Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beeldgrootte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beeldgrootte

    Hallo, ik ben student audiovisuele(6de mid) en fuif- en evenement fotograaf. Op dit moment werk ik met een nikon D3200,het probleem is dat(dankzij de sensor), mijn beelden qua beeldgrootte en kleuren iets te min zijn. Daarom is mijn vraag als ik een nieuwe camera koop ( wat ook gaat gebeuren) als ik mijn beeldgrootte groter wil hebben, moet ik dan direct een full frame kopen? of kan ik ook een normale aps-c dslr kopen met aangepaste lenzen dan?

  • #2
    Re: Beeldgrootte

    Waar heb je nu daadwerkelijk last van? Aan die D3200 zal het zekers niet liggen!!

    Niets zal je helpen zolang je de toe te passen technieken/basis niet beheerst. Misschien dat je je hierin wat meer moet verdiepen en zo ook het "kleur -spectrum, -leer".

    Comment


    • #3
      Re: Beeldgrootte

      Ik denk dat ik me verkeerd heb uitgedrukt en dat je me fout hebt begrepen. Ik studeer al 2 jaar fotografie en ken mijn 3200 van binnen en vanbuiten, het ding is dat ik grotere cropfactor wil hebben, MEER foto dus. Tijdens een fuif of evenementen met minder licht werk ik volgens volgende instellingen(+flitser): slt:1/10-1/25 f/3,8 en iso 800. + de technieken die ik geleerd heb. Het is gewoon dat ik de kwaliteit van mijn foto's wil upgraden, omdat ik grotere evenementen ga doen en volgend jaar Film ga studeren. kwaliteit en cropfactor wil ik verbeteren. Maar moet je tov de 3200, direct naar FF gaan of gaat dit ook nog met bv een d7000 of 70D?

      Comment


      • #4
        Re: Beeldgrootte

        Oorspronkelijk geplaatst door kleinecoppes Bekijk bericht
        Ik denk dat ik me verkeerd heb uitgedrukt en dat je me fout hebt begrepen. Ik studeer al 2 jaar fotografie en ken mijn 3200 van binnen en vanbuiten, het ding is dat ik grotere cropfactor wil hebben, MEER foto dus. Tijdens een fuif of evenementen met minder licht werk ik volgens volgende instellingen(+flitser): slt:1/10-1/25 f/3,8 en iso 800. + de technieken die ik geleerd heb. Het is gewoon dat ik de kwaliteit van mijn foto's wil upgraden, omdat ik grotere evenementen ga doen en volgend jaar Film ga studeren. kwaliteit en cropfactor wil ik verbeteren. Maar moet je tov de 3200, direct naar FF gaan of gaat dit ook nog met bv een d7000 of 70D?
        klokken en klepels verhaal.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Beeldgrootte

          Ik vraag me eigenlijk af wat je de laatste 2 jaar nu eigenlijk geleerd hebt? Want wat ik tussen de regels doorlees (crop-factor, aantal pixels) doet totaal niet ter zake.

          Kwaliteit komt voort uit:
          - fotograaf (kennis en kunde van alles wat samenhangt om een " kwalitatief goede" foto te maken)
          - glas
          - beleving
          - nabewerking
          - body

          Ik beveel verder niets aan omtrent full/frame of niet, want dat zijn nu eenmaal zaken waar je zelf een beslissing in dient te nemen.

          Het is dus nu aan jouw om te bedenken, welk glas heb ik nodig om:
          1. de foto's te kunnen creëren die je wilt
          2. filmpjes kunt maken die je wilt
          als je dat op een rijtje hebt kun je eens gaan nadenken welk body - van welk merk dan ook - daar het beste bij past.

          feitelijk zal je nu dus al moeten weten waar je je over 25 jaar mee bezig wilt houden, m.a.w. waar je naar toe wilt groeien.

          Comment


          • #6
            Re: Beeldgrootte

            vermits je op school fotografie krijgt stel ik voor dat je eens met je docent gaat praten, ik denk dat die best geplaatst is om je raad te geven.
            Langs de andere kant, als je dan toch volgend jaar verder gaat in film dan zou ik inderdaad voor ff kiezen. Op het eind van je studie zal je camera alweer verouderd, lees nieuwe zullen weer veel betere mogelijkheden hebben, zijn.
            Albums
            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

            Comment


            • #7
              Re: Beeldgrootte

              Hallo, ik ben student audiovisuele(6de mid) en fuif- en evenement fotograaf. Op dit moment werk ik met een nikon D3200,het probleem is dat(dankzij de sensor), mijn beelden qua beeldgrootte en kleuren iets te min zijn.
              Wil je hiermee zeggen dat:

              1. je niet genoeg kan uitzoomen? (18mm bvb niet wijd genoeg is)
              2. je dynamisch bereik niet groot genoeg is? (al weet ik niet echt wat dat met kleuren te maken heeft...?)

              Zoja, dan kan een full frame camera een oplossing bieden. Wegens de grotere sensor zal je een bredere beeldhoek hebben, en zal je een groter dynamisch bereik hebben.
              Wat je ook kan doen op een grotere beeldhoek te hebben, is gewoon een andere lens kopen (12-24mm vb).
              Als je een D7000/7100/ 70D of een dergelijke high end crop camera koopt, zal je dit probleem niet oplossen.

              Verder zou ik ook naar canon kijken als je van plan bent om te gaan filmen...
              Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

              Comment


              • #8
                Re: Beeldgrootte

                Mij is het nu nog niet duidelijk wat je eigenlijk wil. Je wil een grotere cropfactor schrijf je, je hebt nu een cropfactor van 1.5 als je die vergroot dan ga je naar een kleinere sensor, maar eigenlijk wil een een grotere FF sensor en die heeft een kleinere cropfactor van 1.1. Je D3200 heeft 24mpix en een D7100 ook op een even grote sensor (cropfactor 1.5). Dus naar beeldgrootte gaat dit geen verschil maken. Die grootte is ook totaal afhankelijk van hoe je je foto bekijkt, tablet, laptop, pc, TV, afdrukken (maak ik nooit groter dan 30*40 maar of die nu van mijn D90 of van D700 maakt niet uit). Als je foto's niet super groot gaat projecteren of printen op affiche-grootte maakt dat allemaal niets uit. Over het verschil in beeldkwaliteit tussen een D3200 en een D7100 kan ik niet echt iets zeggen want ik heb geen van beide.
                Last edited by kawaracer; 14 december 2014, 19:27.

                Comment


                • #9
                  Re: Beeldgrootte

                  Ik denk dat hij een sensor met meer pixels wil zodat hij meer kan wegcroppen zonder te veel verlies aan kwaliteit. Dan heeft hij maar 1 optie, de D800/810. Van D3200 naar D810 is een heftig prijsverschil. Zeker als hij geen FF lenzen heeft.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beeldgrootte

                    Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                    Mij is het nu nog niet duidelijk wat je eigenlijk wil. Je wil een grotere cropfactor schrijf je, je hebt nu een cropfactor van 1.5 als je die vergroot dan ga je naar een kleinere sensor, maar eigenlijk wil een een grotere FF sensor en die heeft een kleinere cropfactor van 1.1. Je D3200 heeft 24mpix en een D7100 ook op een even grote sensor (cropfactor 1.5). Dus naar beeldgrootte gaat dit geen verschil maken. Die grootte is ook totaal afhankelijk van hoe je je foto bekijkt, tablet, laptop, pc, TV, afdrukken (maak ik nooit groter dan 30*40 maar of die nu van mijn D90 of van D700 maakt niet uit). Als je foto's niet super groot gaat projecteren of printen op affiche-grootte maakt dat allemaal niets uit. Over het verschil in beeldkwaliteit tussen een D3200 en een D7100 kan ik niet echt iets zeggen want ik heb geen van beide.
                    Een fullframe sensor heeft een cropfactor van 1.0 (of kortweg gewoon 1).
                    550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beeldgrootte

                      ik denk dat hij gewoon een grotere beeldhoek wilt hebben, kan hij dit niet gewoon oplossen door groothoeklens te kopen? dit heb ik recent ook gedaan.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beeldgrootte

                        Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
                        Ik vraag me eigenlijk af wat je de laatste 2 jaar nu eigenlijk geleerd hebt? Want wat ik tussen de regels doorlees (crop-factor, aantal pixels) doet totaal niet ter zake.

                        Kwaliteit komt voort uit:
                        - fotograaf (kennis en kunde van alles wat samenhangt om een " kwalitatief goede" foto te maken)
                        - glas
                        - beleving
                        - nabewerking
                        - body

                        Ik beveel verder niets aan omtrent full/frame of niet, want dat zijn nu eenmaal zaken waar je zelf een beslissing in dient te nemen.

                        Het is dus nu aan jouw om te bedenken, welk glas heb ik nodig om:
                        1. de foto's te kunnen creëren die je wilt
                        2. filmpjes kunt maken die je wilt
                        als je dat op een rijtje hebt kun je eens gaan nadenken welk body - van welk merk dan ook - daar het beste bij past.

                        feitelijk zal je nu dus al moeten weten waar je je over 25 jaar mee bezig wilt houden, m.a.w. waar je naar toe wilt groeien.
                        Ik denk dat je hem niet begrijpt. Hij zoekt volgens mij een oplossing voor simpelweg een grotere beeldhoek. Hij denkt dat full frame hem ook zal helpe op vlak van kleuren, omdat de sensor beter is. Voor zover ik er over weet.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beeldgrootte

                          We zullen moeten wachten op nieuwe input van TS (kleinecoppes), want mij is de vraag ook niet helemaal duidelijk.
                          Camera met meer pixels? Full-frame versus crop? Of zelfs: beeldhoek?
                          Wij kunnen wel denken wat TS denkt, maar misschien denkt TS heel wat anders?
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beeldgrootte

                            Moderator Warning: En nu een reactie als Mod. Ik vraag me af of we deze vraag van kleinecoppes en de tussenkomsten van Dendieje ernstig moeten nemen gezien:
                            - ze beiden hetzelfde IP-adres gebruiken;
                            - ze beiden hetzelfde email adres delen.

                            Ik vraag dus verduidelijking, want aan dubbelaccounts wordt zwaar getild bij BD. Graag een reactie, ofwel op deze post, ofwel via PB aan mij, anders worden later vandaag beide accounts geband.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beeldgrootte

                              Oorspronkelijk geplaatst door kleinecoppes Bekijk bericht
                              Hallo, ik ben student audiovisuele(6de mid) en fuif- en evenement fotograaf. Op dit moment werk ik met een nikon D3200 ..........................
                              playerofwar ???

                              Comment

                              Working...
                              X