Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

analoog

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • analoog

    Hallo

    Ik heb hier van iemand een analoog camera gekregen van nikon met 3 lenzen nu ken ik totaal niet van analoog noch van nikon kent iemand hier iets van ? kwaliteit of niet?

    Nikon FT3
    Nikon 50 mm 1:2
    Nikon Hs 8 105 mm 1:2.5
    nikon 28 mm 1:3.5
    en Megablitz 20bc 6 richtgetal 66
    Canon 5D MK II, 85mm 1.2,12-24,24-70 2.8,Fishy

  • #2
    Re: analoog

    Ik kan alleen iets van de lenzen zeggen want de camera ken ik niet.
    Maar de lenzen zijn uitstekend hoor zeker die 50mm f1.2.

    Comment


    • #3
      Re: analoog

      Staat er werkelijk Nikon FT3 op het toestel of Nikkormat FT3.
      Ik heb er ook nog zo eentje liggen, is 33jaar oud.

      De 50mm F1.2, indien het de AIS versie is is die nog steeds goed bruikbaar (manueel) op de recentere toestellen. Ik gebruik die nog heel veel op m'n D300 en vind die beter dan de recentere F1.4G.
      Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
      "Casu Consulto - Modo Fac"

      Comment


      • #4
        Re: analoog

        Die 1.2 zal idd wel een superlens zijn, maar het gaat hier wsl om de 1:2
        De 105 2.5 is wsl wel een heel goeie!
        Er is vrij veel over te vinden, zie bvb deze site, ook voor die ander lenzen en toestel
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

        Comment


        • #5
          Re: analoog

          Nikkormat FT3
          Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht
          Staat er werkelijk Nikon FT3 op het toestel of Nikkormat FT3.
          Ik heb er ook nog zo eentje liggen, is 33jaar oud.

          De 50mm F1.2, indien het de AIS versie is is die nog steeds goed bruikbaar (manueel) op de recentere toestellen. Ik gebruik die nog heel veel op m'n D300 en vind die beter dan de recentere F1.4G.
          Canon 5D MK II, 85mm 1.2,12-24,24-70 2.8,Fishy

          Comment


          • #6
            Re: analoog

            ik zou zeggen, stop er es een rolletje in, en ga er es mee op pad... ik schiet nog veel analoog, naast het digitale gebeuren, en analoog blijft hartstikke leuk om te doen..zelf schiet ik nog regelmatig met een nikon FE, naast wat andere analoge camera´s.. het is een totaal andere ervaring dan met digitaal..

            Comment


            • #7
              Re: analoog

              Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
              ik zou zeggen, stop er es een rolletje in, en ga er es mee op pad... ik schiet nog veel analoog, naast het digitale gebeuren, en analoog blijft hartstikke leuk om te doen..zelf schiet ik nog regelmatig met een nikon FE, naast wat andere analoge camera´s.. het is een totaal andere ervaring dan met digitaal..
              Ontwikkel je ook zelf?
              Canon 5D MK II, 85mm 1.2,12-24,24-70 2.8,Fishy

              Comment


              • #8
                Re: analoog

                foantje,

                zelf ontwikkelen is echt niet moeilijk en je hebt er geen dure apparatuur voor nodig. een thermometer, een ontwikkeltube (de echte naam ontgaat me even hoewel ik er wekelijks eentje vast heb ) en de producten (maar die kan je echt wel even lenen hier ) en dan ben je al vertrokken. De lenzen die je opnoemt zien er pico bello uit. Manueel scherpstellen ja, maar is dat een probleem, mijn toestellen staan haast constant op manueel scherpstellen.
                Het blijft iets magisch, analoog werken. En niet moeilijk...
                nog info nodig, laat maar iets weten.

                Tom
                De gustibus et coloribus non est disputandum
                Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                Comment


                • #9
                  Re: analoog

                  Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                  foantje,

                  zelf ontwikkelen is echt niet moeilijk en je hebt er geen dure apparatuur voor nodig. een thermometer, een ontwikkeltube (de echte naam ontgaat me even hoewel ik er wekelijks eentje vast heb ) en de producten (maar die kan je echt wel even lenen hier ) en dan ben je al vertrokken. De lenzen die je opnoemt zien er pico bello uit. Manueel scherpstellen ja, maar is dat een probleem, mijn toestellen staan haast constant op manueel scherpstellen.
                  Het blijft iets magisch, analoog werken. En niet moeilijk...
                  nog info nodig, laat maar iets weten.

                  Tom
                  Ja maar die vergroter kost toch veel geld? en dan moet ik nog die negatieven kunnen digitaliseren?
                  Canon 5D MK II, 85mm 1.2,12-24,24-70 2.8,Fishy

                  Comment


                  • #10
                    Re: analoog

                    Die ontwikkeltube noemt men ook wel een ontwikkeltank... een bekende naam is Paterson.
                    Nu is het ontwikkelen en afdrukken van een zwart-wit filmpje een fluitje van een cent, het wordt echter iets anders als je je toe wil gaan leggen op kleur, dan is het ineens niet zo simpel meer.
                    De aanschaf van doka gerief zijn, tweedehands, de kosten niet, maar als je echt een super plaat vanaf de opname tot de foto aan de wand wil maken, dan gaat er flink wat tijd inzitten... en daarna moet je ook nog eens je baden 'groen' opruimen, het is een asociale bezigheid als je een gezin hebt

                    Enne.. er is geen UNDO knopje, wel oneindige reeksen proefstrookjes

                    @Foantje
                    Je koopt een vergroter voor een habbekrats of een scanner.. maar voor een goeie scanner moet je veel geld neertellen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: analoog

                      idd paterson...
                      zwart wit is echt niet moeilijk... maar asociaal... tja, ik heb twee kindjes (2 en 4) en bijhorende vriendin en ze zijn de reden dat ik niet meer zoveel in de doka zit als ik wil... om een voorbeeld te geven, ik gebruik een meter om mijn negatieven iets sneller kunnen af te drukken (minder proefstrookjes) maar zelfs dan nog mag je maar rekenen op een afdrukje of 3 op een uur of drie werk... en dan spreek ik over RC papier en niet op bariet... en over gewone OK afdrukjes, niet voor een tentoonstelling...
                      dusje steekt er veel tijd in. maar het resultaat mag er dan wel zijn. en omdat er meer tijd, werk, geld in steekt dan digitaal (per foto dan) let je wel meer wat je doet, hoe je iets doet enz...
                      je kan zelf ontwikkelen en dan digitaliseren maar waarom kies je dan voor film ipv digitaal? er zijn veel manieren om digitaal zeer mooi om te zetten in zwart-wit. En lambda printen zijn zeer mooi. (geen analoog maar toch) en een doka vind je echt voor weinig geld. Een scanner is idd direkt een mooie investering...
                      En kleur in de doka... denk dan nog maar eerst eens twee keer na ;-)

                      succes met je keuze.

                      Tom
                      De gustibus et coloribus non est disputandum
                      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                      Comment


                      • #12
                        Re: analoog

                        Oorspronkelijk geplaatst door Foantje Bekijk bericht
                        Ontwikkel je ook zelf?
                        vroeger wel gedaan, alleen vind ik het momenteel makkelijker (niet leuker btw) om eea te laten ontwikkelen..(en ik heb helaas geen tijd meer... fulltime job, en ik moet nu al van hot naar her vliegen.. )

                        afdrukcentrales moet ik niets van hebben.. dat levert eigenlijk teveel afwijkende kleuren etc op..

                        ik laat mijn 35mm en 6x9 film ontwikkelen bij mijn ouwe trouwe fotoboer,(doet ie zelf, wordt dus niet opgestuurd) een hele fijne gast, die een soort van vreemde passie heeft voor alles wat met analoog te maken heeft..

                        hij verkoopt ook wel es een dslr, maar in zijn vitrinekastjes liggen hoofdzakelijk analoge cameraatjes.. ik snuffel regelmatig in dat kastje, om te kijken of er iets interessants bij ligt..

                        als ik iets zoek, wat oud en exotisch is, dan weet ik, dat hij het bijna altijd in voorraad heeft.. (w.s. dezelfde verzamelgek als ik..)

                        onlangs kreeg ik een kodak 620 mod B.b hawkwye binnen, toestel was nog in goede staat, aleen ontbrak de spoel. even met het oude boxje ernaartoe gereden, en na wat gezoek, kwam hij met een originele spoel op de proppen, gratis en voor niets, en ik had nog een rolletje middenformaat liggen, wat nog ontwikkeld moest worden, en dat kostte me slechts ....niets...

                        nu is het wel zo, dat ik daar al wat jaartjes binnenloop,eea daar gekocht heb, en dat we dezelfde voorliefde voor oud analoog spul hebben, dus dat scheelt natuurlijk wat..

                        van die moderne fotowinkels moet ik eigenlijk niet zo heel veel hebben, als het snel moet gaan, zal ik soms wel es daarheen gaan, alleen staan in die winkels vele jongelui, die je alles weten te vertellen over dlsr's en zo, maar kom niet met een oude camera aan oid, want ze staan je aan te kijken, alsof ze willen zeggen, wat kom je hier doen met die ouwe 'troep...'

                        (afgelopen week, stond bij mijn ouwe fotoboer weer een heel leuk setje met chinon-lensjes, analoge canons, nikons, ouwe flitsers, enz.... ) alle soorten film zijn nog verkrijgbaar, en als ie het niet heeft, dan bestelt hij het gewoon.. liefst in grootverpakking.. de zooi in de koeling gooien, en we kunnen weer een hele tijd voort!!

                        de gekste dingen kom je ertegen.. en ik moet mezelf altijd tegenhouden...

                        wat sommige mensen allemaal inleveren, om maar zsm een dslr in handen te krijgen, ongelooflijk!

                        onlangs stond ik te wachten op mijn ontwikkelde film, en zag tot mijn verbijstering dat een of andere gast, een in nieuwstaat zijnde leica M3 inleverde, tesamen met een prachtig setje lenzen, alles origineel in de dozen en alles wat daarbij hoorde, voor een canon dslr...

                        die m3 was van zijn grootvader geweest, had hem gevonden op de zolder, en leverde het hele spulletje ZO in! persoonlijk word ik dan even niet goed, maar ja, wie ben ik..?

                        verschil voor mij, tussen film of digitaal?

                        moeilijk uit te leggen..

                        film heeft iets...

                        digitaal ook btw, maar het gaat om de totale beleving voor mij..

                        digitaal is gladder, w.s. ook scherper, al heb ik platen aan de muur hangen, zowel digitaal als analoog, die voor elkaar niet onderdoen, qua algehele scherpte en IQ..

                        persoonlijk, vind ik dat film iets meer 'leeft'...maar da;s persoonlijk..
                        Last edited by Sjinouck; 27 maart 2010, 01:30.

                        Comment


                        • #13
                          Re: analoog

                          Amai veel liefhebbers zo te lezen

                          maar kan ik dan ook bv filmpje binnen doen en op cd-rom die ingescande tiff bestanden hebben? en waar kan je dit dan?
                          Canon 5D MK II, 85mm 1.2,12-24,24-70 2.8,Fishy

                          Comment


                          • #14
                            Re: analoog

                            Analoog heeft in bepaalde omstandigheden nog zijn voordelen. Een negatief bevat immens veel informatie, zelfs wanneer een deel van de foto is uitgebrand kan je nog steeds details ophalen door extra door te drukken. Op die manier is er natuurlijk veel werk aan en is elke afdruk uniek.
                            Een ander voordeel is de afdruk van zwart-wit foto's. Op de dure lambdatechniek na is het niet evident om een labo de vinden die je zwart-wit foto's afdrukt zonder die lelijke rode, blauwe of groene schijn.

                            Comment


                            • #15
                              Re: analoog

                              Oorspronkelijk geplaatst door tp71 Bekijk bericht
                              Analoog heeft in bepaalde omstandigheden nog zijn voordelen. Een negatief bevat immens veel informatie, zelfs wanneer een deel van de foto is uitgebrand kan je nog steeds details ophalen door extra door te drukken. Op die manier is er natuurlijk veel werk aan en is elke afdruk uniek.
                              Voordeel van digitaal is dat je direct kan zien dat je foto is uitgebrand en dat je direct de nodige correcties kan aanbrengen. Als je het bij analoog ziet, is het al te laat.
                              Hubert

                              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                              Comment

                              Working...
                              X