Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auto- of P-stand met Canon 10D?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Auto- of P-stand met Canon 10D?

    Wat is het verschil ts de auto-stand en de P-stand? Ik heb een canon 10D en ook een externe flits!
    Alvast bedankt voor jullie reacties


    Mod Test: Lijkt mij meer wat voor het Camera's & Accessoires forum, dus even een verplaatsing daar naar toe.
    www.knfotostudio.be

  • #2
    Bij de P-stand kan je zelf de ISO-waarde instellen, zelf bepalen of je (ingebouwde) flits afgaat, de metering mode kiezen...
    Auto gaat dat allemaal voor jouw doen.

    Comment


    • #3
      Bij de AUTO stand doet de camera alles zelf, mogelijk ook het kiezen van het scherp te stellen onderwerp

      Bij de P stand kies jezelf i.e.g. waarop scherpgesteld moet worden. De camera geeft je een voorzet van diafragma en sluitertijd. Deze kun je nog veranderen door te shiften: met instelwiel draaien en je ziet de waarden veranderen. Bij AUTO kan dit niet.

      Mooie camera heb je aangeschaft, die verdient het om in AV, TV en M gebruikt te worden.

      Succes!
      Don
      Canon 300D met toebehoren, Sealife DC-600 met Flitser
      http://dosaas.myjalbum.net

      Comment


      • #4
        Ik weet niet of er nog iemand is die hier de 10D heeft maar de autofocus punten staan toch niet altijd op het punt dat jij wil scherpstellen, zetten jullie dit ook steeds op 1 autofocus punt?
        www.knfotostudio.be

        Comment


        • #5
          Originally posted by killerke101
          Ik weet niet of er nog iemand is die hier de 10D heeft maar de autofocus punten staan toch niet altijd op het punt dat jij wil scherpstellen, zetten jullie dit ook steeds op 1 autofocus punt?
          Daar heb je gelijk in. Met een beetje pannen kun ze toch allemaal snel gebruiken, en dat helpt!
          Canon 300D met toebehoren, Sealife DC-600 met Flitser
          http://dosaas.myjalbum.net

          Comment


          • #6
            Wat bedoel je met pannen? Vind die autofocuspunten niet makkelijk te gebruiken
            www.knfotostudio.be

            Comment


            • #7
              Pannen:

              Bijvoorbeeld. Je wilt een landschap fotograferen met een boom op de voorgrond. Deze boom wil je aan de rechterkant van je fotocompositie hebben. En, je wilt scherpstellen op de boom, en hebt 1 scherpstelpunt (even voor het gemak). Wat je dan doet is:
              1. Scherpstellen op de boom, deze staat dan door je scherpstelpunt in het midden van je compositie.
              2. Je stelt scherp en houdt de knop half ingedrukt en bepaalt dan je compositie met de boom aan de rechterkant.

              Dit is pannen.

              Je kunt redelijk snel wisselen van scherpstelpunt. De knop zit onder je rechterduim en dan met het instelwiel draaien en hoppa!.

              Elke kamera is even wennen, maar een 10D, die went wel

              Succes!
              Don
              Canon 300D met toebehoren, Sealife DC-600 met Flitser
              http://dosaas.myjalbum.net

              Comment


              • #8
                Voor de goede orde: pannen is de camera meebewegen met een bewegend onderwerp om het onderwerp scherp te fotograferen met een vervaagde achtergrond door bewegingsonscherpte. Wat hierboven bedoeld wordt, is herkadreren.

                Kwestie van mekaar goed te blijven verstaan...
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Dus als ik goed begrijp bij het herkadreren
                  Als ik 1 autofocuspunt heb en draai aan het instelwiel dan kan ik mijn autofocuspunt kiezen?
                  Sorry maar ben een echte leek
                  www.knfotostudio.be

                  Comment


                  • #10
                    Herkadreren: Je gebruikt vb. vast het middelste focuspunt om te focussen: je stelt scherp op het onderdeel van de foto dat je scherp wil hebben, en daarna beweeg je je toestel zodat dat onderwerp bijvoorbeeld links komt te staan omdat je ook een auto op de foto wil hebben. Dus ook al staat je gekozen onderwerp niet in het midden, toch zal het scherp zijn (staat dus los van het gekozen focuspunt!).
                    Herkadreren werkt vooral bij (quasi) stilstaande onderwerpen. Bij kinderen lukt dat al iets minder .

                    Het focuspunt verander je op de volgende manier: met je duim de meest rechtse knop indrukken, het actieve focuspunt (of allemaal) lichten op. Met het instelwiel onder je wijsvinger kun je horizontaal kiezen, met het instelwiel op de achterkant van je 10D kun je vertikaal kiezen.
                    => je kunt met beide wielen alles overlopen, maar beschreven mogelijkheid werkt het snelst als je weet welk punt je wil kiezen.
                    Canon 10D, glass, flashes & extra's
                    Fuji S602Z & extra's
                    www.CooMa.be BD0176BE

                    Comment

                    Working...
                    X