Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginnende fotograaf zoekt camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginnende fotograaf zoekt camera

    Ik heb jaren een compact camera gehad en vond dat het tijd was om de stap te zetten naar een spiegelreflex.
    Toevallig zie ik verleden week in de Mediamarkt een CANON EOS 1200D + EF-S 18-55mm III + EF 75-300mm III in promo voor 500€.

    Ik dacht onmiddellijk dat dit een goed apparaat zou zijn om mee te beginnen, vooral omdat je al direkt 2 lenzen hebt.
    Maar ik heb geen idee wat ik van die lenzen moet verwachten, ik weet zelfs niet wat die beschrijving betekent.

    En nu merk ik ook, oa op dit forum, dat de canon 1200D geen goed apparaat is.
    Maar nu had ik ook graag geweten waarom dit geen goede camera is, als dat dan al zo is?

  • #2
    Re: Beginnende fotograaf zoekt camera

    En waarom zou dat geen goed apparaat zijn?

    Wat wel zeker is, is dat elk toestel zijn beperkingen heeft en je je hiervan bewust moet zijn.
    Ook gaat men bijgevolg meestal een keuze maken op basis van de eisen / takken van fotografie enz voor de body & lenzen.
    Naarmate men het beoefent, merkt men ook meer en meer wat men graag doet en past men het materiaal aan.

    In de tijd van tegenwoordig bestaan er mijn inziens niet veel slechte toestellen meer, enkel slechte keuzes.

    Daarom moet je zelf eens nadenken over wat je verwacht o.a.
    Dus eerst mss eens een lijstje opstellen met:

    - budget
    - welke fotografie-takken
    - compact / middelgroot / groot materiaal

    Dan kan je info opzoeken gerichter, zoals in welke range van body's en lenzen moet ik gaan zoeken bvb.
    Het kan dan goed zijn dat je zelfs niet onmiddellijk een spiegelreflex 'nodig' hebt maar even goed een systeem of zelfs betere bridge-camera kan aanschaffen.
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: Beginnende fotograaf zoekt camera

      Dat is zeker geen slecht toestel om mee te beginnen. De lenzen zijn kitlenzen. Goed om mee te beginnen maar als je er echt serieus bezig mee bent zal je mss wel tegen de grenzen ervan aanlopen. Hoeft niet persé te gebeuren, ken genoeg mensen waarvoor die lenzen goed genoeg zijn. Hangt er van af wat soort fotografie je wil gaan doen.
      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

      Comment


      • #4
        Re: Beginnende fotograaf zoekt camera

        Als je met die 'gear' begint ben je gerust om kennis te maken met het gegeven: 'fotograferen met een DSLR'.
        Dat toestel en vooral die objectieven zijn geen hoogvliegers maar best goed genoeg om gaande weg te leren fotograferen en zelf te ontdekken in welke takken van de fotografie je meest geïnteresseerd bent. Naarmate je dit ontdekt kun je zien wat je wilt doen met je materiaal: upgraden of doorgaan.
        70 à 80 % van je foto's zullen slagen met je combinatie. Als je natuurlijk aan de grenzen zit van wat je toestel aankan kun je in de problemen komen, maar wees gerust: de duurdere toestellen hebben ook hun beperkingen. Met een semi-professioneel of zelfs professioneel toestel kom je soms ook tot het besluit... lukt niet, en dat materiaal heb je dus veel duurder betaald!

        Succes!
        Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

        Comment


        • #5
          Re: Beginnende fotograaf zoekt camera

          Voor die prijs heb je een goed beginnerstoestel, de 18-55 heeft een goede reputatie, en je kan ook wat eerder gaan in mm's met de 75-300 (is dat geen 70-300? Maar ik volg Canon minder).
          Daarmee kan je zeker de DSLR wereld verkennen, dat staat vast.
          Dat er beter is ook, maar dat kosten handenvol geld meer. En in de eerste plaats zal je leergeld betalen om er mee om te gaan, en die tijd heb je gewoon nodig, en als alles goed loopt kan je later naar wat beters evolueren.
          Voor 500€ zou ik niet twijfelen.
          ...leeg...

          Comment


          • #6
            Re: Beginnende fotograaf zoekt camera

            Dan denk ik dat ik voor deze kit ga. Interessant omdat er twee lenzen bij zitten.
            Ik kan dit weekend een canon 1000D (de voorloper van de 1200D) uitproberen, dan heb ik al een referentie.

            Comment


            • #7
              Re: Beginnende fotograaf zoekt camera

              Die kit die je toont is echt een instappertje. De 18-55 is best ok voor eenvoudig werk maar maak je ook niet teveel ilussies.
              Die 75-300 is mijn inziens onbruikbaar. Zit geen stabilisatie op en de bouwkwaliteit is wat je bij een doos waspoeder krijgt.

              Beter iets hoger gaan in de xxxD range voor body en eventueel starten met dezelfde 18-55 kitlens.

              Later dan zien welke lenzen je extra kan bijkopen naar gelang wat je wil doen.

              @Lieven: 75-300 is de low-cost plastic but not fantastic tele. De goede versie ervan is de 70-300 IS USM, maar je kan die ook nog eens in een L versie krijgen (ook 70-300).

              Comment


              • #8
                Re: Beginnende fotograaf zoekt camera

                Oei, zie je wel.
                De ene zegt dat het goed is, de ander zegt dat het niet zo goed is. Nu ben ik weer de kluts kwijt.
                Ofwel koop ik hem nu en begin ik met die "instapmodel", ofwel wacht ik en geef ik wat meer geld uit voor een iets beter apparaat.
                Zo'n promotie ga ik niet altijd vinden, dit is misschien een unieke kans.

                Comment


                • #9
                  Re: Beginnende fotograaf zoekt camera

                  Grappig... Lieven is positief over de aanbieding en xafke vindt ze waardeloos
                  Ik zeg altijd dat de waarheid in het midden ligt, en dat is ook hier zo volgens mij.

                  Voor 500 euro ga je geen alternatief vinden voor dit vrij complete aanbod. De 1200D is geen slecht toestel; er zijn nauwelijks nog slechte toestellen op de markt. Het is wel zo dat de 1200D helemaal onderaan de DSLR ladder staat, dus de prestaties en functies van andere toestellen zullen op een hoger niveau liggen. De huidige prijs van de 700D is bijvoorbeeld zeer aanvaardbaar, en die heeft een handig draai- en kantelscherm, waarschijnlijk een iets betere bediening (functietoetsen, draaiwiel), en ik geloof ook een aansturing voor externe flitsers. Met de komst van de 750/760D lijkt de 700D mij wat gezakt in prijs, maar ik volg het ook niet van zo dichtbij...

                  Wat de twee lenzen betreft, ben ik eerlijk gezegd verbaasd dat ze nog in productie zijn. Toevallig ken ik de 75-300 vrij goed. Echt slecht vind ik die lens niet, maar in vergelijking met de gangbare kwaliteit van het glas tegenwoordig, geeft deze wel erg veel contrastverlies en moet ze tussen 200 en 300mm dichtgedraaid worden naar f8-f11. Mijn toestel was destijds een 10D, dus vermoed ik dat met 3x zoveel pixels de gebreken van de lens alleen maar sterker naar voor zullen komen. Over de 18-55 ga ik kort zijn: alleen de IS STM versie is goed; al de rest is redelijk tot ondermaats. Er zijn waarschijnlijk al 10 varianten van die lens, dus het is niet altijd duidelijk met welk type je precies te maken hebt.

                  Dus... zou ik dat pakket kopen voor 500 euro? Alleen als dat het maximum was dat ik eraan kon uitgeven, maar dan nog zou ik naar alternatieven kijken zoals een mirrorless systeem.
                  Als ik een Canon SLR kocht voor de laagst mogelijke prijs, zou ik wellicht toch de 700D kiezen met ofwel de 18-135 IS STM, ofwel de 18-55 IS STM en de 55-250 IS STM. Helaas kom je dan uit tussen 750 en 800 euro, denk ik. Je zou de 1200D met die lenzen kunnen combineren, maar afhankelijk van de kitaanbiedingen die je voor de verschillende toestellen ziet, zou het best kunnen dat je de lenzen en body apart moet kopen en dat het prijsverschil van 200 euro ten opzichte van de 700D voor een groot stuk verdwijnt.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beginnende fotograaf zoekt camera

                    Oorspronkelijk geplaatst door torgal Bekijk bericht
                    Oei, zie je wel.
                    De ene zegt dat het goed is, de ander zegt dat het niet zo goed is. Nu ben ik weer de kluts kwijt.
                    Ofwel koop ik hem nu en begin ik met die "instapmodel", ofwel wacht ik en geef ik wat meer geld uit voor een iets beter apparaat.
                    Zo'n promotie ga ik niet altijd vinden, dit is misschien een unieke kans.
                    De prijs is mooi voor deze kit, maar online vind je ze gemakkelijk voor 550€ of zo, laat je dus niet opjagen. Een echte buitenkans is het dus niet. Zelf zou ik je afraden om deze keuze te maken. Dit vooral omdat ik hetzelfde gedaan heb met de 1000d een 6-tal jaren geleden. Ik heb het me zeker 3 van de 6 jaren beklaagd. Had ik maar een trapje hoger gegaan... het verschil in kwaliteit is enorm. In die prijsklasse zou ik voor een 700d gaan of een 100D (heel compact toestel). Kies zeker voor STM lenzen (18-135 is de beste, maar 18-55 stm is zeker een goeie kitlens). 100d+18-55 STM vind je voor 429€ (kamera express). Als je de extra zoom echt mist kun je later nog steeds een lens bijkopen (eventueel tweedehands).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beginnende fotograaf zoekt camera

                      Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                      Die kit die je toont is echt een instappertje. De 18-55 is best ok voor eenvoudig werk maar maak je ook niet teveel ilussies.
                      Die 75-300 is mijn inziens onbruikbaar. Zit geen stabilisatie op en de bouwkwaliteit is wat je bij een doos waspoeder krijgt.

                      Beter iets hoger gaan in de xxxD range voor body en eventueel starten met dezelfde 18-55 kitlens.

                      Later dan zien welke lenzen je extra kan bijkopen naar gelang wat je wil doen.

                      @Lieven: 75-300 is de low-cost plastic but not fantastic tele. De goede versie ervan is de 70-300 IS USM, maar je kan die ook nog eens in een L versie krijgen (ook 70-300).
                      Dikke zever, een 75 - 300 is zeker interessant en bruikbaar. Lekker licht en goedkoop, als je denkt dat je met een 70 - 300 is usm per definitie altijd betere
                      foto's hebt ben je verkeerd.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beginnende fotograaf zoekt camera

                        Ik ken en volg Canon niet dus ik ga ook geen uitspraak doen over de kwaliteit van deze kit. Maar ik wil je er op wijzen dat als je ambities hoger liggen dan de gewone huis/tuin/vakantiekiekjes zet je beter in op een betere body. Ik had als eerste een 2de hands nikon D3000 gekocht om budget redenen. Na 2 maand ben ik me beginnen ergeren aan de beperkingen, Ik heb dan een D90 gekocht en dus had ik uiteindelijk meer uitgegeven. want die D3000 kreeg ik niet meer verkocht voor een degelijke prijs en heb ik kado gedaan aan mijn broer.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beginnende fotograaf zoekt camera

                          Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                          Ik ken en volg Canon niet dus ik ga ook geen uitspraak doen over de kwaliteit van deze kit. Maar ik wil je er op wijzen dat als je ambities hoger liggen dan de gewone huis/tuin/vakantiekiekjes zet je beter in op een betere body. Ik had als eerste een 2de hands nikon D3000 gekocht om budget redenen. Na 2 maand ben ik me beginnen ergeren aan de beperkingen, Ik heb dan een D90 gekocht en dus had ik uiteindelijk meer uitgegeven. want die D3000 kreeg ik niet meer verkocht voor een degelijke prijs en heb ik kado gedaan aan mijn broer.
                          idem hier,
                          Ik heb de D3200 van nikon aangekocht en na een jaar wilde ik toch een stuk verbeteren en heb ik mij een Nikon D7100 aangekocht (2de hands).
                          Als je er echt wilt voor gaan, koop een betere body en de lenzen volgen later wel !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beginnende fotograaf zoekt camera

                            1. Wat ga je fotograferen?
                            2. Een toestel is alleen maar slecht als je regel 1 niet respecteerde. Geldt ook voor de lens.
                            3. Heb 400d, 3x 40d, 6d, (powershot G12, nikon d7100). + 200mm L f2.8 non-is bijvoorbeeld + iso 100-200 + voldoende omgevingslicht + goede lichtmeting van mezelf + raw + photoshop = geen verschil zichtbaar tussen foto's van verschillende toestellen.
                            4. Wat ga je fotograferen, in welke omgeving?

                            Op vraag 4 ga ik niet in want dat is een wandelgang met oneindige vertakking, net zo uitgebreid als dit forum qua onderwerpen en technieken.
                            Het enige dat ik je kan vertellen is dat kwalitatief goede lensen het beste halen uit elk toestel. Andersom NJET.

                            EN BOVENALLES (sorry dat ik roep) het licht: intensiteit, richting, stand bepaald hoe de foto eruit ziet.

                            Ik ben begonnen met een 400d, 18-55 non is. En ik durf deze foto's allemaal laten zien. Zowel de mindere als de betere, de beste. Maar dat heb ik ook met de andere toestellen als ik mijn werk niet doe. Dwz ik de belichting verkeerd heb ingeschat.

                            De 18-55 IS, is een hele goede lens, scherp ... De rest doe je in raw in photoshop.

                            En ... 4. Wat ga je fotograferen, in welke omgeving?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beginnende fotograaf zoekt camera

                              De kogel is door de kerk.
                              Wat ik ga fotograferen hangt natuurlijk af van waar ik ben en de omstandigheden.
                              Ik fotografeer al eens graag de maan en met een compact toestel was dat tot nu toe niet zo evident.
                              Voor de rest heb ik 4 poezen, wiens deugnieterijen ik al eens op foto vastleg.
                              Ik woon vlak aan de luchthaven, dus een overvliegend vliegtuig zal ook wel eens lukken.
                              Verder nog de bloemetjes in de tuin en links en rechts wat landschappen.

                              Mijn echtgenote was al eens poolshoogte gaan nemen in de winkel (niet in de Mediamarkt dus) en uitgelegd wat ik tot op heden zoal fotografeer. Aan de hand daarvan hebben ze een apparaat voorgesteld.
                              Gisteren zijn we dan teruggegaan en een kit genomen:

                              Nikon D3200 met een 18-55mm VR en een 55-300mm VR. Ze hebben ook direkt twee beschermfilters op de lenzen gezet, iets wat ze je in een mediamarkt allemaal niet gaan vertellen. Plus dan nog een tas, extra batterij en grotere en snellere geheugenkaart.

                              Nu nog ermee leren werken. Ik denk dat ik me toch eens ga inschrijven voor een avondcursus.

                              Gisteren al wel een paar proeffotootjes genomen, dit is er een van:


                              Alleen spijtig van haar vuil oogje, maar 't was heel spontaan.

                              Comment

                              Working...
                              X