zijn voor interieur shots onbelangrijk... Wat wel belangrijk is een statief.
                            start met de camera (1000D) die je voor ogen had, met de kitlens en probeer het allemaal uit... je zal wel zien als je iets anders nodig hebt... je hebt zowiezo veel te leren...
                            en in plaats van een duurder toestel, koop een goed statief! Dat heb je WEL nodig.
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beginnende hobby + werk

                              Oorspronkelijk geplaatst door TriViX Bekijk bericht
                              Ik vind dat je direct kan zien, zelfs als is de foto kleiner weergegeven, dat een foto met compact camera of spiegelreflex is genomen.
                              Dat is best knap. Je zou één van de eersten zijn. Helemaal bij een interieurshot waar je niet al teveel met scherptediepte zal spelen...zal je dus absoluut NIET kunnen zien of de foto nu met een compact of met een DSLR gemaakt is.

                              Een DSLR is een camera die je meer mogelijkheden biedt in combinatie met een grotere sensor. Voor jou toepassing zal de grootste meerwaarde (kunnen) liggen bij die grotere sensor. Als het daarom te doen is zou ik, in jouw geval, voor een systeemcamera als de Sony NEX gaan. Ik denk dat die met het 16mm lensje toch voldoende moet zijn voor een interieur.

                              Maar ook een degelijke en zeer goede compact als een G10 of G11 zal ruimschoots aan je wensen voldoen. Het is niet omdat de camera het label "compact" draagt dat er mindere foto's uitkomen
                              Mijn objectieven zijn all round...

                              Comment

                              Working...
                              X