Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Av, Tv, AUTO, P of M?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Av, Tv, AUTO, P of M?

    Per e-mail kreeg ik deze vraag van een nieuw forumlid:

    <font color=red>Nu, ikzelf heb sinds een week een Canon S30. Daar deze instellingen bijna hetzelfde zijn had ik een paar algemene vraagjes:

    De instellingen, P, Tv, Av, M, deze kun je allemaal instellen. Zijn dit instellingen die je 1x doet, of moet je deze altijd aanpassen.

    Meestal staat mijn knop Auto, omdat ik er nog niets vanaf weet. Ben wel heel geïnteresseerd om alles erover te leren!

    Nu wilde ik vragen aan u welke instellingen ik zeker moet doen om goede foto’s te maken?

    Alvast vriendelijk bedankt !!

    Tot op forum of zo !!</font id=red>

    Het antwoord stuurde ik eveneens per e-mail. Maar Jimmy maakte een zinnige opmerking over onderling e-mail communicatie in de topic "Sony Digital Camera" dus ik plaats hier mijn antwoord.

    Hallo xxxx,

    Bezwaar om je vragen te beantwoorden heb ik niet. Op het forum kan echter een ieder 'meegenieten'.

    Om te beginnen zijn de standen Auto én de stand P prima beginstanden. Een groot verschil zul je tussen deze standen niet ontdekken tot dat je zo ver bent dat je de instellingen van de camera wilt veranderen. Bijvoorbeeld de witbalans of de belichtingscompensatie en een aantal andere zaken. Die kun je dan uitsluitend in de P-stand instellen en niet in de AUTO-stand. Op blz. 65 onderaan vind je die verschillen. Over de belichting wil ik even zeggen dat in beide standen de camera zelf voor een combinatie kies van sluitertijden en diafragma's. Die combinaties staan in een programma en zijn zo ingericht dat je zo snel mogelijk, als de hoeveelheid licht toestaat op korte sluitertijden zit om bewegingsonscherpte zo veel mogelijk te beperken.

    Soms wil je als fotogaaf in ieder geval zelf in die combinaties ingrijpen. Je wilt dan bijvoorbeeld zeker zijn dat een bepaalde sluitersnelheid wordt gekozen dan mag de camera zelf er voor het heersende licht een passend diafragma bij zoeken. Of de andere variant, je wilt beslist een bepaald diafragma hebben en laat de camera zelf er een passende sluitertijd bij kiezen. Nu hebben we meteen de betekenis van de Tv en de Av. Als je kiest voor de stand Tv moet jij de sluitertijd kiezen en de camera doet de rest. Bij Av kies jij het diafragma en de camera zoekt een passende sluitertijd.

    Natuurlijk kan de camera niet het onmogelijke, als je in de volle zon een sluitertijd kiest van 15sec in de Tv-stand dan is de camera niet instaat de lens zover dicht te knijpen dat er toch een goede foto uitkomt. Op je LCD-schermpje krijg je dan ook rode waarschuwingen te zien.

    De M-stand is er voor om alles, de sluitertijd en het diafragma zelf te kiezen. Ook hier is de keuze vrijheid beperkt en zie je rode cijfertje waarschuwingen geven, maar je mag altijd gewoon door gaan met wat jij wilt maar de kans op een goede foto is dan niet zo groot tenzij je heel goed weet wat je doet.

    Wat je kiest voor stand, Av, Tv, P of AUTO enz kan je bij iedere opname opnieuw bepalen of je laat het zo staan. Maar het meest gebaat ben je als beginneling bij de standen P en AUTO.

    Dit stukje zal je weinig zinnige dingen zeggen. Dat komt natuurlijk omdat je nog je nieuwe hobby moet groeien. Ik adviseer je dan ook om op de homepage van BelgiumDigital de beginnerscursus goed te lezen en dat tijd te geven tot je door te laten dringen. Bovendien zijn er vele goede boeken over fotografie in het algemeen en ook specifiek over digitale fotografie. Erik Mansvelders, één van onze moderators op het forum heeft een boek geschreven over digitale fotografie dat bijzonder goede recensies kreeg van de o.a. de Haagse Post, een goed bekend staande krant in Nederland.

    Dus houd voorlopig de AUTO of P-stand ingeschakeld en verdiep je in de fotomaterie.

    Groetjes,
    Willem


    Canon PowerShot S40
    Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
    http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

  • #2
    Volledig mee eens, Willem...


    Ik wil er nog één ding aan toevoegen...
    Als je in de P mode werkt, kan je foto's nemen in RAW formaat, in AUTO mode kan je dit niet, en ben je verplicht in JPEG formaat te werken...


    *This Post (or reply) was written in recycled Electrons*
    ==+ Canon PowerShot S30 +==

    An  a day keeps frustration away!
    http://www.demey-deleus.be

    Comment


    • #3
      Hallo Vejito,

      In de eerste alinea van mijn antwoord staat waar hij het kan vinden "Op blz. 65 onderaan vind je die verschillen".

      Groetjes
      Willem


      Canon PowerShot S40
      Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
      http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

      Comment

      Working...
      X