Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Batterijduur Nikon D850

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Batterijduur Nikon D850

    Hoi heeft er iemand ervaring met het baterijgebruik van de D850?
    Mijn baterij loopt vlug leeg ik kan minder opnames maken dan mijn vroegere D800.
    Ik kan er niet juist een gatal op plakken maar 500 foto’s nemen en mijn baterij is leeg.
    Last edited by Laurens; 18 december 2017, 22:05.
    Nikon D850, Z7, SB910x2 en wat glas erbij.
    www.dewolfmarc.be

  • #2
    Re: Baterijduur Nikon D859

    Kan nog niet veel info geven, de D850 nog maar pas van zaterdag in bezit maar zag na eerste maal opladen dat de
    batterij maar voor 98% vol was en na 46 foto's nog maar op 81% staat. Wel redelijke tijd met het menu bezig geweest
    maar eigenlijk toch niet lang genoeg om al zoveel % er af te zijn. Ik volg het op laat later nog wel iets weten.

    Comment


    • #3
      Re: Baterijduur Nikon D859

      Hallo Marc en Felix,

      U bent beiden nog veel aan het "spelen" met instellingen, neem ik aan.
      Ik heb m'n toestel nu iets meer dan 1,5 maand. Ik ben nog aan het spelen...
      Ik ben er inmiddels zeer met in m'n sas, maar het moest wel effe groeien.
      Wat aantallen foto's per batterijlading betreft, heb ik m'n D750 nog niet overtroffen.
      Wifi en Bluetooth zijn stroomtrekkers wordt er her en der geschreven, dus ik heb de camera in z'n vliegtuigstand staan.
      Ik had er op deze plaatsen over geschreven en gevraagd:


      Ben ook wel benieuwd naar reacties van andere D850 bezitters.
      Tips die een langere batterijduur tot gevolg hebben, zijn zeer welkom.

      Comment


      • #4
        Re: Baterijduur Nikon D859

        Beste allen mijn bleuthoot en wifi zet ik zelfs niet op. Wat betreft in de menu gaan spelen doe ik niet meer dan op een ander toestel mijn D3s. Natuurlijk pas ik mijn settings wel eens aan maar dat het verschil niet geven.
        Ik heb twee baterijen een originele en de andere van jupio dacht ik en alle gaan ze snel plat.
        Nikon D850, Z7, SB910x2 en wat glas erbij.
        www.dewolfmarc.be

        Comment


        • #5
          Re: Baterijduur Nikon D859

          Grotere bestanden verwerken vraagt meer energie van de accu?
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Baterijduur Nikon D859

            SnapBridge geïnstalleerd ? Ik had hetzelfde probleem met mijn D 500, maar na uitschakelen van die SnapBridge en wifi en in vliegtuigstand gezet....beter resultaat ! Die dingen doen soms achter onze rug allerlei bewerkingen....ben daar ook geen fan van. En dat gaat met stroom lopen hé !

            Comment


            • #7
              Re: Baterijduur Nikon D859

              een mitraillette dat verbruikt nog al wat energie...
              500 foto's: speel je vogelenpik of met de lotto ofzo?
              https://efbeo.wordpress.com

              Comment


              • #8
                Re: Baterijduur Nikon D859

                Hoi,
                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Grotere bestanden verwerken vraagt meer energie van de accu?
                Mogelijk, maar Nikon pretendeert volgens gestelde CIPA normen dat er zelfs 1800 foto's kunnen worden getrokken.
                De D810 en de D750 zouden ergens rond de 1200 à 1250 stuks zitten.
                Ik heb ook gelezen dat één reden van deze stijging ten opzichte van de D810 en D750 het vervallen van de interne flitser een oorzaak is.
                Zodra er een interne flitser aanwezig is, wordt een bepaald percentage van de foto's gemaakt met gebruik van die interne flitser.
                Ik kwam met mijn D750 zo ergens rond de 750 stuks met een originele accu... heb ik met m'n D850 nog niet gehaald .

                Comment


                • #9
                  Re: Baterijduur Nikon D859

                  Mijn toestel in vliegtuigmodus gezet en de batterijduur is er op verbeterd.
                  Nikon D850, Z7, SB910x2 en wat glas erbij.
                  www.dewolfmarc.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Baterijduur Nikon D859

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Grotere bestanden verwerken vraagt meer energie van de accu?
                    Ik denk ook in die richting. Persoonlijk vind ik dat niet zo erg als je iedere avond in je hotel over een stopcontact beschikt....
                    Ik heb de laatste katabeker in Oostkamp gedaan met een D3 van een respectabele leeftijd (2009 ?). Ik zou moeten kijken hoeveel juist maar dat moeten rond de 400 foto's zijn geweest op JPG fine en ik was nog maar halverwege de batterij (iedereen wil een foto van zoon of dochter en ik heb nu echt niet de puf om dat in NEF te doen en stuk voor stuk te bewerken) Voor mezelf werk ik ALTIJD in NEF. Als ik dan zie hoeveel fotografen er bij iedere foto op de display kijken zou ik zeggen : niet klagen hé. Ik zit ieder jaar op reis voor minimaal een maand in mijn tent (straks voor 3 maand in het binnenland van IJsland). Dan leer je het gepruts met dat display snel af. Op reis gebruik ik heel eerlijk de display enkel om iedere week van map te veranderen
                    Destijds zette ik zelfs van mijn D1 de AF af om batterijen te sparen.
                    Maar ieder zijn ding zeker ?
                    Misschien moeten er toch een paar mensen terug naar de tijd van (ik denk) Jim Brandenburg die 24 dagen ging trekken in de Appalachen met welgeteld één rolletje van 24. Iedere dag één foto. Het zou een hele zoektocht worden maar ik heb het Nat. Geo. zeker in mijn rekken zitten. Het waren 24 pareltjes.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Baterijduur Nikon D859

                      Oorspronkelijk geplaatst door dwm400 Bekijk bericht
                      Beste allen mijn bleuthoot en wifi zet ik zelfs niet op. Wat betreft in de menu gaan spelen doe ik niet meer dan op een ander toestel mijn D3s. Natuurlijk pas ik mijn settings wel eens aan maar dat het verschil niet geven.
                      Ik heb twee baterijen een originele en de andere van jupio dacht ik en alle gaan ze snel plat.
                      Wat had je dan gedacht? De batterij van een D3s heeft een energie inhoud van ongeveer 22Wh,
                      deze van een D850 heeft een energie inhoud van ongeveer 11 Wh.
                      De getallen die ze je voorschotelen zijn met alles uit, ttz. het toestel in vliegtuigstand, AF uit, VR uit, achterste scherm uit enz.
                      Als je sommige demo filmpjes bekijkt, dan verbaasd het mij nog als die mannen met een D850 100 opnames halen.
                      Toestel op statief, LV aan, scherp stellen op een van de 153 punten op dat aanraak gevoelig hoog resolutiescherm,
                      tegelijk hystogram bekijken en bedienen van op een smartphone via SnapBridge, dat allemaal met een batterijtje
                      van vier suikerklontjes groot en in soms koude omstandigheden.....
                      Ook de tijdspannes waarin je een aantal opnames maakt is van invloed op het aantal opnames, 20 keer je toestel opstarten
                      op pakweg een week tijd zal je veel minder foto’s opleveren dan een dag schoolfotografie waar je AF nauwelijks beweegt.
                      Ik geef dat voorbeeld omdat ik een paar jaar schoolfotografie heb gedaan voor de firma Unitas foto.
                      Dat met een D3 en een D800, met de D800 haalde ik gemakkelijk tussen de 1.000 en 1.200 opnames op
                      één batterijlading, bij de D3 zouden er dat gemakkelijk 2.000 zijn denk ik.
                      De situatie was dan ook optimaal, studio opstelling met twee studioflitsen aangestuurd op X contact met kabel
                      en je hoefde maar te kaderen, AF bewoog steeds maar een paar mm en iedere 20 seconden twee foto’s van steeds maar
                      een andere leerling, en enkel in jpg wegschrijven.
                      Als ik dan bv. motorraces ging fotograferen was dat natuurlijk een heel ander verhaal, VR aan, meevolgende AF, NEF + jpg
                      en met een 70-200 waar je wel continue je AF motor in werking houdt en maar nu en dan een foto maakt.
                      Ik wil hier maar zeggen dat de omstandigheden alles te maken hebben met het aantal opnames dat je op één enkele
                      lading kan maken.
                      Met mijn D500 had ik in het begin ook de indruk dat dat toestel nogal wat vraagt van dat batterijtje, nu staat
                      dat ding in vliegtuigstand en valt dat allemaal best mee.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Baterijduur Nikon D859

                        Ja, net als de uitstoot en het verbruik van de diesels liggen die cijfers op wat ik noem "the thin red line".
                        Nu, zelf mag ik (nog) niet klagen van de autonomie van mijn camera's maar voor deze zomer overweeg ik toch serieus om voor beiden een reserve bij te kopen.
                        Het feit dat vanaf de D3 de lader geschikt was voor twee batterijen zal wel een bedoeling hebben gehad zeker ?
                        Ik heb zojuist eens gekeken bij mijn Df : 8,9 Wh. Wel, tot op dit moment vind ik dat wel een kranig baasje hoor.
                        Op de D3 hebben ze niet de moeite gedaan om het om te rekenen naar Wh maar ik kom op een (theoretische) 27Wh. Trek daar een praktische 10% van af en je zal zien dat de cijfers van Geert kloppen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Baterijduur Nikon D859

                          Hoi,

                          Het nieuwe jaar is alweer begonnen...
                          En in tussentijd zijn er al weer meer, misschien wel alle..., wachtenden op de D850 beleverd.
                          Dus wellicht meer ervaringen met de batterijduur van de originele EN-EL15a batterij.
                          Tot op dit moment krijg ik er niet meer plaatjes uit dan 400 à 500 max...
                          Foto's in NEF én JPG groot (NEF op XQD, JPG op SD)
                          Iedere foto een paar seconden op het scherm (ter controle)
                          Heel af en toe live view gebruik
                          Alleen maar lenzen met VR, VC of OS (allemaal image stabiliser)
                          Camera in vliegtuigstand om WIFI en Bluetooth uit te schakelen.
                          Ik gebruik de D850 op eenzelfde manier als dat ik m'n D750 gebruikte, daar haalde ik rond de 750 stuks uit de originele batterij.
                          Dus dat zou nu eigenlijk beduidend meer moeten zijn.
                          CIPA test van de D850:
                          Measured at 23 °C/73.4 °F (±2 °C/3.6 °F) with an AF-S NIKKOR 24–120mm f/4G ED VR lens under the following test conditions: lens cycled from infinity to minimum range and one photograph taken at default settings once every 30 s. Live view not used.
                          Gewoon gebruik dus, volgens mij.
                          Het lage aantal shots wat ik uit m'n batterijen haal (2 originele EN-EL15a) baart me zorgen.
                          Ik twijfel nu of mijn D850 niet even retour moet naar Nikon, nazien of alles wel oké is.
                          Wat zijn de ervaringen van andere D850 gebruikers op dit moment

                          Comment


                          • #14
                            Re: Baterijduur Nikon D859

                            Doe eens alles manueel, geen A-S-P priority, dan heb je al geen rekenkracht nodig. En ZONDER dat scherm (in die Nikon test staat ook duidelijk: live view not used > dat scherm vreet energie, ook om "efkes" te kijken na een shot). Gebruik ook eens 1 (één) scherpstelpunt en dan herkaderen: er is slechts 1 hardware focuspunt, alle andere zijn softwarematig en verbuiken dus energie voor de berekeningen...
                            imho zijn die pixelmonsters met al die toeters en bellen enkel dienstig als je langs de zijlijn van het WK voetbal zit of in de finale van de NBA of in een ruimtestation en de aarde wil fotograferen. En die fotografen nemen heus wel een stapeltje extra batterijen mee. Het lijkt alsof je met een Lamborghini wil rijden en dan bij de fabrikant gaat reclameren dat je toch meer moet gaan tanken dan met je VW Golf... Dan moet je ook even je rijstijl bekijken natuurlijk... Als ik met die Lambo maximaal 90 rij en zachtjes vertrek, dan doe ik daar ook best veel km mee per tankbeurt...
                            www.freddyhelsen.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Baterijduur Nikon D859

                              Hoi,
                              Oorspronkelijk geplaatst door ddyhel Bekijk bericht
                              Doe eens alles manueel, geen A-S-P priority, dan heb je al geen rekenkracht nodig. En ZONDER dat scherm (in die Nikon test staat ook duidelijk: live view not used > dat scherm vreet energie, ook om "efkes" te kijken na een shot). Gebruik ook eens 1 (één) scherpstelpunt en dan herkaderen: er is slechts 1 hardware focuspunt, alle andere zijn softwarematig en verbuiken dus energie voor de berekeningen...
                              imho zijn die pixelmonsters met al die toeters en bellen enkel dienstig als je langs de zijlijn van het WK voetbal zit of in de finale van de NBA of in een ruimtestation en de aarde wil fotograferen. En die fotografen nemen heus wel een stapeltje extra batterijen mee. Het lijkt alsof je met een Lamborghini wil rijden en dan bij de fabrikant gaat reclameren dat je toch meer moet gaan tanken dan met je VW Golf... Dan moet je ook even je rijstijl bekijken natuurlijk... Als ik met die Lambo maximaal 90 rij en zachtjes vertrek, dan doe ik daar ook best veel km mee per tankbeurt...
                              1 het gaat er niet om wáárom ik (...en anderen...) zo'n "pixelmonstertje" aanschaf en of ik daar dan wel mee om weet te gaan.
                              Het gaat er om of ik iets niet goed instel of dat er misschien iets mis is met mijn camera.

                              Ik had een D750 en nu een D850.
                              De D750 staat in z'n CIPA test voor 1230 foto's, de D850 voor 1840 foto's. (dat is de helft meer...)
                              Met mijn D750 haalde ik 750 foto's, daar was ik tevree mee. Dus zou ik tevree met de D850 zijn als ik daar 1000 à 1200 stuks mee haal.
                              Maar op eenzelfde wijze fotograferen als met de D750, haal ik met mijn D850 amper 400 à 500 stuks.
                              De CIPA tests voor deze 2 types zijn nagenoeg gelijk en vergelijkbaar, dus zou met míjn fotogedrag dit ook zo moeten zijn en zou ik ook meer foto's met de D850 moeten kunnen trekken.
                              Zoveel principiële verschillen zijn er niet tussen die 2 camera's, die dit verschil op kunnen leveren.
                              Een aantal cruciale instellingen heb ik 2 posten terug al vermeldt.
                              Daarom vraag ik graag de batterylife resultaten van andere fotografen met de D850 en hun fotografiewijze, om deze getallen te kunnen interpreteren.

                              Comment

                              Working...
                              X