Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Anti Shake

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Anti Shake

    Zit het in de "body" dan hoort mijn vraag hier,zit het in de lens,dan hoort mijn vraag in de rubriek objectieven.
    Ik vraag het hier omdat ik een minolta kocht.
    Ik lees in de handleiding dat de "Anti shake" moet worden af gezet als men op statief werkt,ik kan goed begrijpen dat dan de "anti shake" overbodig is,maar waarom moet dat dan worden af gezet ?
    Geld dan de regel niet,"baat het niet,dan schaad het niet" ????
    Mischien een stomme vraag,dat weet ik ook niet.
    Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
    Web-Albums

  • #2
    Re: Anti Shake

    Swa

    Kennelijk is de AS geoptimaliseerd voor handbewegingen (en trillingen) en niet voor de trillingen op een statief. In uitzonderlijke omstandigheden kan de situatie op een statief erger worden doordat de AS overcompenseert en zo in een vicieuze cirkel geraakt.


    PS. Niet dat je nog veel een statief zult gebruiken


    Alain

    Comment


    • #3
      Re: Anti Shake

      Die uitleg is aanvaardbaar,mischien is dat ook zo,maar waarom schrijven ze dat daar niet bij hé ?
      P.S. Ik heb de 5D vrijdag gaan kopen bij 'Grobet' - Donderdag was hij nog 769 euro,en vrijdag nieuwe prijzen , 729 euro (alleen body natuurlijk).
      Ik heb twee sigma lenzen besteld,namelijk de "18 - 50 mm f 2.8 ex dg" , en een 70 - 300 mm,in afwachting dat die geleverd worden test ik nu met mijn oude krellen van lenzen en ben heel content met de resultaten.
      mvg
      Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
      Web-Albums

      Comment


      • #4
        Re: Anti Shake

        Oorspronkelijk geplaatst door alainD
        Swa

        Kennelijk is de AS geoptimaliseerd voor handbewegingen (en trillingen) en niet voor de trillingen op een statief. In uitzonderlijke omstandigheden kan de situatie op een statief erger worden doordat de AS overcompenseert en zo in een vicieuze cirkel geraakt.


        PS. Niet dat je nog veel een statief zult gebruiken


        Alain
        Inderdaad is de anti-shake berekend (en uitgetest) voor een camera in de hand. Wiskundig, of is het wetenschappelijk ? gezien is de handbibber een zachte, trage, beweging maar ook een relatief grote beweging. Ook de richting en de oorprong van de beweging is bekend : de "handbibber" dus.
        De anti-shake is als het ware gesynchroniseerd met die handbibber.

        Op een statief ziet dat er heel anders uit. De beweging, lees trilling, van het statief is heel klein, kort (snel) maar heel hard. Vooral met heel stijve statieven (bvb. carbon). Daarenboven is de richting van die trilling geheel anders.
        De anti-shake kan daar niet mee overweg: die zal wel reageren hoor. Maar niet op de juiste manier en niet op de juiste tijd (milliseconde). Daarom kan je met statief EN anti-shake heel slechte resultaten krijgen.

        Dus of statief, of anti-shake. Waarbij je met een anti-shake (of IS ) je statief niet zo snel meer gaat gebruiken.

        Je kan het vergelijken met een kinderschommel in de tuin. Als je de aangepaste "duw", lang en voorzichtig duwen op ritme, geeft gaat die schommel echt over en weer. Stel dat je die een heel korte maar krachtige stoot geeft... dan ligt dat kind op de grond en de schommel wiebelt wild in het rond.

        Groetjes

        Skitch
        Last edited by Skitch; 18 december 2005, 22:57.
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

        Comment


        • #5
          Re: Anti Shake

          Oorspronkelijk geplaatst door Skitch
          Inderdaad is de anti-shake berekend (en uitgetest) voor een camera in de hand. Wiskundig, of is het wetenschappelijk ? gezien is de handbibber een zachte, trage, beweging maar ook een relatief grote beweging. Ook de richting en de oorprong van de beweging is bekend : de "handbibber" dus.
          De anti-shake is als het ware gesynchroniseerd met die handbibber.

          Op een statief ziet dat er heel anders uit. De beweging, lees trilling, van het statief is heel klein, kort (snel) maar heel hard. Vooral met heel stijve statieven (bvb. carbon). Daarenboven is de richting van die trilling geheel anders.
          De anti-shake kan daar niet mee overweg: die zal wel reageren hoor. Maar niet op de juiste manier en niet op de juiste tijd (milliseconde). Daarom kan je met statief EN anti-shake heel slechte resultaten krijgen.

          Dus of statief, of anti-shake. Waarbij je met een anti-shake (of IS ) je statief niet zo snel meer gaat gebruiken.

          Je kan het vergelijken met een kinderschommel in de tuin. Als je de aangepaste "duw", lang en voorzichtig duwen op ritme, geeft gaat die schommel echt over en weer. Stel dat je die een heel korte maar krachtige stoot geeft... dan ligt dat kind op de grond en de schommel wiebelt wild in het rond.

          Groetjes

          Skitch
          Dit is een heel duidelijke en aanvaardbare uitleg,waarvoor dank,....dus was mijn vraag toch nog geen "stomme" vraag.
          Bedankt.
          Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
          Web-Albums

          Comment


          • #6
            Re: Anti Shake

            inderdaad, de trillingsfrequetnties waar het om gaat bevinden zich in twee ranges: nml 10-15 hz en 1-2 Hz gebaseeerd op de analyse van bewegingen van het lichaam.

            Eén opmerking in de handleiding puzzelt me nog:

            blz 32: (onderaan) "De gemeten belichting kan worden gewijzigd wanner u deze functie (AS) in- of uitschakelt."

            Dat zou dan dwars ingaan tegen de winst van 2-3 stops.

            Dit ga ik de komende tijd eens grondig uitproberen.
            (Het kan ook nog een vertaal voudju zijn; iemand een anderstalige versie?)
            het is helemaal niet zeker of jij wel ziet wat ik zie.
            Telecaster weblog
            km5D, sigma 70-200 2.8 ex dg apo, 50mm 1.4 en nog zo'n kitlens

            Comment


            • #7
              Re: Anti Shake

              door die handbibber moet je een voldoende korte sluitertijd hebben (afhankelijk van je lens mm) om geen bewegingsonscherpte te krijgen.

              met as of vr of is of os compenseer je voor die handbibber en kun je dus langere sluitertijden gebruiken zonder bewegingsonscherpte te krijgen.

              het is leuk maar er zijn grenzen: je onderwerp krijg je niet bevroren door een statief of een as/vr/is/os
              foto als spiegel of als venster?

              Comment


              • #8
                Re: Anti Shake

                Zo'n AS (anti-shake) kan m.i. slechts werken doordat 2 of meer beelden (van dezelfde sensor) met elkaar worden vergeleken en de interne computer daar (zo goed als mogelijk is) één beeld van maakt. Die beelden zijn t.o.v. elkaar (door de beweging van het toestel tijdens het afdrukken) verschoven, hetgeen betekent dat het uiteindelijke beeld kleiner is dan de sensor (zonder AS) aankan. Er is dus niet alleen kwaliteitsverlies door het samenvoegen van beelden maar ook nog eens door de resulterende benutting van een kleiner sensoroppervlak.
                Volgens mij is dat ook de belangrijkste reden waarom de handleiding adviseert AF uit te schakelen bij gebruik van een statief.
                Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                Comment


                • #9
                  Re: Anti Shake

                  Nog andere mogelijkheden (theoretisch dan) zouden gebaseerd kunnen zijn op een meet- en compensatiesysteem dat refereert aan een giroscoopje. In dat geval zou de sensor (quasi ogenblikkelijk) de nodige verschuiving krijgen om mee te bewegen met het beeld.
                  Dat systeem kan m.i. eveneens werken zonder giroscoop indien bepaalde beeldpunten als stilstaande referentiepunten worden gekozen. Wellicht bestaan er nog andere mogelijkheden om de beelddrift te corrigeren, maar meer schiet me nu niet te binnen.
                  Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Anti Shake

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer
                    Nog andere mogelijkheden (theoretisch dan) zouden gebaseerd kunnen zijn op een meet- en compensatiesysteem dat refereert aan een giroscoopje. In dat geval zou de sensor (quasi ogenblikkelijk) de nodige verschuiving krijgen om mee te bewegen met het beeld.
                    Dat systeem kan m.i. eveneens werken zonder giroscoop indien bepaalde beeldpunten als stilstaande referentiepunten worden gekozen. Wellicht bestaan er nog andere mogelijkheden om de beelddrift te corrigeren, maar meer schiet me nu niet te binnen.
                    Dit komt het meest overeen met wat ik al gelezen en gezien heb, de sensor wordt inderdaad bewogen in functie van de bewegingen van het fototoestel. Het effect is in ieder geval spectaculair en dat voor alle lenzen.

                    Ter info: Als je een statief zou gebruiken met de 5D/7D is het aangewezen ook de 2 sec timer te gebruiken, deze klapt de spiegel trouwens ook naar boven (mirror lockup). Hierdoor krijg je nog minder trillingen en heb je ook geen probleem met de normale ontspanningsknop te gebruiken. Je onderwerp moet uiteraard wel 2 seconden vertraging aankunnen...

                    Alain

                    Comment


                    • #11
                      Re: Anti Shake

                      Ik heb mijn KM5D ook al een paar maanden in gebruik, maar ik heb nog altijd twijfels over die anti-shake. Misschien een technisch mankement? Ik heb al heel wat foto's gemaakt in verschillende omstandigheden, zowel in iets duistere omstandigheden met een sluitertijd van bijv. 1/20 als met een telelens van 300mm (450 eq.) zowel met AS aan als uit. Maar ik zie geen verschil in de (on)scherpte van de foto's. Ik zou zeggen, zolang die balkjes rechtsonder in de zoeker niet boven het maximum uitstijgen zou de foto enigszins scherp moeten zijn? Of ben ik mis? Bestaat er een ideale test om dit met zekerheid te weten

                      Comment


                      • #12
                        Re: Anti Shake

                        Oorspronkelijk geplaatst door shadowman
                        Ik heb mijn KM5D ook al een paar maanden in gebruik, maar ik heb nog altijd twijfels over die anti-shake. Misschien een technisch mankement? Ik heb al heel wat foto's gemaakt in verschillende omstandigheden, zowel in iets duistere omstandigheden met een sluitertijd van bijv. 1/20 als met een telelens van 300mm (450 eq.) zowel met AS aan als uit. Maar ik zie geen verschil in de (on)scherpte van de foto's. Ik zou zeggen, zolang die balkjes rechtsonder in de zoeker niet boven het maximum uitstijgen zou de foto enigszins scherp moeten zijn? Of ben ik mis? Bestaat er een ideale test om dit met zekerheid te weten
                        Je mag er geen WONDEREN van verwachten hé, 1/20 sec met een 300 mm tele,is dat niet een beetje een wonder ??
                        Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                        Web-Albums

                        Comment


                        • #13
                          Re: Anti Shake

                          Oorspronkelijk geplaatst door DeSwa
                          Die uitleg is aanvaardbaar,mischien is dat ook zo,maar waarom schrijven ze dat daar niet bij hé ?
                          P.S. Ik heb de 5D vrijdag gaan kopen bij 'Grobet' - Donderdag was hij nog 769 euro,en vrijdag nieuwe prijzen , 729 euro (alleen body natuurlijk).
                          Ik heb twee sigma lenzen besteld,namelijk de "18 - 50 mm f 2.8 ex dg" , en een 70 - 300 mm,in afwachting dat die geleverd worden test ik nu met mijn oude krellen van lenzen en ben heel content met de resultaten.
                          mvg
                          miss off topic maar als ik ergens iets koop dat de dag ernaa goedkoper is geprijsd(buiten officiele soldenprijzen dan is der een uitzondering) kunne ze 't verschil wel mooi terugbetalen

                          allesinds veel plezier met je camera

                          Comment


                          • #14
                            Re: Anti Shake

                            DeSwa, dat was natuurlijk niet tesamen die 1/20 en die 300mm. Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat ik nooit verschil zie tussen foto's die ik met of zonder anti shake trek.

                            Comment

                            Working...
                            X