Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

batterijen half leeg/ leeg?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • batterijen half leeg/ leeg?

    Beste BD'ers,

    als ik mijn camera aanzet en op mijn display kijk zie ik 2streepjes batterij. Nog geen 5min later wil ik mijn foto maken en is de batterij plots leeg. hoe kan een batterij plots helemaal on,tladen? Het zou aan de omstandigheden kunnen liggen, meestal gebeurd dit bij lage temperaturen. Zou iemand mij het even kunnen waar het allemaal aan kan liggen?

  • #2
    Re: batterijen half leeg/ leeg?

    Ik heb dat soms ook met mijn 350D dat hij mijn batterij plots als volledig leeg aangeeft. Dan haal ik mijn batterijen er gewoon even uit, en steek ik ze weer in, en dan is dat weer in orde.

    Comment


    • #3
      Re: batterijen half leeg/ leeg?

      Het is wel de bedoeling telkens met volle batterij te beginnen
      Het aantal laadcycli is groot genoeg, en het is zelfs schadelijk voor Li-Ion accus om te ver te ontladen

      Als het koud is (maar dan moet het al hard vriezen, waar ben jij dan wel geweest ) kan je de batterijen evt in je binnenzak bewaren

      Comment


      • #4
        Re: batterijen half leeg/ leeg?

        Goh, je suggereert daar zelf al een antwoord, he. Het klopt inderdaad dat dit soort batterijen bij lage temperaturen een deel van hun capaciteit verliezen. Of dit idd het probleem is kan je vrij gemakkelijk testen. Als je batterij terug wat opgewarmd is zou hij opnieuw een gedeelte van zijn capaciteit moeten herwinnen, en in jouw geval terug naar twee streepjes gaan.

        Meer voor de hand liggen is dat het niet om een probleem met je batterij gaat, maar een probleem met de batterij-indicator. Soms zijn die prut, en is het verschil tussen "vol" en "min 1 streepke" veel groter dan het verschil tussen "twee streepkes" en "niks". Kijk eens na hoeveel foto's je hebt kunnen maken met één batterijcyclus, en hou er rekening mee dat veel AF-gebruik, veel IS-gebruik, en veel foto's bekijken op je schermpje ook batterij vreet. En dat de capaciteit van een batterij na een tijdje ook wat minder kan worden dan voor een nieuwe batterij.

        Kijk ook eens na of de firmwareversie van je camera de laatste nieuwe is. Misschien is dat een known issue dat ze al hebben opgelost met een firmware-upgrade.

        Comment


        • #5
          Re: batterijen half leeg/ leeg?

          zoals lender zegt heb ik ook al voorgehad ik heb zelfs al voorgehad dat ik foto's maak en plots valt men camera uit en dan kom ik binnen en werkt hij terug (en buiten vriest het dan niet :s )

          en palombian ja als het vriest begrijp ik dat wel maar als ik foto's ga maken is het nacht (deze zomer rond 9-10u was et nog 10-15°) en toch valt hij uit :s

          Comment


          • #6
            Re: batterijen half leeg/ leeg?

            Oorspronkelijk geplaatst door RDLPhotography Bekijk bericht
            Beste BD'ers,

            als ik mijn camera aanzet en op mijn display kijk zie ik 2streepjes batterij. Nog geen 5min later wil ik mijn foto maken en is de batterij plots leeg. hoe kan een batterij plots helemaal on,tladen? Het zou aan de omstandigheden kunnen liggen, meestal gebeurd dit bij lage temperaturen. Zou iemand mij het even kunnen waar het allemaal aan kan liggen?
            Eeen batterij-indicator geeft niet de restcapaciteit weer, maar de spanning.
            Aangezien een lithium-ion accu de gewenste spanning lang vasthoudt en vrij abrupt inzakt is dat dus normaal.
            De indicator is minder goed dan je denkt......

            Comment


            • #7
              Re: batterijen half leeg/ leeg?

              De batterij-indicator geeft dus de spanning van de accu aan.
              Een lithium-ion accu heeft net na het laden een spanning van 4,2V per cel, en als de spanning gezakt is tot zo'n 3,5V per cel, dan is het best om de accu niet meer verder te ontladen omdat dat de levensduur sterk vermindert.

              Als die indicator op "vol" staat, dan wil dat nog niet zeggen dat er op de accu nog de volledige capaciteit zit. Een versleten accu kan net na het laden ook een spanning 4,2V per cel hebben, maar ze zal dan maar een beperkte capaciteit hebben.
              Met die kleinere capaciteit zal de accu dus sneller leeg zijn...

              Het is mogelijk dat de accu die je in de 400D gebruikt een verminderde capaciteit heeft.
              Als de temperatuur zakt, dan kan een accu wel minder capactiet leveren, maar daarvan heeft een lithium-ion accu veel minder last dan een nikkel-metaalhydride accu.

              Versnelde slijtage van een lithium-ion accu krijg je door ze te ver te ontladen, of door ze teveel bij hoge temperaturen te bewaren (vanaf 40°C vermindert de levensduur vrij snel, in een geparkeerde auto kan de temperatuur veel hoger oplopen...).
              Een lithium-ion accu bewaar je best zo koel mogelijk (niet in de vriezer), en na ieder gebruik mag je ze telkens weer bijladen. Maak ze nooit te ver leeg, je kan ze beter al sneller verwisselen dan af te wachten tot de camera uitvalt.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment

              Working...
              X